Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Κλειστή χάντρα από ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση

0

Το Μουσείο Τέχνης του Οντάριο σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και το Μουσείο του Rijksmuseum ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν μία έκθεση που βυθίζει τον επισκέπτη στη μυστηριακή ομορφιά του 16ου αιώνα και στην τέχνη της ξυλόγλυπτης μινιατούρας, που πλέον αποκαλύπτει τα μυστικά μιας ολόκληρης εποχής και των τεχνιτών της.

Στη συγκεκριμένη έκθεση ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει περίπου 12 ξυλόγλυπτες μινιατούρες - κουτιά με το σπάνιο, καλοδιατηρημένο περιεχόμενο τους, καθώς και άλλα αντικείμενα εκείνης της εποχής, φτιαγμένα με μαεστρία που για χρόνια απασχολούσε επιμελητές και ιστορικούς της τέχνης, αναφορικά με τις λεπτομέρειες που επέτρεπαν την κατασκευή τέτοιων αντικειμένων. 

Στην έκθεση με τίτλο Μικρά Θαύματα: Γοτθικές μινιατούρες, ο επισκέπτης θα μπορέσει να δει ένα 10% από τα σκαλιστά χειροποίητα θαύματα που σώζονται από εκείνη την εποχή, καθώς και 50 ακόμη εκθέματα που συμπλήρωσαν την έκθεση ως δάνειο από άλλα μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές.

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Αυτά τα μικροσκοπικά σκαλιστά έργα τέχνης κατασκευάστηκαν ανάμεσα στο 1500 και 1530, και παρά το ότι βρέθηκαν σε περιοχές που εκτείνονταν από τη Φλάνδρα έως την Ολλανδία, εικάζεται ότι όλα είναι κατασκευασμένα από ένα μοναδικό –το πολύ δύο – εργαστήρια. Είναι η εποχή που η άνοδος της εμπορικής τάξης επιτρέπει την αγορά περίτεχνων αντικειμένων, που μπορεί να μην έχουν χρηστική αξία, αποτελούν, όμως, μνημεία τέχνης και δωρίζονται σε ευγενείς και ιδίως κυρίες της εποχής. Είναι επίσης η εποχή της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου που πιέζει τους καθολικούς να αντιδράσουν: η καθολική Αντιμεταρρύθμιση είχε τα δικά της αξεσουάρ, περίτεχνα ροζάρια και κομπολόγια, σκαλιστά προσευχητάρια, που δωρίζονταν ως υπενθύμιση της πίστης και τελικώς πρόλαβαν για λίγο να γίνουν μόδα στη Βόρεια Ευρώπη.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο Chatsworth
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Τα ροζάρια και τα κομπολόγια προσευχής, συνήθως τα φορούσαν οι κήρυκες και οι ιερείς, και κάθε μία μπίλια που αποτελούσε το σύνολο του ροζαρίου, ήταν σκαλιστή στο εσωτερικό της και το άνοιγμα της παρατήρηση και περισυλλογή, υποτίθεται ότι βοηθούσε τον πιστό στην προσήλωση και την ένταση της προσευχής του.

Ήταν, όμως, και μία πρώτης τάξης ευκαιρία για τον άγνωστο τεχνίτη του 16ου αιώνα να ξεδιπλώσει τη μαγεία της τέχνης του, σε όλη την αίγλη και τη λεπτομέρεια της, παράγοντας αντικείμενα μικροτεχνίας, που μέχρι τότε μόνο σε γκραβούρες και ζωγραφικούς πίνακες συναντούσε κανείς. Εκείνο που εντυπωσίασε τους σύγχρονους ερευνητές είναι ο μικρός χώρος, στο οποίο είχε να κινηθεί ο καλλιτέχνης και πάλι ωστόσο κατάφερε σε μικρογραφία να αναπαραστήσει λεπτομερώς ολόκληρες σκηνές από τη Βίβλο, με ακρίβεια στα σύμβολα και στην αναβίωση δαιμονικών και ουράνιων χωρίων από γεγονότα της Αγίας Γραφής: συνήθως 2 ίντσες ξύλου ήταν αρκετές για τον λεπτολόγο τεχνίτη, προκειμένου να αφηγηθεί το επεισόδιο που είχε επιλέξει…

Το πώς, όμως, το έκανε αυτό ήταν ένα μυστήριο για αιώνες που ούτε η τεχνολογία των ακτίνων – Χ δεν μπορούσε να αποκαλύψει και τελικώς το κατάφεραν οι επιστημονικοί συνεργάτες του Μουσείου Τέχνης του Οντάριο: με τη βοήθεια μικρο-αξονικής τομογραφίας, αποκαλύφθηκε η διαστρωμάτωση της λεπτομερούς αυτής δουλειάς. Ο τεχνίτης του 16ου αιώνα. Πρώτα σκάλιζε τη σκηνή σε πολλά μικρά κομμάτια ξύλου, τα οποία μετά συναρμολογούσε σε μία ενιαία σκηνή, συγκρατώντας το κάθε τμήμα με μικροσκοπικά καρφιά, για την ακρίβεια καρφίτσες, πιο μικρές κι από τον σπόρο ενός χόρτου…

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Μουσείο του Οντάριο έως τις 22 Ιανουαρίου του 2017, στη συνέχεια θα φιλοξενηθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έως τις 21 Φεβρουαρίου του ιδίου έτους και θα καταλήξει στο Rijksmuseum έως τις 15 Ιουνίου.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530

 

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Το εσωτερικό μίας χάντρας από κομπολόι προσευχής

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ