Όταν τα πνευματικά δικαιώματα συγκρούονται με το δικαίωμα στη μνήμη

Όταν τα πνευματικά δικαιώματα μεταλλάσσουν το δικαίωμα στη μνήμη Facebook Twitter
Μέχρι σήμερα, το μνημείο «Είμαστε τα βουνά μας» εξακολουθεί να στέκεται όρθιο.
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ δεκάδες φωτογραφίες του μνημείου «We Are Our Mountains» / «Είμαστε τα βουνά μας» («Tatik-Papik») στο κατεχόμενο Αρτσάχ εξαφανίστηκαν από το Wikimedia Commons και στη θέση τους εμφανίστηκε ένα κόκκινο πλαίσιο κειμένου, το οποίο προειδοποιούσε να μην ανεβαίνουν νέες εικόνες του μνημείου, καθώς βρίσκεται «σε μια χώρα που δεν παρέχει την αποδεκτή από τα Wikimedia Commons ελευθερία πανοράματος».

Το μνημείο, που είναι φτιαγμένο από ηφαιστειακή πέτρα και ζυγίζει χιλιάδες κιλά, φυσικά και δεν είχε μετακινηθεί. Είχαν όμως μετακινηθεί τα αόρατα σύνορα γύρω του και έτσι οι ισχύοντες νόμοι περί πνευματικών δικαιωμάτων είχαν αλλάξει.

Στα τέλη του περασμένου έτους, μετά από έναν παράνομο αποκλεισμό που διήρκεσε πάνω από εννέα μήνες, το Αζερμπαϊτζάν εξαπέλυσε στρατιωτική επίθεση ξεριζώνοντας βίαια τον αυτόχθονα αρμενικό πληθυσμό του Αρτσάχ − πράξεις που αναγνωρίζονται ευρέως ως γενοκτονία, αλλά μέχρι στιγμής έχουν μείνει ατιμώρητες. Οι περισσότεροι άνθρωποι εγκατέλειψαν την πατρίδα τους, αφήνοντας πίσω τους προσωπικά αντικείμενα, μεταξύ των οποίων ήταν και τα φωτογραφικά τους άλμπουμ. Οι αναρτήσεις στο Facebook ή οι φωτογραφίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο αποτελούν τον μόνο τρόπο για να «επισκεφθούν» ξανά τα μέρη της μνήμης τους.

Το Αζερμπαϊτζάν περιφρονεί πολλές από τις υποχρεώσεις του ως συμβαλλόμενου μέρους της Σύμβασης για την εξάλειψη όλων των μορφών φυλετικών διακρίσεων (CERD), συμπεριλαμβανομένων πολλών προσωρινών μέτρων του Διεθνούς Δικαστηρίου που αφορούν τις διακρίσεις κατά των Αρμενίων και της αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μετά την κατοχή του Αρτσάχ (γνωστού και ως Ναγκόρνο-Καραμπάχ), το Αζερμπαϊτζάν συνέχισε τη μακροχρόνια πολιτική της καταστροφής της αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς, ξεκινώντας από τα σχετικά «νεότερα» (18ου-19ου αιώνα) θρησκευτικά και πολιτιστικά μνημεία, όπως ήταν αναμενόμενο και από τους ειδικούς. Στην πόλη Στεπανακέρτ, την πρώην πρωτεύουσα της Δημοκρατίας του Αρτσάχ, την οποία το Αζερμπαϊτζάν μετονόμασε σε «Χανκέντι», γκρέμισαν πρόσφατα αρκετά από τα κτίρια του 19ου αιώνα στην ιστορική οδό Τουμανιάν και ασβέστωσαν κτίρια κατασκευασμένα από ηφαιστειακή πέτρα, προφανώς επειδή το ροζ και κοκκινωπό χρώμα τους συνδέεται με την αρμενική αρχιτεκτονική. Έχοντας ως στόχο την εξαφάνιση όχι μόνο της αρμενικής παρουσίας στο Αρτσάχ αλλά και κάθε απόδειξης ότι κάποτε υπήρξε, το Αζερμπαϊτζάν μετονόμασε επίσης τους περισσότερους δρόμους του Στεπανακέρτ, μεταξύ άλλων αφιερώνοντας έναν στον Ενβέρ Πασά − έναν αποτυχημένο Οθωμανό υπουργό πολέμου που είναι ένας από τους κύριους αρχιτέκτονες της γενοκτονίας των Αρμενίων και υπέρμαχος του παντουρκισμού (υποστήριξε την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν ως προκεχωρημένου φυλακίου της καταρρέουσας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στον Καύκασο). 

Μέχρι σήμερα, το μνημείο «Είμαστε τα βουνά μας» εξακολουθεί να στέκεται όρθιο. Δημιουργήθηκε το 1967 από τον Σαργκίς Μπαγκντασαριάν (Sargis Baghdasaryan), με μοντέλα τους παππούδες του, οι οποίοι ήταν επίσης από το Αρτσάχ. Έγινε σύμβολο της περιοχής και της αρμενικής ιθαγένειας και αντίστασης στην κατοχή, ενώ αργότερα συμπεριλήφθηκε στο οικόσημο της Δημοκρατίας του Αρτσάχ, όταν οι κάτοικοί της το 1991 ψήφισαν σε δημοψήφισμα υπέρ της ανεξαρτησίας του. Το μνημείο απεικονίζει έναν ηλικιωμένο άνδρα και μια γυναίκα να προεξέχουν από την κορυφή ενός λόφου, ώμο με ώμο, σαν να είναι ένα με τη γη. Η γιαγιά −ή «Μπάμπο» στην αρμενική διάλεκτο του Αρτσάχ («Τατίκ» στην ανατολική αρμενική)− φοράει ένα παραδοσιακό κάλυμμα στόματος, σύμβολο σεμνότητας και ενδεικτικό του κανόνα της σιωπής που επιβαλλόταν στις Αρμένισσες μετά τον γάμο. 

Οι προπαγανδιστές του Αζερμπαϊτζάν στο Χ χρησιμοποιούν συχνά και καταχρηστικά ιστορικές φωτογραφίες (Χριστιανών) Αρμενισών από το Αρτσάχ με αυτά τα καλύμματα στόματος ως δήθεν τεκμηριωμένες αποδείξεις για την παρουσία μουσουλμάνων Καυκάσιων Τατάρων (προγόνων των «Αζέρων», που δεν πρέπει να συγχέονται με τους Τατ) − προφανώς δεν κατανοούν ότι η υποταγή των γυναικών έχει τις ρίζες της σε πατριαρχικά στοιχεία που υπερβαίνουν τη θρησκεία. Από την πλευρά του, το Αζερμπαϊτζάν, μια πετρελαϊκή δικτατορία διαβόητη για τους νόμους που φιμώνουν την ενημέρωση και κάθε δημόσια πολιτική συζήτηση, αποφάσισε να υπεξαιρέσει το μνημείο αντί να το καταστρέψει εντελώς. Πιθανόν το Αζερμπαϊτζάν κατανοεί ότι η επαναχρησιμοποίηση τέτοιων συμβόλων μπορεί να είναι εξίσου ψυχολογικά επιβλαβής με την καταστροφή τους. (Είναι επίσης πιθανό ότι η καταστροφή του δεν αποτελεί προτεραιότητα).  

Πρέπει όμως το Wikimedia Commons να συμμορφωθεί με τα αιτήματα για την αφαίρεση των φωτογραφιών του «We Are Our Mountains»; Εξαρτάται. 

Η ελευθερία πανοράματος αποτελεί μια εξαίρεση της νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων, η οποία απαιτεί άδεια (άδεια χρήσης, με αναφορά ή/και πληρωμή) από τον αρχικό καλλιτέχνη ενός έργου πριν μπορέσει κανείς να το αντιγράψει ή να το αναπαραγάγει, για παράδειγμα φωτογραφίζοντάς το. Κάθε χώρα έχει διαφορετική προσέγγιση στην ελευθερία πανοράματος − για παράδειγμα, οι παίκτες που «πιάνουν» Pokémon μπροστά από μνημεία στην Ιταλία ή τη Δανία μπορεί να παραβιάζουν τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών ή των αρχιτεκτόνων, ενώ το ίδιο ακριβώς πιθανότατα να είναι αποδεκτό στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες γενικά επιτρέπουν τις φωτογραφίες σε δημόσιους χώρους χωρίς περιορισμούς. Το Ίδρυμα Wikimedia έχει μηνυθεί για την ανάρτηση φωτογραφιών έργων σε δημόσιους χώρους, όπως στην υπόθεση του 2016 Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS) κατά Wikimedia Sverige, την οποία έχασε. 

Εκπρόσωπος του ιδρύματος Wikimedia έκανε την παρακάτω δήλωσή: «[Το ίδρυμα] Δεν καθορίζει ποιο περιεχόμενο περιλαμβάνεται ή πώς συντηρείται το περιεχόμενο στο Wikimedia Commons ή σε άλλα πρότζεκτ Wikimedia». Αντιθέτως, όπως επισήμανε ο εκπρόσωπος, το περιεχόμενο «καθορίζεται από μια παγκόσμια κοινότητα εθελοντών που συνεισφέρουν και οι οποίοι επίσης καθορίζουν και τηρούν τις πολιτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές για τον ιστότοπο». 

Όταν τα πνευματικά δικαιώματα μεταλλάσσουν το δικαίωμα στη μνήμη Facebook Twitter
Το Αζερμπαϊτζάν διατηρεί την καθολική απαγόρευση εισόδου στη χώρα για οποιονδήποτε έχει αρμενική εθνικότητα, ανεξαρτήτως υπηκοότητας, καθώς και για οποιονδήποτε επισκέφθηκε το Αρτσάχ πριν από τα τέλη του 2022.

Η δήλωση του εκπροσώπου συνέχισε ως εξής: 

«Για παράδειγμα, το Wikimedia Commons έχει μια “προληπτική αρχή” που λέει: “Όταν υπάρχει σημαντική αμφιβολία για την ελευθερία ενός συγκεκριμένου αρχείου, αυτό θα πρέπει να διαγράφεται”. Στη συγκεκριμένη υπό έρευνα περίπτωση θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στις τοποθετήσεις των Wikimedia Commons περί ελευθερίας πανοράματος που γράφτηκαν από εθελοντές για το Αζερμπαϊτζάν και το Αρτσάχ/Ναγκόρνο-Καραμπάχ, οι οποίες συμβούλευαν ότι εικόνες μνημείων και από τα δύο μέρη δεν επιτρέπονται. Καθώς οι αποφάσεις στα Commons λαμβάνονται μέσω συζήτησης και συναίνεσης, μια πρακτική που μοιράζονται όλα τα πρότζεκτ Wikimedia, οι εθελοντές ακολούθησαν αυτή τη συμβουλή και διέγραψαν τις εικόνες. Το Ίδρυμα Wikimedia, μαζί με έναν αριθμό συνεργαζόμενων οργανισμών, έχει υποστηρίξει την καθολική υιοθέτηση της ελευθερίας πανοράματος σε όλη την Ευρώπη εδώ και αρκετά χρόνια, μεταξύ άλλων και εν όψει της οδηγίας της Ε.Ε. για τα πνευματικά δικαιώματα του 2019». 

Ενώ ο νόμος περί πνευματικής ιδιοκτησίας του Αζερμπαϊτζάν επιτρέπει την αναπαραγωγή «έργων καλών τεχνών που βρίσκονται μόνιμα σε δημόσιο χώρο» χωρίς άδεια και χωρίς αμοιβή, σύμφωνα με το άρθρο 20, το έργο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα δεν μπορεί να αποτελεί «το κύριο χαρακτηριστικό» της αναπαραγωγής και η αναπαραγωγή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς. Αυτό σημαίνει χωρίς αμφιβολία ότι ένα άτομο δεν μπορεί να φωτογραφίσει ένα γλυπτό και να ανεβάσει την εικόνα του στο Wikimedia Commons, εάν το γλυπτό έχει κύρια θέση στη φωτογραφία.  

Λιγότερο απλό, ωστόσο, είναι το ερώτημα αν το γλυπτό του Μπαγκντασαριάν προστατεύεται από το νομικό καθεστώς για τα πνευματικά δικαιώματα του Αζερμπαϊτζάν − θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι το έργο ανήκει στο Δημόσιο. Σύμφωνα με το άρθρο 27 του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας του Αζερμπαϊτζάν, «ένα έργο που δεν απολάμβανε ποτέ προστασία στην επικράτεια της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν θεωρείται δημόσιο κτήμα». Το γλυπτό δημιουργήθηκε το 1967, στην τότε Αυτόνομη Περιφέρεια του Ναγκόρνο-Καραμπάχ και όχι στη Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν (η οποία δεν υπήρχε μέχρι το 1991). 

Επιπλέον, μέχρι πέρυσι, το ανεξάρτητο Αζερμπαϊτζάν δεν είχε ποτέ πλήρη de jure ή de facto έλεγχο της περιοχής όπου βρίσκεται το μνημείο. Στην πραγματικότητα, όταν το Αζερμπαϊτζάν αποσχίστηκε από τη Σοβιετική Ένωση, αποκήρυξε τη σοβιετική νομική κληρονομιά του, η οποία θα περιλάμβανε την Αυτόνομη Περιφέρεια Ναγκόρνο-Καραμπάχ − που σχηματίστηκε και τοποθετήθηκε στα σύνορα της αζερικής ΕΣΣΔ από τον ίδιο τον Στάλιν− και αντ' αυτού αυτοανακηρύχθηκε διάδοχο κράτος της de facto, αυτοανακηρυχθείσας και μη αναγνωρισμένης Λαϊκής Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν, η οποία υπήρξε από το 1918 έως το 2020.  

Κατά ειρωνικό τρόπο, εάν ο αείμνηστος Μπαγκντασαριάν (ή η περιουσία του) είναι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων, η υπεξαίρεση του γλυπτού από το Αζερμπαϊτζάν θα μπορούσε να αποτελεί παραβίαση των ευρέως αποδεκτών ηθικών δικαιωμάτων που παρέχει το Αζερμπαϊτζάν στους δημιουργούς βάσει του άρθρου 14 του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος εναντίωσης στην παραμόρφωση ή άλλη τροποποίηση του έργου που βλάπτει τη φήμη του δημιουργού. (Παρόμοια διατύπωση σχετικά με την «τιμή» και τη «φήμη» εμφανίζεται στον νόμο των ΗΠΑ για τα δικαιώματα των εικαστικών καλλιτεχνών καθώς και στη Σύμβαση της Βέρνης). 

Ενώ το άρθρο 16 του Συντάγματος του Αζερμπαϊτζάν επιβάλλει στο κράτος την υποχρέωση να προστατεύει την ιστορική, υλική και άυλη κληρονομιά, το Αζερμπαϊτζάν είναι διαβόητο για την επιλεκτική εφαρμογή αυτής της ευθύνης.  

Για παράδειγμα, το Αζερμπαϊτζάν περιφρονεί πολλές από τις υποχρεώσεις του ως συμβαλλόμενου μέρους της Σύμβασης για την εξάλειψη όλων των μορφών φυλετικών διακρίσεων (CERD), συμπεριλαμβανομένων πολλών προσωρινών μέτρων του Διεθνούς Δικαστηρίου που αφορούν τις διακρίσεις κατά των Αρμενίων και της αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Το Αζερμπαϊτζάν διατηρεί την καθολική απαγόρευση εισόδου στη χώρα για οποιονδήποτε έχει αρμενική εθνικότητα, ανεξαρτήτως υπηκοότητας, καθώς και για οποιονδήποτε επισκέφθηκε το Αρτσάχ πριν από τα τέλη του 2022 (δηλαδή χωρίς την «άδεια» του Αζερμπαϊτζάν). Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κανείς στο Αζερμπαϊτζάν που θα μπορούσε να υπερασπιστεί με ασφάλεια τα δικαιώματα ενός Αρμένιου καλλιτέχνη ή μνημείου, ακόμη και αν αυτά τα δικαιώματα αναγνωρίζονταν θεωρητικά από το ίδιο το κράτος. 

Σε προετοιμασία για την COP29 που θα γίνει την επόμενη εβδομάδα, την ετήσια διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή, που φιλοξενείται φέτος στο Αζερμπαϊτζάν − παρόλο που το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% των εξαγωγών του−, η χώρα έχει παρατείνει την προφυλάκιση περισσότερων από 11 δημοσιογράφων. Το Αζερμπαϊτζάν συνεχίζει να κρατά φυλακισμένους παράνομα δεκάδες Αρμένιους αιχμαλώτους πολέμου, συμπεριλαμβανομένων πολλών αξιωματούχων της Δημοκρατίας του Αρτσάχ. Αυτές οι «προδικαστικές κρατήσεις» έρχονται να προστεθούν στις εικονικές δίκες του Βαγκίφ Χατσατριάν, ενός ηλικιωμένου Αρμένιου πολίτη, τον οποίο το Αζερμπαϊτζάν απήγαγε από ένα ασθενοφόρο του Ερυθρού Σταυρού το 2023, και άλλων πολιτών που συνελήφθησαν και αργότερα δικάστηκαν, όπως ο Ρασίντ Μπεγκλαριάν και ο Βίγκεν Γιουλτζεκιάν, μετά την οριστική μετατόπιση των συνόρων του Αζερμπαϊτζάν.  

Φαίνεται ότι ακόμη και στην ψηφιακή εποχή, όπου οι πληροφορίες ταξιδεύουν πέρα από τα σύνορα, χώρες όπως το Αζερμπαϊτζάν επιτρέπεται όχι μόνο να αποκλείουν τη φυσική παρουσία Αρμένιων από την πατρίδα τους, αλλά έχουν επίσης το προνόμιο να παρεμβαίνουν στη συλλογική δυνατότητα των Αρμενίων να θρηνούν και να θυμούνται τους τόπους από τους οποίους εκδιώχθηκαν.

Με πληροφορίες από Hyperallergic

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρμένιος πρέσβης στις Βρυξέλλες: Ο πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν «απείλησε να με σκοτώσει»

Διεθνή / Αρμένιος πρέσβης στις Βρυξέλλες: Ο πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν «απείλησε να με σκοτώσει»

Μια επιστολή λέει ότι ο Αρμένιος πρέσβης Τιγκράν Μπαλαγιάν «δέχθηκε φραστική επίθεση και εκφοβίστηκε» από τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν Βακίφ Σαντίκοφ σε εκδήλωση της Τουρκίας
LIFO NEWSROOM
Φαραντούρης: Γυναίκες, πολιτιστική κληρονομιά, βιοποικιλότητα και ελευθερία λόγου πλήττονται από την κλιματική κρίση

Πολιτική / Φαραντούρης: Γυναίκες, πολιτιστική κληρονομιά, βιοποικιλότητα και ελευθερία λόγου πλήττονται από την κλιματική κρίση

Επικαλέστηκε έρευνες που αποδεικνύουν ότι οι γυναίκες πλήττονται περισσότερο απ' τους άνδρες απ' τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ