Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο

Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο Facebook Twitter
8

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 μία ομάδα Γάλλων αρχαιολόγων ανακάλυψε στην αρχαία συριακή πόλη της Ουγκαρίτ (σημ. Ρας Σάμρα) μια σειρά από πήλινες πινακίδες που χρονολογούνται στον 14ο αιώνα π.Χ.

Πολύ γρήγορα έγινε σαφές ότι οι πινακίδες σχετίζονταν με τη μουσική. Ήταν χαραγμένες σε σφηνοειδή γραφή στην αρχαία γλώσσα των Χούριαν (με δάνεια από Ακκάδιων όρων) και αποτελούσαν ένα είδος μουσικής σημειογραφίας.

Ανάμεσά τους βρέθηκε μία πινακίδα στην οποία ήταν χαραγμένος ένας λατρευτικός ύμνος που γράφτηκε πριν από 3.400 χρόνια, ο οποίος αποτελεί σήμερα το παλαιότερο διατηρημένο τραγούδι (που συνοδεύεται από νότες) στον κόσμο.

Το εύρημα ήταν πολύ σημαντικό, καθώς αποδείκνυε ότι η μουσική κλίμακα και η αρμονία ήταν γνωστά από πολύ πιο πριν απ' όσο νομίζαμε και εξελίχθηκαν σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο Facebook Twitter

Πιο συγκεκριμένα αποδεικνύει ότι η αρμονία υπήρχε ήδη πριν από 3.4000 χρόνια γεγονός που ερχόταν σε σύγκρουση με τις μέχρι τώρα απόψεις των μουσικολόγων που ήθελαν την αρχαία αρμονία να χρονολογείται πριν από 2000 χρόνια και να έχει εφευρεθεί από τους Αρχαίους Έλληνες.


Σύμφωνα με τους ειδικούς, το εύρημα της Ουγκαρίτ «ανασυντάσσει όλη την θεωρία για την καταγωγή της σημερινής δυτικής μουσικής».

Για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια η καθηγήτρια Ασσυριολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια και επιμελήτρια του Μουσείου Ανθρωπολογίας του Μπέρκλεϊ, Δρ. Αν Κίλμερ, προβληματιζόταν πάνω στην ηχητική "μετάφραση" του συγκεκριμένου κομματιού.

 
Τελικά, το 1972 ανέπτυξε μια ερμηνεία του τραγουδιού με βάση τη μελέτη της σημειογραφίας.

Η ψηφιακή εκδοχή στην οποία ακούγεται το κομμάτι μπορεί να μην έχει τη γλύκα και το βάθος των φωνών -που ήταν και το αρχικό όργανο των Σουμέριων-, όμως δίνει μια ιδέα της σύνθεσης, της μελωδίας και της αρμονίας του αρχαίου πολιτισμού, αν και ο ακριβής ρυθμός δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα.

Ακούστε το εδώ

 

 

Και σε μία διαφορετική εκδοχή:

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 2.8.2017

8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ε λογικό να θυμίζει. Γιατί για να την αναπαράγουν προφανώς επέλεξαν κάποιου είδους ηλεκτρονικό σύστημα παραγωγής μουσικής (ε πώς να το πω αλλιώς γενικά, δεν ξέρω). Οπότε, ακούγεται σα να πατάει τα πλήκτρα ο Ρος στο "αρμόνιο". Δίνω όμως το βασίλειό μου και δε θέλω κ άλογο καν, ότι αυτό που ακούμε δεν έχει στο απειροελάχιστο σχέση με την πραγματική μελωδία. Και με όργανα που ούτε υπήρχαν καν τότε και κυρίως χωρίς να έχουν καμία ένδειξη του ρυθμού? Χωρίς αυτό να μειώνει την αξία της προσπάθειας αναπαραγωγής που θέλει να αναπαραστήσει τα βασικά των αρμονιών και όχι το ίδιο το δημιούργημα ντε κ καλά, απλά αυτό που ακούγεται θα το εκτιμήσει (φαντάζομαι) ένας μουσικολόγος και όχι τα δικά μας αυτιά. Διασκευές γνωστών τραγουδιών σήμερα αν ακούσεις, αν έχουν λίγο άλλη ενορχήστρωση, λίγο άλλα όργανα, καλά άμα αλλάξουν και το ρυθμό, ούτε που θα καταλάβεις ποιο είναι το τραγούδι. Μην πάτε μακριά, ρίξτε μια ματιά στις διασκευές των Burger project. Πάντως, αφού λέει το άρθρο ότι οι φωνές ήταν το παραδοσιακό όργανό τους, μήπως αν έβαζαν τη Phoebe να ήταν πιο πιστό?https://www.youtube.com/watch?v=PMZOmcZbGmY
"Διασκευές γνωστών τραγουδιών σήμερα αν ακούσεις, αν έχουν λίγο άλλη ενορχήστρωση, λίγο άλλα όργανα, καλά άμα αλλάξουν και το ρυθμό, ούτε που θα καταλάβεις ποιο είναι το τραγούδι."Άσε πίκρα:https://www.youtube.com/watch?v=fqRd9YBvyDA
Πενταγιώτισσα γιατί δε μπορώ να απαντήσω σε σένα κατευθείαν? Τεσπα, πάμ' παρακάτ'. Αυτό που έβαλες έφερνε, πάλι καλά.Ένα γαμάτο παράδειγμα είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I που δείχνει πώς πολλά - αλλά πολλάααα - τραγούδια που ξέρουμε είναι στην ουσία τα ίδια 4 ακκόρντα. Δηλαδή αυτό που μας κάνει να τα ακούμε διαφορετικά είναι πάλι σε αυτά, ενορχήστρωση, όργανα, τέμπο κτλ κτλ.
Διότι είσαι ο/η σχολιαστής "μαμά" και απαντούμε από κάτω σου.Λοιπόν, πλάκα έχει το εγχείρημα!(...ίσως δεν είναι τυχαίο ότι δεν αρέσκομαι σε κανένα από αυτά τα κομμάτια και σίριουσλυ το forever young είναι μακράν το χειρότερο του ομώνυμου δίσκου των άλφαβιλ, πώς στην ευχή το κατάφεραν, δεν ξέρω)Σε άλλα ακόρντα έχουμε τίποτε; :-)