10 διεμφυλικοί ήρωες της οθόνης που άνοιξαν το δρόμο στο "Κορίτσι από τη Δανία" σε πρώιμη εποχή

10 διεμφυλικοί ήρωες της οθόνης που άνοιξαν το δρόμο στο "Κορίτσι από τη Δανία" σε πρώιμη εποχή Facebook Twitter
O Eddie Redmayne, στο Κορίτσι από τη Δανία
3

Το Κορίτσι από τη Δανία βγαίνει την Πέμπτη στους κινηματογράφους της χώρας μας και δεν θα συνοδευτεί με άρθρα που χρησιμοποιούν τη λέξη σοκ γραμμένη με κεφαλαία και ακολουθούμενη από θαυμαστικά. Δεν θα προκαλέσει τη μήνη συντηρητικών ομάδων και φυσικά ούτε λόγος να απαγορευθεί η προβολή του. Έστειλε ήδη τον πρωταγωνιστή του, Eddie Redmayne, αλλά και τη σύζυγο και ως ένα βαθμό, ηθικό αυτουργό, Alicia Vicander, στα Όσκαρ, όχι γιατί ντύνεται γυναίκα παρά τη θέλησή του (όπως για παράδειγμα ο Ντάστιν Χόφμαν στο Tootsie), αλλά γιατί υποδύεται έναν ήρωα που συνειδητοποιημένα προχωρά σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου.

Η ταινία του Tom Hooper δεν είναι φυσικά η πρώτη που καταπιάνεται με τέτοιο θέμα. Είναι όμως ένα δείγμα πως, ευτυχώς, οι εποχές, το σινεμά, αλλά και εσχάτως και η τηλεόραση, δείχνουν να αντιμετωπίζουν τέτοιους ήρωες όχι ως υλικό για trash θεάματα, αλλά ως παραδείγματα ισχυρής θέλησης, στοχεύοντας  σε βραβεία και μεγάλο κοινό. Παράλληλα, τα μέσα λειτουργούν και ως ένα είδος φροντιστηρίου για τους θεατές, που μαθαίνουν τι ακριβώς εμπεριέχει η λέξη transgender, αλλά και πως λειτουργεί μια διαδικασία transition. Άλλωστε η ενημέρωση είναι βασικός εχθρός του φόβου που εξακολουθεί να υπάρχει προς τα διεμφυλικά άτομα και δυστυχώς συχνά μεταφράζεται σε βία - στις ΗΠΑ ανακοινώθηκε μάλιστα πως πέρυσι υπήρχε αύξηση των κρουσμάτων βίας, κάτι που θέτει το ερώτημα αν τελικά γινόμαστε περισσότερο προοδευτικοί ή συντηρητικοί με τα χρόνια.

Το σινεμά και η τηλεόραση πάντως δείχνουν να έχουν ενηλικιωθεί στο θέμα της αντιμετώπισης της διαφορετικότητας. Από τις άγαρμπες προσπάθειες που εμφανίστηκαν στο μεταπολεμικό σινεμά μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά και φαίνεται πως τουλάχιστον στον κόσμο των μέσων, οι διεμφυλικοί ήρωες τυγχάνουν πλήρης αποδοχής. Η παρακάτω λίστα είναι μια διαδρομή, μέσα από 10 στάσεις, του πώς φτάσαμε από το περιθώριο του Glen or Glenda, στις βραβεύσεις και τη μεγάλη επιτυχία του Transparent.

Glen or Glenda (1953)

 


 

Η παρουσία του σ’ αυτή τη λίστα υποδεικνύει πόσο έχει βελτιωθεί η κατάσταση στην παρουσίαση διεμφυλικών ηρώων. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πίσω από την υπερβολή της αφήγησης, την επιδερμική εξερεύνηση του κόσμου των “ανδρών που ντύνονται με γυναικεία ρούχα” και την, συνηθισμένη για τον σκηνοθέτη, κακή κατασκευή, κρυβόταν η αγωνία του ίδιου του Edward Wood, παρενδυτικού και προχωρημένου φετιχιστή, να μιλήσει στο κοινό για ένα δικό του θέμα – αφού δεν μπορούσε να το πει στους κοντινότερούς του. Όσοι θυμούνται το Ed Wood του Tim Burton, δε ξεχνούν τα σπαρταριστά περιστατικά που ακολούθησαν της παρουσίασης της ταινίας από τον Wood σε διανομείς και κοινό.  

The Christine Jorgensen Story (1970)

 

 

Το αυτοβιογραφικό βιβλίο της ομώνυμης ηρωίδας μεταφέρθηκε στο σινεμά και διαφημίστηκε με στόμφο ως η ιστορία του πρώτου άνδρα που έγινε γυναίκα – άσχετα αν μέσα στο φιλμ διευκρινίζεται πως είχαν προηγηθεί αρκετοί άλλοι. Ο George πηγαίνει στην Δανία για να γίνει Christine, παρουσιάζεται ως προβληματικό παιδί που φορούσε γυναικεία ρούχα από μικρή ηλικία (έμπνευση της ταινίας, καμιά αντίστοιχη αναφορά στο βιβλίο) και προχωρά στην εγχείρηση για να μπορεί επιτέλους να κάνει έρωτα με άνδρες. Η όλη προσέγγιση είναι στα όρια του camp, δείγμα της ανωριμότητας που υπήρχε ακόμη πάνω στο θέμα, παρά το γεγονός ότι προβλήθηκε με το σήμα της United Artists και το σκηνοθέτησε ο Irving Rapper που έκανε σημαντικές ταινίες στο παρελθόν. 

 

In a Year with 13 Moons (1978)

 

 

Μια από τις ωραιότερες και συνάμα πιο σκληρές ταινίες του Φασμπίντερ, ακολουθεί την Elvira (πρώην Erwin) στις αναμνήσεις της ζωής της λίγο πριν την αποχαιρετήσει οριστικά σε χρονιά που βλέπουμε την πανσέληνο 13 φορές – κάτι που σύμφωνα με τον μύθο, επηρεάζει αρκετά τους ιδιαίτερα ευαίσθητους ανθρώπους. Το δράμα της Elvira έγκειται στο ότι προχωρά σε διαδικασία αλλαγής φύλου ώστε να ικανοποιήσει το αντικείμενο του πόθου της, έναν και μόνο άνθρωπο. Αβάσταχτο σε πολλές περιπτώσεις (δε ξεχνιούνται εύκολα οι σκηνές του σφαγείου), αλλά φτιαγμένο με περίσσεια ευαισθησία, ήταν και ένα είδος εξιλέωσης και αποχαιρετισμού του γερμανού σκηνοθέτη στον Armin Meier, ηθοποιού και πρώην εραστή του, που είχε μόλις αυτοκτονήσει. 

Second Serve (1986)

 

 

Φτιαγμένο για την τηλεόραση, σε χρόνια που αυτό δεν ακουγόταν και πολύ υποσχόμενο,  πιθανότατα θα ήταν ξεχασμένο από όλους αν δεν είχε την Vanessa Redgrave στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η βρετανίδα ηθοποιός πέτυχε μια εντυπωσιακότατη μεταμόρφωση, υποδυόμενη έναν πρώην γιατρό που βρίσκεται σε σύγχυση σχετικά με τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, κατασταλάζει και οδηγείται σε αλλαγή φύλου, μετακομίζει στο Λος Άντζελες και ξεκινάει να παίζει επαγγελματικό τένις. Εκεί θα της απαγορευτεί η συμμετοχή ως γυναίκα και το φιλμ θα μετατραπεί σε ένα δράμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η Redgrave παίζει τον ρόλο από την αρχή και η εμφάνισή της ως άνδρας της χάρισε υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα και Emmy.

The Adventures of Sebastian Cole (1998)

 

 

Χρόνια πριν την μεγάλη επιτυχία του Entourage, ο Adrian Grenier υποδύθηκε τον ήρωα του τίτλου,  έναν μπερδεμένο έφηβο που στα ήδη πολλά απρόοπτα που του χαρίζει η οικογένειά του, προστίθεται ένα καινούριο. Ο πατριός του ανακοινώνει πως θέλει να γίνει γυναίκα και θα ξεκινήσει διαδικασία αλλαγής φύλου. Λίγους μήνες μετά, ο Sebastian επισκέπτεται την Henrietta πλέον και αρχίζει να κατανοεί πως η αλλαγή φύλου δεν αλλάζει τα αισθήματα του πατριού του προς αυτόν, καθώς διαπιστώνει πως είναι πρόθυμος να του προσφέρει αγάπη και καθοδήγηση. Παράδειγμα σοβαρής και ψύχραιμης καταγραφής της εξέλιξης των οικογενειακών σχέσεων, όταν προκύπτει ζήτημα αλλαγής φύλου, ειδικότερα δε όταν αυτό το κάνει ο γονιός και όχι το παιδί. Εξαιρετικός ο Clark Gregg ως Hank/Henrietta. 

Transamerica (2005)

 

 

Περιμένοντας τις ημέρες για την εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου, η Bree Osbourne (πρώην Stanley Chupak) έρχεται αντιμέτωπη με το παρελθόν της. Ένας 17χρονος της τηλεφωνεί για να την ενημερώσει πως είναι ο βιολογικός πατέρας του. Χωρίς να αναφέρει την πραγματική της ταυτότητα η Bree παρουσιάζεται ως κοινωνική λειτουργός και μαζί θα διασχίσουν τη χώρα (από τη Ν. Υόρκη ως το Λ. Άντζελες) σε ένα ταξίδι κυρίως προσωπικής εξερεύνησης. Όλα δείχνουν πλέον πως το αμερικανικό σινεμά παίρνει πολύ σοβαρότερα από ποτέ τα transgender άτομα, αφουγκράζεται τις ανησυχίες τους και δεν διστάζει να παρουσιάσει το θάρρος τους ως πρότυπο ζωής. Γενναίος ρόλος και υποψηφιότητα για Όσκαρ για τη Felicity Huffman, την ίδια εποχή που όλος ο κόσμος την μάθαινε από το τηλεοπτικό Desperate Housewives. 

 

 

Breakfast on Pluto (2005)

 

 

Το Crying Game είναι μάλλον η καλύτερη ταινία του Neil Jordan όμως εκεί χρησιμοποίησε τη διαφυλικότητα ως plot twist. Αντιθέτως, εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα από την αρχή. Ο Patrick Braden έχει το παρατσούκλι Kitten, έχει συνειδητοποιήσει από πολύ μικρός την ιδιαιτερότητά του, αλλά στο περιβάλλον το οποίο ζει δεν δέχονται τέτοιες απόψεις. Το ταξίδι του προς το Λονδίνο με σκοπό την εύρεση της μητέρας του είναι ένα ταξίδι προς την αποδοχή, που εμπεριέχει απίθανες περιπέτειες - μέχρι και για βομβιστής του IRA κατηγορείται. Με χαρακτηριστική άνεση, ο Cillian Murphy δίνει ξεχωριστό χρώμα στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

52 Tuesdays (2013)

 

 

Ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την μυθοπλασία το φιλμ αυτό από την Αυστραλία διέγραψε μια μεγάλη πορεία στα φεστιβάλ του κόσμου πριν από 2 χρόνια. Οι 52 Τρίτες του τίτλου είναι αυτές στις οποίες βρίσκονται για ένα χρόνο μητέρα και κόρη, σε μια χρονική στιγμή που έχουν να  αντιμετωπίσουν μεγάλες αλλαγές στη ζωή τους. Η μεν μητέρα ξεκινά τη διαδικασία της φυλο-μετάβασης που θα διαρκέσει ένα έτος, ενώ η κόρη προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με το “τέρας” που λέγεται εφηβεία. Το εντυπωσιακό στοιχείο της ταινίας είναι πως ακολούθησε τους χαρακτήρες σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, καθώς τα γυρίσματα γίνονταν όντως κάθε Τρίτη για περίπου ένα έτος. Παράλληλα, η ταινία προσφέρει, ίσως καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη ως τότε, όλες τις απαραίτητες γνώσεις γύρω από τη διαδικασία επανακαθορισμού φύλου.

About Ray (2015)

 

 

Νεαρό κορίτσι γνωρίζει από μικρή ηλικία πως μάλλον η φύση επέλεξε λάθος φύλο γι’ αυτήν και ανακοινώνει πως ήρθε η στιγμή για αλλαγή. Χρειάζεται όμως γραπτή συγκατάβαση και από τους 2 γονείς και ξεκινά η αναζήτηση του πατέρα που λείπει εδώ και χρόνια. Ταυτόχρονα, η λεσβία γιαγιά διαμαρτύρεται για όσα βλέπει. Τρεις γενιές γυναικών (Elle Fanning, Naomi Watts, Susan Sarandon) προσπαθούν να αντιμετωπίσουν κατάφατσα την αλήθεια για τους εαυτούς και τις σχέσεις τους, σε ένα φιλμ που έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο φεστιβάλ του Τορόντο.

Transparent (2014-2015)

 

 

Η μόνη τηλεοπτική σειρά της λίστας, παραγωγής Amazon, που κέρδισε 5 Emmy και 2 Χρυσές Σφαίρες πέρυσι και συνεχίστηκε με αμείωτο ενδιαφέρον, μιά ατελείωτη παρέλαση από ενδοοικογενειακά μυστικά και ψέματα, του οποίου η επιτυχία είναι ίσως και το σημαντικότερο συμπέρασμα για την εποχής. Ο διεμφυλικός πρωταγωνιστής δεν εμφανίζεται πια μόνο σε offbeat ανεξάρτητες παραγωγές για περιορισμένο κοινό, αλλά φτάνει μέχρι την prime time TV. Και δικαίως βραβεύεται – ο Jeffrey Tambor είναι υπέροχος.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

3 σχόλια