Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Mε την Νταϊάν Κίτον στο «Αnnie Hall»
0

«Έχω κάνει όσα το κίνημα #metoo θα ήθελε να πετύχει» δήλωσε μετά την παρισινή πρεμιέρα της ταινίας του Μια βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη, που έχει κόψει πάνω από 80.000 εισιτήρια μέχρι στιγμής στις ελληνικές αίθουσες. Η Ελλάδα και η Ευρώπη ανέκαθεν υπήρξαν φιλόξενες και ελάχιστα εμπαθείς στην περίπτωσή του, κάτι που ο Άλεν γνωρίζει πολύ καλά, γι' αυτό και έκανε τις δηλώσεις σε αντιδιαστολή με τις χολιγουντιανές προοπτικές της καριέρας του. «Δεν μου καίγεται καρφί, ποτέ δεν με ενδιέφερε» είπε, επαναλαμβάνοντας τη γνωστή καλλιτεχνική του απόσταση με το θεωρητικό κέντρο αποφάσεων του αμερικανικού σινεμά. Βέβαια, η Νέα Υόρκη τον απασχολεί, αλλά, όπως φαίνεται, δεν τον καίει κιόλας. Χρηματοδότηση βρίσκει πλέον από αλλού και τα βασικά έξοδα των ταινιών του έρχονται από Ευρώπη, Νότια Αμερική και Ασία. Η Amazon επένδυσε στο όνομά του, αλλά με το που ήρθε ξανά στην επιφάνεια η υποτιθέμενη κακοποίηση της θετής του κόρης Ντίλαν από τον ίδιο, ανακάλεσε μονομερώς τη συμφωνία για 4 ταινίες, βάζοντας στο ράφι τη Βροχερή Μέρα για τις ΗΠΑ. Μπορεί ο streaming γίγαντας να επέστρεψε τα αμερικανικά δικαιώματα της ταινίας στον Άλεν, αλλά δέχτηκε αγωγή για αθέτηση συμφωνίας. Ο Γούντι Άλεν ζητά 68 εκατομμύρια δολάρια για διαφυγόντα κέρδη μετά από απόφαση της εταιρείας που βασίζεται σε «προ 25ετίας ανυπόστατους ισχυρισμούς».

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Η Scarlett Johansson στο “Match Point”


Ο Άλεν αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, πως δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης.


Η υπόθεση είχε κλείσει, αν θυμάστε. Ο Γούντι Άλεν πέρασε αξιολόγηση σε πρώτο και δεύτερο βαθμό και κρίθηκε παράξενος, με συμπεριφορά οριακά ανάρμοστη, αλλά τελεσίδικα όχι σεξουαλικά επικίνδυνος ή κακοποιητής ενός παιδιού που από τη δική του γραμμή υπεράσπισης επέμενε πως ποτέ δεν ήταν δικό του αλλά της Μία Φάροου, όπως άλλωστε και η Σουν Γι Πρεβέν, την οποία αποκατέστησε με γάμο. Με τη συντονισμένη φεμινιστική διεκδίκηση των τελευταίων δύο ετών, η Ντίλαν και προφανώς η ορκισμένη πολέμιος του Άλεν μητέρα της, η Μία Φάροου, αναμόχλευσαν την παλιά ιστορία και εξαπέλυσαν μύδρους εναντίον ενός ανθρώπου που εξακολουθεί να δουλεύει και δεν έχει τιμωρηθεί δι' εξορίας από την κοινότητα. Μερικοί φοβήθηκαν, βέβαια, και πήραν αποστάσεις δημοσίως. Οι βασικοί πρωταγωνιστές του στη Βροχερή Μέρα, ενώ γνώριζαν τι είχε συμβεί παλιά, έσπευσαν να δωρίσουν τις αμοιβές τους σε σχετικούς οργανισμούς. Από τη Σελίνα Γκόμεζ δεν περίμενε κανείς να κάνει κάτι διαφορετικό. Ο Τιμοτέ Σαλαμέ προδίδει το σοφιστικέ ήμισυ της καταγωγής του (είναι και Γάλλος) και παραδίδεται αμαχητί σε μια τάση ισοπέδωσης πολύ αμερικανική. Η Ρεμπέκα Χολ, κόρη του μεγαλύτερου θεατρανθρώπου της Βρετανίας, του Πίτερ Χολ, ζυμωμένη με την τέχνη, άρα και την απόχρωση, επίσης χαρίζει τον μισθό της. Γιατί; Για ένα γεγονός που αμφισβητείται; Που, συγκυριακά, αναδύθηκε σε αιχμηρή φάση για να βλάψει έναν δημιουργό ιδιόρρυθμο, μοναδικό, παραδοσιακά ασυμμόρφωτο με τις μόδες, στη δύση της ένδοξης πορείας του;

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Με την 16χρονη Mariel Hemingway, στο «Manhattan».

Όπως υποστήριξε ο ίδιος, μια ζωή γράφει. Σηκώνεται το πρωί και δημιουργεί ιστορίες, ανεξάρτητα από το αν θα βρεθεί κάποιος να τις χρηματοδοτήσει. Κυρίως αυτοβιογραφούμενος και με μια σπαρταριστή τάση να αυτοκανιβαλίζεται, γράφει για γυναίκες και οι γυναίκες που έχει πλάσει στο σινεμά είναι πάρα πολλές και αξέχαστες. Ο Άλεν απλώς συνέπεσε χρονικά, αν και δεν είχε καμία σχέση, με μια μάτσο γενιά Αμερικανών δημιουργών που πραγματεύτηκαν κυρίως άνδρες και πατριαρχίες μιλώντας για τους Ιταλοαμερικανούς, τον Σκορσέζε, τον Ντε Πάλμα, τον Κόπολα και τον Τσιμίνο, ή προτιμούσαν τα ζωάκια και τους εξωγήινους... Επίσης, ο Άλεν, όπως αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης. Το παράπτωμα για το οποίο κατηγορήθηκε και κυρίως λοιδορήθηκε δεν αφορά τις επαγγελματικές δυναμικές σε χώρο εργασίας, όπως στις υποθέσεις του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν και του Μπιλ Κόσμπι, αλλά στα ενδότερα της οικογένειάς του. Η άποψη της Ντίλαν ακούγεται εδώ και χρόνια. Η μητέρα της, αλλά και ο αδελφός της, ο Ρόναν, που είναι και το μοναδικό βιολογικό παιδί του Άλεν, την πιστεύουν. Οι υπόλοιποι πώς γνωρίζουν τι έχει γίνει πραγματικά; Και γιατί είναι τόσο πρόθυμοι να ακυρώσουν την άψογη και ευεργετική συνεργασία τους μαζί του; Η Ιβ, η Άνι Χολ, η Νόλα, η Χάνα και οι αδελφές της, η Άλις, η Χάτι και η Τζίνι, η Τζάσμιν που «κάποτε γνώριζε τις λέξεις, αλλά τώρα έχουν όλες μπερδευτεί», η Βίκυ, η Κριστίνα και η Μαρία Ελένα, ανάμεσα σε άλλες, τον υπερασπίζονται μέσα από το έργο του εδώ και 45 χρόνια. Προσωπικά, αυτές πιστεύω.


Όπως είχε πει η Σεσίλια από το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου: «Γνώρισα έναν υπέροχο άνδρα. Δεν είναι αληθινός, αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα στη ζωή!».

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Από τον Πρίγκιπα Ανδρέα ως τον Γούντι Άλεν: Το περιεχόμενο του «μικρού μαύρου καρνέ» του Τζέφρι Έπσταϊν

Διεθνή / Από τον Πρίγκιπα Ανδρέα ως τον Γούντι Άλεν: Το περιεχόμενο του «μικρού μαύρου καρνέ» του Τζέφρι Έπσταϊν

Το περιβόητο καρνέ του κατηγορούμενου για σωρεία σεξουαλικών εγκλημάτων χρηματιστή συνιστά μια συναρπαστική καλοκαιρινή ανάγνωση, όπως γράφει χαρακτηριστικά το Vanity Fair

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ