Το Σάββατο 25 Ιανουαρίου ανοίγει στον Άγιο Στέφανο Αττικής το Farmers Republic, μια τεράστια στεγασμένη αγορά με φρέσκα λαχανικά, φρούτα και τυποποιημένα προϊόντα από τις παραγωγικές γωνιές της χώρας μας.
Εμπνευστής της ιδέας είναι ένας νέος επιχειρηματίας με σπουδές οικονομολόγου, ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος, που έχοντας εργασθεί σε μεγάλες εταιρείες εξαγωγικού λιανικού εμπορίου, επιλέγει να «επιχειρήσει» στον χώρο του τροφίμου. Όπως πολλοί άλλοι νέοι της γενιάς του, πιστεύει ότι το ελληνικό τρόφιμο και το ελληνικό φαγητό μόλις τώρα αρχίζουν να κερδίζουν το διεθνές επενδυτικό αλλά και εγχώριο καταναλωτικό ενδιαφέρον.
Χίλια διακόσια τετραγωνικά μέτρα όμορφα διακοσμημένα, κλιματιζόμενοι χώροι, οι Έλληνες παραγωγοί παρόντες για να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους στους καταναλωτές, ηλεκτρονικό κατάστημα για δωρεάν αποστολή στο σπίτι, 40 παραγωγοί φρέσκων προϊόντων, 100 παραγωγοί με περισσότερα από 200 προϊόντα στο παντοπωλείο του Farmers Republic αρχικά, το όλο εγχείρημα παραπέμπει στα υπερκαταστήματα τροφίμων Eataly (Eat+Italy) που εγκαινίασαν Ιταλοί επιχειρηματίες πριν από μερικά χρόνια με σκοπό να βοηθήσουν τις εξαγωγές ιταλικών προϊόντων αλλά και να παρουσιάσουν στους καθημερινούς πελάτες τους ό,τι καλύτερo έχει να προσφέρει η γείτονα χώρα, με τη συμβουλευτική καθοδήγηση όμως του μεγαλύτερου διατροφικού κινήματος για καλύτερη τροφή, της Slow Food. Oι εμπνευστές του ελληνικού Farmers Republic επισκέφθηκαν τα Eataly και δεν κρύβουν ότι εμπνεύστηκαν από τη μεθοδικότητα και τη φιλοδοξία τους να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα.
Η αλήθεια είναι ότι το Farmers Republic έρχεται σε μία αγορά-κονφούζιο, που πολλές φορές μπερδεύει και παραπλανεί τον καταναλωτή τόσο ως προς την ποιότητα, την αληθινή προέλευση των προϊόντων αλλά και τις τιμές που τραμπαλίζονται εντυπωσιακά από το ένα κατάστημα στο άλλο!
Λαϊκές αγορές, βιολογικές αγορές, καταστήματα με ελληνικά προϊόντα, παζάρια, κινήματα παραγωγών για απευθείας σύνδεση με τους καταναλωτές σε γειτονιές, καλάθια από τον μπάρμπα στο χωριό, σούπερ μάρκετ, υπερ-μάρκετ... Αναρωτιέμαι, λοιπόν, τι επιπλέον έχει να προσφέρει αυτό το καινούργιο επιχειρηματικό τόλμημα στον καταναλωτή, ιδίως σε μια εποχή που πρωτίστως η τιμή –και, δυστυχώς, η ανάλογη ποιότητα δευτερευόντως– παίζει αποφασιστικό ρόλο; Συνεργάτες τους δηλώνουν ότι «δεν επιδιώκουν την τοποθέτηση ακριβών προϊόντων στο παντοπωλείο τους, το οποίο άλλωστε δεν εξυπηρετεί και την πολιτική τους για χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τις παραδοσιακές αγορές. Επίσης, βασική αρχή της εταιρείας για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι να προσφέρουν την καλύτερη σχέση τιμής-ποιότητας. Συνεπώς, κάθε προϊόν που μπαίνει στην αγορά τους έχει υποστεί έλεγχο από την ομάδα του Farmers Republic, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία».
Το Farmers Republic επίσης, εκτός του καταναλωτή, φιλοδοξεί να στηρίξει τον Έλληνα γεωργό, κτηνοτρόφο, οικοτέχνη και βιοτέχνη τροφίμων με την απευθείας πώληση, χωρίς μεσάζοντες, «αναδεικνύοντας τα παραδοσιακά πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης, επαναφέροντας τις αξίες και την ηθική στη διάθεση των τροφίμων» και, όπως τονίζουν οι συνεργάτες του Farmers Republic, επενδύοντας στην εργατικότητα, στις επιχειρηματικές ικανότητες, τις παραδόσεις και τις αξίες των Ελλήνων παραγωγών τροφίμων, δημιουργώντας έτσι ένα δυναμικό και εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης».
Το Farmers Republic έρχεται σε μια στιγμή που η Ευρώπη τολμά τη νομοθεσία που δεν υποστηρίζει τους παραδοσιακούς σπόρους και δεν ενδιαφέρεται τόσο για τα μικρά ή μεγάλα αγροκτήματα που συνεχίζουν να καλλιεργούν λαχανικά και φρούτα με σπόρους που επί γενιές κρατούν στα χέρια τους σαν χρυσάφι, εξασφαλίζοντας ποιότητα και πάνω απ' όλα... γεύση! Ρωτώ αν το Farmers Republic θα υποστηρίξει την παραγωγή και με παραδοσιακούς σπόρους ή μόνο με συμβατικούς.
«Η ομάδα επιλέγει κάθε προϊόν με όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις για τα στάνταρ που έχουν τεθεί, όπως το προϊόν να είναι πιστοποιημένο βιολογικό ή προϊόν ήπιας καλλιέργειας. Η επιλογή του σπόρου που θα χρησιμοποιηθεί είναι καθαρά ευθύνη του παραγωγού. Είναι έξω από το πεδίο αρμοδιότητάς της εταιρείας και δεν προτιθέμεθα να εμπλακούμε σε μια τέτοια διαδικασία. Πρόθεσή μας είναι να δημιουργηθεί μια αγορά που να δίνει βήμα και πρόσβαση σε όλους και να είμαστε εναρμονισμένοι με το νομικό πλαίσιο που προωθείται από το υπουργείο για τη λειτουργία των Farmer's Markets στην Ελλάδα. Οι προτάσεις του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Τσαυτάρη αποτέλεσαν και αυτές μια σοβαρή αφορμή για την πραγμάτωση του εγχειρήματος».
Η Λαϊκή Αγορά λειτουργεί αρχικά κάθε Σάββατο από τις 11:00 έως 16:00, ενώ το παντοπωλείο και το ηλεκτρονικό κατάστημα καθημερινά.
Και μία σημαντική λεπτομέρεια, σημείο των καιρών μας: οι παραγωγοί που συνεργάζονται με το Farmers Republic προσφέρουν τα προϊόντα τους σε δράσεις κοινωνικής προσφοράς, στηρίζοντας, για παράδειγμα, την οργάνωση «Μπορούμε», που συγκεντρώνει φαγητό ή τρόφιμα από διάφορες επιχειρήσεις και εστιατόρια, συμβάλλοντας στη σίτιση των απόρων.
σχόλια