Ιωάννης Μακρυγιάννης: Εκφραστής της ελληνικής ψυχής ή καιροσκόπος;

Ιωάννης Μακρυγιάννης: Εκφραστής της ελληνικής ψυχής ή καιροσκόπος; Facebook Twitter
Ο Μακρυγιάννης σύμφωνα με τον κ. Βερεμή είναι ο άνθρωπος που συνοψίζει πολλά εθνικά χαρακτηριστικά. Είναι ο Έλληνας. Γενναίος, συμπαθητικός αλλά και με τελείως προσωπικά κριτήρια ως προς τι θεωρείται δίκαιο και άδικο. Προσωπογραφία του Ιωάννη Μακρυγιάννη, Karl Krazeisen. Λιθογραφία (πριν το 1828). Επεξεργασία: Ατελιέ / LIFO
8

«Το περιεχόμενο της γραφής του Μακρυγιάννη είναι ο ατέλειωτος και ο πραγματικός αγώνας ενός ανθρώπου, που με όλα τα ένστικτα της φυλής του ριζωμένα βαθιά μέσα στα σπλάχνα του αναζητά την ελευθερία, το δίκιο, την ανθρωπιά. Πολέμησε, αγωνίστηκε, πίστεψε, σακατεύτηκε, αηδίασε, θύμωσε. Αλλά έμεινε ‒όπως βγαίνει από το γράψιμό του το απελέκητο‒ πάντα ορθός ως το τέλος: άνθρωπος στο ύψος του ανθρώπου. Δεν έγινε μήτε υπεράνθρωπος μήτε σκουλήκι» είχε πει στην ιστορική ομιλία του ο Γιώργος Σεφέρης με τίτλο: «Ένας Έλληνας: Ο Μακρυγιάννης», στην Αλεξάνδρεια στις 16 Μαΐου 1943.


Η έκθεση που έλαβε χώρα πέρσι στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη και ήταν αφιερωμένη στον μεγάλο στρατιωτικό της Ελληνικής Επανάστασης ήταν η αιτία να αναζητήσουμε τις απόψεις των ειδικών πάνω στην προσωπικότητα που όρισε την ελληνική επανάσταση. Βασικός θεματικός πυρήνας της έκθεσης οι 24 εμβληματικοί πίνακες που «εξιστορούν» επεισόδια από την Επανάσταση του 1821 και λειτουργούν ως ζωγραφικά στρατιωτικά ντοκουμέντα.

Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης διαχρονικά εκφράζει την ελληνική ψυχή και ενσαρκώνει τα ιδανικά της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της γενναιότητας.
Αυτός όμως «ο αγράμματος στρατοκόπος ενός μεγάλου βίου», όπως τον είχε χαρακτηρίσει ο Γιώργος Σεφέρης, ήταν τελικά η συνείδηση ενός ολόκληρου λαού ή ένας καιροσκόπος που επιζητούσε προσωπικά οφέλη;


Ο Μακρυγιάννης είχε αναθέσει στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο με καταγωγή από τη Σπάρτη να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του που διασώθηκαν και εκδόθηκαν από τον Γιάννη Βλαχογιάννη το 1907.

Το αποτέλεσμα ήταν μία σειρά από εικόνες αξιοθαύμαστες για τη ζωντάνια και τη δύναμή τους. Από τα τέσσερα αντίγραφα ακουαρέλας της αρχικής σειράς, ο Ιωάννης Γεννάδιος αγόρασε το 1909 εκείνο που ανήκε στο βασιλιά Όθωνα και τώρα εκτίθεται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.

Όπως έχει περιγράψει ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Μακρυγιάννης έβλεπε τους τόπους και τα πρόσωπα της Επανάστασης σαν πίνακες ζωγραφικής, με αποτέλεσμα να γίνει ο εμπνευστής 24 λαϊκών εικονογραφιών του '21, που συνιστούν ένα ακόμα πολύτιμο κληροδότημά του στην παράδοση και στο έθνος.


Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης διαχρονικά εκφράζει την ελληνική ψυχή και ενσαρκώνει τα ιδανικά της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της γενναιότητας.


Αυτός όμως «ο αγράμματος στρατοκόπος ενός μεγάλου βίου», όπως τον είχε χαρακτηρίσει ο Γιώργος Σεφέρης, ήταν τελικά η συνείδηση ενός ολόκληρου λαού ή ένας καιροσκόπος που επιζητούσε προσωπικά οφέλη; Ένα ισχυρό σύμβολο και πατριδοφύλακας του νεότερου ελληνικού κράτους ή μια αμφισβητούμενη και υπερτιμημένη προσωπικότητα;

Ιωάννης Μακρυγιάννης: Εκφραστής της ελληνικής ψυχής ή καιροσκόπος; Facebook Twitter
Όπως έχει περιγράψει ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Μακρυγιάννης έβλεπε τους τόπους και τα πρόσωπα της Επανάστασης σαν πίνακες ζωγραφικής, με αποτέλεσμα να γίνει ο εμπνευστής 24 λαϊκών εικονογραφιών του '21, που συνιστούν ένα ακόμα πολύτιμο κληροδότημά του στην παράδοση και στο έθνος. Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχη της Λαγγάδας και Κομπότι

Ο Ιωάννης Μακρυγιάννης γεννήθηκε στο Αβορίτι της Δωρίδας. Ήταν παιδί μιας φτωχής οικογένειας της Ρούμελης και το πραγματικό του επίθετο ήταν Τριανταφύλλου. Κατά τη διάρκεια του Αγώνα επικράτησε να τον φωνάζουν Μακρυγιάννη λόγω του ύψους του. Τα παιδικά του χρόνια ήταν πολύ δύσκολα, με κακουχίες, στερήσεις, ξυλοδαρμούς και αντιξοότητες, ενώ ο πατέρας του χάθηκε σ' ένα φονικό, με τον ίδιο να υποστηρίζει στα «Απομνημονεύματά» του: «Αρφάνεψα και μπήκα δούλος εφτά χρονών».


Στη συνέχεια ασχολήθηκε ενεργά με το εμπόριο, αποκομίζοντας πολλά κέρδη και δανείζοντας με υψηλά επιτόκια, γι' αυτό και πολλοί τον κατηγόρησαν ως τοκογλύφο. Απέκτησε μεγάλη περιουσία στην προεπαναστατική Άρτα με μετρητά, ομολογίες και ακίνητα. Αργότερα μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και συμμετείχε ενεργά στις μάχες για την ανεξαρτησία. Μια πολυποίκιλη προσωπικότητα που εξελίχθηκε σε έναν τεράστιο μύθο.


Ο ιστορικός και καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Νίκος Θεοτοκάς, σημειώνει: «Στις γραφές του Μακρυγιάννη διασώζονται εικόνες της ζωής και του θανάτου, της αρρώστιας και της χαράς, της θρησκευτικότητας και της μαγείας, της σεξουαλικότητας και των επιθυμιών που πνίγονται από τον φόβο της αμαρτίας. Είναι μια ιδιόμορφη μαρτυρία, απ' όπου μπορούν να αποδεσμευτούν ψίθυροι από τα άφωνα υποκείμενα της Ιστορίας».


Ο ίδιος ο Μακρυγιάννης έλεγε στα «Απομνημονεύματά» του: «Ένα πράμα μόνο με παρακίνησε κι εμένα να γράψω: ότι τούτη την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί, και σοφοί και αμαθείς, και πλούσιοι και φτωχοί, και πολιτικοί και στρατιωτικοί, και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι».

Σε άλλο σημείο έγραφε: «Κι όσα σημειώνω τα σημειώνω γιατί δεν υποφέρω να βλέπω το άδικο να πνίγει το δίκιο. Για κείνο έμαθα γράμματα στα γεράματα και κάνω αυτό το γράψιμο το απελέκητο, ότι δεν είχα τον τρόπον όντας παιδί να σπουδάξω: ήμουν φτωχός κι έκανα τον υπηρέτη και τιμάρευα άλογα, κι άλλες πλήθος δουλειές έκανα, να βγάλω το πατρικό μου χρέος που μας χρέωσαν οι χαραμήδες, και να ζήσω κι εγώ σε τούτη την κοινωνία, όσο έχω τ᾿ αμανέτι του Θεού στο σώμα μου. Κι αφού ὁ Θεός θέλησε να κάμει νεκρανάσταση στην Πατρίδα μου, να τη λευτερώσει από την τυραγνία των Τούρκων, αξίωσε κι εμένα να δουλέψω κατά δύναμη, λιγότερον από τον χερότερο πατριώτη μου Έλληνα».

Όπως επισημαίνει ο κ. Θεοτοκάς: «Ο στρατηγός διέθετε την εμπειρία της προσαρμογής σε ευκαιρίες και σε ευμετάβλητες συνθήκες αλλά και την ετοιμότητα να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που έφεραν ο ξεσηκωμός και η Επανάσταση, το ξέσπασμα και η έκβαση των εμφυλίων, οι συσχετισμοί που καθόρισαν τη διεύθυνση και τη διαχείριση του πολέμου».


Από την πλευρά του ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας Θάνος Βερέμης αναλύει στη LiFO γιατί ο Μακρυγιάννης είναι αποδεκτός όσο κανείς άλλος απ' όλο το πολιτικό φάσμα.


«Αυτό είναι ευεξήγητο διότι, πρώτον, χαρακτηρίζεται ως το ίνδαλμα νεωτεριστών και συντηρητικών της ελληνικής διανόησης και είναι ο άνθρωπος που συνοψίζει πολλά εθνικά χαρακτηριστικά. Είναι ο Έλληνας. Γενναίος, συμπαθητικός αλλά και με τελείως προσωπικά κριτήρια ως προς τι θεωρείται δίκαιο και άδικο.


Παράλληλα, διακρίνεται από έναν μανιχαϊστικό τρόπο αντίληψης των πραγμάτων τύπου "εμείς είμαστε οι καλοί, οι άλλοι οι κακοί". Μια λογική "άσπρο – μαύρο". Πορεύεται με δύο μέτρα και δύο σταθμά, κατηγορώντας τους αντιπάλους του για πράγματα που διαπράττει ο ίδιος. Αναγνωρίζει δηλαδή μόνο εκείνη την αδικία που υφίσταται ο ίδιος.


Επομένως, το αίσθημα του αδικημένου που ασπάζεται αποτελεί το εθνικό μας χαρακτηριστικό. Εκείνη την αδυναμία του Έλληνα να καταδικάσει την παράβαση όταν τη διαπράττει ο ίδιος. Όλοι οι Έλληνες κρίνουν τον εαυτό τους ως αδικημένο από κάποιους άλλους και ο Μακρυγιάννης εκπροσωπεί πλήρως αυτή την αντίληψη. Είναι προσωποποιημένη η έκφραση της ελληνικής διαμαρτυρίας εναντίον των ισχυρών».

 

Ιωάννης Μακρυγιάννης: Εκφραστής της ελληνικής ψυχής ή καιροσκόπος; Facebook Twitter
Το σπαθί του Ιωάννη Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο


Κατά τον κ. Θεοτοκά, «μέσα στους "καιροσκοπισμούς" του ο Μακρυγιάννης πορεύτηκε στο φάσμα της μετάβασης, δίχως ωστόσο να εγκαταλείψει τα κληροδοτήματα των παλιών κόσμων που ανατρέπονται. Ο βαθιά παραδοσιακός και συντηρητικός Μακρυγιάννης συνάντησε καινούργιες αντιλήψεις και οικειοποιήθηκε στη δική του ατομική προοπτική αιτήματα ελευθερίας που ήσαν αδιανόητα ως τότε. Ο Μακρυγιάννης ένιωθε, λοιπόν, να κουβαλά τη μοίρα των ανθρώπων που πολέμησαν μαζί. Κι έβλεπε την πραγματικότητα που διαμορφώθηκε μετά τον πόλεμο να μην τους χωρά, να τους αποκλείει απ' τα δημόσια αξιώματα και τις περιουσίες που είχαν κερδίσει με τα όπλα».

Ο στρατηγός Μακρυγιάννης από τον καιρό του Καποδίστρια πάσχιζε να ανακαλύψει τους νέους κώδικες. Σ' αυτό το σημείο ο κ. Βερέμης μου επισημαίνει: «Ας μην ξεχνάμε πως κατείχε μεγάλη κτηματική περιουσία, πολλές φορές καταπατημένη, αλλά ήταν κι ένας άνθρωπος που φρόντιζε να δικτυώνεται καλά, όπως συνέβη με τον Όθωνα, ο οποίος του βάπτισε το παιδί κι εκείνος, ως ανταπόδοση, του έδωσε το όνομά του.

Επίσης, είναι ευρέως αναγνωρισμένος ως αγωνιστής, αλλά πρόκειται για έναν δευτεραγωνιστή, διότι δεν ήταν ποτέ στην πρώτη γραμμή της μάχης. Για τους αντιπάλους του στον εμφύλιο, όπως ο Κολοκοτρώνης και ο Παπαφλέσσας, δεν έχει κανέναν λόγο αναγνώρισης ή συμπάθειας. Μάλιστα, τον θάνατο του Πάνου Κολοκοτρώνη στον εμφύλιο τον θεωρεί το μόνο αίμα που έδωσε η οικογένειά του κατά τη διάρκεια του Αγώνα, ενώ για τον Παπαφλέσσα επιφυλάσσει ένα ξερό "τον συγχωρώ" μετά τη θυσία του στο Μανιάκι.


Επιπρόσθετα, ήταν ένας αυτοδημιούργητος αρματολός. Μάζεψε κάτι παλικάρια, είχε κάποιες οικονομίες κι έφτιαξε μια ομάδα. Ήταν αυτό που σήμερα ονομάζουμε "μισθοφόρος". Ήταν επάγγελμα το αρματολίκι, όχι όπως μαθαίνουμε στο σχολείο ότι οι αρματολοί θυσιάζονταν για την πατρίδα. Λάμβαναν για τις υπηρεσίες στην πατρίδα το λεγόμενο μισθοσιτηρέσιο».


Τι άνθρωπος ήταν όμως ο Μακρυγιάννης; «Διακατέχεται από μια θρησκοληψία πέραν της λογικής. Βρίσκεται διαρκώς σε κατάσταση βρασμού. Όμως πρόκειται και για έναν άνθρωπο που είχε συγγραφικό ταλέντο με μεγάλη λογοτεχνική αξία και λατρεύτηκε από σπουδαίες προσωπικότητες, όπως ο Σεφέρης, ο Παλαμάς, ο Ελύτης και ο Βενέζης» λέει ο κ. Βερέμης.

Ιωάννης Μακρυγιάννης: Εκφραστής της ελληνικής ψυχής ή καιροσκόπος; Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Η πολιορκία των Αθηνών

Πράγματι, για τον στρατηγό Μακρυγιάννη ο μεγάλος συγγραφέας της γενιάς του '30, ο Ηλίας Βενέζης, είχε γράψει: «Με τα κολλυβογράμματα που έμαθε σε δύο μήνες αρχίζει να γράφη τα "Απομνημονεύματά" του ‒ να χτίζη το μνημείο του. Λαϊκός αφηγητής σπουδαίος, αχάλαστος από κακές αναγνώσεις, με ένστικτο δυνατό, με ματιά που εισδύει στα έγκατα των ανθρώπινων πράξεων, με πίστη στον Θεό και στην πατρίδα, ιστορεί τους κατατρεγμούς των Ελλήνων από τους Τούρκους, τις μάχες, τις εξάρσεις και τις αδυναμίες, λέει για τα πρόσωπα, για τους γενναίους και για τους ιδιοτελείς».


Για το θέμα της θρησκοληψίας ο κ. Θεοτοκάς υποστηρίζει: «Οι εξαντλητικές νηστείες, οι προσευχές και οι εκστατικές εμπειρίες τού πρόσφεραν έμπνευση και πάθος για να παρακολουθήσει τα τεκταινόμενα, καθώς ταυτιζόταν όλο και βαθύτερα με την αποστολή που πίστευε ότι του ανάθεσε η Θεία Πρόνοια: τη σωτηρία του ορθόδοξου λαού».

Αναντίρρητα ήταν ένας ταλαντούχος αφηγητής, λεβέντης αλλά και μια εγωκεντρική προσωπικότητα με πολύ έντονη συναισθηματική πλευρά. Για παράδειγμα, τραγουδούσε πολύ ωραία και αυτή ήταν η αιτία που τον οδήγησε σε ένα είδος τρέλας. Προς το τέλος της ζωής του, και ειδικά με το χειρόγραφο "Οράματα και Θάματα", διακρίνουμε το παραλήρημα ενός θρησκόληπτου παράφρονα».


Στη συζήτησή μας ο ιστορικός κ. Βερέμης αναφέρεται στον σημαντικό ανθρωπολόγο και ιστορικό John K. Campbell ο οποίος, στο έργο για τους Σαρακατσάνους, έγραφε: «Η πονηριά στις κοινότητες αυτές θαυμάζεται περισσότερο από την αγαθότητα, η οποία συχνά παρεξηγείται για αδυναμία».


Άρα συνειδητοποιούμε ότι η εξαπάτηση και το ψέμα πέραν της οικογένειας δεν θεωρούνταν κάτι μεμπτό. Επομένως, μέσα από τη διερεύνηση της προσωπικότητας του Μακρυγιάννη μπορούμε να βγάλουμε πολυάριθμα συμπεράσματα για τις επιπτώσεις των προβλημάτων μας σήμερα».

Καταλήγοντας, ο κ. Βερέμης συμπληρώνει: «Αναντίρρητα ήταν ένας ταλαντούχος αφηγητής, λεβέντης αλλά και μια εγωκεντρική προσωπικότητα με πολύ έντονη συναισθηματική πλευρά. Για παράδειγμα, τραγουδούσε πολύ ωραία και αυτή ήταν η αιτία που τον οδήγησε σε ένα είδος τρέλας. Προς το τέλος της ζωής του, και ειδικά με το χειρόγραφο "Οράματα και Θάματα", διακρίνουμε το παραλήρημα ενός θρησκόληπτου παράφρονα».


Στις 27 Απριλίου 1864 ο στρατηγός Μακρυγιάννης αφήνει την τελευταία του πνοή ήσυχα στο σπίτι του και σήμερα οι Αθηναίοι έχουν την παλιά συνοικία στην Ακρόπολη για να τους υπενθυμίζει ένα από τα ισχυρότερα σύμβολα της νεότερης Ελλάδας.


Ο Μακρυγιάννης εξακολουθεί να διχάζει. Για πολλούς ήταν το «ιδεατό παράδειγμα» της φυσιογνωμίας των Ελλήνων, ο έντιμος και ειλικρινής ήρωας, και γι' άλλους ένα «αρχέτυπο λαϊκισμού» και συμφεροντολόγος.


Ωστόσο, όλοι διακρίνουν σε αυτόν μια πολυσύνθετη προσωπικότητα με πλούσια δραστηριότητα και μεγάλη παρακαταθήκη για τις τέχνες και τα γράμματα. Το βέβαιο είναι ότι η ιστορία του Μακρυγιάννη δεν είναι μια απλή παράθεση γεγονότων. Πρόκειται για μια σημαντική μορφή της Επανάστασης και ο τρόπος σκέψης του συμπυκνώνεται στην πιο διάσημη φράση του: «Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς "εγώ"; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει "εγώ"· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε "εμείς". Είμαστε στο "εμείς" κι όχι στο "εγώ"».

8

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του

Εικαστικά / 24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης που ετοιμάζεται στη νέα πτέρυγα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης είναι 24 πίνακες που εξιστορούν επεισόδια από την Επανάσταση του 1821
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Μύθοι και αλήθειες της Επανάστασης του 1821*

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μύθοι και αλήθειες της Επανάστασης του 1821*

Βρισκόταν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός στα Καλάβρυτα; Από που ξεκίνησε, τελικά, η Επανάσταση; Υπήρξε «κρυφό σχολειό» ή έτσι βολεύει την εθνική μας συνείδηση; Μερικές απαντήσεις από τον καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θάνο Βερέμη
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Βασίλης Κρεμμυδάς καταρρίπτει έναν-έναν τους μύθους του 1821 (κι όχι μόνο το Κρυφό Σχολειό)

Βιβλίο / Ο Βασίλης Κρεμμυδάς καταρρίπτει έναν-έναν τους μύθους του 1821 (κι όχι μόνο το Κρυφό Σχολειό)

Ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός που πέθανε τον Νοέμβριο του 2017 είχε μιλήσει στον Θοδωρή Αντωνόπουλο για τους ευρέως διαδεδομένους μύθους της επανάστασης
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM