Ο «Τελευταίος των ανθρώπων» του Φ. Β. Μουρνάου έγινε 100 ετών

Ο «Τελευταίος των ανθρώπων» του Φ. Β. Μουρνάου έγινε 100 ετών Facebook Twitter
Ευτυχώς, έναν αιώνα μετά την κυκλοφορία της ταινίας του Μουρνάου, το σινεμά είναι ακόμα εδώ.
0

Όταν ακόμα και ταινίες των ‘90s θεωρούνται παλιές, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να συστήσεις στη νεότερη γενιά σινεφίλ το βωβό σινεμά. Μια λύση έχει δοθεί με προβολές συνοδεία live μουσικής, συνήθως πρωτότυπης και ηλεκτρονικής. Φυσικά, δεν πρόκειται για κάποιον νεωτερισμό∙ και τότε, στη βωβή περίοδο του σινεμά, οι προβολές διεξάγονταν με ζωντανή μουσική που συνόδευε την εικόνα – πότε με λίγα όργανα και πότε με ολόκληρη ορχήστρα. Ο σύγχρονος ήχος είναι το δόλωμα ώστε ο θεατής να αποδεχτεί ευκολότερα μια φιλμική γλώσσα που στα μάτια του φαίνεται απαρχαιωμένη, ταινίες που στο σημερινό μάτι φαντάζουν (ακόμα πιο) στατικές. Αυτό, όμως, δεν ισχύει για το σινεμά του Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου. 

Οι ταινίες του Γερμανού σκηνοθέτη, εκτός από την πρωτοπορία τους, που έχει περισσότερο ιστορικό και ακαδημαϊκό ενδιαφέρον, διακρίνονται από μεστή, ολοκληρωμένη δραματουργία και από αλάνθαστο αφηγηματικό ένστικτο, γι’ αυτό και παρακολουθούνται μέχρι σήμερα με αμείωτο ενδιαφέρον. Ο «Nosferatu» παραμένει υπόδειγμα εξπρεσιονιστικής αισθητικής και έχει εμπνεύσει άπειρους κινηματογραφιστές, το «Sunrise» είναι η καλύτερη βωβή ταινία που γυρίστηκε ποτέ, ενώ τo αντιαποικιοκρατικού πνεύματος «Tabu» είναι ένα ιδιοσυγκρασιακό υβρίδιο μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης που έμελλε, δυστυχώς, να αποτελέσει το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη. Στο βάθρο με αυτές τις ταινίες θα χωρούσε άνετα και το «Der Letzte Mann», που φέτος γιορτάζει την επέτειο των 100 χρόνων του.

Το σινεμά ικανοποιεί το δικαίωμα στο όνειρο, έστω και για λίγες ώρες, οι οποίες πολλαπλασιάζονται, επειδή στις δύσκολες στιγμές μπορούμε πάντα να επιστρέψουμε σ’ αυτό για να αντλήσουμε παρηγοριά.

Λέμε συχνά ότι το βωβό σινεμά είναι η αγνότερη και γνησιότερη μορφή κινηματογράφου, επειδή ο σκηνοθέτης αφηγείται την ιστορία του ως επί το πλείστον με εικόνες, αν και έχει στα χέρια του το εργαλείο των μεσότιτλων, που υποκαθιστούν τον διάλογο και βάζουν τον θεατή στο νόημα όσων λέγονται. Με αυτά ως δεδομένα, ο «Τελευταίος των ανθρώπων», όπως είναι ο ελληνικός τίτλος της ταινίας, είναι μια ακόμα πιο αγνή και γνήσια κινηματογραφική ταινία, επειδή ο Μουρνάου δεν χρησιμοποιεί μεσότιτλους.

Ο «Τελευταίος των ανθρώπων» του Φ. Β. Μουρνάου έγινε 100 ετών Facebook Twitter
Είναι σαφές το αντικαπιταλιστικό πνεύμα της ταινίας.

Κεντρικός χαρακτήρας είναι ένας ηλικιωμένος θυρωρός σε πολυτελές ξενοδοχείο – τον υποδύεται ο Εμίλ Γιάνινγκς, ο πρώτος ηθοποιός που κέρδισε Όσκαρ Ερμηνείας. Περήφανος για τη θέση του, κομπάζει γι’ αυτή στους γύρω του. Δυστυχώς, ο υπεύθυνος προσωπικού θεωρεί ότι έχει μεγαλώσει πολύ και ότι βλάπτει την εικόνα του ξενοδοχείου και έτσι τον υποβιβάζει, μετακινώντας τον στις τουαλέτες. Είναι σαφές το αντικαπιταλιστικό πνεύμα της ταινίας. Ακόμα και το (πλαστό) αίσθημα ανωτερότητας εκπροσώπων της εργατικής τάξης όταν αποκτήσουν «μια θέση στον ήλιο» δεν χρεώνεται στην ατομική ματαιοδοξία, αλλά καταδεικνύεται ως ακόμα μία παράμετρος ενός απάνθρωπου συστήματος, που καλλιεργεί την ψευδαίσθηση της ευκαιρίας και διευρύνει τις ανισότητες. 

Σε αυτό το πλαίσιο, μόνο στενάχωρο μπορεί να είναι το φινάλε και εκεί που φαίνεται ότι θα είναι όντως τέτοιο, συμβαίνει κάτι απρόσμενο. Έρχεται ο ένας και μοναδικός μεσότιτλος που μας ανακοινώνει τα εξής: «Στην αληθινή ζωή το μόνο που θα είχε να περιμένει πια ο ήρωας θα ήταν ο θάνατός του. Επειδή ο σεναριογράφος τον λυπήθηκε, του χάρισε ένα άλλο, απίθανο φινάλε». Ο επίλογος αυτός δέχθηκε τα πυρά της κριτικής, ως μια ουρανοκατέβατη δημιουργική επιλογή, ως happy end με το στανιό, που μόνο στόχο είχε να διασφαλίσει την εμπορική επιτυχία της ταινίας. 

Ο «Τελευταίος των ανθρώπων» του Φ. Β. Μουρνάου έγινε 100 ετών Facebook Twitter
Οι ταινίες του Γερμανού σκηνοθέτη, εκτός από την πρωτοπορία τους, που έχει περισσότερο ιστορικό και ακαδημαϊκό ενδιαφέρον, διακρίνονται από μεστή, ολοκληρωμένη δραματουργία και από αλάνθαστο αφηγηματικό ένστικτο, γι’ αυτό και παρακολουθούνται μέχρι σήμερα με αμείωτο ενδιαφέρον.

Και εν μέρει μπορεί να ήταν έτσι. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη διάσταση αυτού του τεχνάσματος, που όχι μόνο δεν βλάπτει την ταινία, αλλά την αναβαθμίζει, την πηγαίνει κάπου αλλού. Ό,τι παρακολουθήσαμε ως εκείνο το σημείο ήταν μια εργασιακή πραγματικότητα, εντυπωσιακά κινηματογραφημένη χάρη (και) στις επινοήσεις του σπουδαίου Καρλ Φρόιντ, με ζοφερή κατάληξη για τον ήρωα. Σε εκείνο το σημείο, λοιπόν, ο Μουρνάου σπάει τον τέταρτο τοίχο, υπενθυμίζει στο κοινό ότι βλέπει σινεμά και τονίζει μια βασική ιδιότητα αυτού του μέσου: να παίρνει την αλήθεια μας και να τη μετατρέπει σε «αληθινό ψέμα». Να ξαναγράφει την ιστορία μας, να υπερβαίνει τους περιορισμούς της πραγματικότητας και να πλάθει ένα παραμύθι δίχως θλιμμένο τέλος. Το σινεμά ικανοποιεί το δικαίωμα στο όνειρο, έστω και για λίγες ώρες, οι οποίες πολλαπλασιάζονται, επειδή στις δύσκολες στιγμές μπορούμε πάντα να επιστρέψουμε σ’ αυτό για να αντλήσουμε παρηγοριά.

Όχι, στα μάτια μας δεν πρόκειται για δημιουργική συνθηκολόγηση στο όνομα της επιτυχίας, αλλά για μια τολμηρή αποθέωση της ακαταμάχητης συνθήκης της κινηματογραφικής εξιδανίκευσης, για μια ωδή στις ιαματικές ιδιότητες του σινεμά. Μπορεί να λέμε ότι η ζωή δεν είναι σινεμά, αλλά χωρίς αυτό δεν θα υπήρχε κανείς για να μας «λυπηθεί», για να πραγματώσει ενδεχόμενα απίθανα, αλλά επιθυμητά. Ευτυχώς, έναν αιώνα μετά την κυκλοφορία της ταινίας του Μουρνάου, το σινεμά είναι ακόμα εδώ.

Ο «Τελευταίος των ανθρώπων» προβάλλεται σε επανέκδοση από την Πέμπτη 13 Ιουνίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ