H Jean ήθελε απλά να φωτογραφηθεί

H Jean ήθελε απλά να φωτογραφηθεί Facebook Twitter
H 55χρονη Jean - Kονγκό 24 Ιουλίου 2013
9

 

 

[Aπό τον Θανάση Χαραμή]

 

Εργαζόμουν στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό για ένα θέμα σχετικά με τις τραυματικές συνέπειες της βίας κατά των γυναικών και των παιδιών που διαπράττονται από τον Αντιστασιακό Στρατό όταν συνάντησα τη Jean.

 

Μια ντροπαλή γυναίκα που με παρατηρούσε καθώς στεκόταν έξω από το σπίτι της που ήταν φτιαγμένο από άχυρο και λάσπη. Οι αντάρτες είχαν απαγάγει και δολοφονήσει τον άντρα της, μπροστά στα μάτια της. Ένας από τους διοικητές διέταξε να της κόψουν τα χείλη με ξυράφι. "Είδα τα χείλη μου να πέφτουν στα γόνατά μου σαν ένα ντόνατ" εξομολογήθηκε η ίδια καθώς μου έλεγε την ιστορία της.

 

Ήθελα να κάνω το πορτρέτο της Jean. Ήξερα πως η ιστορία της έπρεπε να ειπωθεί αλλά ένιωσα άβολα να της ζητήσω να ποζάρει, φοβούμενη ότι θα μπορούσε να θεωρηθεί εκμετάλλευση.

 

Στα μισά της συνάντησής μας και ενώ είχαν αρχίσει τα γέλια με ρώτησε : "Σκοπεύετε να με τραβήξετε φωτογραφία. Δεν έχω καμία φωτογραφία του εαυτού μου και θα ήθελα μία".

 

Οι σκέψεις άρχισαν αμέσως να πλημμυρίζουν το μυαλό μου: Ήταν προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει αυτό το πορτρέτο ή θα της θύμιζε το τραύμα της; Είναι τόσο ισχυρή και δεν θα δειλιάσει; Μήπως απλά ήθελε μια φωτογραφία, κάτι που είναι φυσιολογικό; Μήπως απλά έκρυβε λίγη ματαιοδοξία όπως όλοι εμείς;

 

Eίχα ξαφνικά αισθανθεί συγκλονισμένη από τη σκληρότητα και τη δυνατή της στάση.

Rena Effendi

Φωτογραφία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
ναι, οκ. τώρα έχουμε την κυρία από το Κονγκό, πριν τις παραμορφωμένες από το θεικό οξύ Ινδές, γενικώς τους ναρκομανείς αστέγους. υπάρχουν άνθρωποι ευαίσθητοι, οι οποίοι συγκλονίζονται από τις φωτό. υπάρχουν άνθρωποι πιο σκληρόπετσοι, οι οποίοι αποκλείεται να ευαισθητοποιηθούν από μερικές φωτό, το πολύ να αηδιάσουν, να ειρωνευτούν ή να τις ξεχάσουν. δεν ισχυρίζομαι να μη δημοσιεύονται, αλλά με μέτρο και ρέγουλα και με κάποια λογική.οι άνθρωποι που απεικονίζονται στις φωτό υποφέρουν στο μέτρο και στο πλαίσιο των κοινωνιών που ζουν. για τις Ινδές είναι αυτονόητη η αδικία, να μένουν παραμορφωμένες ενώ οι βασανιστές τους αποφυλακίζονται στο τρίμηνο και ξαναφτιάχνουν τη ζωή τους, η κυρία Jean, στο πλαίσιο ενός εμφυλίου ξέρει τί να περιμένει (το ίδιο και οι καμμένοι ως μάγισσες ιθαγενείς κλπ κλπ). Δυστυχώς ζουν σε κράτη με άλλη αίσθηση του πολιτισμού από εμάς κι εμείς οι δυτικοί με τον "πολιτισμό" μας (ας μην τον χαρακτηρίσω κι αυτόν...) καλούμαστε να συγκλονιστούμε. Ο μόνος λόγος ύπαρξης αυτών των φωτογραφιών θα ήταν για μένα "παρακαλώ καταθέστε το τάδε ποσό/ή ό,τι έχετε ευχαρίστηση στον τάδε λογαριασμό για την αποκατάσταση του προσώπου της τάδε Ινδής / για την πλαστική αναμόρφωση των χειλιών της κας Jean" και γενικώς για να περισωθεί ό,τι περισώζεται. Τα υπόλοιπα είναι τρομολαγνεία και κιτρινισμός. Γνώμη μου.
Μόνο που οι άνθρωποι που εικονίζονται σε αυτές τις φωτογραφίες δεν υποφέρουν μόνο 'στο πλαίσιο και το μέτρο των κοινωνιών που ζουν' αλλά και επειδή στις πλάτες του ευημερεί ο δυτικός κόσμος. Και αυτές οι φωτογραφίες εκτός από το να συγκλονίζουν θα έπρεπε και να μας αφυπνίζουν.
"Δυστυχώς ζουν σε κράτη με άλλη αίσθηση του πολιτισμού από εμάς".... Τι εννοείτε;; Μήπως εκεί πονούν λιγότερο οι βιαιότητες; Πουθενά ο πόνος δεν είναι αυτονόητος και υποφερτός. Αυτό που αλλάζει είναι η ανοχή λόγω φόβου τιμωρίας μέσω ακόμα μεγαλύτερης βιαιότητας.
δεν συνηθ'ιζω να είμαι λαϊκίστρια, γενικά απεχθάνομαι τον λαϊκισμο, αλλα μου ερχεται να σου πω το ακολουθω. Μην κλαφτεις και δεχθεις να ασχοληθει καποιος δημοσιογραφος εαν μεινει ανεργος ο ανδρας σου ή εσυ αδίκως, εαν σου παρουν ολη σου την συνταξη, εαν το παιδι σου εχει απαραδεκτη δημοσια υγεια/παιδεια...ειναι κομματι της κοινωνιας που ζεις!
ο άντρας μου υπήρξε άνεργος δυόμιση χρόνια, το μεγάλο παιδί μας το πήγαμε στο Παίδων για έλεγχο το Δεκέμβριο σε ραντεβού που κλείσαμε...Σεπτέμβριο και δεν σκέφτηκα ποτέ να κλαφτώ σε κάποιον, διότι αυτό δεν είναι λύση. ευχαριστώ κάποιους ανθρώπους που στα δύσκολα μας στήριξαν έμπρακτα. αυτό είναι που θέλω να πω, να ανταπκρινόμαστε έμπρακτα. δώστε στη δημοσιότητα το λογαριασμό της κυρίας να καταθέσουμε όλοι κάποιο περίσσευμά μας για τις πλαστικές της. ο συγκλονισμός και η ευσυγκινησία είναι άλλοθι για την απάθειά μας και δε μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους. οι πράξεις, ναι.
Κάθε φορά που ακούω τον Πάπα, ή τον οποιοδήποτε ηγέτη να εύχεται για παγκόσμια ειρήνη και αγάπη μεταξύ των ανθρώπων...... είναι σαν να ακούω ένα μικρό παιδάκι να εύχεται να αποκτήσει έναν δεινόσαυρο και άλλα τέτοια !