«Έχω κάνει όσα το κίνημα #metoo θα ήθελε να πετύχει» δήλωσε μετά την παρισινή πρεμιέρα της ταινίας του Μια βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη, που έχει κόψει πάνω από 80.000 εισιτήρια μέχρι στιγμής στις ελληνικές αίθουσες. Η Ελλάδα και η Ευρώπη ανέκαθεν υπήρξαν φιλόξενες και ελάχιστα εμπαθείς στην περίπτωσή του, κάτι που ο Άλεν γνωρίζει πολύ καλά, γι' αυτό και έκανε τις δηλώσεις σε αντιδιαστολή με τις χολιγουντιανές προοπτικές της καριέρας του. «Δεν μου καίγεται καρφί, ποτέ δεν με ενδιέφερε» είπε, επαναλαμβάνοντας τη γνωστή καλλιτεχνική του απόσταση με το θεωρητικό κέντρο αποφάσεων του αμερικανικού σινεμά. Βέβαια, η Νέα Υόρκη τον απασχολεί, αλλά, όπως φαίνεται, δεν τον καίει κιόλας. Χρηματοδότηση βρίσκει πλέον από αλλού και τα βασικά έξοδα των ταινιών του έρχονται από Ευρώπη, Νότια Αμερική και Ασία. Η Amazon επένδυσε στο όνομά του, αλλά με το που ήρθε ξανά στην επιφάνεια η υποτιθέμενη κακοποίηση της θετής του κόρης Ντίλαν από τον ίδιο, ανακάλεσε μονομερώς τη συμφωνία για 4 ταινίες, βάζοντας στο ράφι τη Βροχερή Μέρα για τις ΗΠΑ. Μπορεί ο streaming γίγαντας να επέστρεψε τα αμερικανικά δικαιώματα της ταινίας στον Άλεν, αλλά δέχτηκε αγωγή για αθέτηση συμφωνίας. Ο Γούντι Άλεν ζητά 68 εκατομμύρια δολάρια για διαφυγόντα κέρδη μετά από απόφαση της εταιρείας που βασίζεται σε «προ 25ετίας ανυπόστατους ισχυρισμούς».
Ο Άλεν αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, πως δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης.
Η υπόθεση είχε κλείσει, αν θυμάστε. Ο Γούντι Άλεν πέρασε αξιολόγηση σε πρώτο και δεύτερο βαθμό και κρίθηκε παράξενος, με συμπεριφορά οριακά ανάρμοστη, αλλά τελεσίδικα όχι σεξουαλικά επικίνδυνος ή κακοποιητής ενός παιδιού που από τη δική του γραμμή υπεράσπισης επέμενε πως ποτέ δεν ήταν δικό του αλλά της Μία Φάροου, όπως άλλωστε και η Σουν Γι Πρεβέν, την οποία αποκατέστησε με γάμο. Με τη συντονισμένη φεμινιστική διεκδίκηση των τελευταίων δύο ετών, η Ντίλαν και προφανώς η ορκισμένη πολέμιος του Άλεν μητέρα της, η Μία Φάροου, αναμόχλευσαν την παλιά ιστορία και εξαπέλυσαν μύδρους εναντίον ενός ανθρώπου που εξακολουθεί να δουλεύει και δεν έχει τιμωρηθεί δι' εξορίας από την κοινότητα. Μερικοί φοβήθηκαν, βέβαια, και πήραν αποστάσεις δημοσίως. Οι βασικοί πρωταγωνιστές του στη Βροχερή Μέρα, ενώ γνώριζαν τι είχε συμβεί παλιά, έσπευσαν να δωρίσουν τις αμοιβές τους σε σχετικούς οργανισμούς. Από τη Σελίνα Γκόμεζ δεν περίμενε κανείς να κάνει κάτι διαφορετικό. Ο Τιμοτέ Σαλαμέ προδίδει το σοφιστικέ ήμισυ της καταγωγής του (είναι και Γάλλος) και παραδίδεται αμαχητί σε μια τάση ισοπέδωσης πολύ αμερικανική. Η Ρεμπέκα Χολ, κόρη του μεγαλύτερου θεατρανθρώπου της Βρετανίας, του Πίτερ Χολ, ζυμωμένη με την τέχνη, άρα και την απόχρωση, επίσης χαρίζει τον μισθό της. Γιατί; Για ένα γεγονός που αμφισβητείται; Που, συγκυριακά, αναδύθηκε σε αιχμηρή φάση για να βλάψει έναν δημιουργό ιδιόρρυθμο, μοναδικό, παραδοσιακά ασυμμόρφωτο με τις μόδες, στη δύση της ένδοξης πορείας του;
Όπως υποστήριξε ο ίδιος, μια ζωή γράφει. Σηκώνεται το πρωί και δημιουργεί ιστορίες, ανεξάρτητα από το αν θα βρεθεί κάποιος να τις χρηματοδοτήσει. Κυρίως αυτοβιογραφούμενος και με μια σπαρταριστή τάση να αυτοκανιβαλίζεται, γράφει για γυναίκες και οι γυναίκες που έχει πλάσει στο σινεμά είναι πάρα πολλές και αξέχαστες. Ο Άλεν απλώς συνέπεσε χρονικά, αν και δεν είχε καμία σχέση, με μια μάτσο γενιά Αμερικανών δημιουργών που πραγματεύτηκαν κυρίως άνδρες και πατριαρχίες μιλώντας για τους Ιταλοαμερικανούς, τον Σκορσέζε, τον Ντε Πάλμα, τον Κόπολα και τον Τσιμίνο, ή προτιμούσαν τα ζωάκια και τους εξωγήινους... Επίσης, ο Άλεν, όπως αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης. Το παράπτωμα για το οποίο κατηγορήθηκε και κυρίως λοιδορήθηκε δεν αφορά τις επαγγελματικές δυναμικές σε χώρο εργασίας, όπως στις υποθέσεις του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν και του Μπιλ Κόσμπι, αλλά στα ενδότερα της οικογένειάς του. Η άποψη της Ντίλαν ακούγεται εδώ και χρόνια. Η μητέρα της, αλλά και ο αδελφός της, ο Ρόναν, που είναι και το μοναδικό βιολογικό παιδί του Άλεν, την πιστεύουν. Οι υπόλοιποι πώς γνωρίζουν τι έχει γίνει πραγματικά; Και γιατί είναι τόσο πρόθυμοι να ακυρώσουν την άψογη και ευεργετική συνεργασία τους μαζί του; Η Ιβ, η Άνι Χολ, η Νόλα, η Χάνα και οι αδελφές της, η Άλις, η Χάτι και η Τζίνι, η Τζάσμιν που «κάποτε γνώριζε τις λέξεις, αλλά τώρα έχουν όλες μπερδευτεί», η Βίκυ, η Κριστίνα και η Μαρία Ελένα, ανάμεσα σε άλλες, τον υπερασπίζονται μέσα από το έργο του εδώ και 45 χρόνια. Προσωπικά, αυτές πιστεύω.
Όπως είχε πει η Σεσίλια από το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου: «Γνώρισα έναν υπέροχο άνδρα. Δεν είναι αληθινός, αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα στη ζωή!».
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO