Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.
3

Ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ -και από τα πλέον ακριβά και πολυτελή της διάσημης συλλογής- αναμένεται να συμπληρωθεί με το πολυτελές αντικείμενο που κρυβόταν στο εσωτερικό του, μετά από χρόνια και κατά τη διάρκεια έκθεσης που διοργανώνεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Χιούστον.

Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.

Το αυγό ανήκει στη συλλογή McFerrin Fabergé Collection, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές στον κόσμο, ενώ το πολύτιμο αντικείμενο που αρχικά βρισκόταν στο εσωτερικό του αυγού αποτελεί τμήμα της βρετανικής Βασιλικής Συλλογής και στο Μουσείο του Χιούστον φτάνει ως δάνειο της Βασίλισσας Ελισάβετ. 

Αντίστοιχης σπουδαιότητας με το αυγό είναι το εσωτερικό του, ένα χειροποίητο φιλντισένιο ελεφαντάκι, μικροσκοπικό, ωστόσο λεπτοδουλεμένο και με μεγάλη ιστορία. Το συγκεκριμένο Φαμπερζέ είχε δημιουργηθεί κατά παραγγελία του Τσάρου Αλέξανδρου Γ' ως δώρο για τη σύζυγό του Μαρία Φιοντόροβνα το Πάσχα του 1892.

Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη.

Η Φιοντόροβνα, γνωστή και ως Πριγκίπισσα Δάγμαρ του Κίτρινου Παλατιού της Δανίας είχε λάβει τότε ένα ακριβές αντίγραφο του σήματος της Ορδής των Ελεφάντων, που αποτελούσε και το ανώτατο ιπποτικό αξίωμα της χώρας της. Ήταν επίσης το πρώτο Φαμπερζέ που διέθετε τέτοιο αυτοματισμό στο άνοιγμα, ενώ ήταν το δεύτερο αυγό που ο Τσάρος είχε παραγγείλει για τη σύζυγό του και μάλιστα με θέμα εμπνευσμένο από την πατρίδα της.

Η Τσαρίνα έπαψε να λαμβάνει ως δώρα τις πανάκριβες μινιατούρες, όταν ο Τσάρος Αλέξανδρος πέθανε ξαφνικά στα 49 του χρόνια το 1894. Λίγα χρόνια αργότερα αυτή την παράδοση επιχείρησε να συνεχίσει ο γιος τους Τσάρος Νικόλαος ΙΙ, χαρίζοντας αυγά Φαμπερζέ τόσο στη μητέρα όσο και στη δική του σύζυγο. Από τη συλλογή του συγκεκριμένου είναι που χάθηκαν -όπως εκτιμάται- και κάποια από τα πολυτιμότερα κομμάτια, πάλι με θέμα εμπνευσμένο από τη γενέτειρα της μητέρας του.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Το διαμαντένιο αυγό και ο ελέφαντας που κρυβόταν στο εσωτερικό του κατασχέθηκε από τους Μπολσεβίκους, όταν κατέλαβαν το παλάτι της Αγίας Πετρούπολης το 1917. Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1930, το πολύτιμο αντικείμενο θα έβγαινε στο σφυρί από τη Σοβιετική κυβέρνηση και προκειμένου να ενισχυθεί το κρατικό ταμείο.

Τότε είναι που το περίτεχνο αντικείμενο σπάει σε τρία κομμάτια -στη βάση του, στο αυγό και το εσωτερικό του- για να πουληθεί ευκολότερα και, φυσικά, ακριβότερα. Το 1935 ο Βασιλιάς Γεώργιος V αγοράζει το πολύτιμο ελεφαντάκι, αγνοώντας, ωστόσο ότι είναι τμήμα του Αυτοκρατορικού Αυγού ή έστω ότι αποτελεί τμήμα ενός αυγού Φαμπερζέ.

Από τότε ο Ελέφαντας θα μείνει στη Βασιλική Συλλογή για δεκαετίες. Μέχρι πριν από δύο χρόνια, όταν η Caroline de Guitaut, επικεφαλής της Βασιλικής Συλλογής παρατήρησε την ομοιότητα των υλικών ανάμεσα στη μινιατούρα του ελέφαντα της Βασιλικής Συλλογής και στο αυγό Φαμπερζέ που εικονιζόταν, και με λεπτομερή περιγραφή σε έναν σχετικό κατάλογο.

Αυτό ήταν αρκετό για να κινήσει τις διαδικασίες έρευνας, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν όντως υπήρχε κάποια σχέση ανάμεσα στα δύο πολύτιμα αντικείμενα.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Άλλωστε, το να εξακριβωθεί αυτό δεν ήταν καθόλου δύσκολο: μια ματιά στον εσωτερικό μηχανισμό της μινιατούρας και στο κάστρο που κουβαλούσε στην πλάτη ο ελέφαντας ήταν αρκετές για να διαπιστώσει ο έμπειρος εκτιμητής το σήμα - κατατεθέν του Καρλ Φαμπερζέ και του περιώνυμου οίκου του.

Το ακόμη ωραιότερο; Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη. Στο βίντεο μπορεί κανείς να δει τα πόδια του ελέφαντα να κινούνται και να δείχνουν με τι πραγματικά έμοιαζε αυτό το πανάκριβο δώρο - παιχνίδι προς μία αυτοκράτειρα.


 
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ