Το Πανόραμα και το κραχ

Το Πανόραμα και το κραχ Facebook Twitter
0

»Εκτός από τις δυνατότητες ενός φεστιβάλ να φέρει νέες ταινίες, στο Διαγωνιστικό, ή σε avant premieres, η ψυχή του βρίσκεται στα αφιερώματα - εξαιρούνται τα παραδοσιακά μεγάλα, που διώχνουν πελάτες. Παρατηρούσα με λιγωμένο θαυμασμό μια ρετροσπεκτίβα που οργανώνει η φετινή Viennale, το ετήσιο φεστιβάλ κινηματογράφου της Βιέννης, με τίτλο «Τhe Unquiet American», μια σειρά προβολών με θέμα κάποιες από τις παραβατικές, ή αιρετικές, αν προτιμάτε, κωμωδίες που γυρίστηκαν στην Αμερική. Το αφιέρωμα επιμελήθηκε ο Τζόναθαν Ρόζενμπαουμ, ο μεγάλος και αναγνωρισμένος, ακόμη και από τους Καγιέδες και τον Γκοντάρ τον ίδιο, κριτικός που συμβάλλει με διεισδυτικά άρθρα του σε πολλά έντυπα ακόμη και σήμερα, αρκετά χρόνια μετά τη συνταξιοδότησή του. Η επιλογή έχει κεφάλαια: «Οι Αμερικανοί στο εξωτερικό», «Πολιτιστικές και ταξικές εντάσεις», «Ρομαντική Αναρχία», «Αποδόμηση»... Το να βλέπεις ταινίες συγκεντρωμένες κάτω από το πρίσμα ενός ειδικού που ταξινομεί και αναλύει, για να συνθέσει μια φρέσκια ματιά, ακόμη και σε γνωστά έργα, είναι η ευλογημένη πνευματική αποστολή ενός εκλέκτορα σε φεστιβάλ που διακρίνονται για τον τρόπο που επισκέπτονται το παρελθόν και την ιστορία του μέσου, και με την προσωπικότητά τους φέρνουν στο φως κρυφές αρετές. Με αφορμή την αλλοπρόσαλλη έξωθεν μαρτυρία των Αμερικανών, η σύγχρονη πολιτική πλευρά αναφέρεται στην καλλιτεχνική συμπεριφορά. Κάνω την εισαγωγή αυτή για να συγκρίνω την ευφάνταστη ρετροσπεκτίβα με ένα από τα ενδιαφέροντα αφιερώματα που ετοιμάζει το Πανόραμα, και αφορά το κραχ. Τα αντανακλαστικά του ελληνικού φεστιβάλ ήταν άμεσα.

»Το Πανόραμα είναι ένα έγκυρο αθηναϊκό φεστιβάλ που φέρει τη σφραγίδα του Νίνου Μικελίδη, ενός ανθρώπου που γνωρίζει όσο κανείς άλλος το παγκόσμιο σινεμά, και μάλιστα έχει γνωρίσει από κοντά ιστορικούς δημιουργούς της χρυσής εποχής του. Το κινηματογραφικό αυτό ραντεβού κλείνει τα 21 του χρόνια και διοργανώνεται από τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, από τις 22 Οκτωβρίου ως την 1η Νοεμβρίου στο Τριανόν, το Ιντεάλ και το Ίδρυμα «Μιχάλη Κακογιάννη» - και πριν τα επίσημα εγκαίνιά του, θα είναι η πρώτη φορά που θα γνωρίσουμε το κτίριο που αποτελεί κιβωτό των αρχείων του σκηνοθέτη, καθώς και δίαυλο επικοινωνίας προς όλες τις τέχνες. Τα «Χρόνια της οργής: Το μεγάλο οικονομικό κραχ στον κινηματογράφο» περιλαμβάνει μια επιλογή ταινιών από τα '20s ως τις μέρες μας. Τα Σταφύλια της Οργής είναι ένα από τα χαρακτηριστικά δείγματα του ιδεαλιστικού αμερικανικού σινεμά, που έβαλε τα θεμέλια για τον liberal κινηματογράφο. Εξίσου γνωστό είναι και το Μπόνι και Κλάιντ, με τους εγκληματίες σε ρόλους ρομαντικών αντι-ηρώων. Από τις πιο αδίκως παραγνωρισμένες αλλά τόσο δηλωτικές της εποχής και της μεταστροφής στο ύφος και τη θεματολογία, το Man's Castle με τον Σπένσερ Τρέισι και τη Λορέτα Γιανγκ είναι ένα love story στα πέτρινα χρόνια, αδυσώπητο και ελάχιστα συναισθηματικό. Στο Heroes for Sale, ο Ρίτσαρντ Μπαρτέλεμες καταφεύγει στα αποθέματα αισιοδοξίας του για να ξεπεράσει τον εθισμό του στα ναρκωτικά. Όπως και τα προηγούμενα δύο, το Gold Diggers γυρίστηκε επίσης το 1933 και παράγει ασπρόμαυρη φαντασμαγορία με ηρωίδες τρεις χορεύτριες και φόντο τα οικονομικά χρέη. Μια ενότητα πλήρως συντονισμένη με τη συγκυρία.

»Το αφιέρωμα στη γαλλική Nouvelle Vague είναι εκτεταμένο και πολύ αντιπροσωπευτικό. Ξεκινάει από τις πηγές και φτάνει σε ένα φιλμ-επίγονο, τον Θείο από την Αμερική του Αλέν Ρενέ, ο οποίος ξεκίνησε με την πρωτότυπη παρέα των πιο ταλαντούχων στη σκηνοθεσία, κριτικών κινηματογράφου. Κλείσαμε 50 χρόνια από τα 400 Χτυπήματα και το Με κομμένη την ανάσα.

»Το Round Midnight και το Ασανσέρ για δολοφόνους συνιστούν τη μικρή ενότητα για την τζαζ στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Στο αφιέρωμα για το ελληνικό σινεμά των '70s παρελαύνουν από την Αναπαράσταση, που κλείνει 40 χρόνια, μέχρι την Ανατολική Περιφέρεια του Βαφέα του 1979. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος θα τιμηθεί, το αφιέρωμα για το κραχ θα συνοδευτεί από εικαστικές και φωτογραφικές εκθέσεις και θα υπάρξει προβολή βωβής ταινίας στο Παλλάς με μουσική υπόκρουση γραμμένη από τον συνθέτη Νίκο Πλάτανο.

»Τέλος, θα μπορέσετε να δείτε σε πρώτη προβολή, ανάμεσα σε άλλα, το Vincere του Μάρκο Μπελόκιο και το Adoration του Άτομ Εγκόγιαν, ενώ ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, απ' όσο γνωρίζω, θα έρθει στην Αθήνα για να τιμηθεί και να παραστεί στην πρεμιέρα του Τέτρο.

Pulp Fiction
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ