Κυκλοφόρησε το περιοδικό Σινεμά με ένα μεγάλο αφιέρωμα στα καλύτερα κινηματογραφικά σκορ. Διάλεξε 100, και έκανε εξαιρετική δουλειά.
Δύσκολο να συμπεριλάβεις όλα τα "καλύτερα", και να καλύψεις τα γούστα των σινεφίλ, που δεν μπορούν και στο φινάλε δεν θέλουν να διαχωρίσουν τα ορχηστρικά από τα τραγουδιστικά, και τα πρωτότυπα από τις εκλεκτικές συλλογές- και αναφέρω ενδεικτικά ότι έχει συνθέσει με έτοιμα και παλιά ο Κουέντιν Ταραντίνο, ή το 2001, ή η αξέχαστη Οδύσσεια του Διαστήματος, με τον σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ να έχει απορρίψει ετσιθελικά την original μουσική του σπουδαίου Άλεξ Νορθ (μπορείτε να τη βρείτε σε μεταγενέστερη ενορχήστρωση του Τζέρι Γκόλντσμιθ), έναντι των κλασσικών βαλς του Στράους και των μοντέρνων ήχων του Λιγκέτι.
Διότι, υπάρχουν τα πιό σημαντικά, τα πιό αγαπημένα, και τα καλύτερα σύμφωνα με, ας πούμε, αντικειμενικές λίστες, και δεν συμπίπτουν όλα αυτά πάντοτε.
Για παράδειγμα, το νούμερο 2, σύμφωνα πάντα με τη λίστα του Σινεμά, που είναι το Vertigo, ο Δεσμώτης του Ιλίγγου. Είναι και υπέροχο και σημαντικό.
"Ερως και Θάνατος. Αυτό είναι το δίπολο που εμπνέει ένα από τα σημαντικότερα σάουντρακ στην ιστορία του κινηματογράφου, γραμμένο για μία από τις καλύτερες (ενδεχομένως και η καλύτερη;) ταινίες όλων των εποχών. Στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», κάθε καρέ και καθεμία νότα έχουν συνωμοτήσει για να υπηρετήσουν με ακρίβεια την επί της οθόνης φιλμική χημεία και τη συγκινησιακή της ώσμωση με το κοινό. Ο Μπέρναρντ Χέρμαν, με διάθεση ονειρική, εμμονική και μελαγχολική, συνέθεσε μία υπνωτιστική συμφωνία. Παράλληλα, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ σκηνοθέτησε μια πραγματεία πάνω στη νεκροφιλική παρεκτροπή μιας παθιασμένης αγάπης. Ο «Δεσμώτης» αποτελεί μόλις την τέταρτη συνεργασία τους, αλλά φανερώνει την υψηλή αντίληψη και τον σεβασμό που έτρεφε ο ένας για το έργο του άλλου. Η μουσική αναβαθμίζει την εικόνα και η συνθετική βραδύτητα αναδεικνύει σχολαστικά το μυστήριο. Παρατηρεί ατμοσφαιρικά τη σκηνοθετική μεθοδολογία, μέχρι τα αγνά αισθήματα να εκραγούν στο πανί και στις παρτιτούρες. Ο Σκότι, η Μαντλίν και η Τζούντι συνοδεύονται από παραισθησιογόνα έγχορδα και εφιαλτικές καστανιέτες. Το σαρωτικό ερωτικό θέμα δημιουργεί ένα καλειδοσκόπιο ανατρεπτικού σασπένς, συμπλεγματικής λαγνείας και μανιακής ιδεοληψίας και σαν άλλη δίνη βυθίζει σε ίλιγγο το συναίσθημα. Ο Χέρμαν συνοδεύει με συμπάθεια και έλεγχο το μελόδραμα και θριαμβεύει μαεστρικά, αντιπαραβάλλοντας φετιχισμό και ρομαντισμό και αναδεικνύοντας έτσι το πάθος και τον έρωτα ως απόλυτο κυρίαρχο".
Αυτά τα γράφει ο Πάνος Γκένας, ενώ ο φίλος Μάρκος Φράγκος αποκαθιστά τη soul μουσική στον κινηματογράφο, επισημαίνοντας τα σπουδαία σκορ που έγραψαν ο Μάρβιν Γκέϊ, ο Κουίνσι Τζόουνς, ο Ρόϊ Έϊγιερς, και φυσικά ο Μπόμπι Γούμακ, ο οποίος πέθανε πρόσφατα, έχοντας μείνει αθάνατος, ανάμεσα σε άλλα, με το Across 110th Street, που βρίσκεται στη θέση 65 και που είχαμε ακούσει στους τίτλους τέλος του "Τζάκι Μπράουν".
"Ο Μπάρι Σίαρ διαρρήγνυε τα όρια του blaxploitation με αυτήν την περιπέτεια από τα βάθη του Χάρλεμ, κερδίζοντας την κριτική αποδοχή, δεν ήξερε, όμως, ότι θα κέρδιζε και τη θέση του στην ιστορία, κυρίως λόγω της μουσικής που συνέθεσαν ο Μπόμπι Γούμακ και ο Τζέι Τζέι Τζόνσον. Ενα από τα αδιαμφισβήτητα πιο επιδραστικά «μαύρα» σάουντρακ όλων των εποχών που έχει αντισταθεί στη λήθη του χρόνου".
Στον κατάλογο θα συναντήσετε τους περισσότερους από τους μεγάλους, όπως τον Μπέρναρντ Χέρμαν, τον Τζέρι Γκόλντσμιθ για το Chinatown, τον Άλεξ Νορθ για την πρώτη απόπειρα τζαζ με το Λεωφορείο ο Πόθος, τον Ντιμίτρι Τιόμκιν και τον Ντέϊβοντ Ράκσιν.
Αρκετούς Ευρωπαίους, με μεγάλη γκάμα, από τον Μισέλ Λεγκράν μέχρι τους Tangerine Dream και τον Τζιόρτζιο Μορόντερ.
Και, δικαίως, λίγους Έλληνες, τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι και τον Βαγγέλη- τους υπόλοιπους, σε μια ελληνικότερη λίστα, με ενδιαφέρον και ποικιλία.
Αναγκαστικά, λείπουν κάποιοι, κυρίως Ιταλοί, που βρίσκονται μακριά από τη σφαίρα ενδιαφερόντων των Όσκαρ και της διεθνούς δισκογραφίας, ενώ δεν παραλείπονται καλτ διαμαντάκια, όπως το Vampyros Lesbos.
Σε μια λίστα που θα κάνουμε σύντομα στη Lifo, θα συμπεριλάβουμε και τους κρυμμένους θησαυρούς, που αξίζει να ψάξετε και να ακούσετε.
σχόλια