Η αξία του Βυζαντίου: Ένα νέο βιβλίο ανατρέπει όσα γνωρίζαμε

Η αξία του Βυζαντίου: Ένα νέο βιβλίο ανατρέπει όσα γνωρίζαμε Facebook Twitter
Βυζαντινές τοιχογραφίες στους εξωτερικούς τοίχους της κεντρικής εκκλησίας στο μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.
60

Από μόνη της η λέξη Βυζάντιο -τουλάχιστον στα μάτια των ερευνητών της Δύσης- είθισται να σημαίνει κάτι αρνητικό και να παραπέμπει σε θρησκευτικό φανατισμό και δολοπλοκίες. Σε κάτι βαρύ και σκοτεινό.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Βυζάντιο δεν εξετάστηκε συστηματικά ούτε από τους ιστορικούς, ούτε από τους φιλολόγους και χρειάστηκαν παρά πολλά χρόνια για να τεθεί στο επίκεντρο των επιστημολογικών μελετών ως ένα διευρυμένο πεδίο. Ακόμα και η περιοδολόγησή του φαντάζει προβληματική καθώς δεν μπορεί εύκολα κανείς να υποστηρίξει ότι ξεκινά με τη βασιλεία του Κωνσταντίνου (306-337) χωρίς να επικαλεστεί την «ανατολική» ερμηνεία που το θέλει άμεσα συνυφασμένο με την Ορθοδοξία ή αντίθετα να επιμείνει ότι η αρχή του έγκειται στον 6ο ή 7ο αιώνα χωρίς να θεωρηθεί ότι υποστηρίζει τον μεταρωμαϊκό του χαρακτήρα.

Όπως και να έχει, η μελέτη του Βυζαντίου ήταν πάντα οριακή σε επίπεδο πανεπιστημιακών σπουδών -όχι μόνο των ιστορικών αλλά ειδικά των πολιτισμικών- και έπρεπε να έρθει ο διεθνούς φήμης πανεπιστημιακός Πίτερ Μπράουν με το πολυσυζητημένο έργο του «Ο Κόσμος της Ύστερης Αρχαιότητας», το οποίο επικαλούνται όλοι όσοι θέλουν να ξεπεράσουν τον συντηρητικό κλασικό διαχωρισμό ανάμεσα στον αρχαίο και τον μεσαιωνικό κόσμο, για να ανοίξει την προοπτική της ερμηνείας του Βυζαντίου προς τον κόσμο της Μεσογείου.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Μπράουν υπήρξε μια προσωπικότητα που επηρέασε όχι μόνο τις επόμενες γενιές των θεωρητικών -λένε πως ο Μισέλ Φουκώ εξαιτίας του ενέταξε στο γενεαλογικό του σύστημα τον κόσμο των Στωικών, ύστερα από μια θρυλική συνάντησή τους με μπόλικο σέρι- αλλά και άλλαξε εντελώς την ατζέντα της συζήτησης γύρω από το Βυζάντιο αποφεύγοντας, όπως λέει χαρακτηριστικά και η Κάμερον, «το αμάρτημα της ευρωκεντρικότητας».

Πεδίο ακμής του Βυζαντίου θεωρεί η ίδια ότι υπήρξε η περίοδος των Παλαιολόγων που αποθέωσε τα γράμματα και τις τέχνες δίνοντας ευκαιρίες στους πολίτες να μορφωθούν και να ανελιχθούν σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. 

Ωστόσο η σπουδαία ιστορικός και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Έιβεριλ Κάμερον, της οποίας το όνομα δεσπόζει πλέον σε επίπεδο βυζαντινών σπουδών, έχει πάει τη συζήτηση ένα βήμα παραπέρα: όχι μόνο δεν δέχεται την ερμηνεία που θέλει το Βυζάντιο ως κάτι ξένο, σκοταδιστικό και άμεσα συνδεδεμένο με την Ανατολή αλλά διαφωνεί ακόμα και με τον Μπράουν και τους ιστορικούς της Ύστερης Αρχαιότητας μιλώντας για έναν πιο «υβριδικό» χαρακτήρα, που κατά κάποιο τρόπο αποποιείται τη ρωμαϊκή του καταγωγή και το φέρνει πιο κοντά στην Ορθοδοξία.

Αρνούμενη κατηγορηματικά τις όποιες μανιχαϊστικές αντιλήψεις, η Κάμερον εξετάζει το Βυζάντιο ως ένα υπερεθνικό μόρφωμα που δεν βασιζόταν σε απολυταρχικές μεθόδους αλλά σε συγκεκριμένο habitus, ξεπερνώντας ακόμα και τον περιοριστικό όρο Αυτοκρατορία.

Τη συγκεκριμένη οπτική της Κάμερον έλαβε λοιπόν υπόψιν του ο Σταύρος Ζουμπουλάκης επιλέγοντας τη σχετική εισήγηση της σε σεμινάριο του περίοπτου Πίτερ Μπράουν για το αφιερωμένο στο Βυζάντιο τεύχος της Νέας Εστίας το 2008, επαναφέροντας έτσι -και μάλιστα μέσα από τα πιο αξιοσημείωτα πανεπιστημιακά σαλόνια- το Βυζάντιο με νέους όρους στο επίκεντρο του ελληνικού διαλόγου.

null

Όποιος επικαλείται την αξία του Βυζαντίου δεν επιτρέπεται, έτσι, να είναι θεολογικά αδαής ενώ πρέπει να γνωρίζει καλά αριστοτελική και πλατωνική φιλοσοφία. Η Κάμερον συνδυάζοντας τα παραπάνω χαρακτηριστικά και, διαθέτοντας μια συγκριτική ματιά που σπανίζει, δικαιώνει απόλυτα την αξία των πολιτισμικών σπουδών αφού αντιλαμβάνεται πως το Βυζάντιο επεκτείνεται σε διαφορετικά πεδία πέρα από αυτόν της θεολογίας ή της ιστορίας.

Το ευσύνοπτο βιβλίο της ξεκινάει απαντώντας στις θεωρίες που εμμένουν στον αρνητικό χαρακτήρα του Βυζαντίου, αρνούμενη τον απλό δυισμό της δυτικής υπονόμευσης ή της ελληνοπρεπούς ανάδειξής του. Πεδίο ακμής του Βυζαντίου θεωρεί η ίδια ότι υπήρξε η περίοδος των Παλαιολόγων που αποθέωσε τα γράμματα και τις τέχνες δίνοντας ευκαιρίες στους πολίτες να μορφωθούν και να ανελιχθούν σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σε αντίθεση με τις αυτοκρατορίες ή μοναρχίες της Δύσης το Βυζάντιο δεν διέθετε αυστηρά ταξική διαστρωμάτωση και κάστες. Και παρότι υπήρξε αυτοκρατορία -στον βαθμό που βασιζόταν σε ένα κοινό στρατιωτικό και οικονομικό κέντρο διοίκησης, διαθέτοντας παράλληλα ένα αρραγές νομικό σύστημα ως κληροδότημα από τη ρωμαϊκή του περίοδο-, ωστόσο ο βασικός λόγος της μακραίωνης επικράτησής του, σύμφωνα με την Κάμερον, είναι ότι χειρίστηκε με επιδεξιότητα «την ποικιλομορφία και την ανομοιομορφία» των διαφορετικών δεδομένων του.

Η αξία του Βυζαντίου: Ένα νέο βιβλίο ανατρέπει όσα γνωρίζαμε Facebook Twitter
Η Κάμερον δικαιώνει απόλυτα την αξία των πολιτισμικών σπουδών αφού αντιλαμβάνεται πως το Βυζάντιο επεκτείνεται σε διαφορετικά πεδία πέρα από αυτόν της θεολογίας ή της ιστορίας.

Σε αυτό το πλαίσιο η γνωστή ιστορικός επικαλείται τις μεγάλες διαφορές ακόμα και σε επίπεδο πίστης, καθώς ούτε η Ορθοδοξία ήταν η ίδια (άλλοι οι Αρμένιοι Χριστιανοί και άλλοι οι Κόπτες), επιμένοντας πως για να το μελετήσουμε τη συγκεκριμένη περίοδο πρέπει να ξεφύγουμε από τις άπειρες αγκυλώσεις. Επιπλέον, το Βυζάντιο δεν υιοθετούσε μηχανισμούς εξόντωσης, ως τρόπο άσκησης εξουσίας, καθώς δεν είχε καν Ιερή Εξέταση.

Κρίσιμη ως προς τον τρόπο επικράτησής του ήταν η αποδοχή από τους πολίτες και η ενότητα του, ακόμα και όταν χρειάστηκε να μετατοπιστεί η πρωτεύουσα από την Κωνσταντινούπολη στη Νίκαια. Και αυτό γιατί οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες είχαν τον τρόπο:

«Οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες γνώριζαν άριστα πώς να στήσουν με δημαγωγικό τρόπο το σκηνικό της αυτοκρατορικής αίγλης. Ακόμη και οι αγώνες ταχύτητας και τα θεάματα στον Ιππόδρομο, που παραδοσιακά οι Πατέρες είχαν καταδικάσει, εντάχθηκαν σε ένα αυτοκρατορικό ημερολόγιο που ήταν συνυφασμένο με το κυρίαρχο χριστιανικό έτος: "από τον ένατο και τον δέκατο αιώνα το τελετουργικό του Ιπποδρόμου ήταν τόσο έκδηλα χριστιανικό, ώστε έμοιαζε με θεία λειτουργία".

 

Ο πολιτισμός του Βυζαντίου διαμορφώθηκε με επίκεντρο αυτή την καθημερινή επίδειξη της αυτοκρατορικής εξουσίας, χωρίς την οποία δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Έτσι το γόητρο του αυτοκρατορικού αξιώματος επιβίωσε σε όλη την ιστορική διαδρομή του Βυζαντίου, παρά τις πολύ αντίξοες καταστάσεις και την αστάθεια, με τα συχνά πραξικοπήματα και ακόμα και τους εμφυλίους πολέμους».

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Κωνσταντίνου Ζ' του Πορφυρογέννητου ο οποίος διατήρησε αλώβητη την εξουσία του, επιβάλλοντας έναν καλομελετημένο τρόπο διοίκησης που διατηρούσε την ισορροπία ανάμεσα στην πολιτική και τη θεολογική εξουσία και απέφευγε τον απολυταρχισμό ούτως ώστε να μπορέσει να υπάρξει. Ούτε το σύστημα ήταν τόσο άρρηκτο αλλά ούτε και η ερμηνεία των κειμένων τόσο αδιασάλευτη.

Αυτή την αντιφατικότητα τονίζει διαρκώς στο βιβλίο της η Κάμερον επικαλούμενη τη «σχιζοφρενική σχέση» που διατηρούσαν οι χριστιανοί διανοούμενοι και συγγραφείς «με τον κλασικό πολιτισμό και φιλοδοξούσαν και επιζητούσαν να ιδιοποιηθούν και να εκμεταλλευτούν την ελληνική παιδεία ενώ ταυτόχρονα την καταδίκαζαν». Γι' αυτό και δεν αρκεί να καταφύγουμε στην κλασική εξίσωση που ήθελε όσους ασπάζονταν τον χαρακτηρισμό «Έλληνας» οπαδούς του αρχαίου κόσμου και όσους έλεγαν πως είναι «Ρωμιοί» της χριστιανοσύνης.

Η αξία του Βυζαντίου: Ένα νέο βιβλίο ανατρέπει όσα γνωρίζαμε Facebook Twitter
Μωσαϊκό που απεικονίζει τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιωάννη Β' τον Κομνηνό και τη σύζυγό του Ειρήνη με την Παναγία στην Αγία Σοφία, περ. 1118

Κεντρικό ρόλο άλλωστε στην παιδευτική αξίωση, σύμφωνα με την Κάμερον, καταλάμβανε η αρχαία ρητορική: ο βασικός τρόπος ανάλυσης και προσέγγισης κάθε θέματος, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τις λεγόμενες εκφράσεις (συγκεκριμένες ρητορικές ερμηνείες κειμένων και εικόνων). Η ίδια περαιτέρω υποστηρίζει ότι δεν έχει ακόμα μελετηθεί αρκετά η λογοτεχνία του Βυζαντίου καθώς η αποκωδικοποίησή των κειμένων δεν μπορεί να γίνει με τα σημερινά δεδομένα ενώ προϋποθέτει βαθιά γνώση ιστορίας κοινωνιολογίας και θεολογίας.

Το ίδιο ισχύει και για τη βυζαντινή τέχνη, ειδικά για τις εικόνες αφού πρέπει κανείς να γνωρίζει σε βάθος της σημασία της εικονομαχίας. Αλλά, εν προκειμένω, δεν μιλάμε για έναν φανατικό θρησκευτικό τρόπο ανάλυσης του δόγματος καθώς η Ορθοδοξία συνδεόταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής, με τελετουργικά, με ένα σύστημα αξιών που η Κάμερον συνδέει με τον κοινωνιολογικό όρο habitus - την έξη που αφορά την ενσωματωμένη καθημερινή εμπειρία: «Ο εβδομαδιαίος και ο ετήσιος λειτουργικός και εορταστικός κύκλος, με τα κηρύγματα, τις καθιερωμένες αναγνώσεις από τα Ευαγγέλια και τους βίους των αγίων και με την ισχυρή οπτική εντύπωση που προκαλούσαν οι εικόνες και η θρησκευτική τέχνη, επιδρούσαν εξίσου στο νου και στην ψυχή των απλών ανθρώπων και της ελίτ».

O αυτοκράτορας Αλέξιος Α' δίπλα από την Αυτοκράτειρα Ειρήνη στην Αγιά Σοφιά.

Ακόμα και αν κάποιες στιγμές η ίδια δείχνει να μεροληπτεί, ωστόσο τα συμπεράσματά της βασίζονται σε ακριβή επιστημονικά δεδομένα λαμβάνοντας υπόψη αυτό που ξεφεύγει από τη ματιά του αρτηριοσκληρωτικά σκεπτόμενου ιστορικού ενώ η ίδια, σε καμία περίπτωση, δεν δείχνει να εμφορείται από το φανατισμό των κυρίαρχων Σχολών.

Ειδικά στην Ελλάδα είναι καιρός να λάβουμε υπόψη το σύγχρονο επιστημονικό διάλογο περί Βυζαντίου και να απαγκιστρωθουμε από τις ελληνοπρεπείς ιδέες -άμεσα συνυφασμένες με τις κινήσεις του αλυτρωτισμού- επαναπροσδιορίζοντάς το σε σχέση με τα αντιφατικά του μηνύματα που από τη μια ήθελαν τους Αυτοκράτορές του να επικοινωνούν άμεσα με τον Θεό και από την άλλη χάριζαν στον απλό κόσμο τη χαρά της πίστης, της απόλαυσης αλλά και της διασκέδασης.

Είναι πολύ σημαντικό για μια ιστορικό να αποθεώνει τη χαρά της αντίφασης δίνοντας την ευκαιρία να επανεξεταστεί ο τεράστιος πλούτος μιας άκρως ενδιαφέρουσας περιόδου, ακόμα και στις πιο αμφιλεγόμενες στιγμές της.

Βιβλίο
60

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT