Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
0
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini

Οι αλλαγές που συνέβησαν στην Νεοϋορκέζικη Times Square κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990 ήταν καθοριστικές για την μετέπειτα εξέλιξη ολόκληρης της πόλης.


Και μπορεί για τους τουρίστες και για τους κάτοικους των προαστίων ο εξευγενισμός της πιο διάσημης πλατείας του Μανχάταν να ήταν προαπαιτούμενο για να την επισκεφθούν, για τους ντόπιους τα σημάδια της ολικής "ανακαίνισής" της προμήνυαν την εικόνα μιας πόλης αποστειρωμένης, μιας πόλης που θα έχανε την σπιρτάδα και την αστική της θρασύτητα.


Όπως ακριβώς την ήθελε ο δήμαρχος Τζουλιάνι.


Όσοι είναι σήμερα αρκετά μεγάλοι, όμως, θυμούνται πολύ καλά ότι τα πράγμα εκεί γύρω δεν ήταν πάντα έτσι.

Θυμούνται τα άγρια χρόνια της πλατείας και την γοητευτική επικινδυνότητα που την χαρακτήριζε την δεκαετία του '80.

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini


Κακόφημα σινεμά και peep shows, μικρο-έμποροι ναρκωτικών, τσαμπουκάδες στο δρόμο, και εναλλακτικοί καλλιτέχνες που πάσχιζαν να λάβουν το βάπτισμα τους πυρός δίπλα από εκκολαπτόμενους γκάνγκστερ πρωταγωνιστούσαν στην πλατεία που λίγο αργότερα θα γινόταν το πιο φωτισμένο εμπορικό και τουριστικό κέντρο του Μανχάταν.


Το ξεκαθάρισμα δεν ήταν μια μακρά διαδικασία, αλλά συνέβη σχεδόν αστραπιαία. Μέχρι τα μέσα στης δεκαετίας του '90 η Times Square δεν θύμιζε σε τίποτα τον παλιό καλό κακόφημο εαυτό της.


"Κάποτε, όπου και να γυρνούσες την κάμερα σου έπεφτες πάνω σε τοιχογραφίες του Keith Herring, σε γκράφιτι, και σε τρελούς ανθρώπους που πήγαιναν σε τρελά πάρτι", θυμάται ο φωτογράφος Gregoire Alessandrini που ως φοιτητής κατάφερε να καταγράψει εκτενώς την Times Square όπως πραγματικά ήταν, πριν την επέλαση της "κακόγουστα εκτυφλωτικής αισθητικής των billboards".

 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini
 Η επικίνδυνη γοητεία της Times Square της δεκαετίας του ‘80 Facebook Twitter
Φωτο: Gregoire Alessandrini


Κι αν οι φωτογραφίες του Alessandrini μας δίνουν μια εικόνα για το παρελθόν της πλατείας, είναι το 40λεπτο φιλμ του σκηνοθέτη Charlie Ahearn που ολοκληρώνει το παζλ με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο.


Από το 1981 μέχρι το 1983 ο Ahearn κατέγραφε κρυφά τη ζωή της πλατείας, όπως τη ζούσε και την έβλεπε από το διαμέρισμά του στην 43η Οδό. Την ίδια περίοδο ο ίδιος εργαζόταν στην πρωτοποριακή hip hop εταιρεία "Wild Style" (Fab Five Freddy, Lady Pink, the Rock Steady Crew, κ.α.)


Το φιλμ "Doin' Time in Times Square" μοιάζει με ένα ντοκιμαντέρ της ζωής του σκηνοθέτη με φόντο τους επικούς καυγάδες που συνέβαιναν καθημερινά στην πλατεία, τα απαραίτητα Jesus freaks που την τριγυρνούσαν, τις συχνές επεμβάσεις των μπάτσων κ.ο.κ


Ενδιάμεσα ο σκηνοθέτης διακόπτει την "παρακολούθηση" τραβώντας σκηνές από μέσα από το σπίτι του, οικογενειακές γιορτές, πάρτι γενεθλίων, και τα σχετικά.


Το φιλμάκι παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης το 1992, και εμείς μπορούμε να το δούμε εδώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ