Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
"Αγαπώ το θέατρο. Αλλά δεν είμαι βέβαιη αν μου ταιριάζει. Όλα εκείνα που άλλοι αγαπούν στο θέατρο, το ότι κάθε βράδυ η παράσταση δεν είναι ίδια και ο αυθορμητισμός, όλα αυτά εμένα με τρομάζουν."
0

Πως είναι δυνατόν να ξεπεράσει κανείς έναν ρόλο στο αριστουργηματικό Η Αλίκη δεν μένει πια εδώ (1974) του Μάρτιν Σκορσέζε, στην ηλικία των 12 ετών; Μα φυσικά κλέβοντας την παράσταση, και μαζί μια υποψηφιότητα για Όσκαρ, στην επόμενη ταινία του Σκορσέζε Ο Ταξιτζής (1976) στα 13. Η κινηματογραφική πορεία της Τζόντι Φόστερ υπήρξε σταθερά ανοδική κι ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα, ακόμα κι αν ο τελικός της προορισμός ήταν κάπως ασαφής, ειδικά για την ίδια. 

 

Η Τζόντι Φόστερ γεννήθηκε στο Λος Άντζελες το 1962 και μεγάλωσε με την μητέρα της (και ένα ολόκληρο χωριό τεχνικών κινηματογράφου) από το ένα κινηματογραφικό σετ στο άλλο με διαλείμματα για το σχολείο. Πλέον στα 53 η ίδια δηλώνει ότι δεν μπορεί να θυμηθεί καν την εποχή πριν γίνει ηθοποιός, παρότι δεν θεωρεί εαυτόν γεννημένη περφόρμερ. 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
Στο Γέηλ σπούδασε λογοτεχνία και ισχυρίζεται πως ακόμη και σήμερα προσεγίζει τους ρόλους της μέσω του γραπτού λόγου, της πλοκής και της εικόνας, με άλλα λόγια σαν σκηνοθέτης.

"Ένα μέρος της επιθυμίας μου να επιστρέψω στην δουλειά οφειλόταν στο ότι ήθελα να περιστοιχίζομαι από αυτούς τους ανθρώπους που με μάθαιναν πράγματα και έπιναν άθλιο καφέ στις τρεις το πρωί ενώ κυκλοφορούσαμε φορώντας μπικίνι στην καρδιά του χειμώνα. Με κάποιον τρόπο αυτό έμοιαζε με πραγματική ζωή. Έμοιαζε περισσότερο με την πραγματική ζωή απ' ότι η ζωή μου."

 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ξεκίνησε μια ξέφρενη πορεία με συμμετοχές σε ταινίες που της απέφεραν μεταξύ άλλων δύο Όσκαρ καλύτερης ηθοποιού, για τις ταινίες Οι Κατηγορούμενοι (1988) και η Σιωπή των Αμνών (1991), και έκανε το ντεμπούτο της ως σκηνοθέτιδα με την ταινία Ο μικρός Κυριος Τέϊτ (1991). Λίγο μετά την τέταρτη οσκαρική υποψήφιότητα της το 1995 για την ερμηνεία της στο Νελλ, η Φόστερ σκηνοθέτησε την δεύτερη ταινία της Πίσω στο Σπίτι για τις Διακοπές (1995), με την Χόλυ Χάντερ και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ. Πλέον η Τζοντι Φόστερ έχει επιλέξει να βρίσκεται πίσω από την κάμερα, προτιμώντας να βλέπει παρά να την βλέπουν.  

 

Τώρα ετοιμάζεται για την κυκλοφορία της τέταρτης ταινίας της ως σκηνοθέτις, την δραματική ταινία Money Monster που θυμίζει τις δημιουργίες του Σίντνεϋ Λιούμετ. Στην συζήτηση που είχε με την λαμπρή νέα ηθοποιό και υποψήφια για Όσκαρ Σίρσα Ρόναν για το Interview η Φόστερ δήλωσε: "Πρόκειται για μια μεγάλη, mainstream ταινία, όπου πρωταγωνιστούν ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Τζούλια Ρόμπερτς. Όμως για εμένα στην πραγματικότητα είναι μια αφήγηση σχετικά με τους ανθρώπους και τον χαρακτήρα. Όλα τα άλλα υπάρχουν για να εξυπηρετήσουν αυτόν τον όμορφο πυρήνα ή ιστορία ανάμεσα στους δύο αυτούς ανθρώπους, που εξερευνά τις μεγαλύτερες αλήθειες: γιατί συνδυάζονται τα χρήματα με την αξία." 

 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
"Δεν μεγάλωσα θέλοντας να γίνω ηθοποιος. Δεν θυμάμαι ποτέ να μην είμαι ηθοποιός. Δεν πιστεύω όμως ότι διαθέτω την κατάλληλη προσωπικότητα. Δεν είμαι πολύ εξωστρεφής..."

  

Στην ερώτηση για το πως τα καταφέρνει να διαχειρίζεται τον χρόνο και τις δουλειές της απάντησε: "Είτε είσαι εστιασμένος είτε κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Εγώ είμαι άνθρωπος που εστιάζει απόλυτα σε αυτό που κάνει. Προτιμώ να μην παίζω στην ταινία που σκηνοθετώ. Βέβαια πιστεύω επίσης πως ως ηθοποιός μαθαίνεις να πατάς έναν διακόπτη για γρήγορη ενεργοποίηση και απενεργοποίηση και κατά κάποιον τρόπο απομονώνεις κάθε δραστηριότητα. Μαθαίνεις να διευκολύνεις την κάμερα και τους άλλους ηθοποιούς, να προσέχεις που είναι το μικροφωνο και το σημάδι σου και να είσαι σε θέση να επαναλαμβάνεσαι κάποιες φορές. Υπάρχει λοιπόν μια πλευρά σου που είναι τελείως αφοσιωμένη στην σκηνή και μια άλλη που κοιτάζει τι συμβαίνει τριγύρω και παρακολουθεί." 

 

Η Σίρσα τώρα κάνει πρόβες για μια θεατρική παράσταση ενώ η μόνη εμπειρία της Τζόντι από θέατρο ήταν σε σχολικές παραστάσεις. Άραγε οι συμμαθητές της ένιωθαν παράξενα που έπαιζαν δίπλα σε κάποια που είχε στο ενεργητικό της τόσο μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες ήδη από την προεφηβεία; "Δεν φαίνονταν να νιώθουν άβολα. Ίσως επειδή ήταν 18 χρονών και τόσο σίγουροι για τον εαυτό τους. Αλλά ήταν μια περίεργη περίοδος της ζωής μου και μια παράξενη εμπειρία. Με έκανε να σκεφτώ "Πω πω, δεν ξέρω αν θέλω να το ξανακάνω αυτό ποτέ." Και αγαπώ το θέατρο. Αγαπώ να πηγαίνω. Αγαπώ την εμπειρία του θεάτρου. Αλλά δεν είμαι βέβαιη αν μου ταιριάζει. Νομίζω πως τότε [στις σχολικές παραστάσεις] μου έλειπαν όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα...μου έλειπε ο έλεγχος που έχεις στα φιλμ, και μου έλειπε το να πω την ατάκα σωστά, πραγματικά σωστά, έτσι όπως ελπίζεις ότι θα το δούνε οι θεατές. Όλα εκείνα που άλλοι αγαπούν στο θέατρο, το ότι κάθε βράδυ η παράσταση δεν είναι ίδια και ο αυθορμητισμός, όλα αυτά εμένα με τρομάζουν."

 

Η περίπτωση της Τζόντι Φόστερ Facebook Twitter
 

 

Η Τζόντι Φόστερ δεν ονειρεύτηκε ποτέ να γίνει ηθοποιός, γιατί πολύ απλά η υποκριτική ήταν η καθημερινότητα της. Όπως λέει και η ίδια: "Δεν μεγάλωσα θέλοντας να γίνω ηθοποιος. Δεν θυμάμαι ποτέ να μην είμαι ηθοποιός. Δεν πιστεύω όμως ότι διαθέτω την κατάλληλη προσωπικότητα. Δεν είμαι πολύ εξωστρεφής. Δεν θέλω να χορεύω στα τραπέζια και να κάνω μιμήσεις. Νομίζω ότι ο τρόπος που το προσεγγίζω είναι το να αγαπώ τις ιστορίες. Αυτή ήταν η πρώτη μου αγάπη, οι λέξεις. Οι λέξεις και η ιστορία και πως να δημιουργώ εικόνες. Φαντάζομαι πως το προσεγγίζω όλο ως σκηνοθέτης. Νομίζω ότι ταιριάζει πολύ περισσότερο με την ψυχοσύνθεση μου να είμαι σκηνοθέτης, έτσι αυτό έχει πια επηρεάσει την υποκριτική μου."

 

Μετά από 41 χρόνια στο προσκήνιο σκοπεύει να συνεχίσει αδιάλλειπτα να δηλώνει παρούσα στο σινεμα;  "Έχω κάνει κάποια διαλείμματα μέσα στα χρόνια, που και που εξαντλούμαι." Από παιδί όμως όταν έσβηναν τα φώτα και οι κάμερες εκείνο που επιθυμούσε ήταν να επιστρέψει στο σετ:  "Ένα μέρος της επιθυμίας μου να επιστρέψω στην δουλειά οφειλόταν στο ότι ήθελα να περιστοιχίζομαι από αυτούς τους ανθρώπους που με μάθαιναν πράγματα και έπιναν άθλιο καφέ στις τρεις το πρωί ενώ κυκλοφορούσαμε φορώντας μπικίνι στην καρδιά του χειμώνα. Με κάποιον τρόπο αυτό έμοιαζε με πραγματική ζωή. Έμοιαζε περισσότερο με την πραγματική ζωή απ' ότι η ζωή μου." 

 

Στοιχεία από το Interview

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ