Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο»: Ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση εκδικητικού πορνό

Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο», ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση revenge porn Facebook Twitter
Η δούκισσα του Αργκάιλ στο Ascot Race Course για το Royal Hunt Cup στις 17 Ιουνίου 1936. Φωτο: AP/Staff/Len Puttnam
0

Στη σειρά του BBC «A Very English Scandal», αναβιώνει ένα από τα πιο διάσημα βρετανικά σκάνδαλα, το πολύκροτο διαζύγιο της «βρόμικης δούκισσας του Αργκάιλ», όπως την αποκαλούσαν. Η ιστορία μονοπώλησε τα πρωτοσέλιδα του βρετανικού Τύπου το 1963, έκανε τον γύρο του κόσμου με ένα σωρό πικάντικες λεπτομέρειες, έγινε κουίζ για το ποιος ήταν ο ερωτικός της σύντροφος, που το πρόσωπό του δεν φαίνεται στο διάσημο ενσταντανέ, ενώ εκείνη γυμνή και φορώντας μόνο τις πέρλες της ετοιμάζεται να «βουτήξει στα κάλλη του». Είναι ίσως η πρώτη τόσο διάσημη σκηνή πεολειξίας, πολύ πιο πιπεράτη από την πολύκροτη σεξουαλική πράξη ανάμεσα στον Μπιλ Κλίντον και τη Μόνικα Λεβίνσκι, γιατί η σεξουαλική δράση της δούκισσας αφορούσε δεκάδες ανώνυμους και επώνυμους άντρες.

Όλα αυτά, που συνέβησαν το μακρινό 1963 και εκτυλίχθηκαν στην αίθουσα ενός βρετανικού δικαστηρίου που θα αποφάσιζε για την αγωγή διαζυγίου που είχε υποβάλει ο δούκας του Αργκάιλ κατά της άπιστης συζύγου του, δεν επισκιάστηκαν καθόλου από το άλλο ροζ σκάνδαλο της ίδιας χρονιάς, που είχε συνταράξει την κοινή γνώμη με εξίσου αποκαλυπτικές πτυχές, γιατί περιείχε και σεξ και κατασκοπεία: την υπόθεση Προφιούμο, με πρωταγωνιστές τον μέχρι τότε αξιοσέβαστο πολιτικό και υπουργό Πολέμου, συντηρητικό Τζον Προφιούμο και τη χορεύτρια Κριστίν Κίλερ, που εν μέσω του Ψυχρού Πολέμου μοιραζόταν το κρεβάτι της και με έναν Ρώσο στρατιωτικό ακόλουθο, τον Γιεβγκένι Ιβανόφ. Οι εφημερίδες της εποχής κατηγόρησαν εμμέσως τον Προφιούμο για εσχάτη προδοσία, η πολιτική του καριέρα τερματίστηκε και η Κίλερ έζησε το υπόλοιπο της ζωής της με την ταυτότητα της μοιραίας γυναίκας που πρωταγωνίστησε σε αυτό το αδιανόητο σκάνδαλο.

Η δούκισσα του Αργκάιλ ήταν μια από τις πιο κομψές και ματαιόδοξες γυναίκες της εποχής της, απροκάλυπτα σέξι, και η ατάκα της «Να πηγαίνεις στο κρεβάτι νωρίς και συχνά» ήταν σημαδιακή για την πορεία της στη ζωή.

Η δούκισσα του Αργκάιλ ήταν μια από τις πιο κομψές και ματαιόδοξες γυναίκες της εποχής της, απροκάλυπτα σέξι, και η ατάκα της «Να πηγαίνεις στο κρεβάτι νωρίς και συχνά» ήταν σημαδιακή για την πορεία της στη ζωή.

Η Μάργκαρετ Κάμπελ γεννήθηκε το 1912 και ήταν κόρη ενός Σκοτσέζου εκατομμυριούχου που ήταν πρόεδρος της Celanese Corporation της Βρετανίας και της Βόρειας Αμερικής. Μέχρι 14 ετών έζησε στη Νέα Υόρκη και ήταν ένα όμορφο κορίτσι που είχε ειδύλλια με τον play boy πρίγκιπα Αγάν Χαν, τον εκατομμυριούχο πιλότο Γκλεν Κίντστον και τον μετέπειτα βαρόνο Μαξ Άιτκεν. Η πρώτη διάσημη περιπέτειά της ήταν στα 15 της, όταν έκανε ερωτικό δεσμό με τον δεκαοχτάχρονο τότε και μετέπειτα σταρ του Χόλιγουντ Ντέιβιντ Νίβεν. Έμεινε έγκυος, αλλά με απαίτηση του πατέρα της τερματίστηκε η εγκυμοσύνη της. Η ίδια δεν ανέφερε το περιστατικό στα απομνημονεύματά της και με τον Νίβεν έμειναν φίλοι μέχρι τον θάνατό του.

Το 1930, σε ηλικία 18 ετών, έκανε το ντεμπούτο της στην Αυλή και άρχισαν και οι πρώτες ερωτικές της περιπέτειες με τον παντρεμένο πρίγκιπα Τζορτζ, δούκα του Κεντ, ενώ ο αρραβώνας της με τον έβδομο δούκα του Γουόργουικ Τσαρλς Γκρένβιλ έληξε όταν η νεαρή Μάργκαρετ ερωτεύθηκε τρελά τον Τσαρλς Σουίνι, έναν Αμερικανό ερασιτέχνη παίκτη του γκολφ από πλούσια οικογένεια της Πενσιλβάνια. 

Ο γάμος της το 1933 έκανε πάταγο στο Λονδίνο, κυρίως για το νυφικό της από μεταξωτό σατέν και τούλι που ήταν κεντημένο με γυάλινες χάντρες και είχε ουρά σχεδόν τριών μέτρων. Το είχε σχεδιάσει ο Νόρμαν Χάρτνελ και σήμερα εκτίθεται στο μουσείο V&A. Ήταν τόση η δημοσιότητα του γάμου της που η κυκλοφορία είχε διακοπεί γύρω από την εκκλησία.

Οι εμφανίσεις της μονοπωλούσαν τα περιοδικά και τις εφημερίδες, ήταν ακριβές, κομψές και οι νεαρές Αγγλίδες τις αντέγραφαν με μανία. Η Μάργκαρετ αγαπούσε τα πλούτη και το χρήμα και το επιδείκνυε με κάθε τρόπο. Αγαπούσε πολύ και το σεξ, αλλά τότε δεν είχε έρθει στο προσκήνιο καμία προσωπική της ιστορία. Μετά από οκτώ αποβολές έκανε δυο παιδιά, μια κόρη και έναν γιο. Με τον Τσαρλς Σουίνι πήραν διαζύγιο το 1947. 

Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο», ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση revenge porn Facebook Twitter
Το αρραβωνιασμένο ζευγάρι φωτογραφίζεται στο Λονδίνο στις 16 Ιουλίου 1937. Φωτο: AP Photo/Eddie Worth

Η πνευματώδης και γεμάτη αυτοπεποίθηση Μάργκαρετ έκανε έναν αρραβώνα με έναν τραπεζίτη, μια μεγάλη σχέση με έναν επιμελητή του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης και αποφάσισε να παντρευτεί τον Ίαν Ντάγκλας Κάμπελ, ενδέκατο δούκα του Αργκάιλ, το 1951. 

Η ζωή της έμοιαζε παραμυθένια. Είχε πλούτη, αριστοκρατική εμφάνιση και κατείχε περίοπτη θέση στη λίστα με τις πιο καλοντυμένες γυναίκες. Βρισκόταν στην κορυφή· το μόνο που της έλειπε ήταν ένας τίτλος και ένα κάστρο, και τα απέκτησε. Ο δούκας του Αργκάιλ με τα χρήματά της ανακαίνισε το οικογενειακό του σπίτι στο Ινβεραρέι. Εκείνη έκανε τα πάντα για να βγάλει νόθα τα παιδιά του από τον προηγούμενό του γάμο και προσπάθησε πολύ να χαρίσει στον δούκα έναν διάδοχο.

Λίγα χρόνια αργότερα ο γάμος τους διαλύθηκε. Ο δούκας υποψιαζόταν ότι η Μάργκαρετ ήταν άπιστη και, ενώ εκείνη βρισκόταν στη Νέα Υόρκη, προσέλαβε έναν κλειδαρά για να ανοίξει το γραφείο της στο σπίτι τους στο Μέιφερ, στην οδό Γκρόσβενορ. 

Η υπόθεση του διαζυγίου τους ήταν το αγαπημένο ανάγνωσμα του Ηνωμένου Βασιλείου. Η αγαπημένη της αριστοκρατίας αποδείχθηκε πολύ «ζωηρή». Ο σύζυγός της προσκόμισε στη δικαστική αίθουσα τα τεκμήρια της προδοσίας, ανάμεσα στα άλλα και αρκετές Polaroid που έδειχναν τη δούκισσα μαζί με έναν άντρα, γυμνή, εκτός από το μαργαριταρένιο της κολιέ. Υπήρχαν επίσης φωτογραφίες της να χτυπά έναν γυμνό άνδρα του οποίου το πρόσωπο δεν φαινόταν. Οι φήμες έλεγαν πως ήταν ο υπουργός Άμυνας Ντάνκαν Σάντις, μετέπειτα γαμπρός του Τσόρτσιλ, ο οποίος μάλιστα προσφέρθηκε να παραιτηθεί από το υπουργικό συμβούλιο.

Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο», ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση revenge porn Facebook Twitter
Ο δούκας του Αργκάιλ και η Μάργκαρετ Κάμπελ αποβιβάζονται από το ατμόπλοιο κατά την άφιξή τους στην Οστάνδη του Βελγίου, στις 17 Νοεμβρίου 1937. Φωτο: AP Photo

Ο δούκας παρουσίασε μια λίστα με 88 άντρες, με τους οποίους πίστευε ότι είχε σχέσεις η γυναίκα του. Η λίστα περιλάμβανε υπουργούς και μέλη της βασιλικής οικογένειας. Μερικοί από αυτούς ήταν ομοφυλόφιλοι και δεν είχαν ποτέ σχέσεις με τη Μάργκαρετ. Εκείνη προτίμησε να σιωπήσει και να μην επιβεβαιώσει κανένα όνομα, καθώς οι σεξουαλικές πράξεις μεταξύ ανδρών ήταν παράνομες στο Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη την εποχή.

Αν η υπόθεση συνέβαινε σήμερα, η πράξη του δούκα θα είχε χαρακτηριστεί revenge porn. Όμως τότε κλήθηκαν ειδικοί για να εντοπίσουν τον «ακέφαλο άνδρα» των φωτογραφιών και ο δικαστής εξέδωσε την απόφαση διαζυγίου λέγοντας ότι η Μάργκαρετ «ήταν μια εντελώς ασύδοτη γυναίκα της οποίας η σεξουαλική όρεξη μπορούσε να ικανοποιηθεί μόνο με πολλούς άνδρες».

Η ετυμηγορία ήταν ότι η δούκισσα Μάργκαρετ Κάμπελ ήταν ανήθικη. Εκείνη δεν αποκάλυψε κανέναν εραστή της, κανένα όνομα, μάλιστα προστάτευσε πιθανές συνευρέσεις της με περισσότερους από έναν άντρες. Πολύ αργότερα, έρευνες έδειξαν ότι ο «ακέφαλος άντρας» δεν ήταν ένας αλλά δύο, ο Σάντις και ο ηθοποιός Ντάγκλας Φέρμπανκς, γιατί «η μόνη κάμερα Polaroid στη χώρα εκείνη την εποχή είχε δανειστεί στον υπουργό Άμυνας». 

Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο», ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση revenge porn Facebook Twitter
Στο διαμέρισμά της στο Grosvenor House με τον Louis το 1989.

Η ζωή της Μάργκαρετ Κάμπελ άρχισε να κατρακυλά, ειδικά μετά τη δημοσίευση μιας αρνητικής βιογραφίας το 1975. Η ίδια είχε δηλώσει ότι ήταν πάντα ματαιόδοξη. «Ένα κανίς και τρεις σειρές μαργαριτάρια», αυτά θεωρούσε «ουσιαστικά πράγματα στη ζωή». 

Η περιουσία της μειωνόταν δραματικά και άνοιξε το σπίτι της στην οδό Γκρόσβενορ 48 ως τουριστικό αξιοθέατο, με ξεναγήσεις επί πληρωμή. Αναγκάστηκε να πουλήσει το σπίτι της εξαιτίας των χρεών της και να μετακομίσει με την υπηρέτριά της σε μια σουίτα στο ξενοδοχείο Grosvenor House.

Το 1990 την έδιωξαν από το ξενοδοχείο, καθώς δεν μπορούσε να πληρώσει τους λογαριασμούς, και με την υποστήριξη φίλων και του πρώτου της συζύγου μετακόμισε σε ένα διαμέρισμα και αργότερα σε έναν οίκο ευγηρίας, όπου πέθανε εξαθλιωμένη το 1993. Η όπερα «Powder her face» (1995), του «τρομερού παιδιού» της βρετανικής μουσικής Τόμας Άντες, η όπερα με την «πιο άσεμνη άρια που γράφτηκε ποτέ», όπως έχει χαρακτηριστεί, είναι βασισμένη στη ζωή της. Θεωρείται ένα σύγχρονο κλασικό έργο, είναι μια από τις βρετανικές όπερες που ανεβαίνουν πιο συχνά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ ανέβηκε και στην Εναλλακτική σκηνή της ΕΛΣ σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη το 2019. 

Η δούκισσα ήταν «παλιοθήλυκο», ένα σκάνδαλο και μια υπόθεση revenge porn Facebook Twitter
Η Μάργκαρετ (Claire Foy) στη σειρά του BBC «A Very British Scandal». Φωτο: BBC/Blueprint Television

Ο παραγωγός της σειράς του BBC δήλωσε ότι «η δούκισσα ήταν η πρώτη γυναίκα που δημοσίως χαρακτηρίστηκε παλιοθήλυκο». «Την πρώτη φορά που άκουσα για αυτήν, αναφέρθηκε ως δούκισσα Blowjob» λέει η Σάρα Φελπς, σεναριογράφος της σειράς στην οποία τη δούκισσα υποδύεται η Κλερ Φόι και τον δούκα ο Πολ Μπέτανι.

Η Φελπς βρίσκει τη συμπεριφορά του δούκα ποταπή, κανένας κύριος δεν θα έφερνε στη δημοσιότητα τέτοιες προσωπικές φωτογραφίες, και τη συμπεριφορά της Μάργκαρετ σχεδόν αλτρουιστική, αφού ουσιαστικά αρνήθηκε να υπερασπιστεί τον εαυτό της. Για τη σεναριογράφο δεν έχει σημασία με πόσους άντρες έκανε σεξ η δούκισσα, αλλά το πορτρέτο της ίδιας της Μάργκαρετ Κάμπελ.

Η ιστορία της ξεκινά από τότε που ήταν παιδί, «ένα κοριτσάκι που είχε μεγαλώσει πολύ απομονωμένο, να ζει εξ ολοκλήρου μέσα στο ανδρικό βλέμμα της έγκρισης του πατέρα του». Ήταν αριστερόχειρας που αναγκαζόταν να γράφει με το δεξί της χέρι, και είχε μια συναρπαστική ομορφιά. Η σεξουαλική της ελευθερία, παρά το γεγονός ότι η ματαιοδοξία της ήταν αυτό που έβλεπαν οι περισσότεροι, σήμερα προβάλλει μια φεμινιστική εικόνα, κυρίως σε σχέση με το δικαίωμα να ορίζει την προσωπική της ζωή και να μην υφίσταται τη δημοσιοποίησή της. Γύρω από τη δούκισσα, όσο και να προσπαθήσει η Φελπς να αποκαταστήσει το πορτρέτο της, έχει δημιουργηθεί μια ισχυρή μυθολογία στην οποία η κλειδαρότρυπα είναι τόσο ανοιχτή όσο επέτρεψε εκείνη: στον θαυμασμό που επιδίωκε, στο σεξ και τα ακριβά κοσμήματα.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό «The Crown»;

Ε. Βαρδουλάκης / Θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό «The Crown»;

Η διαδρομή της ελληνικής δυναστείας θα μπορούσε να τροφοδοτήσει με υλικό μια ενδιαφέρουσα σειρά, όμως ο συναισθηματισμός και ο υπέρμετρος φανατισμός με τον οποίο προσεγγίζουμε τα πολιτικά θέματα στη χώρα μας δεν θα επέτρεπε μια ψύχραιμη αποτύπωση της ιστορίας.
ΕΥΤΥΧΗΣ ΒΑΡΔΟΥΛΑΚΗΣ
TV Preview: Η σαρωτική επιστροφή της μυθοπλασίας

Fall Preview 2021 / TV Preview: Η σαρωτική επιστροφή της μυθοπλασίας

Για πρώτη φορά, έπειτα από πολλά χρόνια, θα κάνουν πρεμιέρα φέτος τόσες πολλές νέες ελληνικές σειρές, που θα επιχειρήσουν να προσεγγίσουν ένα πιο απαιτητικό κοινό και να του αποσπάσουν την καθημερινή προσοχή από τo streaming και τα ξένα μεγαθήρια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ