Όποιος περνάει τη μέρα του κοιτάζοντας οθόνες καταλαβαίνει τι σημαίνει κούραση στα μάτια. Αλλά τι κάνει η ψηφιακή εμμονή στο μυαλό μας;
Ο όρος «Διαταραχή Ψηφιακής Προσοχής» (Digital Attention Disorder) περιγράφει τον εθισμό στα κοινωνικά δίκτυα και στους υπολογιστές γενικότερα, αναφέρει το the Week.
Πώς λειτουργεί; Πριν από περισσότερο από 50 χρόνια ο ψυχολόγος B.F. Skinner πειραματιζόταν με ποντίκια και περιστέρια και παρατήρησε ότι η μη προβλεψιμότητα της ανταμοιβής ήταν σημαντικό κίνητρο για τα ζώα. Αν η ανταμοιβή ερχόταν είτε προβλέψιμα ή πολύ σπάνια, το ζώο τελικά έχανε το ενδιαφέρον του. Όταν όμως βρισκόταν σε αναμονή ανταμοιβής η οποία ερχόταν με ικανοποιητική συχνότητα, οι εγκέφαλοι των ζώων αποδέσμευαν ντοπαμίνη, έναν νευροδιαβιβαστή που (βασικά) ρυθμίζει την ευχαρίστηση.
Και τι σχέση έχει αυτό με το διαδίκτυο; Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι η διακεκομμένη τροφοδότηση – με τη μορφή μηνυμάτων, tweet, και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης – το μυαλό μας αντιδρά αναγνωρίζοντας ανταμοιβή, όπως έκαναν τα ποντίκια του Skinner.
O εθισμός στο ίντερνετ ξεκινάει από πολύ νεαρή ηλικία. Οι περισσότεροι άντρες αποκτούν υπολογιστή ή video game όταν είναι πέντε ή έξι ετών κι έτσι η ανάπτυξή τους είναι συνδεδεμένη με αυτές τις δραστηριότητες. «Και οι γυναίκες εθίζονται, αλλά συνήθως σε μεγαλύτερη ηλικία και προτιμούν τα social media από τα παιχνίδια, που προτιμούν οι άντρες, δείχνοντας ότι συνδυάζουν καλύτερα τον εθισμό με την πραγματική ζωή από ό,τι οι άντρες», λέει η Hilarie Cash, διευθύντρια του προγράμματος απεξάρτησης από το ίντερνετ, reStart.
σχόλια