ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
3

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
Ο Φατίχ Ακίν είναι ο μόνος σκηνοθέτης που το πρωί διαγωνίζεται για το Χρυσό Λέοντα με την ταινία The Cut και το βράδυ της ίδιας μέρας ξεκινάει το dj σετ του...

Ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν πραγματεύεται το ζήτημα των Αρμενίων με ένα παλιομοδίτικο μελό περιπλάνησης και δεν φοβάται τις αντιδράσεις των εθνικιστών.

Ο Φατίχ Ακίν είναι ο μόνος σκηνοθέτης που το πρωί διαγωνίζεται για το Χρυσό Λέοντα με την ταινία The Cut, που καταπιάνεται με το ακανθώδες θέμα της γενοκτονίας των Αρμενίων από τους Τούρκους και το βράδυ της ίδιας μέρας ξεκινάει το dj σετ του, στο πάρτι στο Pachuka Beach του Λίντο, δίνοντας το έναυσμα για χορό με το Happy του Φαρέλ Γουίλιαμς.


Η γιορτή που διοργάνωσε η εταιρεία παραγωγής κατέληξε σε ένα μικρό φιάσκο εξαιτίας της τρομερής μπόρας που σήμανε το απότομο τέλος του καλοκαιριού, με νεροποντή, ανέμους, διακοπές του ηλεκτρικού ρεύματος, άρα και της μουσικής, για περίπου μισή ώρα, αλλά σήμερα ο Τουρκογερμανός σκηνοθέτης ήταν έκδηλα happy, γιατί διάβασε τις πρώτες κριτικές του τουρκικού τύπου, και παρά τις επιμέρους αντιρρήσεις, φάνηκαν θετικά προδιαθετειμένες ως προς το ίδιο το θέμα.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
Ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν πραγματεύεται το ζήτημα των Αρμενίων με ένα παλιομοδίτικο μελό περιπλάνησης και δεν φοβάται τις αντιδράσεις των εθνικιστών...


Ο Ακίν, όπως μου είπε σε μια συνέντευξη στο Tennis Club του Λίντο, μεγάλωσε με την επίσημη εκδοχή των Τούρκων για τους Αρμενίους, καθώς οι Τούρκοι γονείς του, που ζουν ακόμη στην Τραπεζούντα, του έλεγαν πως τα πράγματα δεν έγιναν ακριβώς όπως τα περιγράφουν οι Αρμένιοι. Για να κάνει την ταινία, διάβασε πολύ, βρήκε τους συγγραφείς των βιβλίων που τον ενδιέφεραν, ρώτησε και μίλησε με ανθρώπους που γνώρισαν τον ξεριζωμό από τους προγόνους τους, και δεν είχε αμφιβολίες για την αλήθεια. Θεωρεί πως οι συνθήκες στην Τουρκία είναι ωριμότερες για την υποδοχή και την αποδοχή της ταινίας, κατ' αρχήν σε θεωρητικό επίπεδο, και μετά σε καλλιτεχνικό, ειδικά τα τελευταία 7 χρόνια και μετά τη δολοφονία του τουρκοαρμένιου δημοσιογράφου Χραντ Ντινκ, ακόμη κι αν κάποιοι εξτρεμιστές εθνικιστές έχουν ήδη εκφράσει άκομψες, απειλητικές αντιρρήσεις, ως συνήθως. Η ταινία έχει ήδη βρει διανομή στην Τουρκία και θα προβληθεί κανονικά. Όπως ο ίδιος σωστά επισημαίνει, το πρόβλημα δεν πηγάζει από το επίσημο κράτος, όπως, για παράδειγμα θα έκανε με το Nymphomaniac του Λαρς φον Τρίερ, λόγω του σεξουαλικού περιεχομένου, αλλά από τυχαίους πολίτες, "που είναι ικανοί να σε σταματήσουν στο δρόμο και να σε πλακώσουν στο ξύλο, επειδή τους πρόσβαλες την εθνική τιμή".


Πριν από το The Cut, την Οδύσσεια ενός Αρμένη, που ξεκινάει από τη Συρία αμέσως μετά τις εκκαθαρίσεις και φθάνει μέχρι τις ΗΠΑ για να βρει τις δίδυμες κόρες του από τις οποίες έχει αποκοπεί, έχοντας χάσει και την ομιλία του στην πορεία, είχε σκοπό να κάνει μια ταινία για το θέμα των ανταλλαγών πληθυσμών μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, με τον φίλο και συνεργάτη του, Αδάμ Μπουσδούκο, αλλά παράτησε το σενάριο γιατί δεν έβρισκε χρηματοδότηση, γι' αυτό και προχώρησε στο επόμενο project. Στην προσπάθεια του να προσεγγίσει διάσημους Τούρκους ηθοποιούς για αυτήν την ταινία, συνάντησε πολλούς ενδοιασμούς και ευγενική άρνηση, την οποία σεβάστηκε, κατανοώντας τον φόβο τους για τις πιθανές συνέπειες, δηλαδή τον προπηλακισμό εκεί που δεν θα το περιμένουν "ένα βράδυ, σε ένα μπαρ, από έναν μεθυσμένο, και μάλιστα με το κινητό ανοιχτό και το βιντεάκι να ανεβαίνει αμέσως στο youtube", όπως λέει, συμπληρώνοντας, "δεν αξίζει κανείς να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του για μια ταινία!". Ναι, μα δεν είπε μόλις χθες, στη συνέντευξη Τύπου, πως αξίζει να πεθάνεις για την Τέχνη; "Ναι, το είπα γιατί δεν ήμουν ζεστός ακόμη, αλλά δεν παύει να είναι ένας καλός θάνατος", απαντάει γελώντας.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter

Το πρόβλημα με το The Cut (ένας όρος που χρησιμοποιούν οι Αρμένιοι για να δηλώσουν τη σφαγή και τον ξεριζωμό) δεν είναι η ιδέα και η πρόθεση, αλλά το σενάριο. Ενώ η αφήγηση γίνεται, σωστά, μέσα από το δραματικό βίωμα ενός άνδρα που αναζητά την οικογένεια του, συνεπώς το σπίτι του έξω από την πατρίδα που δεν υπάρχει πλέον, το ίδιο το δράμα μοιάζει ισχνό και οι σκηνές στημένες και αρκετά υπολογισμένες, σα να παρακολουθούμε φασόν μελό από τα 60ς, αλλά με ηλεκτρική μουσική επένδυση αντί ν' ακούμε βιολιά. Όσο για την επιλογή της γλώσσας του ήρωα, που μιλάει στα αγγλικά, ή καθόλου όταν χάνει βίαια τη λαλιά του, τόσο ο πρωταγωνιστής Ταχάρ Ραχίμ, όσο και ο Ακίν, είπαν πως έγινε, όχι γιατί φοβήθηκαν πως τα αρμενικά δεν θα ακούγονταν πειστικά (ο Ραχίμ είπε πως θα δούλευε σκληρά για να πετύχει τη σωστή προφορά αν του το ζητούσαν) αλλά για να έχει τον έλεγχο των σκηνών ο σκηνοθέτης, καθώς η πρότερη εμπειρία του στην Ιταλία με το Σολίνο, τον έφερε στα πρόθυρα της απόγνωσης, με ντόπιους ηθοποιούς να εκφέρουν διαφορετικά το λόγο, λόγω καταγωγής, και το γύρισμα να μη λέει να ολοκληρωθεί, μέχρι να συμφωνήσουν όλοι στον ακριβή τονισμό. "Τα αρμενικά και τα τουρκικά που ακούγονται στην ταινία είναι περιορισμένα, και δεν μου δημιούργησαν πρόβλημα, όπως στην Ιταλία. Δεν ήθελα να χάνω πολύτιμες μέρες για μια λεπτομέρεια τελικά", είπε ο Φατίχ Ακίν, και μου έδωσε ραντεβού στη Θεσσαλονίκη, και φυσικά χαιρετισμούς στο μόνιμο διανομέα του, τον Ζήνο Παναγιωτίδη, ο οποίος εμφανίζεται σε ένα cameo στην ταινία.


3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια