Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα!

Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα! Facebook Twitter
Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.
24

Πριν από λίγες μέρες ο Nick Cave έδωσε μια ιστορική συναυλία στην Αθήνα που θα συζητιέται για πολύ καιρό. Αμέσως μετά πήγε στο Ισραήλ και έκανε δύο sold-out εμφανίσεις που προκάλεσαν τις επικριτικές, αλλά αναμενόμενες αντιδράσεις διαφόρων καλλιτεχνών και της οργάνωσης που μάχεται για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για την κατάσταση των δύο λαών, είναι γνωστά πάνω-κάτω όλα.


Το πρόβλημα όμως με τον Cave είναι ότι υπερασπίστηκε την άποψή του, εξηγώντας σε μια συνέντευξη Τύπου την απόφασή του να πραγματοποιήσει τις συναυλίες αντί να τις ακυρώσει, όπως έκαναν οι Young Father και ο Neil Young όταν βρέθηκαν στη θέση του. Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά αυτά που είπε νομίζω ότι δεν τον τιμούν και πάρα πολύ και λογικά προκάλεσαν την έντονη κριτική των Brian Eno, Roger Waters, Mike Leigh και Ken Loach, μεταξύ άλλων.

Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια.


Δήλωσε, λοιπόν, ότι αν κάποιος μουσικός επιλέξει να κάνει συναυλίες στο Ισραήλ, πρέπει να αντιμετωπίσει τον δημόσιο

εξευτελισμό από τον Roger Waters και την παρέα του και συνέχισε: «Μετά από αρκετή σκέψη, τηλεφώνησα στους ανθρώπους μου και τους είπα: "Θα κάνουμε μια ευρωπαϊκή περιοδεία και θα πάμε και στο Ισραήλ". Ξαφνικά αισθάνθηκα ότι πρέπει να πάρουμε θέση ενάντια σε αυτούς που προσπαθούν να φιμώσουν, να κάνουν bullying, να λογοκρίνουν και να εκμηδενίσουν τους μουσικούς».

Μετά είπε ότι αγαπάει το Ισραήλ και ότι θα πολεμήσει με κάθε τρόπο τη λογοκρισία και τη φίμωση των μουσικών. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην οργάνωση BDS που διαμαρτύρεται για την κατάσταση με τους Παλαιστίνιους στο Ισραήλ: «Τελικά, θα μπορούσες να πεις με έναν τρόπο ότι το BDS με έκανε να θέλω να παίξω στο Ισραήλ». Καταρχάς, πρέπει να του εξηγήσει κάποιος τη διαφορά μεταξύ λογοκρισίας που προέρχεται από την κριτική και διαμαρτυρίας.
 

Οι Radiohead κατακρίθηκαν για τον ίδιο λόγο το καλοκαίρι. Σε αντίθεση με τον Cave όμως, ο Thom Yorke, αν και τσαντισμένος, απάντησε ψύχραιμα στον Ken Loach που πήρε ξεκάθαρα θέση ενάντια στην κυβέρνηση του Ισραήλ. Είχε κάνει ένα τουίτ που έλεγε: «Δεν υποστηρίζουμε τον Νετανιάχου, όπως ούτε και τον Τραμπ, ωστόσο εξακολουθούμε να παίζουμε στην Αμερική. Η μουσική και οι τέχνες είναι για να περνούν τα σύνορα, όχι για να τα χτίζουν, είναι για ανοιχτά μυαλά, για να μεταδίδουν την ιδέα του ανθρωπισμού, του διαλόγου και της ελευθερίας της έκφρασης. Ελπίζω να είμαι σαφής, Ken».


Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια. Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.

Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα! Facebook Twitter
«Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».


Δεν καταλαβαίνω εν τέλει πόση ζημιά του κάνει η στοχοποίηση εκ μέρους του BDS. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο μεγάλο το κακό, αν σκεφτεί κανείς ότι οι συναυλίες του είναι σχεδόν sold-out σε όλο τον κόσμο. Δεν θα αναφερθώ καν στο τι λέει ο Roger Waters, που είναι και ο πιο προκλητικός από τους επικριτές του Cave και έχει φάει το περισσότερο κράξιμο για τις απόψεις του, αλλά σε αυτό που ρωτάει ο Ken Loach και ενοχλεί τόσο από ηθικής πλευράς. «Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».

Από τη στιγμή που ένας καλλιτέχνης μπαίνει σε γκρίζες ζώνες οφείλει να ξεκαθαρίσει την άποψή του ακριβώς λόγω της πολιτιστικής ιστορίας που κουβαλάει. Δεν γίνεται να είσαι απολιτίκ όποτε σε συμφέρει, ειδικά στους περίεργους καιρούς που ζούμε. Aξίζει επίσης να διαβαστεί τι του απαντάει ο Brian Eno.


Σίγουρα η απόφαση του Cave να παίξει στο Ισραήλ δεν θα μου χαλάσει τον ύπνο ή την ευχαρίστηση που αντλώ κάθε φορά που ακούω τη μουσική του και ίσως συνεχίσω να πηγαίνω στις συναυλίες του. Όσα είπε σχετικά με λογοκρισία, όμως, θα με κάνουν να αμφισβητήσω τον επόμενο που θα μου πρήξει τον έρωτα λέγοντάς μου πόσο σπουδαίος καλλιτέχνης είναι. Απλώς, ξενέρωμα!

Μουσική
24

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ