A New Refutation of the Viking 4 Space Mission.
Μία έκθεση του άγγλου φωτογράφου Peter Mitchell στο Φεστιβάλ Les Rencontres d'Arles
Grande Halle, εώς το Σεπτέμβρη του 2016
Στα μέσα της δεκαετίας του '70, το Viking Lander ήταν το πρώτο διαστημικό όχημα που προσεδαφιζόταν στον πλανήτη Άρη. Το εξωγήινο τοπίο ήταν υπέροχο, αλλά δεν υπήρχαν ούτε κανάλια, ούτε σκελετοί, ούτε ανεμοδαρμένες ερειπωμένες κατοικίες, ούτε και πισίνες καλυμμένες με άμμο. Σήμερα, έχει χαθεί κάθε ίχνος από τα Viking Landers 3 και 4. Ωστόσο, ο μύθος (συνεπικουρούμενος από θεωρίες συνωμοσίας) υποστηρίζει πως ερευνάται ακόμη στη Γη η ύπαρξη Αρειανών (πιθανώς εξαιτίας των υποθέσων που έγειρε η τύχη του Viking Lander 4), των οποίων τα υποτιθέμενα ίχνη αποτύπωσαν κάποιες φωτογραφίες που δημοσιεύονται από καιρό σε καιρό. Περιέργως, οι φωτογραφίες δεν αποκαλύπτουν μεγάλα θαύματα πολιτισμών. Μία μονότονη, χαμηλού επιπέδου αισθητική προσδίδει σ' αυτές τις εικόνες μία δεδομένη συνέχεια, υποδηλώνοντας πως αυτά τα πράγματα είναι κοινότοπα. Στη γήινη γλώσσα, οι φωτογραφίες αυτές προέρχονται από το πουθενά. Κι' όμως, για κάποιους ανθρώπους, πρόκειται για το κέντρο του κόσμου. Το αποκαλούν συνήθως "Σπίτι μας".
Rudi Thoemmes και Peter Mitchell
Με τι μάτια θα έβλεπαν την πόλη μου οι εξωγήινοι αν εμφανίζονταν σήμερα; Αυτήν την αστεία ερώτηση απηύθυνε στον εαυτό στη δεκαετία του 1970 ο φωτογράφος Peter Mitchell, καταγράφοντας την πόλη του, το Leeds της βόρειας Αγγλίας, και φωτογραφίζοντας με χιούμορ και με ακρίβεια τα κτίρια του παλιού αυτού βιομηχανικού κέντρου. Γεννημένος το 1943 στο Manchester, ο Mitchell είχε ήδη κάνει μία πρώτη έκθεση το 1979 στη νεοϋορκέζικη γκαλερί Impressions, ή οποία τράβηξε την προσοχή τότε του Martin Parr. Ο γνωστός αυτος άγγλος φωτογράφος σημειώνει εξάλλου πως την εποχή εκείνη το έργο αυτό είχε προκαλέσει κάποια αμηχανία.
Από τότε έχουν περάσει 40 χρόνια, και η νέα αυτή έκθεση στην Arles αποδεικνύει την αξία της δουλειάς του, το αφηγηματικό του ταλέντο που διαφαίνεται σε κάθε εικόνα, το μαγεμένο βλέμμα με το οποίο φωτογραφίζει την πόλη του, την αστική αρχιτεκτονική και τους κατοίκους της, την απόσταση που θέτει, υποχρεώνοντάς μας να εξετάζουμε κάθε σκηνή σα να προέρχεται από έναν άλλο κόσμο : ή μάλλον σαν να είμασταν εμείς από άλλον κόσμο και κοιτούσαμε με έναν εξω-εθνολογικό βλέμμα αυτούς τους παράξενους γήινους πληθυσμούς.
Ο Martin Parr θα πει γι' αυτήν τη σειρά : "'Ολη η γοητεία της δουλειάς του Peter Mitchell βρίσκεται στις εικόνες αυτές των καταστημάτων και των εργοστασίων με τους ιδιοκτήτες τους να στέκονται με σθένος και περιφάνεια μπροστά στο βίος τους. Γι' αυτό, ίσως, οι εξωγήινοι επισκέπτες μας που ήρθαν στο Leeds δεν έμειναν ποτέ... Αλλά κι αυτό, δεν πρόκειται να το μάθουμε και ποτέ."
Thibaut Godet, Réponses Photo (08.07.2016)