Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter
2

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Δεν επρόκειτο ούτε για pret-a-porter de lux ούτε φτηνό ρούχο όπως των Zara. Ούτε κόστιζε όσο τα designer  clothes αλλά ούτε vintage ήταν. Αποτέλεσε όμως την πιο διάσημη γραμμή μόδας μιας ολόκληρης εποχής. Έκφραση πρωτοποριακή και μαζική που πάντρεψε τα swinging ‘60s  του Λονδίνου με την ιταλιάνικη τρέλα, τη σεξουαλική απελευθέρωση και τη κοινωνική απενοχοποίηση, το κιτς με το γκλαμ, την έκρηξη της γενιάς της Disco με τη χαρά της ζωής. Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη. Όραμα και δημιουργία του Έλιο Φιορούτσι ο οποίος έφυγε την περασμένη Δευτέρα 20 Ιουλίου στην ηλικία των 80 ετών αλλά που στην πραγματικότητα υπήρξε ένας αιώνιος έφηβος μέχρι το τέλος, και κυρίως ορκισμένος vegan και ακτιβιστής των δικαιωμάτων των ζώων.

Όλα αυτά ήταν η Fiorucci, η μάρκα ρούχων που κυριάρχησε στις δεκαετίες του '70 και του '80 στην Ιταλία καταρχήν κι αργότερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Με σήμα κατατεθέν τα δίδυμα αγγελάκια του Ραφαήλ και προπύργιο το ανεπανάληπτο μαγαζί του Μιλάνου, ένα μετεφηβικό λούνα παρκ που αργότερα μετεφυτεύτηκε στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στις μητροπόλεις όλου του πλανήτη.

Γεννημένος στις 10 Ιουνίου του 1935, ξεκίνησε να δουλεύει στα 17 του στο κατάστημα παπουτσιών του πατέρα του συμμετέχοντας κι αυτός στην πρώτη μεταπολεμική γενιά τ στην αναγέννηση της πατρίδας του από τα συντρίμμια του ολέθρου που μόλις είχε τελειώσει.  Παπουτσάς δεν έγινε ποτέ του, αν και οι πρώτες του ιδέες έκαναν θραύση στο οικογενειακό μαγαζί, ούτε όμως σχεδιαστής ρούχων ή μόδιστρος. Αυτό που έμελε να γίνει και να αναδειχθεί ως τέτοιος, ήταν ένας πανέξυπνος έμπορος, ένας παγκόσμιος γκουρού του στυλ και της μόδας. Το πρώτο του μαγαζί το άνοιξε το 1968 φέρνοντας πρώτος στην Ιταλία τις φίρμες της  Carnaby Street και μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχτηκε σε αυτό που ο ίδιος αποκαλούσε «ένα πάρκο ψυχαγωγίας των νεωτερισμών». Πράγματι, εκεί στα μέσα, των απίστευτα μακρινών πια ‘70s, ήταν το απόλυτο ξεφάντωμα στυλ και απόδρασης από την πραγματικότητα. Ένα κατάστημα όπου το εναλλακτικό ανακατευόταν με το κιτς και το λαμπερό, το vintage με το έθνικ, τα στρας με τα casual. Κυκλοφορούσες μέσα σε αυτό, ανέβαινες κατέβαινες σκάλες ανάμεσα σε σιντριβάνια και υπό τους δυνατούς ήχους μουσικής που επέλεγε στα deck του ο dj κάτι που δεν συνέβαινε ακόμα πουθενά αλλού εφόσον ήταν μια από τις πρωτοποριακές ιδέες του ίδιου. Δεκάδες εικοσάχρονα  καθόντουσαν έξω στα πεζούλια και φλερτάρανε επί της Vittorio Emmanuele  παραδίπλα από όλα τα καθωσπρέπει καταστήματα της ιταλικής alta moda. Ένα καταφύγιο της νέας γενιάς Ιταλών και Ιταλίδων όπου προμηθευόντουσαν να πιο απίθανα t-shirts, σάκους μεταφοράς ρυζιού μεταποιημένα σε μπλούζες, παλτά από το Αφγανιστάν, τζην σε όλα τα χρώματα εμπνεύσεως επίσης του δαιμόνιου Μιλανέζου, αξεσουάρ σε φλούο χρώματα, ανταύγειες μαλλιών, καουμπόικες μπότες Lurex στα πιο αδιανόητα χρώματα, τα ρούχα της ΒΙΒΑ του Λονδίνου, παρεμφερής μάρκα με ανάλογα πρότυπα σημείο αναφοράς της αγγλικής μόδας, μικροέπιπλα, καλλυντικά, δίσκους βινυλίου και πολύχρωμα κιλίμια.

Όταν άνοιξε υποκατάστημα  στο Λονδίνο  εκτοξεύτηκε αμέσως στη διεθνή σκηνή σαν κοινωνικό φαινόμενο, κάτι σαν τουριστικό αξιοθέατο ενώ το αντίστοιχο του Μανχάτταν το 1975 σε μια εποχή που μεσουρανούσε το  Studio 54, στην East 59th Str. γινόταν λαϊκό προσκύνημα χαρακτηρίζοντας το daytime Studio 54. Εισάγοντας ρούχα που ο Φιορούτσι είχε εμπνευστεί από τους δρόμους της ίδιας της Νέας Υόρκης  ενώ ήταν ο πρώτος που λάνσαρε το ΄82 τα streched jeans και τα leopard prints. Τις πύλες του πέρασαν όλες οι μεγάλες διασημότητες της εποχής, από την Τζάκι Ωνάση μέχρι τον βασιλιά της Ισπανίας, κι από την Λωρήν Μπακόλ μέχρι τη νεαρή ακόμα Μαντόνα της οποίας ο αδελφός δούλευε μάλιστα εκεί. Ο Άντυ Γουόρχολ βρήκε το ιδανικό του μαγαζί να μπαινοβγαίνει, ο Κιθ Χέρινγκ έκανε τις πρώτες του εικαστικές επεμβάσεις, κι ο Κένυ Σαρφ άνοιξε μέσα στους χώρους του μεγάλη έκθεση την οποία εγκαινίασε με περφόρμανς ο Κλάους Νόμι. Και τον Σεπτέμβρη του 1981 ο Φιορούτσι οργανώνει τη μεγάλη συναυλία επανένωσης των Σάιμον και Γκαρφάνκελ στο Σέντραλ Παρκ. Εντωμεταξύ έστελνε τους κατασκόπους του έξω στους δρόμους, τα καφέ και τις ντίσκο να ανακαλύπτουν νέες τάσεις και νέες ιδέες, φέρνοντας τις αμέσως μέσα στα μαγαζιά του ή εισάγοντας τις και αναπαράγοντας τις σε κολεξιόν με την υπογραφή της διάσημης φίρμας που έφτανε μέχρι τα πανέρια των πρώτων νεανικών μαγαζιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρης της υφηλίου. Το απόλυτο νεανικό οικουμενικό τρεντ μιας  εποχής πριν το lifestyle ανεβάσει τον πήχη και τις τιμές στα ύψη.

 

Ο Elio Fiorucci που ήταν συνώνυμος με την κουλτούρα των 80's, απεβίωσε Facebook Twitter

Μέχρι που οι ντισκομπάλες σταμάτησαν να περιστρέφονται και να αντανακλούν την νεανική ορμή εκείνης της γενιάς του ’70 κι αφού αντικαταστήθηκαν από άλλες δίνες και άλλους ήχους. Στο μεταξύ ο Φιορούτσι ξεκίνησε συνεργασία με την Benetton και έναν Ιρανό μεγαλοεπιχειρηματία, επιλογές που τον έφεραν σε αδιέξοδο και το 1986 αναγκάζεται να κλείσει την αλυσίδα μαγαζιών Fiorucci κρατώντας το label. Το οποίο αργότερα πούλησε στη γιαπωνέζικη Edwin Co. πιστεύοντας ότι θα έδινε νέα ώθηση στην εταιρία του κάτι που δεν συνέβη αφήνοντας του μια γεύση απογοήτευσης. Πριν 11 χρόνια έκανε την τελευταία του απόπειρα με την Love Thearapy αφού σαν μότο του είχε πάντοτε ότι «Η μεγαλύτερη ανάγκη του ανθρώπου είναι να τον αγαπούν». Ούτε αυτή η ετικέτα έφτασε ποτέ την επιτυχία των αυθεντικών Fiorucci. Ίσως να τον είχε ξεπεράσει πια η εποχή, αν και η διάθεση του για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες δεν έπαψε ποτέ μέχρι τέλους. Είχε παρόλ’αυτά πετύχει να ντύσει εκατομμύρια νέων και να αποδώσει την εικόνα της πιο απελευθερωμένης και πιο δημοκρατικής περιόδου της Δύσης. 

Μόδα & Στυλ
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Fashion Alert: Η δημιουργικότητα σε συνεχή αποχαιρετισμό

Μόδα & Στυλ / Μεγάλοι οίκοι, μεγάλες φουρτούνες: Είναι η χειρότερη περίοδος για τους σχεδιαστές;

Ο ένας μετά τον άλλον, οι δημιουργικοί διευθυντές των κορυφαίων οίκων μόδας αλλάζουν καπέλα μέσα στους ίδιους ομίλους, με τα αφεντικά τους να βιάζονται να ξαναβρούν τα χαμένα τους κέρδη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μπέλα Φρόιντ

Μόδα & Στυλ / Fashion Neurosis: Το podcast της Μπέλα Φρόιντ είναι περισσότερο ψυχανάλυση παρά κουβέντες για μόδα

Η επιτυχημένη σχεδιάστρια και δισεγγονή του Σίγκμουντ Φρόιντ στο podcast της παριστάνει την ψυχολόγο, και όλοι μοιράζονται αλήθειες που δυσκολεύονται να παραδεχτούν.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Κλασική couture vs θέατρο γκραν γκινιόλ

Μόδα & Στυλ / Τελικά, οι μεγάλοι σχεδιαστές δημιουργούν μόδα ή θεατρικά κοστούμια εκτός εποχής;

Τα shows υψηλής ραπτικής, το πεδίο του ανέφικτου στη μόδα, ανύψωσαν για λίγο όλους εμάς σε ένα όνειρο, ενώ ξεσήκωσαν σε αγορές άνω των τεσσάρων μηδενικών τους 4.000 περίπου πελάτες της couture στον κόσμο, μαζί με έντονες συζητήσεις για τη στόφα του «couturier». Τον θέλουμε grandmaster της βελόνας ή Χουντίνι οπερετικών θεαμάτων;
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Μόδα & Στυλ / Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Τα αντρικά shows για τον χειμώνα του 2025 επιβεβαίωσαν τη στροφή στο κομψό  tailoring, αλλά και μια (αντιφατική) αναβάθμιση του καθημερινού ντυσίματος, ταρακουνώντας κάθε  βεβαιότητα και σύμβαση για την γκαρνταρόμπα ενός άνδρα. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Μόδα & Στυλ / Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Η εποχή της πρώτης προεδρίας του Τραμπ, όταν η Μελάνια είχε μαλλιά με μπούκλες και απαστράπτουσες ανταύγειες στο χρώμα του μελιού, ανήκει στο παρελθόν. Η δεύτερη ορκωμοσία του Τραμπ ήταν (κυρίως) μια επίδειξη αυστηρά συγκρατημένης επισημότητας.
THE LIFO TEAM
Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Μόδα & Στυλ / Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Ορμητικός και αλαζονικός, με μια εντελώς προσωπική ταυτότητα που έχει ορίσει τα τελευταία χρόνια το gender-fluid στυλ, ο Βορειοϊρλανδός σχεδιαστής υπόσχεται μια νέα εποχή στον κορυφαίο οίκο μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

σχόλια

2 σχόλια
Τελος εποχης λοιπον και παλι...καποτε ντυνομουν απ την κορφη μεχρι τα νυχια φιορουτσι...μου αρεσαν τα αγγελακια πριν να γινουν διαβολοι.Καλοταξιδος Ελιο ομορφυνες τη νιοτη μας.υ.γ. ο ξαδελφος σου ο Γιωργος ειναι καλα?