Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ο Μάνσον έγινε το εφιαλτικό έσχατο κεφάλαιο στο βιβλίο του ελεύθερου έρωτα και του πολιτικού ριζοσπαστισμού.
0


ΟΤΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ τον Τσαρλς Μάνσον, η εικόνα που γνωρίζουμε είναι εκείνη ενός δαιμονικού «χίπη» με ρόμπες και αυτό το πυκνό ατημέλητο μούσι που καλύπτει το πρόσωπό του και γίνεται αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητας ενός μεσσία-αντίχριστου που τον συνοδεύει.

«Στην πραγματικότητα, ο Μάνσον δεν είχε γένια», λέει ο Μπίλι Μιντζ, σκηνοθέτης ενός νέου ντοκιμαντέρ με τίτλο Making Manson, μιλώντας για την περίοδο κατά την οποία ο άνθρωπος που κατηγορήθηκε και καταδικάστηκε για την ενορχήστρωση φρικιαστικών δολοφονιών –ανάμεσά τους και της ηθοποιού Σάρον Τέιτ– ήταν ο ηγέτης ενός κοινοβίου χαμένων νεαρών ψυχών του που έμεινε γνωστό ως Οικογένεια Μάνσον.

Εκείνη την εποχή, και σε αντίθεση με την εικόνα που γνωρίσαμε μέσα από φωτογραφίες της σύλληψης του και από τα πλάνα της δίκης που ακολούθησε, ο Μάνσον ήταν μονίμως φρεσκοξυρισμένος. Στο ντοκιμαντέρ του Μιντζ, το οποίο απλώνεται σε τρία επεισόδια, ακούμε για πρώτη φορά σε ηχογραφήσεις τον Μάνσον να εξηγεί μεταξύ άλλων τον πολύ πρακτικό λόγο για τον οποίο άφησε τη γενειάδα που μας είναι τόσο οικεία, ενώ βρισκόταν υπό αστυνομική επιτήρηση: δεν τον άφησαν ποτέ κοντά σε ξυράφι.

Ακούμε αποκαλύψεις-βόμβες από τον Μάνσον (ισχυρίζεται ότι συμμετείχε σε προηγούμενες δολοφονίες στο Μεξικό) καθώς και τους επίμονους ισχυρισμούς του ότι δεν είχε καμία σχέση με τις διαβόητες δολοφονίες στα σπίτια των Tate-LaBianca τον Αύγουστο του 1969.

Το ντοκιμαντέρ εξετάζει και συχνά αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα της οποίας τα εγκλήματα συνδέθηκαν με τις σεισμικές κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές στα τέλη της δεκαετίας του '60 και στις αρχές της δεκαετίας του '70. Ο Μάνσον έγινε το εφιαλτικό έσχατο κεφάλαιο στο βιβλίο του ελεύθερου έρωτα και του πολιτικού ριζοσπαστισμού, ενώ η ιστορία του προσέλκυσε τεράστιο ενδιαφέρον λόγω του τρόπου με τον οποίο διασταυρώθηκε με το Χόλιγουντ: όχι μόνο με την Τέιτ, αλλά και με τους Beach Boys και τους Beatles.

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Η ταινία του Μιντζ ζωγραφίζει ένα πιο ανθρωπιστικό πορτρέτο ενός βαθιά προβληματικού πρώην κατάδικου που προερχόταν από ένα οδυνηρά διαλυμένο σπίτι.

Η επιτυχία των πρώτων Never Learn Not to Love κλέβει στοιχεία από το τραγούδι Cease to Exist του ίδιου του Μάνσον, ο οποίος φέρεται να χρησιμοποιούσε το κομμάτι Helter Skelter των Beatles ως ένα υποσυνείδητο κάλεσμα για έναν αποκαλυπτικό φυλετικό πόλεμο. Οι κατά καιρούς αφηγήσεις που προβάλλονται πάνω του έχουν περιπλέξει αλλά και διευρύνει την «κληρονομιά» του, καθιστώντας τον μια φιγούρα ώριμη για νέες ερμηνείες, όπως είδαμε και στην πρόσφατη ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο, Once Upon a Time ... In Hollywood.

Η ταινία του Μιντζ τον επαναφέρει στα μέτρα του, ξεφορτώνοντας τη μυθολογία που έχει χτιστεί γύρω από το πρόσωπό του, για να ζωγραφίσει ένα πιο ανθρωπιστικό πορτρέτο ενός βαθιά προβληματικού πρώην κατάδικου που προερχόταν από ένα οδυνηρά διαλυμένο σπίτι, ο οποίος, αφού πέρασε τη μισή του ζωή στη φυλακή, απελευθερώθηκε σε μια εποχή σύγχυσης και σεισμικών αλλαγών.

Όμως το πιο κρίσιμο στοιχείο που η ταινία συνεισφέρει στη συζήτηση για τον Μάνσον, είναι τα λόγια του ίδιου σε μαγνητοταινίες που δεν έχουν δημοσιευτεί ποτέ, ηχογραφημένες σε διάστημα είκοσι ετών και περιέχουν ιδιωτικές συνομιλίες με τον Τζον Μάικλ Τζόουνς, ο οποίος έγινε φίλος με τον καταδικασμένο δολοφόνο στα τέλη της δεκαετίας του '90.

Σε αυτές τις κασέτες, ακούμε αποκαλύψεις-βόμβες από τον Μάνσον (ισχυρίζεται ότι συμμετείχε σε προηγούμενες δολοφονίες στο Μεξικό) καθώς και τους επίμονους ισχυρισμούς του ότι δεν είχε καμία σχέση με τις διαβόητες δολοφονίες στα σπίτια των Tate-LaBianca τον Αύγουστο του 1969, στο Λος Άντζελες, (επιμένοντας ότι οι οπαδοί του ήταν που διέπραξαν αυτές τις πράξεις με δική τους πρωτοβουλία). Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι ακούμε πληροφορίες για τη δική του ζωή, την ανατροφή, τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις του.

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ακούμε πληροφορίες για τη δική του ζωή, την ανατροφή, τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις του.

Στις συνομιλίες, ο Μάνσον αποκαλύπτει λεπτομέρειες σχετικά με τα παιδικά του τραύματα και για μια ζωή που σε μεγάλο βαθμό την πέρασε μέσα στο σωφρονιστικό σύστημα. Συγχρόνως βέβαια, υποβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο του ως χειριστικού ηγέτη μιας αίρεσης, στην οποία εκμεταλλευόταν παιδιά από διαλυμένες οικογένειες, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με πολλές από τις μαρτυρίες που δίνουν τα μέλη της Οικογένειας Μάνσον που εμφανίζονται στο ντοκιμαντέρ.

«Νομίζω ότι αυτό που μένει ακούγοντας τον Μάνσον είναι ότι αναρωτιέσαι αν αυτός ο τύπος είχε την ικανότητα να ελέγχει τόσο αποτελεσματικά το μυαλό των ανθρώπων», λέει Μιντζ. «Μπορούμε πλέον να ανατρέξουμε ξανά σ’ αυτή την ιστορία όχι μόνο με τα 20 χρόνια (των ηχογραφήσεων) που έχουμε, αλλά και με μια πολύ μεγαλύτερη κατανόηση της ψυχικής υγείας – μια πολύ μεγαλύτερη κατανόηση της φυλάκισης και των συνεπειών του εγκλεισμού, αλλά και των βαθιών ρηγμάτων που δημιουργούνται στην κοινωνία και μέσα τους πέφτουν ορισμένοι άνθρωποι…».

Making Manson | Official Trailer | Peacock Original

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ