«Η Γιορτή της Μπαμπέτ»: Ένα ακαταμάχητο σινεφίλ δείπνο στα θερινά σινεμά

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Ο Γκάμπριελ Άξελ πάλευε να γυρίσει τη «Γιορτή της Μπαμπέτ» δεκατέσσερα χρόνια. Και το Δανέζικο Κέντρο Κινηματογράφου συνεχώς του απέρριπτε το σενάριο.
0

Σε εποχές που πασχίζεις να θυμηθείς ποια στο καλό ταινία είδες το προηγούμενο βράδυ –και, όχι, δεν φταίει η ηλικία, φταίει που συνωστίζονται σε αίθουσες και πλατφόρμες χιλιάδες ταινίες, διεγείροντας σινεφιλικές βουλιμίες και φέρνοντας βαρυστομαχιές–, ξαφνικά, μια ταινία του 1987 εισέβαλε στα θερινά σινεμά σαν να μην είχε περάσει ούτε μια μέρα από πάνω της. Κλισέ είναι, αλλά θα το γράψω. Χωρίς να έχει ούτε μια ρυτίδα, από αυτές που δεν σέβονται και δεν υπολογίζουν oύτε τα αριστουργήματα μεγάλων δημιουργών.

Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» του Δανού Γκάμπριελ Άξελ (Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 1988) δεν μπαίνει ποτέ σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες. Βρείτε μου, όμως, έναν, έναν μόνο άνθρωπο που να την έχει δει και να μη λιώνει από συγκίνηση όταν την αναλογίζεται.

Αχ αυτή η σεκάνς του τέλους, σκέφτεται, με το μυθικό γαλλικό γεύμα, όλο περίτεχνα φαγητά και γλυκίσματα, πανάκριβα κρασιά και σπάνια φρούτα, που γεύονται, τρομοκρατημένοι, σταυροκοπούμενοι και ενοχικοί οι θρησκόληπτοι, πουριτανοί, φτωχοί κάτοικοι ενός απομονωμένου χωριού στις όχθες της Γιουτλάνδης.

Μέχρι εκείνο το κρύο βράδυ τρέφονταν αποκλειστικά με ξεραμένα ψάρια και κάτι σούπες με ψωμί και μπίρα. Α, ναι, και με προσευχές, ατέλειωτες προσευχές και αγαθοεργίες, άνθρωποι αφιερωμένοι στον Θεό, όπως τους τον έμαθε και τους τον επέβαλε ένας προτεστάντης λατρεμένος πάστορας. 

«Ήταν μια τόσο ωραία ιστορία. Τα είχε όλα: πίστη, γενναιοδωρία, αγάπη. Η Μπλίξεν τα είχε γράψει όλα, τα είχε δείξει όλα, εικόνα την εικόνα, σαν τη μεγάλη ζωγράφο που ήταν».

Κι όμως, το ιερόσυλο γαλλικό γεύμα στο δικό του σπίτι δίνεται σε μια επέτειο του θανάτου του, που οι δυο ηλικιωμένες, πια, ανύπαντρες κόρες του συνηθίζουν να γιορτάζουν με πανδαισία ύμνων και λιτές μπουκιές φαγητού. Εδώ και δεκαπέντε χρόνια όμως έχει μπει στις άμεμπτες ζωές τους ένα μυστήριο και έχει έρθει ο καιρός κι αυτές, αλλά και οι θεατές της ταινίας, να το διαλευκάνουν.

Το 1871, νύχτα με καταιγίδα, τους χτύπησε την πόρτα μια ταλαιπωρημένη περίεργη Παριζιάνα. Είχε χάσει άνδρα και μικρό παιδί στη διάρκεια της εξέγερσης της Κομμούνας, είχε φύγει κυνηγημένη από τη Γαλλία και, εφοδιασμένη με συστατική επιστολή παλιού, μεγάλου σταρ της όπερας του Παρισιού, ζητούσε καταφύγιο στις πονόψυχες αδελφές της μακρινής Γιουτλάνδης.

Έχουν κι αυτές το παρελθόν τους, φρόντισε ήδη ο σκηνοθέτης να μας το διηγηθεί: πανέμορφες, χαρισματικές κοπέλες, αρνήθηκαν και οι δυο κοσμική ευτυχία και έρωτα, για έναν αξιωματικό η μία, για τον λυρικό καλλιτέχνη η άλλη, για να μείνουν πιστές στην κοσμοθεωρία του άγιου πατέρα τους. Χωρίς βαρυγκόμια, όμως, απλά και γενναιόδωρα. Ακριβώς όπως δέχτηκαν και την Μπαμπέτ στο σπίτι και στις ζωές τους, να τις φροντίζει, να τις «υπηρετεί», πάντα απόμακρη μέσα στη γλυκύτητά της. 

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» του Δανού Γκάμπριελ Άξελ (Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 1988) δεν μπαίνει ποτέ σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες. Βρείτε μου, όμως, έναν, έναν μόνο άνθρωπο που να την έχει δει και να μη λιώνει από συγκίνηση όταν την αναλογίζεται.

Και να το μεγαλείο της ταινίας και, προφανώς, του διηγήματος της Κάρεν Μπλίξεν που ενέπνευσε τον Γκάμπριελ Άξελ. Η παπίστρια Μπαμπέτ θα κάνει ένα ανέλπιστο, μεγάλο δώρο σ’ αυτόν τον ασκητικό, προτεσταντικό κόσμο που κοιτάζει μόνο προς τον ουρανό και προετοιμάζεται μόνο για τον Παράδεισο.

Όταν κερδίζει 10.000 φράγκα σε παριζιάνικη λοταρία –τεράστιο ποσό–, αποφασίζει να το δαπανήσει ολόκληρο για να προσφέρει σ’ αυτές και την κοινότητα ένα γνήσιο παριζιάνικο γεύμα. Γιατί η Μπαμπέτ δεν είναι καμιά τυχαία, υπήρξε η διάσημη σεφ πολυτελούς εστιατορίου, έχει γράψει ιστορία.

Τι νόημα έχει, λοιπόν, το δείπνο της; Είναι ανταπόδοση όσων της πρόσφερε το μικρό χωριό με τον μόνο τρόπο που αυτή ξέρει, μαγειρεύοντας. Είναι η έκρηξή της μετά από δεκαπέντε χρόνια που πέρασε χωρίς ομορφιά και γεύση, μια αντίδραση καλλιτέχνη που έχει επιτέλους τα μέσα να δημιουργήσει; Είναι το γεμάτο αγάπη μάθημά της προς αυτούς τους στερημένους, καλούς ανθρώπους, ότι, εκτός από τον ουρανό, υπάρχει και η απόλαυση στη γη.

Ο σκηνοθέτης δεν χάνει υπερβολικά την ώρα του στην κινηματογράφηση της προετοιμασίας και του σερβιρίσματος ενός γεύματος-πραγματική υπερπαραγωγή. Εστιάζει στα πρόσωπα των ηλικιωμένων συνδαιτυμόνων.

Τίποτα το εντυπωσιακό, το θεαματικό δεν συμβαίνει. Ο φόβος της αμαρτίας, που αποτελεί για όλους τους αυτό το αδιανόητο γεύμα με τις χελώνες και τα αποκεφαλισμένα πιτσούνια, εξαφανίζεται σιγά-σιγά, ανεπαίσθητα. Ένα κοκκίνισμα στα μάγουλα, ολοένα και περισσότερες γουλιές κρασί, μπουκιές μεγάλες και απολαυστικές, μια τρυφερή κουβέντα και χειρονομία προς τον διπλανό τους, μια εξομολόγηση στο αυτί, χαμόγελα, αστάθεια στο βάδισμα και τραγούδι, πάντα θρησκευτικό βέβαια, αλλά με τι χαρά και κέφι! Ένα πανηγύρι των αισθήσεων, μια μέθη από τη ζωή, τη δική τους, όχι τη μέλλουσα.     

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης δεν χάνει υπερβολικά την ώρα του στην κινηματογράφηση της προετοιμασίας και του σερβιρίσματος ενός γεύματος πραγματικής υπερπαραγωγής. Εστιάζει στα πρόσωπα των ηλικιωμένων συνδαιτυμόνων.

Φυσικά, η Στεφάν Οντράν παίζει την Μπαμπέτ. Να κάτι άλλο που δεν ξεχνιέται, ενώ όλες τις ταινίες της με τον Σαμπρόλ ποιος μπορεί να μου τις πει τώρα, αμέσως χωρίς να μπει στο IMDb;

Και κάτι τελευταίο, για την ιστορία. Ο Γκάμπριελ Άξελ πάλευε να γυρίσει τη «Γιορτή της Μπαμπέτ» δεκατέσσερα χρόνια. Και το Δανέζικο Κέντρο Κινηματογράφου συνεχώς του απέρριπτε το σενάριο. «Δεν υπάρχει ούτε ένα λεπτό κινηματογράφου σ’ αυτή την μπούρδα», του έλεγαν.

Ο ίδιος, όμως, όπως διηγιόταν στη «Μοντ» τo 2012, δύο χρόνια πριν από τον θάνατό του, έγραψε το σενάριο μέσα σε έντεκα μέρες, αμέσως αφού διάβασε το διήγημα της Κάρεν Μπλίξεν. «Ήταν μια τόσο ωραία ιστορία. Τα είχε όλα: πίστη, γενναιοδωρία, αγάπη. Η Μπλίξεν τα είχε γράψει όλα, τα είχε δείξει όλα, εικόνα την εικόνα, σαν τη μεγάλη ζωγράφο που ήταν».

Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» παιζεται στα θερινά σινεμά  «Ζέφυρος» και «Athenee». 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ