Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους

Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Έφορος είμαι από το 2010 και είναι μια δουλειά που αγαπώ πολύ, παρότι με έχει φθείρει προσωπικά... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
2

Συναντηθήκαμε στο «στρατηγείο» της στο κτίριο Βάιλερ στου Μακρυγιάννη, καταφέρνοντας να της «κλέψουμε» λίγο χρόνο από τα απανωτά ραντεβού, τις επικοινωνίες, τις λογής υποχρεώσεις και φροντίδες που έχει καθημερινά και που καμιά φορά την εξουθενώνουν, όμως η μεγάλη αγάπη και το ενδιαφέρον της για την πολιτιστική κληρονομιά υπερέχουν, διατηρώντας την πάντοτε «μάχιμη» – έχει άλλωστε μακρά πείρα και αξιόλογες επιδόσεις τόσο στο επιστημονικό πεδίο όσο και στα διοικητικά καθήκοντα σε μια πραγματικότητα συχνά δύσκολη και κουραστική, ειδικά σε μια χώρα όπου τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο «ούτε καν το αυτονόητο!».


Δραστήρια, οργανωτική και σκεπτόμενη με «γνώμονα το εθνικό» και όχι κάποιο μικροπολιτικό συμφέρον, καθώς τονίζει, δεν διστάζει κιόλας να τοποθετείται δημόσια για θέματα της αρμοδιότητάς της, όπως είχε κάνει πρόσφατα, συνηγορώντας στις αρνητικές γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ για την παραχώρηση της Ακρόπολης και του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο για εμπορικά κινηματογραφικά γυρίσματα, αποφάσεις που είχαν συζητηθεί αρκετά.

 Δεν αρκεί η πολιτιστική κληρονομιά ενός λαού για να τον καταξιώσει στον παρόντα χρόνο, όσο μεγαλειώδης και αν είναι. Οι σημερινοί Έλληνες οφείλουμε να δείξουμε ότι είμαστε πράγματι αντάξιοι απόγονοι των αρχαίων προγόνων μας. Έπειτα, μη νομίζετε, ο «κομπασμός» στον οποίο αναφέρεστε είναι μάλλον επιφανειακός.

 
Η ίδια διευκρινίζει ότι δεν διαφωνεί γενικά με την εμπορική ή καλλιτεχνική αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, κάτι που, όπως λέει, ήδη συμβαίνει, αλλά με την ευκαιριακή παραχώρηση κορυφαίων πολιτιστικών μνημείων χωρίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όρους και δεσμεύσεις που θα σέβονται καταρχάς τον χαρακτήρα τους, καταθέτει μάλιστα τις δικές της «αντιπροτάσεις» επ' αυτού.

Οι χαρές και οι αγωνίες της δουλειάς της, η μακρά εμπειρία της από την επαφή με ξένους επισήμους, η αρχαιοκαπηλία αλλά και η «καπηλεία» των αρχαιοτήτων για αλλότριους σκοπούς, η ελλειμματική σχέση των Νεοελλήνων με την πολιτιστική τους κληρονομιά, οι κίνδυνοι για τα μνημεία και τις προσπάθειες ανάδειξής τους λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αλλά και των βανδαλισμών σε κάποιες περιπτώσεις περιλαμβάνονται στα θέματα που θίξαμε.

Δεν θα μπορούσαν, βέβαια, να λείψουν και οι αναφορές στα δεκάδες ερευνητικά, συντηρητικά και αναστηλωτικά προγράμματα που «τρέχει» η μεγαλύτερη Αρχαιολογική Εφορεία της χώρας στην πρωτεύουσα, μερικά από τα οποία συμβαίνουν κυριολεκτικά κάτω από τα πόδια μας.

 — «Έχω αύριο ραντεβού με την έφορο Αθηνών» είπα χτες στην παρέα μου (δεν πρόσθεσα το «αρχαιοτήτων») και ώσπου να διευκρινίσω τι εννοούσα, ανησύχησε...

Α, μην ανησυχείτε, έχει συμβεί τόσο σ' εμένα όσο και σε άλλους συναδέλφους. Ακούνε «έφορος» και κουμπώνονται, πολλοί μάς μπερδεύουν με τους εφοριακούς! Όμως δική μας αποστολή δεν είναι να φορολογήσουμε κι άλλο τους πολίτες αλλά να συντηρήσουμε και να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά. Το ουσιαστικό «έφορος» προέρχεται από το επί + ορώ και παραπέμπει σε αυτόν που κατοπτεύει τις αρχαιότητες.

Οι εφορείες αρχαιοτήτων είναι περιφερειακές υπηρεσιακές μονάδες του ΥΠ.ΠΟ. που, σύμφωνα με τον νόμο 3028/2002, είναι υπεύθυνο για την προστασία, συντήρηση, αναστήλωση και προβολή τους, μόνο εντός της ελληνικής επικράτειας δυστυχώς – το λέω γιατί υπάρχουν σπουδαία μνημεία μας και εκτός, που δεν τυχαίνουν πάντα της καλύτερης μεταχείρισης!

Όσο για την ανάδειξη του έργου τους, είναι κάτι που οι μεγάλες εφορείες ειδικά υποχρεούνται να πράττουν ώστε ο φορολογούμενος να ξέρει πώς αξιοποιούνται οι εισφορές του και τα κοινοτικά προγράμματα. Η δική μας εφορεία, η μεγαλύτερη στη χώρα, «καλύπτει» όλη την πόλη της Αθήνας.


— Αλήθεια, πώς συνέβη να «μπλέξετε» με την αρχαιολογία;

Μάλλον τυχαία! Στα 16 μου ήθελα να γίνω Φυσικός, τα πήγαινα, βλέπετε, πολύ καλά με τη Φυσική και τη Χημεία. Ήμουν όμως εξίσου καλή στο σχέδιο και, επηρεασμένη από τον αρχαιολάτρη παππού μου, που με παρότρυνε να ακολουθήσω τον κλάδο, στράφηκα εν τέλει στις αρχαιολογικές σπουδές. Μάλιστα, χάρη σε αυτή μου τη δεξιότητα πολλές ανασκαφές τις έχω αποτυπώσει γραφικά η ίδια. Έφορος είμαι από το 2010 και είναι μια δουλειά που αγαπώ πολύ, παρότι με έχει φθείρει προσωπικά...

Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Όπως μάλλον θα γνωρίζετε, στην Ελλάδα τίποτα δεν γίνεται εύκολα, συχνά χρειάζεται να παλέψεις ακόμα και για το αυτονόητο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Γιατί το λέτε αυτό;

Διότι, όπως μάλλον θα γνωρίζετε, στην Ελλάδα τίποτα δεν γίνεται εύκολα, συχνά χρειάζεται να παλέψεις ακόμα και για το αυτονόητο. Τα περισσότερα πράγματα γίνονται απρογραμμάτιστα, «στο πόδι», κι αν έχεις μάθει αλλιώς, πέφτεις σε τοίχο κι όλα μαυρίζουν! Έπειτα, δυστυχώς, στη χώρα αυτή περισσεύει ο φθόνος. Είναι, πιστεύω, καιρός να αλλάξουμε νοοτροπία, να αναδείξουμε ξανά τις αξίες μας. Λένε πως όταν οι Έλληνες μονοιάζουμε μεγαλουργούμε, κάτι που προσυπογράφω απόλυτα και προσπαθώ να εμφυσήσω και από τη θέση αυτή.


— Έχουμε μια αναμφίβολα τεράστια πολιτιστική κληρονομιά, κάτι που αφενός κάνει τον μέσο Έλληνα να νιώθει περήφανος, ακόμα κι αν δεν τη γνωρίζει σε βάθος, αφετέρου τον κάνει πολλές φορές να νιώθει μοναδικός, ανώτερος, «περιούσιος».

Μα, δεν αρκεί η πολιτιστική κληρονομιά ενός λαού για να τον καταξιώσει στον παρόντα χρόνο, όσο μεγαλειώδης και αν είναι. Οι σημερινοί Έλληνες οφείλουμε να δείξουμε ότι είμαστε πράγματι αντάξιοι απόγονοι των αρχαίων προγόνων μας. Έπειτα, μη νομίζετε, ο «κομπασμός» στον οποίο αναφέρεστε είναι μάλλον επιφανειακός. Έχοντας πολυετή πείρα στο αντικείμενο και συναναστραφεί πολλούς ξένους –έζησα και τρία χρόνια στην Αμερική–, διαπιστώνω ότι οι περισσότεροι Έλληνες νιώθουμε ένα αίσθημα μειονεξίας, μια «ηττοπάθεια» απέναντί τους.

— Εσείς, πάντως, δεν φάνηκε να είχατε κάποιο «κόμπλεξ» απέναντι στον τέως Αμερικανό Πρόεδρο Ομπάμα όταν τον ξεναγήσατε στην Ακρόπολη το '16.

Α, είμαι συνηθισμένη σε αυτά! Ήδη, απ' όταν ήμουν απλή αρχαιολόγος, χάρη και στην άριστη γνώση μου των αγγλικών, ξεναγούσα σε αρχαιότητες ξένους επισήμους.

Τον Κινέζο αντιπρόεδρο στην Κνωσσό, τον πρώην πρέσβη των ΗΠΑ Νίκολας Μπερνς, ξένους αρχαιολόγους και καθηγητές πανεπιστημίων –ανάμεσά τους ο καλός συνάδελφος Ξιάν Σανγκ, υπεύθυνος της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου–, τον Μάικλ Δουκάκη στον Μαραθώνα, τη Σοφία της Ισπανίας και την αδελφή της, την Ειρήνη... Ακόμα, έχω ξεναγήσει τον Ιταλό Πρόεδρο Σέρτζιο Ματαρέλα, τον σημερινό πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ντόναλντ Τουσκ, τον Πιερ Μοσκοβισί, τις κυρίες Μακρόν και Στάινμαγιερ και άλλους.


— Ποιοι εξ αυτών, άραγε, ενδιαφέρονταν πραγματικά για τα αρχαία μνημεία;

Καταρχάς, ο Ομπάμα, που είναι ο ίδιος αρχαιολάτρης. Έδειξε μεγάλη προσοχή και πολύ σεβασμό. Πολύ ενημερωμένος ήταν και ο Τουσκ, που είχε μάλιστα ήδη επισκεφτεί αρκετές φορές την Ακρόπολη – «α, αυτό το ξέρω» μου έλεγε συχνά! Ο Ματαρέλα επίσης αλλά και ο Ευρωπαίος επίτροπος Γιοχάνες Χαν. Και αυτοί δεν είναι, βέβαια, οι μόνοι ξένοι που συγκινούνται περισσότερο από μας με την Ιστορία και τον πολιτισμό μας.

 

— Όταν προέκυψε το θέμα της παραχώρησης ή όχι της Ακρόπολης για τα γυρίσματα μιας διαφημιστικής ταινίας της Gucci, είχατε στηρίξει δημόσια την αρνητική, εν τέλει, γνωμοδότηση του ΚΑΣ, όπως κάνατε και στην πρόταση να γυριστούν σκηνές της ταινίας «Η μικρή τυμπανίστρια» στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, η οποία επίσης απορρίφθηκε.

Θα πω και σ' εσάς ότι δεν αντιτίθεμαι γενικά στην εμπορική ή καλλιτεχνική αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων. Εκεί όπου διαφωνώ είναι η παραχώρηση κάποιων ξεχωριστών παγκοσμίως μνημείων, όπως η Ακρόπολη, χωρίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όρους και δεσμεύσεις, που δεν ικανοποιούνταν ούτε από το αίτημα της Gucci ούτε από εκείνο για τα κινηματογραφικά γυρίσματα στον Ναό του Ποσειδώνα. Στην πρώτη περίπτωση είχαμε, μάλιστα, αντιπροτείνει το Ηφαιστείο ή Θησείο στην Αρχαία Αγορά, επίσης κορυφαίο μνημείο και από τους καλύτερα σωζόμενους αρχαίους ναούς, όμως εκείνοι ενδιαφέρονταν μόνο για τον Ιερό Βράχο. Ήθελαν, βλέπετε, το άμεσα αναγνωρίσιμο.

Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Έχοντας πολυετή πείρα στο αντικείμενο και συναναστραφεί πολλούς ξένους –έζησα τρία χρόνια στην Αμερική–, διαπιστώνω ότι οι περισσότεροι Έλληνες έχουμε ένα αίσθημα μειονεξίας, μια «ηττοπάθεια» απέναντί τους. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με τέτοιες αποφάσεις χάνουμε χρήμα αλλά και προβολή, διαφήμιση και τουρισμό, όπως ειπώθηκε.

Μα, η Ακρόπολη ειδικά δεν τα έχει ανάγκη αυτά. Αποτελεί μια «ζωντανή» διαφήμιση από μόνη της εδώ και 2.500 χρόνια! Είμαστε σίγουρα ιδανική χώρα-σκηνικό για ταινίες, το θέμα είναι να ταιριάζουν και με το φόντο, προβάλλοντας παράλληλα την Ιστορία μας. Πολλοί Ιταλοί, μάλιστα, μας είπαν τότε «μπράβο» που δεν ενδώσαμε στις απαιτήσεις της Gucci. Αν θέλουμε ανάπτυξη και έσοδα, ας τα επιδιώξουμε με σύγχρονους πόρους, όχι χρησιμοποιώντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Μπορεί κάλλιστα να συσταθεί μια επιτροπή ειδικών που να κρίνει ποια μνημεία και με ποιους όρους μπορούν να παραχωρούνται για τέτοιες χρήσεις. Εξάλλου, μόνο στην Αττική υπάρχουν πολλές ακόμα αρχαιολογικές τοποθεσίες σημαντικές μεν, αλλά λιγότερο γνωστές, με μεγαλύτερη ανάγκη ανάδειξης, όπως ο Ραμνούντας, η Βραυρώνα και το Ιερό των Αιγύπτιων Θεών της Μπρεξίζας στον Μαραθώνα, που δεν τα ξέρει άνθρωπος και θα ήταν θαυμάσιο «φόντο» για ταινίες μυθοπλασίας.


— Οπότε, δεν διαφωνείτε με το σκεπτικό ότι τα αρχαιολογικά μνημεία θα πρέπει να συνδιαλέγονται με την κοινωνία του σήμερα.

Καθόλου, είναι άλλωστε κάτι που ήδη συμβαίνει, έχουν όμως σημασία ο τρόπος και το είδος της χρήσης! Πολλές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, εκθέσεις κ.λπ. φιλοξενούνται σε τέτοιους χώρους, με το Ηρώδειο να είναι το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα.


— Συμβάλλουν όντως τέτοιες δράσεις στο να «αγκαλιάσει» περισσότερο το κοινό την πολιτιστική μας κληρονομιά;

Δυστυχώς όχι, αγαπητέ! Γίνονται ενδιαφέροντα πράγματα, τα προβάλλουμε, τα διαφημίζουμε, αλλά ο κόσμος δεν πατάει, οι Έλληνες δηλαδή, μόνο τουρίστες και σχολεία. Διοργανώσαμε π.χ. πρόσφατα μια έκθεση για τον ελληνολάτρη Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό, «σωτήρα και κτίστη» της Αθήνας, στο Φετιχέ Τζαμί, στην καρδιά της πόλης, με το αντίτιμο της εισόδου του αρχαιολογικού χώρου, χωρίς επιπλέον χρέωση και ξεναγήσεις. Την εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού, ανακοινώθηκε στα ΜΜΕ, όμως οι εννιά στους δέκα επισκέπτες είναι ξένοι... Δεν έχουμε αποκτήσει ακόμα συνείδηση πολιτιστική.

— Ανακαλύπτονται, άραγε, ακόμα αρχαία στο ιστορικό κέντρο;

Κοιτάξτε, έχει πια ανασκαφεί τόσο η Αθήνα που σπάνια βρίσκουμε καινούργια ευρήματα, προσπαθούμε εντούτοις να αναδεικνύουμε καλύτερα τα υπάρχοντα. Δύο τέτοιες παρεμβάσεις έγιναν πρόσφατα.

Η πρώτη έγινε στην οδό Βουλής. Κάτω από τη στοά του ξενοδοχείου Electra Metropolis (πρώην υπουργείο Παιδείας), όπως κοιτάζεις στο πεζοδρόμιο, κάτω από ένα τζάμι, υπάρχει ένα μαρμάρινο οικοδόμημα της υστεροελληνιστικής εποχής, τμήμα πιθανώς του συγκροτήματος μιας κρήνης.

Πρόκειται για νέο εύρημα σε μια παλαιά ανασκαφή της δεκαετίας του '50. Τότε είχε έρθει στο φως τμήμα των αρχαίων (κλασικών) τειχών της αρχαίας Αθήνας, το οποίο σήμερα διατηρείται στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του ξενοδοχείου, στη γωνία Μητροπόλεως και Βουλής. Στην περιοχή υπάρχουν πλήθος αγωγοί από διάφορες ιστορικές περιόδους, καθώς είχε πολλά νερά ήδη από την αρχαιότητα λόγω και της γειτνίασης με τον Ιλισό.

Η δεύτερη στο εκκλησάκι της Αγίας Δύναμης στον ίδιο χώρο, κτίσμα του 18ου αιώνα που είχε ανεγερθεί στα θεμέλια παλαιότερου ναού. Ανακαινίστηκε κι αυτό εκ βάθρων και σήμερα αποτελεί κόσμημα.


— Ποια θα λέγατε ότι είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζετε στη δουλειά σας;

Αν αναφέρεστε στην ιδιότητά μου ως έφορου, αυτό είναι σίγουρα η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού μας που αριθμεί πάνω από 600 άτομα. Ένα άλλο ζήτημα είναι να κατανοούν οι πολίτες που ανακαλύπτουν ή βρέθηκαν να κατέχουν αρχαία αντικείμενα τι πρέπει να κάνουν με αυτά. Με ενοχλεί, επίσης, η κατά το δοκούν επίκληση της προστασίας των αρχαιοτήτων για πολιτικούς και άλλους σκοπούς, όπως βολεύει τον καθένα.


— Ήσασταν κιόλας, θυμάμαι, μέλος της ομάδας που είχε επαναπατρίσει παλιότερα από τη Νέα Υόρκη δύο συλημένες αρχαιότητες, προϊόντα αρχαιοκαπηλίας. Πόσο έχει περιοριστεί το φαινόμενο στην Ελλάδα σήμερα;

Αυτό είχε γίνει το 2008. Αφορούσε δύο πολύ ωραία αντικείμενα που βρέθηκαν στη συλλογή της Σόλμπι Γουάιτ και μας επιστράφηκαν με εξωδικαστικό συμβιβασμό. Το ένα ήταν το βίαια αποσπασμένο άνω τμήμα μιας επιτύμβιας στήλης με παράσταση που είχε ανευρεθεί στο Πόρτο Ράφτη και η οποία, αφού επανασυγκολλήθηκε, εκτίθεται τώρα ακέραια στο Μουσείο Βραυρώνας. Το άλλο, ένας χάλκινος καλυκωτός κρατήρας από τη Μακεδονία. Αμφότερα είναι του 4ου π.Χ. αιώνα.

Όσο για το φαινόμενο καθαυτό, ό,τι μπορούμε κάνουμε, αλλά χρειάζεται να συνδράμει περισσότερο και η πολιτεία. Ενέργειες όπως ο υποβιβασμός της Διεύθυνσης Αρχαιοκαπηλίας σε απλό τμήμα –γιατί, άραγε, για να γλιτώσουν έναν μισθό διευθυντή;– σίγουρα δεν βοηθούν.

Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Αν κάποια ιστορική περίοδος μοιάζει με τη σημερινή, αυτή είναι σαφέστατα η κοσμοπολίτικη ελληνιστική, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος «άνοιξε» τα σύνορα διαδίδοντας τον ελληνικό πολιτισμό μέχρι τα όρια του τότε γνωστού κόσμου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Έχετε, επίσης, αναφερθεί στο θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Λεκανοπέδιο, που είναι καταστρεπτική για τα αρχαία μνημεία.

Πρόκειται, πράγματι, για ένα μεγάλο πρόβλημα που είναι κιόλας ανασταλτικός παράγοντας σε όποιες ενέργειες κάνουμε για τη συντήρηση και την προστασία τους, οι δε συνεχείς καθαρισμοί από τις μαύρες κρούστες τις οποίες σχηματίζουν οι ρύποι που επικάθονται στα πεντελικά μάρμαρα φθείρουν επίσης το ευγενές αυτό υλικό. Η μόνη λύση είναι να απαγορευτεί εντελώς η κυκλοφορία των οχημάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, κάτι που είχε νομοθετηθεί κιόλας το 1979, αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκε εξαιτίας των αντιδράσεων...


— Είναι πράγματι τόσο καταστρεπτική η ρύπανση από τα καυσαέρια των τροχοφόρων; Χειρότερη από τη βιομηχανική π.χ.;

Ναι, είναι δυστυχώς ο Νο1 κίνδυνος φθοράς για τις αρχαιότητες της Αθήνας, κάτι που επίσης φάνηκε από το πόσο βελτιώθηκε η κατάσταση στον Ιερό Βράχο αφότου πεζοδρομήθηκε η Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Έχει αποδειχτεί πέρα από κάθε αμφιβολία ότι το αυτοκίνητο είναι ο κύριος ρυπαντής!

Ένα άλλο πρόβλημα που προέκυψε τα τελευταία χρόνια είναι το γκράφιτι και το tagging πάνω σε αρχαία μνημεία, κάτι εντελώς ανόητο, που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική τέχνη του δρόμου, καθώς και η γενικότερη κουλτούρα βανδαλισμού που επικρατεί.


— Αυτοί οι συνεχείς, τυφλοί βανδαλισμοί είναι σίγουρα ένα θέμα για τα μνημεία της πόλης, αρχαία αλλά και νεότερα.

Μην το συζητάτε. Χαρακτηριστικά, είχαμε τοποθετήσει στην Ακαδημία Πλάτωνος, εκεί όπου βρισκόταν η οικία του Ακάδημου, μια ενημερωτική πινακίδα από πυρολάβα, είχαμε κάνει κι έναν νυχτερινό φωτισμό. Τη σπάσανε, την ξαναβάλαμε, την ξανασπάσανε, εν τέλει κλέψανε και τα καλώδια.

Μια άλλη τέτοια πινακίδα είχε εντοιχιστεί στη Δεξαμενή στο Κολωνάκι, εκεί όπου κατέληγε το Αδριάνειο Υδραγωγείο. Αυτήν την ξηλώσανε ως είχε. Μια τρίτη που τοποθετήσαμε πρόσφατα στην Πεντέλη, εκεί όπου στους κλασικούς χρόνους ξεκινούσε η οδός Λιθαγωγίας για να καταλήξει στην Ακρόπολη, έμαθα προχτές ότι βρέθηκε επίσης κατεστραμμένη! Τι να σας πω παραπέρα...


— Κάποια από τα προγράμματα ΕΣΠΑ που τρέχει τώρα η εφορεία σας;

Α, είναι δεκάδες και αφορούν όλη την Αττική! Παραθέτω ενδεικτικά τρία «μεγάλα» και δύο μικρότερα. Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται η στερέωση ενός επιστυλίου στον Ναό του Ολυμπίου Διός, η επανάχρηση του παλιού Μουσείου της Ακρόπολης που θα μετατραπεί σε μουσειακή αποθήκη και χώρο έκθεσης της ιστορίας του Ιερού Βράχου, καθώς και η πλήρης αποκατάσταση του βυζαντινού ναού των Αγίων Θεοδώρων στην πλατεία Κλαυθμώνος.

Στη δεύτερη, μια μελέτη της βιοποικιλότητας των αρχαιολογικών χώρων και των τρόπων προστασίας τους, καθώς και το πρόγραμμα «Θ-ink: Το γκράφιτι ως ιστορική μαρτυρία και ως φθορά στα αρχαία μνημεία» που απευθύνεται κυρίως σε μαθητές ώστε να τους ευαισθητοποιήσει απέναντι στο ζήτημα, να σκέπτονται δηλαδή περισσότερο οι επίδοξοι νεαροί καλλιτέχνες του δρόμου πού αφήνουν το μελάνι τους.

— Ποια αρχαιολογική περίοδος σας γοητεύει περισσότερο; Επιπλέον, ποια ιστορική φάση θα λέγαμε ότι παρουσιάζει ομοιότητες με τη σημερινή;

Με ενδιαφέρουν πολύ και η Αρχαιότητα και το Βυζάντιο, ιδιαίτερα όμως με συγκινεί η προϊστορική περίοδος, από το 10.000 π.Χ. έως το 1000 π.Χ στον ευρύτερο χώρο του Αιγαίου και της Ανατολής, διότι είναι η περίοδος κατά την οποία διαμορφώνονται οι πρώτοι και σπουδαιότεροι πολιτισμοί της Γης: ο αιγαιακός, ο μυκηναϊκός και ο μινωικός στον ελλαδικό χώρο, ο αιγυπτιακός και οι άλλοι μεγάλοι πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν στην Εγγύς Ανατολή μέχρι και την Ινδία.

Αν τώρα κάποια ιστορική περίοδος μοιάζει με τη σημερινή, αυτή είναι σαφέστατα η κοσμοπολίτικη ελληνιστική, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος «άνοιξε» τα σύνορα, διαδίδοντας τον ελληνικό πολιτισμό μέχρι τα όρια του τότε γνωστού κόσμου. Ιδιαίτερη διείσδυση παρατηρείται τότε στην περιοχή της Συροπαλαιστίνης, με τους εκεί πληθυσμούς να ενστερνίζονται τις ελληνικές πολιτιστικές αρχές και αξίες και να αποκαλούνται ελληνιστές, εξού και η περίοδος αυτή ονομάστηκε ελληνιστική.

Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ:«Αναστήλωση, συντήρηση και ανάδειξη του Ωδείου Ηρώδου Αττικού». Προϋπολογισμός: 400.000 €. Ο ανατολικός μετωπικός τοίχος του Ηρωδείου πριν και μετά τις εργασίες συντήρησης.
Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ: Ο ναός του Ασκληπιείου μετά τις αναστηλωτικές εργασίες (2016)
Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Αρχαία Αγορά, εγκατάσταση νέου δικτύου φωτισμού στο βόρειο όριο του αρχαιολογικού χώρου.
Η κυρία της Εφορείας Αρχαιοτήτων που λέει (συνήθως) όχι στην εμπορική χρήση τους Facebook Twitter
Περιοχή Ιερού Αγροτέρας, Μετς. Τάφοι 5ου-6ου αι. μ.Χ., τμήμα δρόμου και τάφρος θεμελίωσης ναού κλασικών χρόνων
Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Ο Γκάρεθ Όουενς ήρθε σαν φοιτητής στην Κρήτη, έμεινε για πάντα και αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην αποκρυπτογράφηση των μυστικών ενός εκ των αρχαιότερων μινωϊκών γραπτών μνημείων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί είναι τόσο σημαντική η Νεκρόπολη του Φαλήρου;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Γιατί είναι τόσο σημαντική η Νεκρόπολη του Φαλήρου;

Ποιοι ήταν οι «Δεσμώτες του Φαλήρου» και ποιοι οι «Αποτυμπανισμένοι»; Μία παλαιότερη και άκρως κατατοπιστική συνέντευξη της υπευθύνου της ανασκαφής, δόκτωρ Στέλλας Χρυσουλάκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ