Στα ράφια της Αιγύπτου. Από την Ελένη Ψυχούλη

Στα ράφια της Αιγύπτου. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter
2

Tα έθνικ μπακάλικα είναι σαν τις πρεσβείες και τα προξενεία. Στη μέση του πλανήτη, αρκεί να διαβείς το κατώφλι τους για να σε πάρει πάραυτα από τη μύτη η μυρωδιά της χώρας που προξενεύουν. Η γαλλική πρεσβεία μυρίζει κάτι αδιόρατο από βούτυρο και κρουασάν, η ινδική κάρυ και καπνό από μπίντις, η αγγλική δέρμα από Chesterfield καναπέ με καπνό από πούρο, η κινέζικη σουσαμέλαιο και stir fry.

Άλλες πατρίδες έχουν πιο έντονο άρωμα, άλλες πιο διακριτικό, άλλες πιο εξωτικό άλλες πιο οικείο. Έτσι και τα μπακάλικα. Κι ενώ τα βαλκάνια ίσα που αναδύουν μια διακριτική οσμή από καπνιστό σολομό και ξινό ψωμί με σπόρους carraway, τα αιγυπτιακά σε τραβάνε κυριολεκτικά από τη μύτη σε μια βαριά χαύνωση που φτάνει κατευθείαν από τις υπαίθριες αγορές του Λούξορ και του Καϊρου. Κάτι σε σαπισμένο μοσχολέμονο, μάνγκο και γουάφα, κύμινο και τηγανητό κρεμμύδι.

 

Όποτε με πιάνει η νοσταλγία μιας χώρας που κάποτε αγάπησα, τώρα που δεν μου περισεύουν για εισητήρια, παίρνω το μετρό και πάω να τη μυρίσω στα μπακάλικα της πρωτεύουσας, μέσα από το άρωμά της να ξετυλίξω εντός μου την ταινία του τοπίου της, τις φωνές των ανθρώπων της, χαζεύοντας ρύζια και πολύχρωμες κονσέρβες στα ράφια. Φτηνό και πολύτιμο ταξίδι, κάπως έτσι μου μοιάζει ο διακτινισμός.

 

Στα ράφια της Αιγύπτου. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter

Από όλα, πιο αγαπημένα τα αιγυπτιακά παντοπωλεία. Τίποτα δεν σε ταξιδεύει γρηγορότερα στο χάος του Καϊρου, στην ακαταστασία, τη σκόνη, το αλαλούμ μιας χώρας που απορείς πώς βρίσκει ειρμό μέσα στον απόλυτο σουρεαλισμό της. Το μόνο που σου λείπει είναι ίσως η ηχητική υπόκρουση από τις κόρνες στους δρόμους που δεν σταματούν ποτέ, ωστόσο, τα αυτιά σου λες και κορνάρουν από μόνα τους καθώς αναζητάς ένα φακελάκι κύμινο πατώντας πάνω σε κασόνια, κονσέρβες με ζαμπόν κότας, χαλάκια προσευχής και αργιλέδες.

Το αιγυπτιακό μπακάλικο διαθέτει όλα όσα σιχαίνεται ο ευρωπαίος καταναλωτής. Την έλλειψη τάξης, λογικής, καθαριότητας, αισθητικής.  Κι όμως, όλα εδώ έχουν μια δικιά τους, γλυκιά λογική, που απλά δεν μοιάζει με τη δική σου. Ένα γεμάτο, πολύχρωμο ράφι, δίπλα πέντε σειρές άδειες προθήκες, μετά ξανά στριμωγμένο εμπόρευμα. Νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε επιχείρηση υπό πτώχευση, ότι μόλις έγινε ληστεία, ότι πάει, τους κλείνει κι αυτούς η κρίση. Καθόλου. Την επόμενη φορά που θα επιστρέψεις, η αδειοσύνη θα’χει μεταφερθεί στα απέναντι ράφια, στο ψυγείο, κάπου παραπέρα.


Στα ράφια της Αιγύπτου. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter

Στο ταμείο το αφεντικό,  πάντα κάποιος Φουάντ, Καρίμ ή Μοχάμαντ, που εδώ τον λένε Τάκη, Γιάννη ή Σωτήρη, με κείνη τη βαθιά αραβική ευγένεια στο λόγο, τη ζεν νιρβάνα ακόμη κι όταν-ο δικός σου-κόσμος καίγεται. Η μικρή οθόνη συντονισμένη στα κύματα της πατρίδας, ο λαός αλληλοσκοτώνεται στην Ταχρίρ, αν τον ρωτήσεις πώς πάνε τα πράγματα θα σου απαντήσει «πολύ προσεχώς όλα θα πάνε τέλεια!». Η αραβική ευγένεια δεν επιτρέπει τον αρνητισμό, να στεναχωρέσεις τον ξένο σου με δυσάρεστα και γκρίνιες. Η οποία ευγένεια έχει και τα στραβά της, αν τον ρωτήσεις σε ποιό ράφι άραγε να είναι οι κόκκινες φακές. Οι φακές έχουν τελειώσει αλλά εκείνος θα σου υποδείξει κάπου αόριστα στο χάος, καθότι το σαβουάρ βιβρ του δεν του επιτρέπει το «όχι», το «δεν» (έχω, μπορώ, διαθέτω, ξέρω) γενικότερα. Για την ταλαιπωρία, θα σε δροσίσει κερνώντας ένα μάνγκο χυμό στο au revoir.

Απαραιτήτως, σε κάποια γωνιά, μια ολόκληρη προθήκη με λαχανικά, θα βιώνει την προχωρημένη της σήψη, λεμονάκια-απολιθώματα σε φαιό χρώμα, μαυρισμένα μάνγκο, όλο το φυτικό βασίλειο όπως δεν θα ήθελε ποτέ να εκτεθεί σε ξένα μάτια. Κι αυτό θα σε αποτροπιάσει εσένα τον ευρωπαίο. Έχει, ωστόσο, την εξήγησή του. Λαός απέραντα μιλιούνια οι αιγύπτιοι, με εκατομμύρια να επιβιώνουν στο πολύ πιο κάτω από το όριο της πείνας, εκεί τίποτα δεν πάει χαμένο. Και για το σάπιο υπάρχει πελατεία, και για το ληγμένο και για το κακομούτσουνο και για το ακατάλληλο. Φόρος τιμής στα ήθη και τα έθιμα της πατρίδας ή πραμάτεια για τους μετανάστες της εξαθλίωσης, δεν ξέρω να απαντήσω.

Στα ράφια της Αιγύπτου. Από την Ελένη Ψυχούλη Facebook Twitter

Κι αν σας στεναχώρησα με εικόνες που δεν θυμίζουν αστραφτερή διαφήμιση πολυεθνικής, να σας εξηγήσω πώς σ’αυτό εδώ το μικρό κομμάτι παραλογισμού, υπάρχει λόγος σοβαρός να έρθεις να ψωνίσεις. Δυό-τρία εξαιρετικά πράγματα που δεν θα βρεις αλλού. Σοβαρά ντελικατέσεν πωλούν μερικά μόνο απ’αυτά στο υπερτριπλάσιο απλά και μόνο επειδή τα έχουν ξεσκονίσει και τα έχουν πλασάρει με όλους τους κανόνες του μάρκετινγκ στο εκλεκτό τους κοινό: το ροδόνερο και το ανθόνερο, τα φρέσκα λεμονάκια της Αιγύπτου με κείνο το μεθυστικό άρωμα λιβανιού που δεν διαθέτει κανένα μοσχολέμονο του πλανήτη, οι χυμοί από γουάφα, μάνγκο και λοιπά εξωτικά φρούτα, το φιτίρ-η δικιά τους πίτα με μπόλικο βούτυρο που τρώγεται ζεστή με μέλι ή τυρί, το αιγυτιακό νόστιμο ρύζι που κάνει τα καλύτερα πιλάφια, οι πορτοκαλί φακές, η ένταση στο εξαιρετικό τους κύμινο, οι καυτερές κόκκινες σάλτσες στο ψυγείο, τα υπέροχα κατεψυγμένα φελάφελ στον καταψύκτη.

Κλεοπάτρα, πλ. Δημαρχείου στην Αθηνάς, 2105227975

Αλεξάνδρεια, Παράσχου 104, Γκύζη, 2106450419

Γεύση
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

Γεύση / Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

H Αθήνα έχει πολλά στριτφουντάδικα. Όμως κάποια νέα, εκτός από το ότι ανεβάζουν το επίπεδο, έχουν καταφέρει να γίνουν instant συνήθεια για το προσεγμένο φαγητό τους, αλλά όχι μόνο γι' αυτό.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σουπιοπίλαφο

Γεύση / Σουπιοπίλαφο: Η μυστηριώδης γεύση του Αιγαίου

Από τον μινωικό πολιτισμό και τα κύπελλα του μέχρι τα σύγχρονα τσουκάλια, το μελάνι της σουπιάς συνεχίζει να αφήνει το αποτύπωμά του, ενώ το σουπιοπίλαφο αναδεικνύει τη μοναδικότητά του, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο γευστικό του αποτέλεσμα.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Από Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Γεύση / Από το Άγιο Όρος στην Κρήτη: Πώς μαγειρεύει η Ελλάδα τον μπακαλιάρο

Σε μακαρονάδα ή παστός με ρεβίθια, ή λεμονάτος με ολόκληρα κρεμμύδια: Από το ένα πέλαγος στο άλλο, το τελετουργικό μας πιάτο παίρνει διαφορετικές μορφές, αποτελώντας ένα εκλεκτό έδεσμα της ελληνικής cucina povera.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Τραβόλτα: Σ’ αυτή την ψαροταβέρνα η παράδοση και η καινοτομία που αναδεικνύουν τη φρεσκάδα της θάλασσας πάνε χέρι-χέρι

Γεύση / Πώς να φτιάξετε στο σπίτι τα κορυφαία πιάτα του Τραβόλτα

Πριν από 13 χρόνια, σε μια ψαροταβέρνα πολύ μακριά από τη θάλασσα, οι αδελφοί Λιάκοι μαζί με τον Ανέστη Λαζάι συνδυάσαν την παράδοση με την καινοτομία και δημιούργησαν γεύσεις-σταθμούς, όπως το καλαμάρι κοντοσούβλι και η τσιπούρα χουνκιάρ, κερδίζοντας φανατικούς θαυμαστές.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Λήμνος: Ταξίδι στους αμπελώνες και τις γεύσεις του νησιού

Το κρασί με απλά λόγια / Λήμνος: Ένα από τα αρχαιότερα μέρη στον κόσμο που έφτιαχνε κρασί

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET ταξιδεύει στη Λήμνο για να οινοτουρισμό και μοιράζεται με τον Παναγιώτη Ορφανίδη τις εμπειρίες της από τις γεύσεις που δοκίμασε και φυσικά ό,τι έμαθε για τα κρασιά, τις ποικιλίες, την αμπελουργία και τα οινοποιεία του νησιού.
THE LIFO TEAM
Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές, κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου φαγητού

Γεύση / Χταπόδι με ασκολύμπρους, αβρονιές και κρίθαμα: Τα πολλά πρόσωπα ενός αρχέγονου γεύματος

Δεν είναι απλώς ένα έδεσμα. Είναι μια τελετουργία που χάνεται στα βάθη του χρόνου, μια ιεροτελεστία που ξεκινά από την άγρια καταδίωξη στα βράχια και καταλήγει στο μεθυστικό άρωμα της θάλασσας, που αναδύεται στο πιάτο.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια