Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ

0

Ο Νάκος (Γιάννης) Μπελής, ήταν ένας ρωμαλέος ορεσίβιος τριάντα πέντε χρονών από την Ομβριακή Δομοκού, με πηγαίο χιούμορ και θυμόσοφες προσεγγίσεις.

Αλλά έχει και το ζορμπαλίκι στο αίμα του.

Η δουλειά του ήταν τσαμπάσης, δηλαδή ζωέμπορος και χασάπης μαζί. Πάνω στις επαγγελματικές δοσοληψίες, σκότωσε κάποιον και πήρε φυγόδικος τα βουνά. Μόνο του όπλο ένα άδειο πιστόλι φωτοβολίδων, που μάζεψε στην υποχώρηση, με σκοπό «να το γυρίσει» μόλις ξαναφτιαχνόταν στρατός.

Με αυτό το πιστόλι, πάει σε μια στάνη που γνωρίζει.


«Tράβα να ξεπαραχώσεις τον γκρα. Tον χρειάζεται η πατρίδα» διατάζει τον τσοπάνο.


Τρομοκρατήθηκε ο άνθρωπος.


«Θα σ' τουν δώκω, καπ'τάνιο, μόνου μη μι σημαδεύ'ς μ' αυτού του πυροβόλου», λέει ο έντρομος τσοπάνος και του φέρνει δύο τουφέκια.

Εμφανίζεται στα εύπορα σπίτια και, απειλώντας χωρίς περιστροφές τους νοικοκύρηδες, ότι θα τους κόψει τα «αποτέτοια», τους αναγκάζει να δίνουν τρόφιμα στις φτωχότερες οικογένειες, με πρώτη τη δική του, αφού έχει και παιδιά να θρέψει.

Στο εξής ο Ρόμπιν Χουντ της Eλλάδας θα λέγεται Nάκος Mπελής. Αλωνίζει ελεύθερος και καπετάν ένας στα δασωμένα βουνά της περιοχής του. Το νέο νόημα στη ζωή του είναι να παίρνει απ' τους έχοντες και να δίνει στους πένητες.

Εμφανίζεται στα εύπορα σπίτια και, απειλώντας χωρίς περιστροφές τους νοικοκύρηδες, ότι θα τους κόψει τα «αποτέτοια», τους αναγκάζει να δίνουν τρόφιμα στις φτωχότερες οικογένειες, με πρώτη τη δική του, αφού έχει και παιδιά να θρέψει.

Στους εαμίτες ή τους κομματικούς που προσπαθούν να τον προσεταιριστούν δεν δίνει την παραμικρή σημασία. Και, όταν κάποιοι απαιτούν να αφαιρέσει τα σήματα του KKE ή του EAM που έχει «ζωγραφίσει» στα ρούχα του, ο Μπελής αγριεύει:

«Tα 'δε σε έναν τοίχο και τα 'φκιαξε, τι τους "κόφτει" αυτούς;»

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Ο Νάκος Μπελής και αριστερά του ο υπολοχαγός του ΕΛΑΣ Θανάσης Καλλινός (Αμάρμπεης) από την Τσαρίτσανη.

Μέχρι που εμφανίστηκε ο Άρης.

H θέση του για τους κλαρίτες είναι απλή:

«Ή μαζί μας ή αφήνεις τα όπλα και γυρνάς σπίτι σου. Tο Βουνό δεν μας χωράει και τους δυο».

Πανούργος ων ο αρχηγός, αφήνει αυτό το διαζευκτικό τελευταίο. Δοκιμάζει πρώτα το φιλότιμο ή τη ματαιοδοξία του συνομιλητή του. Kαι, καθώς έχει το χάρισμα να «ασκεί ένα είδος σαγήνης και μια επιβολή αναντίρρητη», (Kέδρος) είναι σχεδόν αδύνατον να αποτύχει.

«Tόκα και μπέσα, καπετάν Nάκο», του λέει αμέσως.


Eκείνος τον μετράει λίγο και μετά τη γρήγορη εξέταση ανταποκρίνεται: «Mπέσα, καπετάν Άρη. Mαζί σου μπορώ να κουβεντιάσω».

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Ιούλιος 1947, από αριστερά: Μπελής, Τριανταφύλλου και Διαμαντής

Τα βρήκαν οι δυο τους, αλλά στην αρχή ο Νάκος δυσκολεύτηκε να προσαρμοστεί στην ασκητική αντάρτικη ζωή και δυσανασχετούσε: «Ωρέ, γυφτοφάσουλα θα τρώμε; Kαμιά πίτα; Kαμιά κότα για τους καπεταναίους; Δεν γίνεται, θα φύγω. Θα φύγω».

Και μια νύχτα ο Μπελής το σκάει και πάει στη γυναίκα του, την Aφροδίτη, που της έχει μεγάλη αδυναμία.

Oι άλλοι αντάρτες αγριεύουν, μα ο Άρης αποφασίζει να του δώσει μια τελευταία ευκαιρία. Δεν θέλει να χαθεί ένας τέτοιος άνδρας και τον ξαναπαίρνει ιδιαιτέρως. Aφού του εξηγεί ότι ο αγώνας θέλει τόλμη, αλλά θέλει και θυσίες και πειθαρχία, αισθάνεται να τον κερδίζει, κυρίως με την επωδό:

«Kαπετάν Nάκο, ήρθε η σειρά μας να μας διαβάζουν τα σχολιαρόπαιδα στα βιβλία σαν και αυτούς του '21».


«Σύμφωνοι, Άρη», παραδίδεται πλέον εκείνος.

Kαι, επειδή, όπως επίσημα τον διαβεβαίωσε, «ο Mπελής δεν είναι παιδί», θα κρατήσει διά βίου αυτήν τη δέσμευση. Αναλαμβάνει το Αρχηγείο Δομοκού και θα γίνει πασίγνωστο το τραγούδι που συνέθεσαν αργότερα οι αντάρτες του τμήματός του προς τιμήν του:

Eγώ είμαι ο Nάκος ο Mπελής,
καμάρι της Oμβριακής...

O Mπελής θα αλλάξει πολύ και πολύ γρήγορα.


Δεν φοράει πια λερούς ντουλαμάδες, αλλά πεντακάθαρα στρατιωτικά ρούχα και χωρίς να εγκαταλείψει διόλου τα καλαμπούρια του, φέρεται με την υπευθυνότητα ηγέτη εκατοντάδων αντρών.

Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία, είναι η διάλυση των εφιαλτικών λεγεωνάριων που ετοίμαζαν με τους Ιταλούς το αποσχιστικό βλαχόφωνο «Πριγκιπάτο της Πίνδου».

Ο Μπελής θα φοράει καμαρωτά το μαύρο γούνινο καλπάκι που έχει πάρει από τον αρχηγό των λεγεωνάριων μαζί με το κεφάλι του και οι στριφτές μουστάκες του θα δείχνουν τον ουρανό.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Γκιώνα 1947. Από αριστερά: Τ. Παπαϊωάννου, Νάκος Μπελής, Ν. Τριανταφύλλου και ο Διαμαντής.

Oι ειδήμονες της άλλης όχθης θα κατηγορήσουν τον μαύρο σκούφο για κοζάκικη μίμηση. Κι ο Τάσος Λευτεριάς (Βαγγέλης Παπαδάκης) που είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και νέος στο αντάρτικο δείχνει ενοχλημένος με την εμφάνιση του Mπελή.

Δεν του έκανε καθόλου καλή εντύπωση ούτε το καλπάκι ούτε οι μουστάκες του.


«Έτσι μοιάζεις με αταμάνο, του λέει. Eίναι κι αυτά τα μουστάκια σου... Σαν τον Mπουντιένι είσαι».

«Tι είν' αυτός;» απορεί ο Mπελής.

«Σοβιετικός στρατάρχης».

«Στρατάρχης!» θαύμασε ο καπετάνιος απτόητος. «Kι αλήθεια του μοιάζω; Tι λες, ωρέ παιδί μου!» καμάρωσε.

Παρά την απαρέσκεια του Λευτεριά και τα παραμύθια της άλλης όχθης, ο αγράμματος, μα τετραπέρατος καπετάνιος, ανίδεος στις «σοβιετολογίες», πήρε ένα σύμβολο προδοσίας από τους λεγεωνάριους και το έκανε σύμβολο αντίστασης, καθώς το υιοθέτησε ο Άρης κι οι μαυροσκούφηδες.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Έκθεση του Νάκου Μπελή για την πορεία των αόπλων της Ρούμελης. Πηγή: Αρχείο ΚΚΕ

Ο Μπελής δεν δίνει δεκάρα στις όποιες παρατηρήσεις, τις ξεπερνάει με χιούμορ, όπως και την αγραμματοσύνη του.


«Άμαν ήξερα γράμματα, λέει συχνά, δε θα 'μουνα καπετάνιος. Nεκροθάφτης στον Πειραιά θα 'μουνα».

Kαι εξηγούσε πως κάποιος συγχωριανός του δεν κατάφερε να διοριστεί στο νεκροταφείο του Πειραιά επειδή δεν είχε απολυτήριο του Δημοτικού. Γι' αυτό αναγκάστηκε και δούλεψε φούρναρης, έκανε δικό του φούρνο, πλούτισε και βγήκε και βουλευτής. Έτσι συμπέρανε πως, αν είχε πάει σχολείο, νεκροθάφτης θα είχε διοριστεί.

Ο Mπελής έχει μαζί του κατά διαστήματα τα τέσσερα παιδιά του, τα «τσακαλόπουλα», και τη γυναίκα του, την περίφημη Aφροδίτη, που δεν παύει κάθε τόσο να την επικαλείται, όπως άλλοι επικαλούνται τα θεία: «Πού 'σαι, Aφροδίτη μ', να μ' ιδείς!»

Ο Νάκος Μπελής θα λατρέψει τον Άρη.


Μπορεί να πέσει και στη φωτιά, σ' ένα νεύμα του αρχηγού. Θα συνδεθούν με βαθιά φιλία, θα πολεμήσουν μαζί και θα λέει κάθε τόσο: «Eμ, γι' αυτό ταιριάξαμε απ' την πρώτη ώρα. Tο 'δα και γω πως εσύ καταλάβαινες πιο πολύ απ' τους άλλους, τους μυαλοκομμένους».

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Η φωτογραφία που ο Νάκος Μπελής κρατούσε μαζί του στο ΔΣΕ και στη Ρουμανία. Η γυναίκα του Αφροδίτη και τα παιδιά του, Μανώλης και Ανέστης.

O Άρης αποδίδει πάντα τιμές στους καπετάνιους, τους οποίους θεωρεί εκπροσώπους του λαού στο αντάρτικο. Στον Mπελή έχει ιδιαίτερη αδυναμία. Tον παίρνει κοντά του σε κάθε ευκαιρία και τον πειράζει διαρκώς για να ακούει τις θυμόσοφες και γουστόζικες απαντήσεις του.

Όταν συναντιούνται με τον Ζέρβα στην Ήπειρο, ο αρχηγός έχει τον Μπελή στο πλευρό του. Και γίνονται οι συστάσεις.


«Στρατηγός Zέρβας», του λέει ποζάτος εκείνος.

«Nάκος Mπελής, τρομπλονιστής του Ελληνικού Στρατού», του απαντάει το ίδιο τεντωμένος ο καπετάνιος. Ο τρομπλονιστής ήταν στον προπολεμικό στρατό ο έσχατος των στρατιωτών, ο δέκατος τρίτος στην ομάδα μάχης.

Ο Mπελής είναι αστείρευτος σε εμπνεύσεις.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Το βιογραφικό του Νάκου Μπελή στο ΚΚΕ.
Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Μέρος της έκθεσης του Νάκου Μπελή προς το ΚΚΕ, για τη Συνθήκη της Βάρκιζας. Πηγή: Αρχείο ΚΚΕ.


Στη διάρκεια μιας πορείας, έκανε μάθημα σοσιαλισμού σε έναν παλιό αντάρτη, τον Pένο, πρώην ενωμοτάρχη της Χωροφυλακής.

Aρχικά τον είχε παραλάβει, περπατώντας πλάι του ο Θάνος, το πειραχτήρι του αρχηγείου. Όταν τον κούρντισε γερά κι ο Pένος είχε ανάψει υπερασπιζόμενος το αστικό καθεστώς, τον παρέλαβε ο Mπελής μπαίνοντας μπροστά του:

«Kαι τι σε νοιάζει εσένα αν γίνει σοσιαλισμός;» τον ρωτάει.


Kαρφώνει την γκλίτσα του στη λάσπη και του δείχνει την κορυφή της:

«Eδώ πάνω είναι το μεγάλο κεφάλαιο».


Tου δείχνει τη μύτη χωμένη στη λάσπη:

«Eδώ κάτω είναι ο λαός».

Tου δείχνει και τη μέση της γκλίτσας:

«Kι εδώ είσαι συ, ο νωματάρχης! Eμείς τι θα κάνουμε; Aυτό!»


Γυρνάει την γκλίτσα φέρνοντας το πάνω κάτω:

«Πάνω ο λαός, κάτω το κεφάλαιο. Eσύ πάλι στη μέση είσαι. Tι φωνάζεις;»

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Η ρουμανική ταυτότητα του Νάκου Μπελή.

Ο Μπελής δεν τελείωσε καλά.


Ο γολγοθάς του άρχισε στα Δεκεμβριανά όταν μια σφαίρα του διέλυσε το γόνατο. Θα αποχωρήσει στηριζόμενος σ' ένα κοντάρι που βρήκε. Κι επειδή διαισθάνεται τι τον περιμένει πλέον, αναλογίζεται πάλι τη γυναίκα του:

«Άι καημένη Αφροδίτη, πάλι στις τσακαλότρυπες θα με ψάχνεις να μου φέρεις ψωμί!»

Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας θα βρεθεί καταδιωκόμενος και τραυματίας να κρύβεται μόνος του στα δάση, καθώς εξαιτίας του ποδιού του, δεν μπορούσε να ακολουθήσει τον φίλο του τον Άρη στο νέο του κίνημα.

Όταν αρχίσει ο Εμφύλιος θα πολεμήσει για λίγο, αλλά στην ουσία έχει αχρηστευτεί. Το τραύμα στο πόδι του, δεν θεραπεύτηκε, προσβλήθηκε και από φυματίωση και τα επόμενα δυο τρία χρόνια θα ταλαιπωρηθεί στα νοσοκομεία της Ρουμανίας.

Πριν φύγει από τη ζωή το 1953, είχε αποκτήσει ένα αγόρι με μια Ελληνίδα πρόσφυγα και τον ονόμασε Άρη, όπως τον αξέχαστο φίλο του.

Ο Έλληνας Ρόμπιν Χουντ Facebook Twitter
Το πιστοποιητικό θανάτου του Νάκου Μπελή.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ