Ένας πάπυρος αναφέρει τα πρώτα καταγεγραμμένα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης

Ένας πάπυρος αναφέρει τα πρώτα καταγεγραμμένα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης Facebook Twitter
Η ιστορία του Πάνεμπ δεν ανακαλύφθηκε πρόσφατα, στην πραγματικότητα είναι γνωστός εδώ και χρόνια ως «κακό αγόρι» της αρχαίας Αιγύπτου.
0

Πριν από περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια ζούσε στην Αίγυπτο ένας άνδρας που ονομαζόταν Πάνεμπ. Ο Πάνεμπ ήταν ένας ξακουστός τεχνίτης και κατοικούσε σε μία πόλη όπου ζούσαν οι περισσότεροι εργάτες και τεχνίτες στους οποίους ανέθεταν τη λάξευση των τάφων των Φαραώ.

Ωστόσο, η διεφθαρμένη φύση και ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόταν στις γυναίκες -ακόμα και για τα στάνταρ της εποχής- τον είχε κάνει ανυπόφορο και κατά πάσα πιθανότητα του κόστισε την εργασία του. Η περίπτωσή του μάλλον στοιχειοθετεί την πρώτη γνωστή περίπτωση ισχυρού άνδρα που κατέπεσε εξαιτίας κατηγοριών σεξουαλικής παρενόχλησης. 

Οφείλουμε να πούμε πως η ιστορία του Πάνεμπ δεν ανακαλύφθηκε πρόσφατα, στην πραγματικότητα είναι γνωστός εδώ και χρόνια ως «κακό αγόρι» της αρχαίας Αιγύπτου, αλλά πλέον υπό το πρίσμα του κινήματος #MeToo, αξίζει τον κόπο να μελετήσουμε ξανά την περιγραφή του ιδίου και της συμπεριφοράς του και να επαναξιολογήσουμε τον χαρακτηρισμό που του έχει αποδοθεί. 

Μέσα στο κατεβατό των αναίσχυντων πράξεων του συμπεριλαμβάνεται το ότι έγδυσε μία γυναίκα, την Γεγεμουάου, και στη συνέχεια τη στρίμωξε πάνω σε έναν τοίχο και τη βίασε.

Η αφήγηση των ανάρμοστων πράξεων και των ατασθαλιών του έχει αποτυπωθεί στον Πάπυρο Salt 124, ο οποίος ανήκει στην συλλογή αιγυπτιακών αρχαιοτήτων του Βρετανικού Μουσείου ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα, όταν ο αιγυπτιολόγος Henry Salt τον έφερε από την Αίγυπτο. 

Ο πάπυρος χρονολογείται από το 1.200 π.Χ. και στην ουσία πρόκειται για την γραπτή καταγγελία ενός άνδρα, του Αμεννάχτ, που απευθύνεται στον αξιωματούχο Χόρι, σχετικά με την συμπεριφορά του Πάνεμπ, επικεφαλής τεχνίτη στο Ντέιρ Ελ Μεντίνα, την κοινότητα τεχνιτών που έχτισαν τους τάφους των Θηβών. Στην καταγγελία αναφέρεται η εικασία πως ο Πάνεμπ έκλεψε τη θέση που κανονικά ήταν κληροδοτούμενη, λαδώνοντας τον τοπικό αξιωματούχο. 

Η παλαιότερη μετάφραση της ιστορίας αυτής ήταν το 1870, αλλά μία λεπτομερέστερη μετάφραση του Jaroslav Černý το 1929 βγάζει στη φόρα όλα τα άπλυτα του Πάνεμπ, εστιάζοντας στο πώς έκλεψε τη δουλειά του Αμεννάχτ και αναφέροντας όλα τα αντικείμενα που βούτηξε από τους βασιλικούς τάφους. 

Ένας πάπυρος αναφέρει τα πρώτα καταγεγραμμένα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης Facebook Twitter
Ο πάπυρος Salt 124 περιέχει την καταγγελία εναντίον του Πάνεμπ. Τηρουμένων των αναλογιών και λαμβάνοντας υπόψιν την θέση των γυναικών την εποχή εκείνη, το γεγονός και μόνο πως οι πράξεις του καταγράφονται ως έγκλημα και ότι τα θύματα κατονομάζονται είναι αξιοσημείωτο.

Μέσα στο κατεβατό των αναίσχυντων πράξεων του συμπεριλαμβάνεται το ότι έγδυσε μία γυναίκα, την Γεγεμουάου, και στη συνέχεια τη στρίμωξε πάνω σε έναν τοίχο και τη βίασε.

Στο κάτω μέρος του παπύρου με τις κατηγορίες εναντίον του, ως ένα έγκλημα αναφέρεται σωρεία γυναικείων ονομάτων που «αποπλάνησε», δίνοντας μας μια ιδέα της βαρύτητας που απέδιδαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι στα εγκλήματα της σεξουαλικής παρενόχλησης, σε σύγκριση με την τυμβωρυχία.

Επιπλέον, εικάζεται πως μάλλον χρειάστηκε ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταγγελιών γυναικών προκειμένου να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι πράξεις του Πάνεμπ εναντίον τους. Μήπως αυτό σας θυμίζει κάτι;

Ωστόσο, τηρουμένων των αναλογιών και λαμβάνοντας υπόψιν την θέση των γυναικών την εποχή εκείνη, το γεγονός και μόνο πως οι πράξεις του καταγράφονται ως έγκλημα και ότι τα θύματα κατονομάζονται είναι αξιοσημείωτο.

Εξίσου αξιοσημείωτο και ενδεικτικό των αντιλήψεων της σύγχρονης εποχής είναι πως ούτε οι προηγούμενες μελέτες και αναλύσεις του Παπύρου Salt 124 εστίασαν στις κατηγορίες σεξουαλικών επιθέσεων. Στη μετά-Weisntein εποχή όμως, όπου πλέον υπάρχει μηδενική ανοχή για τέτοιου είδους ανάρμοστες πράξεις, η όποια άφατη ανεκτικότητα υπήρχε για την συμπεριφορά του Πάνεμπ έχει εξατμιστεί.

Ένας πάπυρος αναφέρει τα πρώτα καταγεγραμμένα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης Facebook Twitter
Εξίσου αξιοσημείωτο και ενδεικτικό των αντιλήψεων της σύγχρονης εποχής είναι πως οι προηγούμενες μελέτες και αναλύσεις του Παπύρου Salt 124 εστίασαν στις κατηγορίες σεξουαλικών επιθέσεων.

«Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον από όσα αναφέρονται στον πάπυρο έχουν όσα παραλείπονται από αυτόν, δηλαδή το ζήτημα της συναίνεσης, στοιχείο που εγείρει ερωτήματα όχι μόνο για την αρχαία Αίγυπτο αλλά και για τον σύγχρονο κόσμο» αναφέρει η ιστορικός Carly Silver.

Η χρήση μάλιστα της λέξης «ακολασία» για τον χαρακτηρισμό των πράξεων είναι εξαιρετικά αμφίσημη, καθώς οι αρχαίοι Αιγύπτιοι θεωρούσαν τη μοιχεία, όταν κάποιος από τους συνουσιαζόμενους ήταν παντρεμένος, απαράδεκτη, ενώ δεν υπήρχαν αντίστοιχες προσδοκίες για τους ελεύθερους Αιγυπτίους.

Η αναφορά ωστόσο της περίπτωσης της Γεγεμουάου ως ξεχωριστής κατηγορίας δείχνει τη βαρύτητα του συγκεκριμένου περιστατικού.

Δεν είναι σαφές το τι ακριβώς συνέβη στον Πάνεμπ από τη στιγμή που ο αξιωματούχος ανέλαβε την υπόθεσή του, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του εγγράφου από το οποίο αντλούμε τις πληροφορίες μας βασίζεται στον καταγγέλλοντα Αμεννάχτ που ήταν έξαλλος επειδή είχε χάσει την θέση του. 

Αιώνες αργότερα όμως φωτίζει κάπως το πώς αντιμετωπίζει η κοινωνία τους άνδρες που κατέχουν σημαντικές θέσεις εντός της κοινότητάς τους, καθώς και το πρίσμα μέσα από το οποίο οι αρχαιολόγοι και ιστορικοί εξετάζουν τις πληροφορίες που περιέχονται στα αρχεία που είχαμε την τύχη να διασωθούν ώστε να μελετήσουμε τους πολιτισμούς που γέννησαν τον δικό μας πολιτισμό. 

Πηγή: QZ

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ