Ο Φίλιπ Ροθ δεν θα γράψει άλλο βιβλίο

Ο Φίλιπ Ροθ δεν θα γράψει άλλο βιβλίο Facebook Twitter
2

Ο Φίλιπ Ροθ ανακοίνωσε σε μια συνέντευξη που έδωσε σε ένα γαλλικό περιοδικό, το Les in Rocks, ότι αποσύρεται από τη συγγραφή βιβλίων: συνειδητοποίησε ότι του δεν του μένουν πολλά χρόνια και προτιμά να ξαναδιαβάσει τα αγαπημένα του βιβλία – καθώς και τα δικά του – παρά να γράψει ένα καινούριο. «Θέλω να διαπιστώσω αν σπατάλησα το χρόνο μου γράφοντας», είπε.

«Δεν σκοπεύω να γράψω τα επόμενα δέκα χρόνια. Για να πω την αλήθεια, έχει τελειώσει αυτό για μένα. Το "Nemesis" θα είναι το τελευταίο μου βιβλίο. Ο E.M. Forster σταμάτησε να γράφει όταν έγινε 40 χρονών.»

«Έγραφα το ένα βιβλίο μετά από το άλλο αλλά έχω να γράψω κάτι εδώ και τρία χρόνια. Προτιμώ να δουλεύω πάνω στα αρχεία μου για τον βιογράφο μου.»

«Αποφάσισα να ξαναδιαβάσω όλα μου τα βιβλία ξεκινώντας από το τελευταίο, το Nemesis. Μέχρι να βαρεθώ εντελώς, ακριβώς πριν από «Το σύνδρομο Πόρτνοϊ», που είναι ατελές. Ήθελα να δω αν σπατάλησα το χρόνο μου γράφοντας. Και σκέφτηκα ότι ήμουν μάλλον επιτυχής.»

«'Εχω αφιερώσει τη ζωή μου στο μυθιστόρημα: σπούδασα, δίδαξα, έγραψα και διάβασα. Αποκλείοντας σχεδόν ολοσχερώς οτιδήποτε άλλο. Αρκετά! Δεν αισθάνομαι πια τον φανατισμό να γράψω αυτά που έζησα. Η σκέψη του να καθίσω και να γράψω άλλη μια φορά μου είναι αδύνατη.»

«Και αν έγραφα ένα ακόμα βιβλίο, κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν μια αποτυχία. Ποιός θέλει να διαβάσει ακόμα ένα μέτριο βιβλίο;»

Ο Φίλιπ Ροθ δεν θα γράψει άλλο βιβλίο Facebook Twitter

[via] Η συζήτηση για το έργο του Ροθ φούντωσε όταν του απονεμήθηκε το βραβείο Μan Βooker Ιnternational για το σύνολο του έργου του. Ανάμεσα στους 13 συνυποψηφίους του ήταν ο Τζον Λε Καρέ, ο Αμίν Μααλούφ, ο Ντέιβιντ Μαλούφ, η Μάριλιν Ρόμπινσον, ο Φίλιπ Πούλμαν. Η Κάρμεν Καλίλ, ένα από τα τρία μέλη της κριτικής επιτροπής, υπέβαλε την παραίτησή της μετά την ανακοίνωση του νικητή λέγοντας: «Δεν ξέρω πώς βρέθηκε ο Ροθ εξαρχής στη μακρά λίστα, δεν τον θεωρώ συγγραφέα. Γράφει συνέχεια για το ίδιο θέμα, τον εαυτό του. Γυρίζεις τις σελίδες του και σε κάθε φυλλομέτρημα ακούς το σούρσιμο από τα ρούχα του αυτοκράτορα. Είναι σαν να κάθεται επάνω στο πρόσωπό σου και να μην μπορείς να αναπνεύσεις. Σε είκοσι χρόνια δεν θα τον διαβάζει κανένας».

Ο Φίλιπ Ροθ δεν θα γράψει άλλο βιβλίο Facebook Twitter

[via] Το πρώτο βιβλίο του Ροθ "Goodbye, Columbus" (Αντίο Κολόμπους), ήταν μια συλλογή διηγημάτων με την οποία κέρδισε το Εθνικό Λογοτεχνικό Βραβείο των ΗΠΑ το 1960. Μεγάλη εμπορική επιτυχία γνώρισε με το τρίτο του μυθιστόρημα "Portnoy's Complaint" (Το σύνδρομο Πόρτνοϊ) το 1969. Το 1979 εκδόθηκε το πρώτο βιβλίο όπου αφηγητής είναι ο Νέιθαν Ζούκερμαν με τίτλο "The Ghost Writer". Ακολούθησαν αρκετά ακόμα όπου ο Ζούκερμαν είναι είτε αφηγητής ή παίρνει κάποιο μέρος στην πλοκή, με πιο πρόσφατο το "Exit Ghost" (Φεύγει το φάντασμα) του 2007. Το 1997 κέρδισε για δεύτερη φορά το Εθνικό Λογοτεχνικό Βραβείο με το βιβλίο "Sabbath's Theater" (Το θέατρο του Σάμπαθ) και το 1998 βραβεύτηκε με Πούλιτζερ για το "American Pastoral" (Αμερικανικό ειδύλλιο). Πολλά από τα βιβλία του Ροθ έχουν αυτοβιογραφικά στοιχεία: εκτός του Ζούκερμαν που θεωρείται alter ego του συγγραφέα, ο χαρακτήρας Ντέιβιντ Κέπες που εμφανίζεται σε τρία βιβλία έχει αρκετά κοινά στοιχεία με τον ίδιο, ενώ σε κάποια βιβλία του έχει χρησιμοποιήσει χαρακτήρες με το όνομα Φίλιπ Ροθ.

Ο Φίλιπ Ροθ δεν θα γράψει άλλο βιβλίο Facebook Twitter

"Ήταν πολυάσχολος, και η φύση, το κτήνος που υπήρχε μέσα του ήταν κλεισμένο σ' ένα κουτί. Και το κουτί άνοιξε. Ο κοσμήτορας, ο πατέρας, ο σύζυγος, ο Παν/κός (...). Τέρμα όλ' αυτά. Φυσικά, στα εβδομήντα σου δεν είσαι πια το ζωηρό κτήνος που ήσουνα στα 26, αλλά τα απομεινάρια του κτήνους, τα απομεινάρια της φύσης – τώρα έρχεται σε επαφή με τα απομεινάρια. Και είναι ευτυχισμένος με αυτό, είναι ευτυχισμένος που έρχεται σε επαφή με τα απομεινάρια. Είναι κάτι παραπάνω από ευτυχισμένος, ριγεί από συγκίνηση. Κι έχει δεθεί μαζί της (...). Δεν είναι η οικογένεια, δεν είναι το χρήμα, δεν είναι η κοινή φιλοσοφία, δεν είναι το καθήκον. Όχι, αυτό που τον δένει μαζί της είναι το ρίγος της συγκίνησης. Αύριο μπορεί να πάθει καρκίνο και να πάει. Αλλά σήμερα ζει αυτό το ρίγος."

(Το ανθρώπινο στίγμα)

---

 

"Δεν μπορώ να διανοηθώ οτι κάποιος που είναι βαθύτατα ανθρωπιστής είναι δυνατόν να πιστεύει στην αιώνια τιμωρία.
Η θρησκεία βασίζεται κυρίως στον φόβο - στον φόβο του μυστηριώδους,στον φόβο της ήττας και στον φόβο του θανάτου.
Ο φόβος είναι πατέρας της σκληρότητας, άρα δεν είναι να απορεί κανείς που σκληρότητα και θρησκεία πορεύονται χέρι χέρι ανα τους αιώνες.
Πρέπει να κατακτήσουμε τον κόσμο με νοημοσύνη, και να μην είμαστε υποταγμένοι σ' αυτόν λόγω του τρόμου που προκαλεί.
Η όλη αντίληψη του Θεού είναι μια αντίληψη ανάξια ελεύθερων ανθρώπων."

(Αγανάκτηση)

---

Ο Φίλιπ Ροθ σε συνέντευξη του 2011, λίγο μετά το Man Booker Prize:


Διαβάστε ακόμα: Till death tear us apart 

Βιβλίο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

1 σχόλια
Το μόνο βέβαιο είναι πως σίγουρα δε σπατάλησε το χρόνο του,γράφοντας,ο μεγάλος Φίλιπ Ροθ.Όποιος έχει διαβάσει τα έργα του θα διαπιστώσει μεγάλες αλήθειες για τη ματαιοδοξία,τον έρωτα,το σεξ τα γηρατειά,τον πόνο,την απώλεια και όλες τις εκφάνσεις της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου των μεγαλουπόλεων.Όχι λίγοι,στενόμυαλοι βεβαίως,τον κατηγόρησαν ως σεξιστή,πορνογράφο,επίπεδο,αυτοβιογραφούμενο κτλ.Πάντως όσοι δε μένουν στην επιφάνεια και αναζητούν την ουσία καταλαβαίνουν πως ο Ροθ ανήκει στην αφρόκρεμα της αγγλόφωνης λογοτεχνίας.Μοιάζει και λίγο σε πρώην πρωθυπουργό μας?...(άσχετο).
Συμφωνώ απολύτως.Επιπλέον μόνο μια μεγάλη αξία στο χώρο της τέχνης αποφασίζει το τέλος του παραγωγικού του έργου με το τρόπο και του λόγους που που το θέτει ο Φίλιπ Ροθ. Ένας κύκλος κλείνει και ο σοφός άνθρωπος δεν θέλει να χάσει λεπτό από την βαθειά επαφή και σύνδεση με τα ".. απομεινάρια της φύσης...". Απ' τους αγαπημένους μου.