Τ΄αγόρια δεν κλαίνε. Ούτε οι κούκλες τους.

Τ΄αγόρια δεν κλαίνε. Ούτε οι κούκλες τους. Facebook Twitter
5

Τ΄αγόρια δεν κλαίνε. Ούτε οι κούκλες τους. Facebook Twitter
«Η προσπάθειά μας δεν είναι να καταργηθούν τα παιχνίδια για αγόρια και κορίτσια, αλλά να δοθεί το μήνυμα στα παιδιά, ότι όλες οι δυνατότητες και επιλογές είναι ανοιχτές και να πιεστεί η βιομηχανία να παράγει περισσότερα ουδέτερα ως προς το φύλο παιχνίδια»
 

Το πρότυπο για το μυώδες και υπερβολικά γυμνασμένο σώμα βρίσκει ολοένα και περισσότερη ανταπόκριση στα αγόρια μικρής ηλικίας χάρη σε φιγούρες δράσης που προωθούν αυτό τον ανδρικό σωματότυπο.

Η ταύτιση του υπερβολικά γυμνασμένου άνδρα με την ασφάλεια και την προστασία που από τη φύση του παρέχει στο αδύναμο –όπως πολλοί εξακολουθούν να πιστεύουν ακόμη και σήμερα για τη γυναίκα- φύλο έχει οδηγήσει στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας υπερ –ανδρών. Αυτοί περνούν ολοένα και περισσότερο χρόνο κάνοντας γυμναστική ενώ εικόνα αυτή ταυτίζεται πια για την πλειονότητα των παιδιών με τον έλεγχο και την εξουσία.

Από πολύ μικρά τα αγόρια εθίζονται σε τέτοιες εικόνες οι οποίες σε συνδυασμό με τις άτυπες απαγορεύσεις που περικλείουν την ανδρική φύση, όπως ότι δεν πρέπει να κλαίνε, δημιουργούν την ολοκληρωμένη εικόνα που οφείλουν αυτά να ακολουθήσουν σε όλη τους την πορεία.

Οι βιομηχανίες, λοιπόν, σκεπτόμενες τις νέες –ακραίες, για αρκετούς ψυχολόγους- τάσεις της μόδας δημιουργούν φιγούρες δράσης που απαντούν στο πρότυπο του υπερβολικά γυμνασμένου άνδρα που ακόμη και ένα χαλαρό Τ-shirt μοιάζει να έχει βγει τουλάχιστον 3 νούμερα πιο μικρό. Τα παιχνίδια με ήρωες δράσης δημιουργούνται με γνώμονα αυτή ακριβώς την πεποίθηση για την ισχυρή εικόνα του άνδρα και τη μυϊκή δύναμη που είναι αρκετή ώστε να τον προστατέψει και να του παρέχει μια σημαντική θέση στην ιεραρχία. Τα παιχνίδια αυτά έχουν ως στόχο την ανάδειξη του ανταγωνισμού και της βίας, ακόμη και την επιβεβαίωση του ανδρισμού, όπως ισχυρίζονται πολλοί παιδο-ψυχολόγοι.

«Επικεντρώνονται στη βία, στην επιθετικότητα και στον ανταγωνισμό, διεγείροντας και αναπαράγοντας εικόνες και πρακτικές ενός ηγεμονικού ανδρισμού και είναι κυρίως όπλα, οχήματα, υπερήρωες ή φιγούρες δράσης», δηλώνει η Δήμητρα Κογκίδου, καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Τ΄αγόρια δεν κλαίνε. Ούτε οι κούκλες τους. Facebook Twitter
Τα παιχνίδια με ήρωες δράσης δημιουργούνται με γνώμονα αυτή ακριβώς την πεποίθηση για την ισχυρή εικόνα του άνδρα και τη μυϊκή δύναμη που είναι αρκετή ώστε να τον προστατέψει και να του παρέχει μια σημαντική θέση στην ιεραρχία.

Τα στερεότυπα που επιβιώνουν από τις βιομηχανίες παραγωγής παιχνιδιών, δημιουργούν εικόνες- πρότυπα ακόμη και για τα μικρά κορίτσια, που οφείλουν να ταυτιστούν με τους κανόνες ομορφιάς και τις συγκεκριμένες αναλογίες. Ωστόσο, χρειάζονται την προστασία από τους υπερ- ήρωες που με διάφορα συμπληρωματικά εργαλεία, όπως όπλα, συγκεκριμένες στολές, θα τις υπερασπιστούν.

Τα μηνύματα τύπου "σκοτώνω" ή "νικώ τους αντιπάλους μου" που αναγράφονται στις πολύχρωμες συσκευασίες των παιχνιδιών αποτυπώνονται στο υποσυνείδητο των παιδιών ήδη από τις μικρές ηλικίες. Αποτελεί, λοιπόν, ένα από τα βασικά στοιχεία που δομούν τις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών στο μέλλον και κατ'επέκταση τον τρόπο με τον οποίο αυτά θα εξελιχθούν στην κοινωνική πραγματικότητα.

Η κοινωνία, παρόλα αυτά, δεν δείχνει να αντιδρά και αντιθέτως, ενθαρρύνει αυτές τις συμπεριφορές «διδάσκοντας στα αγόρια τη βία», όπως αναφέρει η Δ. Κογκίδου. Από πολύ μικρά τα αγόρια εθίζονται σε τέτοιες εικόνες οι οποίες σε συνδυασμό με τις άτυπες απαγορεύσεις που περικλείουν την ανδρική φύση, όπως ότι δεν πρέπει να κλαίνε, δημιουργούν την ολοκληρωμένη εικόνα που οφείλουν αυτά να ακολουθήσουν σε όλη τους την πορεία.

Τ΄αγόρια δεν κλαίνε. Ούτε οι κούκλες τους. Facebook Twitter
Το μοναδικό που μπορούν οι γονείς να κάνουν ως αντίδραση σε αυτή την τάση είναι να ενθαρρύνουν τα παιδιά να παίζουν με διάφορα παιχνίδια, και όχι με συγκεκριμένες κατηγορίες.

Η επιθετικότητα είναι μια από τις λύσεις που επιλέγουν πολλά αγόρια ώστε να ανταπεξέλθουν στο πρότυπο. Ωστόσο, η λύση δεν είναι η απαγόρευση των παιχνιδιών, σύμφωνα με την καθηγήτρια του ΑΠΘ. Το μοναδικό που μπορούν οι γονείς να κάνουν ως αντίδραση σε αυτή την τάση είναι να ενθαρρύνουν τα παιδιά να παίζουν με διάφορα παιχνίδια, και όχι με συγκεκριμένες κατηγορίες.

«Η προσπάθειά μας δεν είναι να καταργηθούν τα παιχνίδια για αγόρια και κορίτσια, αλλά να δοθεί το μήνυμα στα παιδιά, ότι όλες οι δυνατότητες και επιλογές είναι ανοιχτές και να πιεστεί η βιομηχανία να παράγει περισσότερα ουδέτερα ως προς το φύλο παιχνίδια». Οι βιομηχανίες θα πρέπει να δημιουργήσουν περισσότερο ουδέτερα παιχνίδια αφήνοντας τα παιδιά να εκδηλώνουν ελεύθερα τις δεξιότητές τους, όπως διευκρινίζει η κ. Κογκίδου.

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Radio Lifo / SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας; Πόσα παιδιά και έφηβοι έχουν; Είναι η ΔΕΠΥ διαταραχή της εποχή μας; Τι πρέπει να γνωρίζει ένας γονιός όταν το παιδί του παρουσιάσει σημάδια διάσπασης προσοχής; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την παιδοψυχίατρο Τέρψη Κόρπα και τον ψυχοπαιδαγωγό Χρήστο Σκαλούμπακα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Υγεία & Σώμα / HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Η Βίκυ Τσάμη, Director Public Affairs, και ο Ιωάννης Κατσαρόλης, παθολόγος-λοιμωξιολόγος, Director Medical Affairs της Gilead Sciences, μιλούν για τις πρωτοβουλίες της βιοφαρμακευτικής εταιρείας που στόχο έχουν να προκαλέσουν την κοινωνία ώστε να σκεφτεί βαθύτερα, να αναμετρηθεί με τον φόβο και την άγνοια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Υγεία & Σώμα / Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Ο παιδικός καρκίνος είναι μια πολύ δύσκολη δοκιμασία. Όμως καμιά οικογένεια δεν είναι μόνη γιατί έχει συμπαραστάτη εδώ και 42 χρόνια τη «Φλόγα», ενώ το ιατρικό οπλοστάσιο διευρύνεται με πρωτοποριακές θεραπείες που εφαρμόζονται στα ελληνικά νοσοκομεία και η χώρα αποκτά περισσότερους δότες μυελού των οστών.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
MOUTH TAPE

Υγεία & Σώμα / Μπορεί το κλείσιμο του στόματος με ταινία να βοηθήσει με το ροχαλητό και την υπνική άπνοια;

Εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται με το στόμα τους κλεισμένο με ταινία έχουν κατακλύσει το Instagram και το TikTok, αλλά και την έβδομη σεζόν του δημοφιλούς ριάλιτι «Love is Blind».
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Ένα ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ που εξετάζει ένα "παράδοξο" της υποκουλτούρας ίσως να αποτελούσε "σοκαριστικό" για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο απενοχοποίησης των παιχνιδιών αυτής της κατηγορίας (έντονα προσσανατολισμένα σε φύλο) και των παικτών τους. part1 https://www.youtube.com/watch?v=t2EOfhvvURY&list=UUeGGpOehPGG7vQMUVc7tG8Q&feature=iv&src_vid=e4rbTg1i7rs&annotation_id=annotation_3636494513 και part2 https://www.youtube.com/watch?v=e4rbTg1i7rs νομίζω πως έχει ενδιαφέρον να τα δει κανείς, ειδικά γονείς, γιατί εκτός από το να σου βγει το παιδί, "λιμενεργάτης" ή "νεράϊδα" μπορεί να βγει και "κομπιουτεράς με αδυναμία στα πόνυ" (πόσα στερεότυπα σε μια φράση, με σιχάθηκα)