Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.
3

Ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ -και από τα πλέον ακριβά και πολυτελή της διάσημης συλλογής- αναμένεται να συμπληρωθεί με το πολυτελές αντικείμενο που κρυβόταν στο εσωτερικό του, μετά από χρόνια και κατά τη διάρκεια έκθεσης που διοργανώνεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Χιούστον.

Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.

Το αυγό ανήκει στη συλλογή McFerrin Fabergé Collection, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές στον κόσμο, ενώ το πολύτιμο αντικείμενο που αρχικά βρισκόταν στο εσωτερικό του αυγού αποτελεί τμήμα της βρετανικής Βασιλικής Συλλογής και στο Μουσείο του Χιούστον φτάνει ως δάνειο της Βασίλισσας Ελισάβετ. 

Αντίστοιχης σπουδαιότητας με το αυγό είναι το εσωτερικό του, ένα χειροποίητο φιλντισένιο ελεφαντάκι, μικροσκοπικό, ωστόσο λεπτοδουλεμένο και με μεγάλη ιστορία. Το συγκεκριμένο Φαμπερζέ είχε δημιουργηθεί κατά παραγγελία του Τσάρου Αλέξανδρου Γ' ως δώρο για τη σύζυγό του Μαρία Φιοντόροβνα το Πάσχα του 1892.

Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη.

Η Φιοντόροβνα, γνωστή και ως Πριγκίπισσα Δάγμαρ του Κίτρινου Παλατιού της Δανίας είχε λάβει τότε ένα ακριβές αντίγραφο του σήματος της Ορδής των Ελεφάντων, που αποτελούσε και το ανώτατο ιπποτικό αξίωμα της χώρας της. Ήταν επίσης το πρώτο Φαμπερζέ που διέθετε τέτοιο αυτοματισμό στο άνοιγμα, ενώ ήταν το δεύτερο αυγό που ο Τσάρος είχε παραγγείλει για τη σύζυγό του και μάλιστα με θέμα εμπνευσμένο από την πατρίδα της.

Η Τσαρίνα έπαψε να λαμβάνει ως δώρα τις πανάκριβες μινιατούρες, όταν ο Τσάρος Αλέξανδρος πέθανε ξαφνικά στα 49 του χρόνια το 1894. Λίγα χρόνια αργότερα αυτή την παράδοση επιχείρησε να συνεχίσει ο γιος τους Τσάρος Νικόλαος ΙΙ, χαρίζοντας αυγά Φαμπερζέ τόσο στη μητέρα όσο και στη δική του σύζυγο. Από τη συλλογή του συγκεκριμένου είναι που χάθηκαν -όπως εκτιμάται- και κάποια από τα πολυτιμότερα κομμάτια, πάλι με θέμα εμπνευσμένο από τη γενέτειρα της μητέρας του.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Το διαμαντένιο αυγό και ο ελέφαντας που κρυβόταν στο εσωτερικό του κατασχέθηκε από τους Μπολσεβίκους, όταν κατέλαβαν το παλάτι της Αγίας Πετρούπολης το 1917. Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1930, το πολύτιμο αντικείμενο θα έβγαινε στο σφυρί από τη Σοβιετική κυβέρνηση και προκειμένου να ενισχυθεί το κρατικό ταμείο.

Τότε είναι που το περίτεχνο αντικείμενο σπάει σε τρία κομμάτια -στη βάση του, στο αυγό και το εσωτερικό του- για να πουληθεί ευκολότερα και, φυσικά, ακριβότερα. Το 1935 ο Βασιλιάς Γεώργιος V αγοράζει το πολύτιμο ελεφαντάκι, αγνοώντας, ωστόσο ότι είναι τμήμα του Αυτοκρατορικού Αυγού ή έστω ότι αποτελεί τμήμα ενός αυγού Φαμπερζέ.

Από τότε ο Ελέφαντας θα μείνει στη Βασιλική Συλλογή για δεκαετίες. Μέχρι πριν από δύο χρόνια, όταν η Caroline de Guitaut, επικεφαλής της Βασιλικής Συλλογής παρατήρησε την ομοιότητα των υλικών ανάμεσα στη μινιατούρα του ελέφαντα της Βασιλικής Συλλογής και στο αυγό Φαμπερζέ που εικονιζόταν, και με λεπτομερή περιγραφή σε έναν σχετικό κατάλογο.

Αυτό ήταν αρκετό για να κινήσει τις διαδικασίες έρευνας, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν όντως υπήρχε κάποια σχέση ανάμεσα στα δύο πολύτιμα αντικείμενα.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Άλλωστε, το να εξακριβωθεί αυτό δεν ήταν καθόλου δύσκολο: μια ματιά στον εσωτερικό μηχανισμό της μινιατούρας και στο κάστρο που κουβαλούσε στην πλάτη ο ελέφαντας ήταν αρκετές για να διαπιστώσει ο έμπειρος εκτιμητής το σήμα - κατατεθέν του Καρλ Φαμπερζέ και του περιώνυμου οίκου του.

Το ακόμη ωραιότερο; Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη. Στο βίντεο μπορεί κανείς να δει τα πόδια του ελέφαντα να κινούνται και να δείχνουν με τι πραγματικά έμοιαζε αυτό το πανάκριβο δώρο - παιχνίδι προς μία αυτοκράτειρα.


 
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ