ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η εξορία και το βασίλειο του Τζιμ Κάρεϊ

Η εξορία και το βασίλειο του Τζιμ Κάρεϊ Facebook Twitter
Δεν ήταν βέβαια η πρώτη φορά που «τρίπαρε» δημοσίως (εντός ή εκτός κάποιου «χαρακτήρα») και ούτε φυσικά είναι ο πρώτος (ή ο τελευταίος) διάσημος κωμικός που εκτίθεται την ώρα που ξορκίζει δαίμονες (είτε λόγω ουσιών είτε «φυσιολογικά») σε κοινή θέα.
2

Ως επιδημία εξαπλώθηκε στα μέσα δικτύωσης το «ιογενές» (viral) βιντεάκι με το παραληρηματικό, υπαρξιακό (και ιδιοφυώς ψυχαγωγικό) περφόρμανς του Τζιμ Κάρεϊ κατά τη «συνέντευξή» του στο «κόκκινο χαλί» της Εβδομάδας Μόδας στη Νέα Υόρκη. Το ασυνείδητο του μεγάλου (σαφώς) κωμικού/ηθοποιού/ερμηνευτή/καλλιτέχνη ενεπλάκη σε ελεύθερη πάλη με το πνεύμα του Καμί και το αποτέλεσμα ήταν απολαυστικό, ασχέτως του αν επρόκειτο για συνειδητή τρολιά, απόπειρα αποδόμησης του συγκεκριμένου ή αντίστοιχων «επιφανειακών» θεσμών, ασυγκράτητο λιώσιμο ή ακραίο σύμπτωμα διανοητικής/ψυχολογικής κατάρρευσης:

«Δεν υπάρχει νόημα σε τίποτε απ' όλα αυτά. Έψαχνα να βρω το πιο ανούσιο πράγμα του κόσμου και να 'μαι... Θέλω να πω, πρέπει να το παραδεχτείς, όλο αυτό εδώ είναι εντελώς χωρίς νόημα...». Ηρωική η συνάδελφος με το μικρόφωνο, επιχείρησε μέσω «ανούσιων» ερωτήσεων να αποσπάσει κάποιον λογικό ειρμό, αλλά εκείνος συνέχισε απτόητος (και χαμογελαστός) την απαγγελία της κλονισμένης υπαρξιακής μπαλάντας του: «Να γιορτάζουμε είδωλα/εμβλήματα; Αυτός είναι ο πιο χαμηλός στόχος που μπορούμε να θέσουμε. Πιστεύεις στα είδωλα; Εγώ πιστεύω στις προσωπικότητες. Ούτε στις προσωπικότητες πιστεύω, πιστεύω ότι η γαλήνη βρίσκεται πέρα από την προσωπικότητα – πέρα από την εφεύρεση και τη μεταμφίεση. Πιστεύω ότι είμαστε ένα πεδίο ενέργειας που χορεύει για πάρτη του. Και δεν με νοιάζει. Δεν υπάρχει εγώ. Υπάρχουν απλά πράγματα που συμβαίνουν. Και υπάρχουν συμπλέγματα από τετράεδρα που κινούνται τριγύρω μεταξύ τους. Δεν είναι δικός μας ο κόσμος. Αυτό είναι το κλειδί. (κοιτάζοντας απευθείας στην κάμερα) Δεν έχουμε καμιά σημασία! Δεν μετράμε – αυτά είναι τα καλά νέα».

 

Θεός! Είτε έχει κατακτήσει κάποιου είδους εξωσωματική ζεν αυτάρκεια είτε βρίσκεται μεθοδικά έγκλειστος στον χαρακτήρα του αείμνηστου συγγραφέα, «ψυχοναύτη», σαμάνου, «Τίμοθι Λίρι των 90s», «διανοητικού καθοδηγητή της rave κουλτούρας» Terence McKenna, τον οποίο (υποτίθεται ότι) θα υποδυθεί σε προσεχή κινηματογραφική βιογραφία, είτε συμβαίνει κάτι άλλο, ενδεχομένως δυσοίωνο. Εκκρεμεί άλλωστε η εκδίκαση των μηνυτήριων αναφορών (κακόβουλων ή όχι, έγιναν από τους γονείς του θύματος, οπότε δύσκολο να μη ληφθούν υπόψη) εναντίον του για ανθρωποκτονία εξ αμελείας της συντρόφου του Cathriona White, που βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Λος Άντζελες τον Σεπτέμβριο του 2015 από υπερβολική δόση των φαρμάκων Ambien, Propranolol και Percocet, όλα γραμμένα στο όνομα-ψευδώνυμο του Τζιμ Κάρεϊ.

Δεν ήταν βέβαια η πρώτη φορά που «τρίπαρε» δημοσίως (εντός ή εκτός κάποιου «χαρακτήρα») και ούτε φυσικά είναι ο πρώτος (ή ο τελευταίος) διάσημος κωμικός που εκτίθεται την ώρα που ξορκίζει δαίμονες (είτε λόγω ουσιών είτε «φυσιολογικά») σε κοινή θέα. Πρόσφατα, πάντως, το είχε κάνει με πολύ πιο δημιουργικό και εικαστικό τρόπο, όπως μαρτυρά ένα άλλο «viral» (πάνω από 3 εκατομμύρια views) βίντεο που έσκασε στο Vimeo τον Ιούλιο με τον τίτλο «I needed color» («Χρειαζόμουν Χρώμα») και τον εμφανίζει να ασχολείται με τους αφηρημένου εξπρεσιονισμού καμβάδες του, τους οποίους είχε παρουσιάσει πρώτη φορά σε μια ατομική έκθεση στο Παλμ Σπρινγκς πριν από μερικά χρόνια, υπό τον γενικό τίτλο «Nothing to see here». Εύγε και πάλι (εμένα μ' αρέσουν, πάντως, παρ' ότι οι συνθέσεις του προδίδουν μια κάποια διαταραχή, αλλά έτσι δεν είναι η τέχνη;)!

 

«I needed color»

Σε κάθε περίπτωση, δυσκολεύομαι να είμαι αντικειμενικός με κάποιον που θεώρησα ιδιοφυή από την εποχή που, άγνωστος ακόμα, εμφανιζόταν στη σειρά κωμικών σκετς «Living Color» που βλέπαμε κι εδώ στην αυγή των '90s από το αείμνηστο κανάλι Seven X. Κατόπιν, βέβαια, έγινε σούπερ σταρ και εν μια νυκτί σχεδόν βρέθηκε να αξιώνει (και να παίρνει) 20 εκατομμύρια για κάθε ταινία με (ελάχιστο) τίμημα να βρίσκονται κάτι Δανίκες ανά τον πλανήτη που τον είχαν για καραγκιόζη. Πώς μετά να μη συμπεριφέρεται σαν να ζει σ' έναν άγριο και τρελό και μάταιο κόσμο – πώς μετά να μη γίνονται αντανακλαστικά το πρόσωπο και το σώμα του λάστιχα που ξεχειλώνουν ανάλογα με τα όνειρα και τις φρίκες; Εδώ και χρόνια, οι εμφανίσεις του στο σινεμά έχουν εισέλθει στην κατηγορία «γενναίες αποτυχίες», όμως εκείνη η τετράδα (τουλάχιστον) The Cable Guy, The Truman Show, Άνθρωπος στο φεγγάρι (όπου, όπως δήλωσε πρόσφατα, έφτασε πολύ κοντά και ίσως αμετάκλητα στην πραγματική σχιζοφρένεια, μπαίνοντας στο πετσί ενός άλλου ιδιοφυούς παράφρονος κωμικού, του Andy Kaufman) και η Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού παραμένουν αξεπέραστες ερμηνείες από οποιονδήποτε. Τον τελευταίο καιρό περιφέρεται πού και πού σαν να έχει ρετάρει (και ίσως με τη ρετσινιά της «αποτυχημένης» ή ακόμα και «τραγικής» ιδιοφυΐας), αλλά έχω την αίσθηση ότι δεν τον νοιάζει πραγματικά πια. Είτε είναι βαθιά ανακουφισμένος με τη συνειδητοποίηση ότι όντως δεν μετράμε σ' αυτό το ρευστό σύμπαν είτε γνωρίζει πια καλά ότι η ιδανική συνθήκη είναι «πλούσιος και άσημος».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
2

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν είναι όλες οι (καλές) κινηματογραφικές μεταφορές κόμικς μόνο της Marvel ή της DC

Οθόνες / Δεν είναι όλες οι (καλές) κινηματογραφικές μεταφορές κόμικς μόνο της Marvel ή της DC

Με αφορμή τον «Βαλέριαν», τη νέα ταινία του Λικ Μπεσόν, θυμόμαστε 10 περιπτώσεις που δεν είχαν σχέση με τους δύο εκδοτικούς κολοσσούς
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΜΕΛΕΜΕΝΙΔΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Χρόνια έχουν περάσει απο την τελευταία φορά που διάβασα ή είδα καλλιτέχνη να μιλάει τόσο όμορφα για αυτό που τον παρακινεί να εκφράζεται μέσω της τέχνης.