Αν έπρεπε να διαλέξω μόνο μία εικόνα για να συμβολίσω την ευτυχία κάτω από τον ήλιο της Μεσογείου, αυτή θα ήταν ένα στεφάνι από χλωρά κλαριά αμπελιού στο κεφάλι ενός μεθυσμένου αγοριού. Δηλαδή ενός θεού.
ΣΕ ΕΝΑ ΦΥΛΛΑΔΙΟ του 1963 της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Αθήνα διαβάζω μια σύντομη παράγραφο που με κάνει να συνειδητοποιήσω ότι αν έπρεπε να διαλέξω μόνο μία εικόνα για να συμβολίσω την ευτυχία κάτω από τον ήλιο της Μεσογείου, αυτή θα ήταν ένα στεφάνι από χλωρά κλαριά αμπελιού στο κεφάλι ενός μεθυσμένου αγοριού. Δηλαδή ενός θεού. Ελπίζω να μεταφράζω σωστά τις ποικιλίες:
Στην Ελλάδα πολλά άγρια αμπέλια σκαρφαλώνουν πάνω σε βράχους και ερείπια: η αγράμπελη, με ένα νέφος από μικροσκοπικά λευκά άνθη, ο αρκουδόβατος, με συστάδες από μούρα, η πορφυρή περικοκλάδα (vinca major), το αγιόκλημα και το μελισσόχορτο. Το πιο συνηθισμένο από όλα είναι ο κισσός, λευκός, μαύρος και "αγγλικός" (hedera helix). Ο μύθος λέει ότι περιτύλιγε το κατάρτι του πλοίου που έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Διόνυσο, τον θεό του κρασιού, ενώ από την άκρη του ιστού ξεπήδησε το πιο διάσημο από όλα τα αμπέλια, το σταφύλι (vitis vinifera). Τα αμπέλια στην αρχαιότητα ήταν συνήθως ανεβασμένα σε κληματαριές. Αναρίθμητες ποικιλίες παρήγαγαν αμέτρητους τοπικούς καρπούς, συμπεριλαμβανομένων του σταφυλιού χωρίς κουκούτσι της Κορίνθου, της "σταφίδας", και των λευκών και κόκκινων ποικιλιών που παρήγαγαν όλα τα είδη κρασιών. Τα πιο διάσημα αρχαία ελληνικά κρασιά προέρχονταν από τα νησιά και τις ακτές του Αιγαίου. Η Αττική έβγαζε μόνο ένα μετρίως καλό κρασί, αλλά διαλαλούσε τις χαρές της οινοποσίας πάνω στα ζωγραφισμένα αγγεία της που στέλνονταν σε όλο τον κόσμο. Στον Διόνυσο οφείλει την καταγωγή του το δράμα, καθώς ξεκίνησε από τα τραγούδια των διονυσιακών γιορτών. Οι αγγειογραφίες δείχνουν σάτυρους και σιληνούς να μαζεύουν και να πατάνε σταφύλια για να φτιάξουν το κρασί που απολάμβαναν.