«Σκόρδα, ούζο και άλλα γιατροσόφια»: Η ισπανική γρίπη στην Αθήνα το 1918

«Σκόρδα, ούζο και άλλα γιατροσόφια»: Η ισπανική γρίπη στην Αθήνα το 1918 Facebook Twitter
Νοσοκόμες του Ερυθρού Σταυρού στο Σαν Φρανσίσκο φτιάχνουν μάσκες, 1918. Φωτ.: Wikimedia
0

«Tα άτομα δέον να λαμβάνουν αφ' εαυτών τα υποδεικνυόμενα μέτρα. Και συγκεντρούνται ταύτα εις ένα μόνον σχεδόν. Την αποφυγήν των συγκεντρώσεων. Είνε το μόνον φάρμακον. Τα σκόρδα, το ούζο και τα άλλα γιατροσόφια ως προληπτικά κατά της γρίπης είναι κωμικά», διαβάζουμε στην εφημερίδα «Εμπρός» 17 Οκτωβρίου 1918.


Η πανδημία του κορωνοϊού ανέσυρε δραματικά γεγονότα που είχαν λησμονηθεί αλλά και αναπόφευκτες συγκρίσεις με παρόμοιες μολυσματικές ασθένειες του παρελθόντος.


Η ισπανική γρίπη του 1918 αποτελεί την πιο θανατηφόρα επιδημία από την εποχή της μαύρης πανώλης, προκαλώντας περίπου πενήντα εκατομμύρια θανάτους, ενώ το πέρασμά της αποδυνάμωσε το επίπεδο υγείας του πληθυσμού των κρατών που ενεπλάκησαν στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Φυσικά, ούτε η χώρα μας έμεινε ανεπηρέαστη.

Η ισπανική γρίπη φτάνει στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 1918, όταν ξεφορτώνονται στο λιμάνι της Πάτρας πακέτα συσκευασμένου καπνού που προέρχονταν από τη Θεσσαλονίκη. Οι εργάτες που ξεφόρτωσαν τα πακέτα, όπως και ο διευθυντής του καπνεργοστασίου της πόλης, ξαφνικά πεθαίνουν και η Πάτρα τίθεται σε καθεστώς καραντίνας.


Ωστόσο, το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός δεν έχει απασχολήσει την ελληνική ιστοριογραφία, με εξαίρεση την πρόσφατη μελέτη της ιστορικού και καθηγήτριας του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ Ευγενίας Μπουρνόβα.

Η καραντίνα είναι πρακτική πολλών αιώνων για την προστασία των πληθυσμών. Άρα, πρόκειται για μια επιτυχημένη πολιτική που υιοθετείται και σήμερα, τουλάχιστον μέχρι οι επιστήμονες να βρουν ένα αποτελεσματικό εμβόλιο.


«Η ιστορία είναι απαραίτητο εργαλείο για να φωτιστούν οι εμπειρίες από την εφαρμογή αποφάσεων και πολιτικών που ελήφθησαν στο παρελθόν, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άλλες επιδημίες και πανδημίες», λέει στη LiFO η κ. Μπουρνόβα και θυμίζει: «Η γρίπη εκδηλώθηκε στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 1918, αλλά τα πρώτα της θύματα καταγράφηκαν στην πρωτεύουσα τον Σεπτέμβριο. Οι υγειονομικές δομές στην Αθήνα ήταν υποτυπώδεις. Σε όλο τον δήμο Αθηναίων, με τους 300.000 κατοίκους, μόνο τρία από τα δώδεκα νοσοκομεία λειτουργούσαν ως γενικά νοσοκομεία, κι αυτά με πολύ περιορισμένες δυνατότητες: ο Ευαγγελισμός, το Δημοτικό Νοσοκομείο «Ελπίς» και το Στρατιωτικό Νοσοκομείο.


Η επιδημία του 1918 εξαπλώθηκε τους φθινοπωρινούς μήνες και οδήγησε σε κλείσιμο σχολείων, κινηματογράφων, θεάτρων, καφενείων, καθώς και στην εφαρμογή ειδικών μέτρων καθαριότητας.


«Η Κυβέρνησις, ο Δήμος και όλαι αι αρχαί κάμνουν ό,τι ημπορούν διά να παύση η επιδημία της γρίπης. Δεν θα παύση όμως γρήγορα, αν κάθε ένας από ημάς δεν φροντίση να προφυλάξη και τον εαυτόν του και τους άλλους. Για να προφυλάξης τον εαυτόν σου από την γρίπην πρέπει να μην πλησιάζεις ανθρώπους που βήχουν ή έχουν κρυολόγημα και να μη πηγαίνης εις μέρη, που συχνάζουν πολλοί άνθρωποι.


Μόλις δε καταλάβης ότι έχεις ελαφρόν κρυολόγημα ή αδιαθεσίαν, πέσε αμέσως εις το κρεβάτι, κάμε δίαιταν με ολίγον ζεστό γάλα και φώναξε τον ιατρόν. Κατ' αυτόν τον τρόπον περνά συνήθως η αρρώστια ελαφρά και γρήγορα. Εκτός όμως του εαυτού σου, έχεις καθήκον να προφυλάξης και τους άλλους ανθρώπους, τους συγγενείς σου, τους φίλους σου, τους συνεργάτας σου. Διά τούτο, όταν είσαι κακοδιάθετος ή άρρωστος, μην τους πλησιάζης, μην αφήνεις να σε πλησιάζουν, μην πηγαίνης εις την εργασίαν σου και εις τα καφενεία, διότι άλλως θα κολλήσουν και οι άλλοι από σε», διαβάζουμε σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Εμπρός» στις 2 Νοεμβρίου 1918.


— Έχετε μελετήσει την ισπανική γρίπη στην Αθήνα. Ποιες είναι οι αναλογίες που διακρίνετε με την πανδημία του κορωνοϊού; Διαβάζουμε, για παράδειγμα, ότι η επιδημία εξαπλώθηκε τους φθινοπωρινούς μήνες και οδήγησε σε κλείσιμο σχολείων, κινηματογράφων, θεάτρων, και καφενείων και στην εφαρμογή ειδικών μέτρων καθαριότητας.

Όπως όλες οι παθήσεις και οι λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος, η γρίπη πάντα έχει έξαρση μετά το φθινόπωρο. Και παρότι η πρόοδος της ιατρικής επιστήμης το 1918 δεν μπορεί να συγκριθεί με το σημερινό επίπεδο ιατρικών γνώσεων και επιτευγμάτων, ήταν γνωστό ότι η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση έναντι των λοιμώξεων ήταν ‒και παραμένει‒ η απομόνωση των ανθρώπων. Η καραντίνα είναι πρακτική πολλών αιώνων για την προστασία των πληθυσμών. Άρα, πρόκειται για μια επιτυχημένη πολιτική που υιοθετείται και σήμερα, τουλάχιστον μέχρι οι επιστήμονες να βρουν ένα αποτελεσματικό εμβόλιο.

«Σκόρδα, ούζο και άλλα γιατροσόφια»: Η ισπανική γρίπη στην Αθήνα το 1918 Facebook Twitter
Η ισπανική γρίπη του 1918 αποτελεί την πιο θανατηφόρα επιδημία από την εποχή της μαύρης πανώλης, προκαλώντας περίπου πενήντα εκατομμύρια θανάτους.


Σύμφωνα με τη μελέτη της κ. Μπουρνόβα, η γρίπη του 1918 προσέβαλλε κυρίως ενήλικες, και μάλιστα άνδρες, αλλά και ευάλωτους πληθυσμούς, όπως τα παιδιά έως πέντε ετών και τους ηλικιωμένους άνω των εξήντα ετών. Οι στρατιώτες και οι αξιωματικοί τους είναι τα κατεξοχήν θύματα, αλλά δεν λείπει και το τμήμα του ενεργού αθηναϊκού πληθυσμού που συγχρωτίζεται με συναδέλφους στον χώρο εργασίας, όπου η ασθένεια μεταδίδεται το ίδιο εύκολα όπως στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο ή στον στρατώνα.


Πάνω από τους μισούς άνδρες-θύματα της επιδημίας γρίπης ήταν μαθητές, φοιτητές, αλλά κυρίως στρατιώτες και αξιωματικοί. Το άλλο ‒μικρό‒ μισό αφορούσε βιοτέχνες, μικρεμπόρους και τους υπαλλήλους τους.


Τι μαθαίνουμε από την Ιστορία σχετικά με τον τρόπο που οι κοινωνίες διαχειρίστηκαν τις πανδημίες παλιότερα; «Η ιστορική έρευνα αναδεικνύει πράγματι τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες αντιμετώπισαν παλιότερες πανδημίες. Οι εμπειρίες από την εφαρμογή αποφάσεων και πολιτικών που ελήφθησαν στο παρελθόν είναι πολύτιμες, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άλλες επιδημίες και πανδημίες. Οι ιστορικοί έχουν μελετήσει τη θνησιμότητα που κατά καιρούς προκαλούσαν οι διάφορες ασθένειες αλλά και τις επιπτώσεις των ασθενειών και των επιδημιών στη μετέπειτα υγεία των ανθρώπων και, βεβαίως, στην κοινωνία ολόκληρη.

Κατά το ξέσπασμα μιας επιδημίας, εκτός από την ανθρώπινη οδύνη, προκαλούνταν πανικός στον πληθυσμό και διατάραξη της κοινωνικής και οικονομικής δομής, με αποτέλεσμα να διακόπτεται κάθε ανάπτυξη στις πληγείσες περιοχές. Δηλαδή, ο ίδιος μηχανισμός που παρατηρούμε και σήμερα έχει αποτελέσει αντικείμενο ιστορικής μελέτης, γι' αυτό θα άξιζε να τον γνωρίζουμε καλύτερα», απαντά η κ. Μπουρνόβα.


Στην ερώτηση για τις συνέπειες της επιδημίας της ισπανικής γρίπης στον πληθυσμό η ιστορικός τονίζει: «Παγκοσμίως προκάλεσε περίπου 50 εκατομμύρια θανάτους και οι μακροχρόνιες επιπτώσεις στη γεννητικότητα και την υγεία των κατοίκων των διαφόρων χωρών αποτελούν μέχρι και σήμερα αντικείμενο μελέτης. Φαίνεται όμως πως επειδή η λεγόμενη ισπανική συνέβη σε περίοδο πολέμου, δεν είχε σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία των χωρών που επλήγησαν».

«Σκόρδα, ούζο και άλλα γιατροσόφια»: Η ισπανική γρίπη στην Αθήνα το 1918 Facebook Twitter
Eφημερίδα Εμπρός, 17/10/1918
«Σκόρδα, ούζο και άλλα γιατροσόφια»: Η ισπανική γρίπη στην Αθήνα το 1918 Facebook Twitter
Eφημερίδα Εμπρός, 24/10/1918


Είναι χαρακτηριστικό ότι σε δημοσιεύματα της εποχής κυριαρχούν θεωρίες για την αντιμετώπιση της επιδημίας με γιατροσόφια, ούζα και σκόρδα. Σήμερα βλέπουμε να επικρατούν και πάλι fake news και θεωρίες συνωμοσίας. Στο σημείο αυτό η κ. Μπουρνόβα επισημαίνει: «Τα γιατροσόφια χρησιμοποιούνταν ανέκαθεν, αλλά προφανώς, όταν η ιατρική επιστήμη αναπτύχθηκε, δηλαδή τον 20ό αιώνα, η χρήση τους υποχώρησε σταδιακά, χωρίς να εξαφανιστεί. Η πολιτεία, μέσω της εκπαίδευσης αλλά και των οργανισμών υγείας, προσπαθεί ακόμα και σήμερα να διαπαιδαγωγήσει τους πολίτες ώστε να στρέφονται στους ειδικούς επιστήμονες.

Ωστόσο, η αλλαγή νοοτροπιών και πολιτισμικού επιπέδου είναι μια μακρόχρονη διαδικασία. Υπάρχει πάντα ένα σημαντικό, δυστυχώς ακόμα, ποσοστό ανθρώπων που, επηρεαζόμενο από διάφορα ιδεολογήματα, υιοθετεί ανορθολογική στάση, με αποτελέσματα δραματικά τόσο για τους ίδιους όσο και για τους συνανθρώπους τους. Δυστυχώς δεν είναι μόνο οι συνωμοσιολογικές ερμηνείες αλλά και οι θρησκόληπτοι που υιοθετούν μια στάση ανεύθυνη και μοιρολατρική, υποστηρίζοντας πως «ό,τι έχει γράψει, δεν ξεγράφει», αλλά είναι και οι πρώτοι που τρέχουν στα νοσοκομεία για να σωθούν».


— Πώς εξηγείτε ότι πάνω από τους μισούς άνδρες θύματα της επιδημίας γρίπης ήταν μαθητές, φοιτητές, αλλά κυρίως στρατιώτες και αξιωματικοί;

Επειδή η επιδημία ξέσπασε την τελευταία χρονιά του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν αδύνατον να προφυλαχτούν οι στρατιώτες που υπηρετούσαν ή και μάχονταν ο ένας δίπλα στον άλλο. Επίσης, στα σχολεία οι μαθητές και στο πανεπιστήμιο οι φοιτητές ‒που ήταν κατεξοχήν άνδρες‒ βρίσκονταν ο ένας δίπλα στον άλλο. Άρα πολύ γρήγορα νόσησαν. Τα καφενεία είναι χώρος ανδρικής κοινωνικότητας, άρα και εκεί δημιουργούνταν συνωστισμός, με αποτέλεσμα τη γρήγορη μετάδοση. Το κλείσιμο όλων αυτών ανέστειλε τον ρυθμό εξάπλωσης.


Κλείνοντας τη συζήτησή μας, τη ρωτάω τι ήταν αυτό που την εντυπωσίασε περισσότερο κατά τη διάρκεια της έρευνάς της. «Η μελέτη αυτή έγινε πριν από την έναρξη της επιδημίας του Covid-19. Οι ομοιότητες στον τρόπο μετάδοσης και στο προφίλ των θυμάτων είναι εντυπωσιακές. Τα περίπου 1.700 θύματα μέσα σε 3 μήνες στην Αθήνα του 1918, που είχε μόνο 300.000 πληθυσμό, είναι μεγάλο ποσοστό, αλλά η τότε κοινωνία ήταν συνηθισμένη σε υψηλά ποσοστά θνησιμότητας. Γι' αυτό και δεν πέρασε στη συλλογική μνήμη των Αθηναίων ως μεγάλη επιδημία. Σήμερα, ένα αντίστοιχο ποσοστό θανάτων θα είχε προκαλέσει μεγάλο πανικό» καταλήγει.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Παρασκευής: O καθηγητής Επιδημιολογίας που ανέλυσε το DNA του κορωνοϊού μιλά για το δεύτερο κύμα στη LiFO

Ελλάδα / Δημήτρης Παρασκευής: O καθηγητής Επιδημιολογίας που ανέλυσε το DNA του κορωνοϊού μιλά για το δεύτερο κύμα στη LiFO

«Το χειρότερο σενάριο θα είναι να συμπέσει το κύμα της γρίπης με εκείνο του κορωνοϊού»: Ο αναπληρωτής καθηγητής Επιδημιολογίας - Προληπτικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας εκφράζει την ανησυχία του για το ερχόμενο φθινόπωρο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το αύριο της πανδημίας: Η κοινωνική ζωή θα υπερισχύσει, οι συνταρακτικές προφητείες δεν θα επαληθευτούν

Στήλες / Το αύριο της πανδημίας: Η κοινωνική ζωή θα υπερισχύσει, οι συνταρακτικές προφητείες δεν θα επαληθευτούν

Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η πανδημία θα αλλάξει ριζικά την ροή της παγκοσμιοποίησης. Και σίγουρα δεν θα εμποδίσει τον κόσμο να συνεχίσει να απολαμβάνει μια ενεργή κοινωνική ζωή – σε μπαρ, εστιατόρια και πάρτι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S