Τι έκανε λάθος η Ρόζμαρι για να τιμωρηθεί με ισόβια κόλαση;

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Η Ρόζμαρι Γούντχαουζ φαίνεται να πέφτει θύμα μιας σατανικής συνωμοσίας.
0

Είχε προηγηθεί η Νύχτα των Βρικολάκων, μια νόστιμη, ελαφριά, σατιρική αγγλόφωνη ενασχόληση του Ρόμαν Πολάνσκι με τη λαϊκή δεισιδαιμονία στην οικεία γι’ αυτόν Ευρώπη, με τη Σάρον Τέιτ και τον πρώτο καταγεγραμμένο queer vampire, αλλά δεν είναι τυχαία η επιλογή του Μωρού της Ρόζμαρι για το αμερικανικό του ντεμπούτο: η διασκευή του best seller του Άιρα Λέβιν, με μεγαλύτερη αφηγηματική οικονομία και πιο σφιχτή στο σασπένς, μπορεί να ερμηνευθεί ανάλογα με την εποχή και σύμφωνα με τις προσλαμβάνουσες και τη διάθεση του θεατή.

Η Ρόζμαρι Γούντχαουζ φαίνεται να πέφτει θύμα μιας σατανικής συνωμοσίας. Οι καλοπροαίρετοι γείτονες την προσελκύουν με βοτάνια και ευγενική κουβεντούλα, μια δαιμονική οντότητα τη βιάζει στον ύπνο της, ο μοναδικός άνθρωπος που την προειδοποιεί, ο φίλος Χατς, δεν καταφέρνει να επιβιώσει για να τη σώσει και το παιδί που κυοφορεί περιέρχεται στα χέρια μιας απόκοσμης συμμορίας – οι εκκλήσεις της πέφτουν στο κενό, σαν τις βουβές φωνές απελπισίας σε έναν αδιέξοδο εφιάλτη.

Ωστόσο, μπορεί να είναι παράφρων και να τα φαντάζεται όλα, απλώς ο Πολωνός σκηνοθέτης τής παραχωρεί τη θέση του οδηγού έτσι ώστε να βιώνουμε μαζί της όλα της τα βάσανα και εν τέλει να την πιστεύουμε.

Στο υπογάστριο του αγνού τρόμου φιλοτεχνεί αυτό που η κριτικός Πενέλοπε Γκίλιατ βάφτισε «γυναικολογικό gothic», ένα δράμα μυστηρίου για μια νέα κοπέλα που παρακολουθεί ανήμπορη να της ληστεύουν τη ζωή που ονειρεύτηκε, μια ιστορία που καλοστέκεται στην εποχή του #metoo. 

Ανάμεσα στις δυο εκδοχές της φιλμικής πραγματικότητας, ο Πολάνσκι μεγαλουργεί με το ουσιαστικό νόημα του αριστουργήματός του: αυτό που αληθινά συμβαίνει στην γκρίζα ζώνη της αλληγορίας είναι η μικροαστική προσπάθεια κοινωνικής αναρρίχησης ενός ζευγαριού πέρα από τα κυβικά του. Το Μανχάταν είναι το δικό τους Κάμελοτ και η αναγεννησιακού ρυθμού πολυκατοικία (το εμβληματικό κτίριο Ντακότα, εκεί όπου χρόνια αργότερα θα έχανε τραγικά τη ζωή του ο Τζον Λένον, το ιδανικό γοτθικό σκηνικό για μια μοντέρνα φρίκη) το εφαλτήριο για μια ζωή που δεν τους ανήκει, αν και πολύ θα ήθελαν να αποκτήσουν.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Ο σύζυγος, ο Γκάι Γούντχαουζ, είναι ηθοποιός του θέατρου, σνομπ και μάτσο, ένας κυνικός οπορτουνιστής που περιφέρει τη Ρόζμαρι ως τρόπαιο, ειρωνευόμενος το ελαφρώς υστερικό της ύφος.

Ο σύζυγος, ο Γκάι Γούντχαουζ, είναι ηθοποιός του θέατρου, σνομπ και μάτσο, ένας κυνικός οπορτουνιστής που περιφέρει τη Ρόζμαρι ως τρόπαιο, ειρωνευόμενος το ύφος της και αρχικά δεν καλοβλέπει τους χαμογελαστούς ενοίκους της διπλανής πόρτας, αλλά αλλάζει άρδην συμπεριφορά όταν η Μίνι Κάστεβετ (Όσκαρ στη Ρουθ Γκόρντον για τον απατηλά καθησυχαστικό χαρακτήρα που πλάθει μεθοδικά) του χαρίζει ένα φυλαχτό και βρίσκει τον άνδρα της, Ρόμαν, συναρπαστικό, ενώ έδειχνε να τον βαριέται στην πρώτη τους συνάντηση.

Ο John Cassavetes μεταμορφώνεται θαυματουργά στη μυστική, φαουστική του συμφωνία με αντάλλαγμα μια επιτυχία στο Broadway και ακονίζει την απειλητική του δεινότητα τη στιγμή που οφείλει να ξεγελάσει τη γυναίκα του, λέγοντάς της πως ήταν εκείνος που έκανε σεξ μαζί της στη χειρότερη νύχτα της ζωής της, δίνοντας την υπόσχεση πως θα κόψει τα νύχια που την έγδαραν!

Περιτριγυρισμένη από άνδρες που βασικά της φέρονται σαν να είναι τρελή, η Ρόζμαρι παλεύει μόνη της για μια λάθος επιλογή. Και μπορεί οι Deep Purple να έγραψαν το «Why didn’t Rosemary» για το τρίτο τους άλμπουμ το 1969, έναν χρόνο μετά την πρεμιέρα της ταινίας, θέτοντας το ερώτημα «Γιατί η Ρόζμαρι δεν πήρε το χάπι;», αλλά το ολέθριο παράπτωμά της ίσως και να μην ήταν η επεισοδιακή εγκυμοσύνη αλλά το ότι δεν κατάλαβε έγκαιρα πως με το φιλόδοξο άλμα της μπλέκει με τον λάθος κύκλο ανθρώπων – όταν αντιλήφθηκε πως θα την καταπιούν, ήταν πλέον αργά και το μόνο που της απέμενε ήταν να παραδοθεί και να αποδεχθεί τη μοίρα της, με ένα παιδί που δεν θα τη αναγνωρίσει ποτέ ως εξ αίματος συγγενή.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Η Μία Φάροου ποτέ δεν ήταν πιο πειστική και ευάλωτη κόντρα στις προσδοκίες.

Στην αποδόμηση της δυσδιάκριτης ταξικής ενσωμάτωσης ο Πολάνσκι αναδεικνύει την πρωταγωνίστρια ως μοναχική, παρεξηγημένη, τραγική μορφή, και της επιφυλάσσει μια τιμωρία στην κόλαση με αμέριστη και ασίγαστη συμπάθεια! Ο άνθρωπος που την επόμενη δεκαετία κατηγορήθηκε και εκδιώχθηκε αυτήν τη φορά δεν ταυτίζεται με έναν άνδρα (τον Πιανίστα, τον Ντρέιφους ή τον Όλιβερ Τουίστ, όλοι παραλλαγές της κυνηγημένης περσόνας του) αλλά με μια μάλλον ασήμαντη, χαριτωμένη, μοδάτα κοντοκουρεμένη, φοβική μέλλουσα έγκυο – μήπως περιγράφει, εν μέρει και έμμεσα, τα συναισθήματά του ως προνομιούχου αν και ενδόμυχα συμπλεγματικού μετανάστη, δύσπιστου απέναντι σε ένα σύστημα που δύσκολα θα τον αποδεχόταν ως δικό του;

Η συνέχεια δικαίωσε τις ανησυχίες του (όχι πως κι αυτός δεν έβαλε το χέρι του για να χαράξει μια μυθιστορηματικών διαστάσεων τρικυμιώδη διαδρομή στο Χόλιγουντ), αλλά στο μεταξύ υπέγραψε μια κλασική, πάντα φρέσκια, αναλλοίωτα hip ιστορία διαχρονικού τρόμου, βαθιά συνταρακτική παρά εξωστρεφώς αποκρουστική, που μάλιστα τον έφερε, εντελώς παράλογα, αφού έλειπε σε επαγγελματικό ταξίδι στην Ευρώπη και δεν είχε απολύτως καμία σχέση, στην πρώτη σειρά των υπόπτων για τη δολοφονία της Τέιτ λόγω των σατανιστικών συνδέσεων (ή μάλλον συμπαραδηλώσεων) με την «οικογένεια» του Τσάρλι Μάνσον.

Και στο υπογάστριο του αγνού τρόμου φιλοτεχνεί αυτό που η κριτικός Πενέλοπε Γκίλιατ βάφτισε «γυναικολογικό gothic», ένα δράμα μυστηρίου για μια νέα κοπέλα που παρακολουθεί ανήμπορη να της ληστεύουν τη ζωή που ονειρεύτηκε, μια ιστορία που καλοστέκεται στην εποχή του #metoo. Ο Πολάνσκι διέκρινε την καταστροφή από μέσα και τη διατύπωσε μέσα από έναν συνδυασμό κλασικού και genre κινηματογραφικού συντακτικού, την ίδια περίοδο που το αμερικανικό σινεμά, με την Οδύσσεια του Διαστήματος και τον Πλανήτη των Πιθήκων, παιάνιζε εσχατολογικές προφητείες για ψαγμένους hipsters.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Ο Πολάνσκι διέκρινε την καταστροφή από μέσα και τη διατύπωσε μέσα από έναν συνδυασμό κλασικού και genre κινηματογραφικού συντακτικού.

Η Μία Φάροου, προερχόμενη από την επιτυχημένη τηλεοπτική σαπουνόπερα «Peyton Place» και το νωπό διαζύγιό της με τον Φρανκ Σινάτρα, ποτέ δεν ήταν πιο πειστική και ευάλωτη κόντρα στις προσδοκίες, υπερβαίνοντας ακόμη και τις ικανότητές της, όσο κι αν ο Γούντι Άλεν στη συνέχεια της καριέρας της τής προσέφερε μια σειρά από ρόλους (γ)ραμμένους στο σεπτό ταπεραμέντο της.

Ψυχολογικό θρίλερ με «επιστημονικά» μελετημένες εντάσεις και μαεστρικές στροφές στην πλοκή, horror για την εμφάνιση του κακού που κανείς δεν διανοείται να δεχθεί με απτούς όρους, υψηλή σάτιρα με όσο χρειάζεται «ψιλό» δούλεμα, καθώς και οικογενειακό δράμα ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο ζευγάρι και τους χαμογελαστούς γείτονες με πολλά τηλεφωνήματα και μαγειρέματα, το Μωρό της Ρόζμαρι επεξεργάζεται απανωτές pulp πληροφορίες πάνω σε ένα αποκρυφιστικό υπόβαθρο και τις ανακατασκευάζει σε ένα αριστούργημα με ανεξάντλητα αποθέματα ανάγνωσης, που ο χρόνος δεν έχει φθείρει ούτε στο ελάχιστο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης: Μία από τις σκοτεινότερες πτυχές της νεότερης ελληνικής ιστορίας

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ