Fashion Revolution Summer School: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το μέλλον της μόδας

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Είναι απαραίτητος ο μετασχηματισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον». Φωτο: 3QUARTERS
0

Το εν λόγω πρόγραμμα, το πρώτο στο είδος του που υλοποιείται στη χώρα μας, είναι μέρος ενός διεθνούς εκπαιδευτικού προγράμματος για την αειφόρο, βιώσιμη μόδα και την κυκλική οικονομία. Συμμετέχουν καθηγητές από γνωστά πανεπιστήμια, ινστιτούτα και εκπαιδευτικά ιδρύματα (ανάμεσά τους τα Central Saint Martin, Pratt Institute, F.I.T. New York, Rhodes Island University Department of Fashion Design, Massachussetts College of Art and Design, John Hopkins University, British School of Fashion, Lassel University, Glasgow Caledonian University & NY College) και απευθύνεται καταρχάς σε πτυχιακούς φοιτητές αλλά και σε επαγγελματίες του κλάδου που αναζητούν γνώσεις, δεξιότητες και εργαλεία στοχεύοντας σε έναν «eco friendly» μετασχηματισμό της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας και ένδυσης έτσι ώστε «να σέβεται και να προστατεύει τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον αφενός, να βάζει τον άνθρωπο πάνω από την ανάπτυξη και το κέρδος αφετέρου».

Ακούγονται πολύ επαναστατικά όλα αυτά; «Η βιωσιμότητα της βιομηχανίας μόδας βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από τη βιωσιμότητα του πλανήτη και των οικοσυστημάτων του, τις δίκαιες αμοιβές και το δίκαιο εμπόριο. Η συνειδητοποίηση αυτής της πραγματικότητας είναι μια διαδικασία επαναστατική γιατί μας βάζει στη διαδικασία να αναθεωρήσουμε κατεστημένες νοοτροπίες, αντιλήψεις και πρακτικές, να εμπνευστούμε νέους τρόπους  παραγωγής, δημιουργίας και συνύπαρξης», λέει ο ecostylist Δημήτρης Γραμματικογιάννης, συνιδρυτής του Fashion Revolution Greece και συνδιοργανωτής του προγράμματος.

Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων.

«Πολλοί ίσως να εκπλαγούν μαθαίνοντας ότι η ετήσιας αξίας 2,5 τρισ. δολαρίων βιομηχανία μόδας και ένδυσης είναι η δεύτερη ή τρίτη πιο ρυπογόνα δραστηριότητα στον πλανήτη σήμερα, αυτή είναι όμως δυστυχώς η πραγματικότητα. Ευθύνεται για το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ρύπων κάθε χρόνο, το 20% της μόλυνσης υδάτων και το 35% των μορίων μικροπλαστικού που έφτασαν πια να ανιχνεύονται ακόμα και στον προστατευτικό πλακούντα των εμβρύων. Το γεγονός ότι το 60% των σύγχρονων υφασμάτων είναι από πολυεστέρα, παράγωγο του πετρελαίου, επιτείνει το πρόβλημα, ενώ από τα 800 δισ. νέα ρούχα που έφτασαν να παράγονται κάθε χρόνο, τα οκτώ στα δέκα πετιούνται ή καίγονται, ενώ πολλά από αυτά θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Η καταστροφή του στοκ είναι μια πρακτική στην οποία καταφεύγουν ακόμα και επώνυμες φίρμες στο τέλος κάθε σεζόν, για να μην αναγκαστούν να πουλήσουν φτηνότερα», συνεχίζει.

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Δεν είναι όμως μόνο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που έχει επιπτώσεις και στην κλιματική αλλαγή: «Η μεγάλη πλειοψηφία των 430 εκατ. ανθρώπων που εργάζονται για τη βιομηχανία της μόδας παγκοσμίως και ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου βρίσκονται σήμερα οι περισσότερες μεγάλες εργοστασιακές μονάδες, γυναίκες οι περισσότερες, δουλεύουν σε επισφαλείς συνθήκες υψηλού ρίσκου, με χαμηλούς μισθούς, υφίστανται διαφόρων μορφών εκμετάλλευση, ενώ είναι από τους τομείς της οικονομίας με τους υψηλότερους δείκτες εργασιακού trafficking.

Το τραγικό συμβάν της κατάρρευσης του εργοστασίου κατασκευής ενδυμάτων Rana Plaza στην Ντάκα του Μπαγκλαντές το 2013, που στοίχισε τη ζωή σε 1.134 εργαζόμενους και τον τραυματισμό χιλιάδων άλλων, συντάραξε και ευαισθητοποίησε την παγκόσμια κοινή γνώμη, δίνοντας νέο περιεχόμενο στην έννοια της βιώσιμης μόδας. Μέσα από το Fashion Revolution επιδιώκουμε να φέρουμε ανθρώπους και οργανισμούς κοντά σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παράγονται και καταναλώνονται τα ρούχα μας και επίσης να επανεξετάσουμε τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε γι’ αυτά. Κοντά σε αυτά διεκδικούμε αξιοπρεπείς συνθήκες δουλειάς για κάθε απασχολούμενο στον κλάδο, δίκαιες αμοιβές, ηθικό εμπόριο, διαφάνεια, εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, συμπεριληπτικότητα».

Βάση του προγράμματος είναι η Αθήνα, περιλαμβάνει όμως στοχευμένα εκπαιδευτικά ταξίδια σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σουφλί, Βεργίνα, Κέρκυρα, Αρχαία Ολυμπία, Καλαμάτα και Γύθειο με σκοπό τη γνωριμία με πρωτοβουλίες και προσπάθειες που ανταποκρίνονται στις αρχές της αειφόρου, βιώσιμης μόδας και της κυκλικής οικονομίας στο πλαίσιο των στόχων που έθεσε η τελευταία σύνοδος του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που διεξήχθη πέρσι το φθινόπωρο στη Γλασκώβη. Στόχοι που μας προτρέπουν να εκτιμήσουμε διαφορετικά όχι μόνο την υψηλή ραπτική αλλά και το πιο ταπεινό ρούχο που φοράμε.   

Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS
Μόδα με συνείδηση Facebook Twitter
Φωτο: 3QUARTERS

Info: greece.fashionrevolution.org/en/summer

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ