Νεοφασισμός

Νεοφασισμός Facebook Twitter
0

Τι είναι αυτό που κάνει τις Μικρές Ελευθερίεςνα χαρακτηρίζονται ως σύγχρονη ελληνική τραγωδία;

Η παραβίαση του ηθικού νόμου που, από την αρχαιότητα ως σήμερα, οδηγούσε πάντα στην καταστροφή, στην τραγωδία.

Εν αγνοία των τραγικών ηρώων, βέβαια...

Όπως και στις προηγούμενες ταινίες μου, έτσι και σ' αυτήν δεν υπάρχει ηθική διάκριση μεταξύ θύματος και θύτη. Μπορεί ως θύτης να εμφανίζεται ένας πατέρας, ο οποίος εκπορνεύει την κόρη του, έχοντας μια ιδιαίτερη σεξουαλικότητα μαζί της, αλλά και ο ίδιος κάποια στιγμή στη ζωή του υπήρξε μεγάλο θύμα, κι αυτό ακριβώς είναι που τον έκανε θύτη. Παράλληλα, τίθεται το ερώτημα γιατί δεν αντιδρά η κόρη. Υπάρχει μια γνωστή, πολύ σημαντική ρήση του Φρόιντ: η νεύρωση είναι ηδονή! Βλέπουμε συχνά ανθρώπους που καταστρέφουν τη ζωή τους ζώντας σε βίαιο περιβάλλον και δεν φεύγουν. Στο δε τέλος της ταινίας έχουμε τα πρώτα δείγματα ότι και η κόρη με τη σειρά της από θύμα εξελίσσεται σε θύτη...

Βλέπετε παραλληλισμούς σε επίπεδο συμπεριφοράς κοινωνιών;

Έκανα τεράστια προσπάθεια ώστε να μην υπάρχουν ηθικές διακρίσεις, γιατί αυτό αφορά την παγκοσμιοποιημένη κοινωνία στην οποία πάμε να ζήσουμε. Που δεν είναι τίποτα άλλο από ένα νέο σύστημα ολοκληρωτισμού. Σύντομα, πολύ δύσκολα θα διακρίνουμε στη ζωή μας τα όρια, ακόμα και στην καθημερινότητα, μεταξύ θύματος και θύτη.

Έχετε δείγματα γι' αυτήν τη τόσο απαισιόδοξη προσέγγισή σας;

Νομίζω ότι ζούμε ιστορικές στιγμές. Φεύγουμε από την εποχή της νεύρωσης που γέννησε μια ολόκληρη επιστήμη, κατά κύριο λόγο την ψυχανάλυση, και πάμε στην εποχή της ψύχωσης. Αυτό που βλέπω, ολοένα και συχνότερα γύρω μου, είναι ότι οι νευρώσεις των ανθρώπων δεν έχουν πια να κάνουν με αυτές που είχαμε συνηθίσει, αλλά αρχίζουμε να διαπιστώνουμε φαινόμενα ψυχωτικά. Κι αυτό με φοβίζει πάρα πολύ! Τέτοια φαινόμενα τα έχουμε δει ιστορικά σε περιόδους πολύ έντονες, όπως αυτές του ναζισμού ή του σταλινισμού. Αν ο Ναζισμός χρειάστηκε τριάντα χρόνια για να αναπαραχθεί, φοβάμαι ότι σε ανάλογο διάστημα θα έχουμε παρόμοιες καταστάσεις. Ο νεοφασισμός ήδη καλπάζει!

Στις Μικρές Ελευθερίες το πεδίο είναι η ελληνική επαρχία με την ακραία υποκριτική ηθική της. Ανιχνεύετε έναν έρποντα φασισμό;

Όχι μόνο στην επαρχία. Θα έπρεπε να μιλήσουμε για όλη την Ελλάδα και από πού ξεκινάει αυτή η διάθεση των Ελλήνων. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι ζούμε σε ένα καθεστώς ανατολίτικου και διεφθαρμένου, θρησκευτικού δογματισμού. Ότι είμαστε ένας λαός βαθιά ρατσιστικός. Ξέρετε, υπάρχει ένα σημείο στην αμορφωσιά, και εννοώ την κοινωνική αμορφωσιά, που δεν καταλαβαίνεις αν ο άλλος είναι γραφικός ή τρελός. Ως λαός, ακόμα δεν έχουμε καταφέρει να ξεπεράσουμε την έννοια της δουλείας. Κι ένας λαός δουλικός, που κοιτάζει χαμηλά, που αδυνατεί να κοιτάξει ψηλά, δεν μπορεί να προχωρήσει. Ένας τέτοιος λαός σημαίνει ότι δέχεται ταπεινώσεις που θα ήταν αδιανόητες για έναν οποιονδήποτε άλλο λαό!

Δεν βλέπετε καμιά φωτεινή πλευρά;

Ελπίζω να μην επιβεβαιωθώ, αλλά η σύγχρονη ψυχιατρική λέει ότι οι όσοι βλέπουν τα πράγματα σκοτεινά είναι ένα υγιές κομμάτι, σε αντίθεση με όσους θεωρούν ότι όλα πάνε καλά, οι οποίοι είναι, εν δυνάμει, το άρρωστο κομμάτι της κοινωνίας. Αδυνατούν να δουν την πραγματικότητα και πολύ σύντομα θα νοσήσουν. Και εκεί τα πράγματα θα είναι άγρια.

Υπάρχει κάθαρση στην τραγωδία της ταινίας σας;

Με την έννοια της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, όχι. Παρ' όλα αυτά, υπάρχει ένα είδος λύτρωσης. Όταν ένα έργο καταφέρνει και γίνεται πανανθρώπινο, μιλάει ασυνείδητα όχι μόνο στο συναίσθημα, που είναι κάτι εύκολο, αλλά στα ίδια τα αρχετυπικά ένστικτα του ανθρώπου. Κι αυτό είναι που λυτρώνει!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM