— Το πρόγραμμα προσυμπτωματικού ελέγχου για τον καρκίνο του μαστού δείχνει ότι αλλάζει η αντίληψη σχετικά με την πρόληψη. Τι μας δείχνουν τα στοιχεία του απολογισμού και πότε ξεκινά η ηλικιακή του επέκταση;
Αυτό ακριβώς επιδιώκουμε, να αλλάξουμε όλοι αντίληψη για την πρόληψη, να τη δούμε θετικά, να την εντάξουμε στη ζωή μας και να κατανοήσουμε την αξία της. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας που έχουμε οργανωμένα εθνικά πληθυσμιακά προγράμματα πρόληψης. Ήδη μέσω του εμβληματικού προγράμματος πρόληψης για τον καρκίνο του μαστού «Φώφη Γεννηματά» έχουν διενεργηθεί πάνω από 300.000 ψηφιακές μαστογραφίες και έχουν εντοπιστεί έγκαιρα με ευρήματα πάνω από 20.000 γυναίκες. Αν δεν είχαμε αυτό το πρόγραμμα, οι γυναίκες αυτές θα πήγαιναν στον γιατρό όταν πια θα είχαν αρχίσει να παρατηρούν συμπτώματα, που σημαίνει ότι θα είχε χαθεί η ευκαιρία της πρώιμης παρέμβασης και θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί μια ήδη εγκατεστημένη νόσος.
Αυτή ακριβώς είναι η αξία των πληθυσμιακών προγραμμάτων πρόληψης: μας προσφέρουν δωρεάν προληπτικές εξετάσεις στο πλαίσιο του προσυμπτωματικού ελέγχου, δηλαδή προτού εκδηλωθούν τα συμπτώματα, ώστε να διασφαλίζεται ο έγκαιρος εντοπισμός της νόσου. Η ένταξη των νέων ηλικιακών ορίων (45-74 ετών) για τη συμμετοχή περισσότερων γυναικών στο πρόγραμμα ξεκινάει άμεσα, μόλις ψηφιστεί από τη Βουλή τις προσεχείς ημέρες η σχετική διάταξη που ενσωματώνει τις νέες ευρωπαϊκές κατευθυντήριες οδηγίες, διευρύνοντας τα ηλικιακά όρια. Είμαστε επιχειρησιακά έτοιμοι ώστε με την ψήφιση της διάταξης να ξεκινήσει η αποστολή των SMS στις νέες δικαιούχους. Η πρόληψη στη χώρα μας δεν είχε ποτέ οργανωμένο και συστηματικό χαρακτήρα. Η επαφή των πολιτών με το σύστημα υγείας συνήθως γίνεται αφότου εκδηλωθεί το σύμπτωμα ή, ακόμα χειρότερα, μετά την εγκατάσταση της νόσου, και αυτό ακριβώς επιχειρούμε να αλλάξουμε. Θέλουμε η δημόσια υγεία να δίνει έμφαση όχι μόνο στην ίαση αλλά και στην πρόληψη. Να ζούμε όχι απλώς περισσότερα χρόνια αλλά και υγιή χρόνια, με καλή ποιότητα ζωής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη χώρα μας μόνο το 6% των αποφοίτων ιατρικών σχολών επιλέγει ως ειδικότητα τη Γενική Ιατρική και την Παθολογία έναντι του 26% που είναι ο μέσος όρος της Ε.Ε. Πρέπει να πιάσουμε αυτόν τον μέσο όρο γιατί, έτσι όπως πάμε, σε μερικά χρόνια η χώρα μας δεν θα έχει παθολόγους.
— Πότε αναμένεται η έναρξη των μηνυμάτων για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας και πότε θα ακολουθήσουν τα δύο επόμενα προγράμματα;
Αναφορικά με το πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, τα SMS θα αρχίσουν να αποστέλλονται σταδιακά εντός του Μαρτίου. Το πρόγραμμα αφορά 2,5 εκατομμύρια γυναίκες ηλικίας 21-65 ετών και παρέχει όλες τις προληπτικές εξετάσεις δωρεάν, ανεξάρτητα από το αν είναι ασφαλισμένες ή όχι. Οι εξετάσεις που συμπεριλαμβάνονται είναι οι εξής: Tεστ ΠΑΠ, μοριακό τεστ HPV DNA, κολποσκόπηση, βιοψία και, φυσικά, εξέταση από εξειδικευμένο γιατρό.
Εκτός από το Τεστ ΠΑΠ και την κολποσκόπηση, παρέχουμε δωρεάν και τη βιοψία σε όσες γυναίκες χρειάζεται· αυτή αφορά και τη διενέργεια και τη λήψη του δείγματος. Αυτό το κάνουμε ακριβώς για να μη σκεφτεί η γυναίκα το κόστος που μπορεί να συνεπάγεται ο εντοπισμός ευρήματος στην πρώτη εξέταση, γιατί αυτό είναι ένα από τα βασικά εμπόδια που αποτρέπουν ακόμα και από την εξέταση πρώτης γραμμής (π.χ. Tεστ ΠΑΠ). Το πρόγραμμα για τις προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο του παχέος εντέρου αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο, ενώ το αντίστοιχο πρόγραμμα για τον καρδιαγγειακό κίνδυνο αναμένεται να ξεκινήσει το β’ εξάμηνο του 2024.
— Το πρόγραμμα για τον καρκίνο του πνεύμονα ποιους αφορά και τι σηματοδοτεί;
Η Ελλάδα θα είναι μία από τις πρώτες χώρες που θα εφαρμόσουν πρόγραμμα δωρεάν προσυμπτωματικού ελέγχου για τον καρκίνο του πνεύμονα, για άτομα που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υγείας, στόχος είναι να υλοποιηθεί σε τουλάχιστον τέσσερα νοσοκομεία – προσπαθούμε να συμπεριλάβουμε όσο περισσότερα γίνεται σε πρώτη φάση, διασφαλίζοντας αφενός τον έγκαιρο έλεγχο σε άτομα υψηλού κινδύνου για εμφάνιση της νόσου και αφετέρου την άμεση αντιμετώπιση όσων εντοπιστούν με ευρήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει το β’ εξάμηνο του 2024.
Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας (ΕΕΔΥ), σε συνεργασία με την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία, έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο βασίζεται στα πιο έγκυρα και σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και προβλέπει τη διενέργεια αξονικής τομογραφίας χαμηλής ακτινοβολίας (LowCT) σε ομάδες υψηλού κινδύνου, δηλαδή σε τα άτομα άνω των 50 ετών που κάπνιζαν 2 πακέτα τσιγάρα για δέκα χρόνια ή 1 πακέτο για 20 χρόνια καθημερινά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τόσο την ενημερωτική εκστρατεία όσο και την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του γενικού πληθυσμού αλλά και των επαγγελματιών υγείας, προκειμένου να είναι σε θέση να αξιολογούν συστηματικά και σωστά την καπνιστική συνήθεια, να εντοπίζουν τα άτομα υψηλού κινδύνου και να τα παραπέμπουν κατάλληλα προκειμένου να λάβουν δωρεάν την εξέταση αλλά και την ιατρική εκτίμηση από τον γιατρό.
Τα προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου σε εθνικό επίπεδο δεν είναι μια δράση που γίνεται μια κι έξω στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Έχουν θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήδη από το 2020 και θα αποτελέσουν μια σταθερή παροχή προς τους πολίτες. Ξεκινάμε, λοιπόν, δυναμικά και διασφαλίζουμε τη συνέχεια. Για πρώτη φορά επενδύουμε πάνω από 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2025 σε προγράμματα δευτερογενούς πρόληψης που αφορούν τον καρκίνο αλλά και τα καρδιαγγειακά, τα οποία ευθύνονται για τη συντριπτική πλειονότητα των πρόωρων θανάτων στη χώρα μας, που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ώστε η Ελλάδα να γίνει μέλος του International Agency for Research on Cancer του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Αυτό θα δώσει νέα ώθηση στη χώρα και πρόσβαση σε καινοτόμα μέσα πρόληψης και θεραπείας του καρκίνου, ώστε να γίνουμε συνδιαμορφωτές στην έρευνα για τον καρκίνο σε παγκόσμιο επίπεδο.
— Πότε εκτιμάτε ότι θα πληρωθούν τα κενά στον προσωπικό γιατρό και τι θα γίνει με τους πολίτες που δεν θα ανταποκριθούν;
Προτού προχωρήσουμε στα υπόλοιπα, θέλω να σημειώσω ότι ο προσωπικός γιατρός είναι ο γιατρός της πρόληψης, ο άνθρωπος στον οποίο θα χρειαστεί να πάμε για να φροντίσουμε έγκαιρα και αποτελεσματικά τον εαυτό μας. Αυτή είναι η ουσία της μεταρρύθμισης της β’ φάσης του θεσμού, να κατανοήσουμε όλοι ποιος είναι ο ρόλος του γιατρού της πρόληψης και να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά τις υπηρεσίες του. Βέβαια, το υπουργείο Υγείας έχει προβεί ήδη στον απαιτούμενο επιχειρησιακό σχεδιασμό προκειμένου αφενός να καλύψει όλους τους πολίτες, διασφαλίζοντας επαρκή αριθμό γιατρών, και αφετέρου να εφοδιάσει τους γιατρούς με όλα τα εργαλεία ώστε να είναι αποτελεσματικοί στην άσκηση του προληπτικού ρόλου τους. Γι’ αυτό ανοίγουμε θέσεις με βάση τον πληθυσμό κάθε δήμου, ώστε να διευκολύνουμε τους πολίτες να βρίσκουν γιατρό κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα δείτε να ανοίγουν νέες θέσεις ανά δήμο προκειμένου οι πολίτες να έχουν προσωπικό γιατρό και να λαμβάνουν τις υπηρεσίες πρόληψης χωρίς να χρειάζεται να ταλαιπωρηθούν, δηλαδή θα έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν δωρεάν σε γιατρό που θα βρίσκεται στον δήμο που διαμένουν. Παράλληλα, ενισχύουμε περαιτέρω το σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), προκηρύσσοντας 1.375 νέες θέσεις, εκ των οποίων οι 360 θα είναι γιατροί, οι 600 νοσηλευτές, 385 λοιπό προσωπικό και οι 30 μέλη ΔΕΠ.
Ο προσωπικός γιατρός, όπως ανέφερα ήδη, είναι ο γιατρός μας για τα θέματα πρόληψης. Σκοπός δεν είναι να επιβάλουμε ποινές αλλά να προσπαθήσουμε να πείσουμε τους πολίτες να κατανοήσουν βαθιά την ανάγκη να φροντίσουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους, λαμβάνοντας τις δωρεάν προληπτικές υπηρεσίες που παρέχει η πολιτεία. Η εγγραφή στην υπηρεσία του προσωπικού γιατρού, λοιπόν, είναι υποχρεωτική. Θα παρέχουμε ένα εύλογο διάστημα στους πολίτες ώστε να μπορέσουν να εγγραφούν σε γιατρό στην περιοχή όπου διαμένουν –επαναλαμβάνω πως ανοίγουμε επιπλέον θέσεις ώστε το 2ο εξάμηνο του έτους αυτό να γίνει κατορθωτό– και μετά τη λήξη αυτού του διαστήματος, αν κάποιος πολίτης δεν έχει εγγραφεί, θα του γίνει υπενθύμιση και αν δεν εγγραφεί ούτε τότε, η εγγραφή θα πραγματοποιηθεί από την πολιτεία και στη συνέχεια θα ενημερωθεί. Δεν θα έχουμε ποινές για όσους δεν εγγράφονται, λοιπόν, το θέμα είναι να εγγραφούμε όλοι και να λάβουμε αποτελεσματικές υπηρεσίες. Στόχος μας στο υπουργείο Υγείας είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να λειτουργήσει πλήρως ο θεσμός του προσωπικού γιατρού και να έχει μπει για τα καλά στη ζωή κάθε πολίτη. Εστιάζουμε σταθερά και συστηματικά στην πρόληψη, ώστε κάθε πολίτης να έχει πρόσβαση σε δωρεάν, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας και να εντοπίζει έγκαιρα τα προβλήματα υγείας του ώστε να αποφεύγεται όσο γίνεται το νοσοκομείο.
— Πόσο αναμένεται ο θεσμός του προσωπικού γιατρού να συμβάλει στην αποσυμφόρηση των νοσοκομείων;
Το κλειδί, όπως έχω πει κι άλλες φορές και δεν θα σταματήσω να το λέω μέχρι να μας γίνει τρόπος ζωής, είναι η πρόληψη. Το παράπλευρο όφελός της μπορεί να είναι η αποσυμφόρηση των νοσοκομείων, όμως το υπουργείο Υγείας στοχεύει και στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής των πολιτών. Προσωπικά, με στενοχωρεί και με θυμώνει να βλέπω όλες αυτές τις δεκαετίες πολίτες άλλων χωρών να έχουν καλή υγεία και ποιότητα ζωής ως τα βαθιά γεράματα και να είναι σε θέση πραγματικά να χαίρονται τη ζωή τους κι εμείς να μην μπορούμε να απολαύσουμε κάτι αντίστοιχο. Και επειδή τυχαίνει να υπηρετώ και επιστημονικά το αντικείμενο αυτό, πέρα από την πολιτική μου θέση, έχω χρέος και καθήκον να κάνω ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό ώστε να μπορέσουμε και στη χώρα μας να ζούμε καλά.
Ο προσωπικός γιατρός, όπως ανέφερα ήδη, είναι ο γιατρός μας για τα θέματα πρόληψης. Σκοπός δεν είναι να επιβάλουμε ποινές αλλά να προσπαθήσουμε να πείσουμε τους πολίτες να κατανοήσουν βαθιά την ανάγκη να φροντίσουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους, λαμβάνοντας τις δωρεάν προληπτικές υπηρεσίες που παρέχει η πολιτεία.
Η υγεία είναι βασικός πόρος για τη ζωή. Έτσι, χτίζουμε βήμα-βήμα ένα σύστημα πρόληψης το οποίο θα διευκολύνει τον πολίτη να φροντίζει τον εαυτό του, να λειτουργεί προνοητικά και να μην αφήνεται να βιώσει τα επώδυνα συμπτώματα μιας νόσου για να αναζητήσει ιατρική βοήθεια. Δηλαδή θέλουμε να βγάλουμε όσο γίνεται το νοσοκομείο από τη ζωή μας και να τη γεμίσουμε με υγεία. Νοσοκομείο σημαίνει θεραπεία, εγχειρίσεις, ταλαιπωρία, χρόνια ζωής με νόσο. Πρόληψη σημαίνει ζω περισσότερα χρόνια με υγεία. Αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος του προσωπικού γιατρού, ο οποίος συμπυκνώνεται σε τέσσερις άξονες: πρόληψη και προαγωγή υγείας, προσυμπτωματικός έλεγχος, διαχείριση χρονίων παθήσεων στην κοινότητα, βελτιστοποίηση συνταγογράφησης και ενίσχυση του εγγραμματισμού υγείας.
— Τι απαντάτε στις διαμαρτυρίες πως ο θεσμός του προσωπικού ιατρού δημιουργεί μισθολογικές ανισότητες;
Κατανοούμε τις ανησυχίες, ωστόσο πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η ύπαρξη του προσωπικού γιατρού επιδιώκει τη βελτίωση της παροχής υγειονομικής περίθαλψης στους πολίτες. Επιδιώκουμε να εξασφαλίσουμε ισότιμη και δωρεάν πρόσβαση σε ποιοτική περίθαλψη για όλους τους πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη χώρα μας μόνο το 6% των αποφοίτων ιατρικών σχολών επιλέγει ως ειδικότητα τη Γενική Ιατρική και την Παθολογία, έναντι του 26% που είναι ο μέσος όρος της Ε.Ε. Πρέπει να πιάσουμε αυτόν τον μέσο όρο γιατί, έτσι όπως πάμε, σε μερικά χρόνια η χώρα μας δεν θα έχει παθολόγους. Αντίστοιχα, μόλις 6% είναι το ποσοστό των γενικών γιατρών και των παθολόγων που στη χώρα μας απασχολούνται σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20%. Έχουμε, λοιπόν, μια ανεστραμμένη πυραμίδα που αν δεν αλλάξει, το σύστημα απειλείται με κατάρρευση. Χωρίς γενικούς γιατρούς και παθολόγους δεν μπορεί να σταθεί κανένα νοσοκομείο ή κέντρο υγείας, κανένα σύστημα υγείας στον κόσμο.
Δίνουμε, λοιπόν, σημαντικά επιστημονικά και επαγγελματικά κίνητρα στους νέους γιατρούς ώστε μετά τη 12μηνη θητεία τους ως προσωπικών γιατρών να επιλέξουν την ειδικότητα της Γενικής Ιατρικής ή Παθολογίας. Με αυτόν τον τρόπο, από το 6% που είναι σήμερα, στόχος μας είναι να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 26% και σταδιακά να καλύψουμε τις ανάγκες της χώρας μας σε γενικούς γιατρούς και παθολόγους τόσο στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας όσο και στα νοσοκομεία. Είναι η πρώτη φορά που παρέχονται όχι απλώς κίνητρα σε νέους γιατρούς αλλά και ένα συγκεκριμένο μονοπάτι ώστε να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά και να παραμείνουν στη χώρα μας. Πρέπει, με κάποιον τρόπο, να στρέψουμε περισσότερους αποφοίτους των ιατρικών σχολών σε αυτή την ειδικότητα γιατί είναι πολύ δύσκολο, έως αδύνατο, να παρέχουμε υπηρεσίες πρόληψης, διάγνωσης και θεραπείας χωρίς γενικούς γιατρούς και παθολόγους. Συνεπώς, προωθούμε πολιτικές που ενθαρρύνουν τη διασφάλιση δίκαιων αμοιβών για όλους τους γιατρούς και δημιουργούμε ένα ισχυρό και αποτελεσματικό σύστημα υγείας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες όλων των πολιτών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη δίκαιη ανταμοιβή και επαγγελματική ανάπτυξη του προσωπικού που το στηρίζει.
— Πού θα λειτουργήσουν τα επτά πανεπιστημιακά κέντρα υγείας και πώς θα συνδυαστεί η λειτουργία τους με την αναδιάρθρωση του ΕΣΥ;
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και την ακαδημαϊκή κοινότητα, ιδρύουμε επτά πανεπιστημιακά κέντρα υγείας, ώστε να λαμβάνουν οι πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες πρόληψης – όλοι γνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις αναζητούν την εξειδικευμένη φροντίδα υγείας στις πανεπιστημιακές κλινικές. Αντίστοιχα, θα μπορούν να λαμβάνουν εξειδικευμένη και υψηλής ποιότητας φροντίδα σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης των χρόνιων νοσημάτων από τους ειδικούς και το ακαδημαϊκό προσωπικό των πανεπιστημιακών κέντρων υγείας. Επιπλέον, στα κέντρα αυτά θα ενισχυθεί η εκπαίδευση των γενικών γιατρών, των παθολόγων αλλά και άλλων επαγγελματιών υγείας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), ώστε να παρέχουν πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και γνώση, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Τα πανεπιστημιακά κέντρα υγείας θα αναπτυχθούν σε υφιστάμενες δομές της ΠΦΥ, τις οποίες αναβαθμίζουμε μέσω του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης, και θα είναι συνδεδεμένα με τις ιατρικές σχολές της χώρας (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Λάρισα, Ιωάννινα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη και Ηράκλειο).
Σε αυτά, πέραν της παροχής υψηλής ποιότητας φροντίδας για τους ασθενείς, θα εκπαιδεύονται οι νέοι γιατροί. Κάθε πανεπιστημιακό κέντρο θα έχει 4 μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) και θα είναι επίκουροι καθηγητές Προληπτικής Ιατρικής (5 για Αθήνα και Θεσσαλονίκη), ενώ παράλληλα θα ενισχυθούν και με επιπλέον ειδικούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτούς συμπεριλαμβάνεται και θέση επίκουρου καθηγητή με εξειδίκευση στην Ψυχολογία της Υγείας και συναφή αντικείμενα, ώστε να παρέχουμε ολιστική φροντίδα. Όπως έχουμε πει, για τη στελέχωση κάποιων από τις προαναφερθείσες θέσεις ΔΕΠ θα γίνει προσπάθεια προσέλκυσης ειδικοτήτων από το εξωτερικό (π.χ. από Κύπρο και Μ. Βρετανία) με την παροχή οικονομικών και επιστημονικών κινήτρων. Και σε αυτή την περίπτωση έμφαση δίνεται στις ειδικότητες Προληπτικής Ιατρικής. Παράλληλα, στα πανεπιστημιακά κέντρα υγείας θα εγκατασταθούν εκπαιδευτικοί σταθμοί τηλεϊατρικής στο πλαίσιο του υφιστάμενου έργου του Εθνικού Δικτύου Τηλεϊατρικής. Αυτοί θα εξυπηρετούν την ανάγκη υποστήριξης των προσωπικών γιατρών στα καθήκοντά τους σε καθημερινή βάση. Επιπλέον, θα λειτουργούν τόσο ως Σταθμοί Τηλεϊατρικής Ιατρού-Συμβούλου (ΣΤΙΣ), υποστηρίζοντας άλλα απομακρυσμένα Κ.Υ., Π.Ι. ή ΠΠΙ), καθώς και ως Σταθμοί Τηλεϊατρικής Ιατρού Ασθενούς (ΣΤΙΑ), δεχόμενοι ασθενείς.
Υλοποιούμε για πρώτη φορά στη χώρα μας ένα οργανωμένο, συστηματικό και ολιστικό πρόγραμμα πρόληψης μέσω της αναβάθμισης της ΠΦΥ και της ανάπτυξης των πανεπιστημιακών κέντρων υγείας. Δημιουργούμε πλαίσιο φροντίδας για όλους τους πολίτες και ταυτόχρονα νέα βάση εκπαίδευσης για τους νέους γιατρούς. Είναι πολύ σημαντική για τη χώρα μας η δημιουργία πανεπιστημιακών κέντρων που θα συμμετέχουν στην ΠΦΥ, στον τομέα της έρευνας, της εκπαίδευσης και της τηλεϊατρικής. Είναι καθήκον μας να αναβαθμίσουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας, να δώσουμε στους πολίτες την πρόληψη που αξίζουν. Η Ελλάδα προχωράει μπροστά και επιτέλους κάνει σημαντικά βήματα σε ό,τι αφορά τη βελτίωση της υγείας του πληθυσμού της.