Τι έκανε λάθος η Ρόζμαρι για να τιμωρηθεί με ισόβια κόλαση;

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Η Ρόζμαρι Γούντχαουζ φαίνεται να πέφτει θύμα μιας σατανικής συνωμοσίας.
0

Είχε προηγηθεί η Νύχτα των Βρικολάκων, μια νόστιμη, ελαφριά, σατιρική αγγλόφωνη ενασχόληση του Ρόμαν Πολάνσκι με τη λαϊκή δεισιδαιμονία στην οικεία γι’ αυτόν Ευρώπη, με τη Σάρον Τέιτ και τον πρώτο καταγεγραμμένο queer vampire, αλλά δεν είναι τυχαία η επιλογή του Μωρού της Ρόζμαρι για το αμερικανικό του ντεμπούτο: η διασκευή του best seller του Άιρα Λέβιν, με μεγαλύτερη αφηγηματική οικονομία και πιο σφιχτή στο σασπένς, μπορεί να ερμηνευθεί ανάλογα με την εποχή και σύμφωνα με τις προσλαμβάνουσες και τη διάθεση του θεατή.

Η Ρόζμαρι Γούντχαουζ φαίνεται να πέφτει θύμα μιας σατανικής συνωμοσίας. Οι καλοπροαίρετοι γείτονες την προσελκύουν με βοτάνια και ευγενική κουβεντούλα, μια δαιμονική οντότητα τη βιάζει στον ύπνο της, ο μοναδικός άνθρωπος που την προειδοποιεί, ο φίλος Χατς, δεν καταφέρνει να επιβιώσει για να τη σώσει και το παιδί που κυοφορεί περιέρχεται στα χέρια μιας απόκοσμης συμμορίας – οι εκκλήσεις της πέφτουν στο κενό, σαν τις βουβές φωνές απελπισίας σε έναν αδιέξοδο εφιάλτη.

Ωστόσο, μπορεί να είναι παράφρων και να τα φαντάζεται όλα, απλώς ο Πολωνός σκηνοθέτης τής παραχωρεί τη θέση του οδηγού έτσι ώστε να βιώνουμε μαζί της όλα της τα βάσανα και εν τέλει να την πιστεύουμε.

Στο υπογάστριο του αγνού τρόμου φιλοτεχνεί αυτό που η κριτικός Πενέλοπε Γκίλιατ βάφτισε «γυναικολογικό gothic», ένα δράμα μυστηρίου για μια νέα κοπέλα που παρακολουθεί ανήμπορη να της ληστεύουν τη ζωή που ονειρεύτηκε, μια ιστορία που καλοστέκεται στην εποχή του #metoo. 

Ανάμεσα στις δυο εκδοχές της φιλμικής πραγματικότητας, ο Πολάνσκι μεγαλουργεί με το ουσιαστικό νόημα του αριστουργήματός του: αυτό που αληθινά συμβαίνει στην γκρίζα ζώνη της αλληγορίας είναι η μικροαστική προσπάθεια κοινωνικής αναρρίχησης ενός ζευγαριού πέρα από τα κυβικά του. Το Μανχάταν είναι το δικό τους Κάμελοτ και η αναγεννησιακού ρυθμού πολυκατοικία (το εμβληματικό κτίριο Ντακότα, εκεί όπου χρόνια αργότερα θα έχανε τραγικά τη ζωή του ο Τζον Λένον, το ιδανικό γοτθικό σκηνικό για μια μοντέρνα φρίκη) το εφαλτήριο για μια ζωή που δεν τους ανήκει, αν και πολύ θα ήθελαν να αποκτήσουν.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Ο σύζυγος, ο Γκάι Γούντχαουζ, είναι ηθοποιός του θέατρου, σνομπ και μάτσο, ένας κυνικός οπορτουνιστής που περιφέρει τη Ρόζμαρι ως τρόπαιο, ειρωνευόμενος το ελαφρώς υστερικό της ύφος.

Ο σύζυγος, ο Γκάι Γούντχαουζ, είναι ηθοποιός του θέατρου, σνομπ και μάτσο, ένας κυνικός οπορτουνιστής που περιφέρει τη Ρόζμαρι ως τρόπαιο, ειρωνευόμενος το ύφος της και αρχικά δεν καλοβλέπει τους χαμογελαστούς ενοίκους της διπλανής πόρτας, αλλά αλλάζει άρδην συμπεριφορά όταν η Μίνι Κάστεβετ (Όσκαρ στη Ρουθ Γκόρντον για τον απατηλά καθησυχαστικό χαρακτήρα που πλάθει μεθοδικά) του χαρίζει ένα φυλαχτό και βρίσκει τον άνδρα της, Ρόμαν, συναρπαστικό, ενώ έδειχνε να τον βαριέται στην πρώτη τους συνάντηση.

Ο John Cassavetes μεταμορφώνεται θαυματουργά στη μυστική, φαουστική του συμφωνία με αντάλλαγμα μια επιτυχία στο Broadway και ακονίζει την απειλητική του δεινότητα τη στιγμή που οφείλει να ξεγελάσει τη γυναίκα του, λέγοντάς της πως ήταν εκείνος που έκανε σεξ μαζί της στη χειρότερη νύχτα της ζωής της, δίνοντας την υπόσχεση πως θα κόψει τα νύχια που την έγδαραν!

Περιτριγυρισμένη από άνδρες που βασικά της φέρονται σαν να είναι τρελή, η Ρόζμαρι παλεύει μόνη της για μια λάθος επιλογή. Και μπορεί οι Deep Purple να έγραψαν το «Why didn’t Rosemary» για το τρίτο τους άλμπουμ το 1969, έναν χρόνο μετά την πρεμιέρα της ταινίας, θέτοντας το ερώτημα «Γιατί η Ρόζμαρι δεν πήρε το χάπι;», αλλά το ολέθριο παράπτωμά της ίσως και να μην ήταν η επεισοδιακή εγκυμοσύνη αλλά το ότι δεν κατάλαβε έγκαιρα πως με το φιλόδοξο άλμα της μπλέκει με τον λάθος κύκλο ανθρώπων – όταν αντιλήφθηκε πως θα την καταπιούν, ήταν πλέον αργά και το μόνο που της απέμενε ήταν να παραδοθεί και να αποδεχθεί τη μοίρα της, με ένα παιδί που δεν θα τη αναγνωρίσει ποτέ ως εξ αίματος συγγενή.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Η Μία Φάροου ποτέ δεν ήταν πιο πειστική και ευάλωτη κόντρα στις προσδοκίες.

Στην αποδόμηση της δυσδιάκριτης ταξικής ενσωμάτωσης ο Πολάνσκι αναδεικνύει την πρωταγωνίστρια ως μοναχική, παρεξηγημένη, τραγική μορφή, και της επιφυλάσσει μια τιμωρία στην κόλαση με αμέριστη και ασίγαστη συμπάθεια! Ο άνθρωπος που την επόμενη δεκαετία κατηγορήθηκε και εκδιώχθηκε αυτήν τη φορά δεν ταυτίζεται με έναν άνδρα (τον Πιανίστα, τον Ντρέιφους ή τον Όλιβερ Τουίστ, όλοι παραλλαγές της κυνηγημένης περσόνας του) αλλά με μια μάλλον ασήμαντη, χαριτωμένη, μοδάτα κοντοκουρεμένη, φοβική μέλλουσα έγκυο – μήπως περιγράφει, εν μέρει και έμμεσα, τα συναισθήματά του ως προνομιούχου αν και ενδόμυχα συμπλεγματικού μετανάστη, δύσπιστου απέναντι σε ένα σύστημα που δύσκολα θα τον αποδεχόταν ως δικό του;

Η συνέχεια δικαίωσε τις ανησυχίες του (όχι πως κι αυτός δεν έβαλε το χέρι του για να χαράξει μια μυθιστορηματικών διαστάσεων τρικυμιώδη διαδρομή στο Χόλιγουντ), αλλά στο μεταξύ υπέγραψε μια κλασική, πάντα φρέσκια, αναλλοίωτα hip ιστορία διαχρονικού τρόμου, βαθιά συνταρακτική παρά εξωστρεφώς αποκρουστική, που μάλιστα τον έφερε, εντελώς παράλογα, αφού έλειπε σε επαγγελματικό ταξίδι στην Ευρώπη και δεν είχε απολύτως καμία σχέση, στην πρώτη σειρά των υπόπτων για τη δολοφονία της Τέιτ λόγω των σατανιστικών συνδέσεων (ή μάλλον συμπαραδηλώσεων) με την «οικογένεια» του Τσάρλι Μάνσον.

Και στο υπογάστριο του αγνού τρόμου φιλοτεχνεί αυτό που η κριτικός Πενέλοπε Γκίλιατ βάφτισε «γυναικολογικό gothic», ένα δράμα μυστηρίου για μια νέα κοπέλα που παρακολουθεί ανήμπορη να της ληστεύουν τη ζωή που ονειρεύτηκε, μια ιστορία που καλοστέκεται στην εποχή του #metoo. Ο Πολάνσκι διέκρινε την καταστροφή από μέσα και τη διατύπωσε μέσα από έναν συνδυασμό κλασικού και genre κινηματογραφικού συντακτικού, την ίδια περίοδο που το αμερικανικό σινεμά, με την Οδύσσεια του Διαστήματος και τον Πλανήτη των Πιθήκων, παιάνιζε εσχατολογικές προφητείες για ψαγμένους hipsters.

Το μωρό της Ρόζμαρι, για πάντα Facebook Twitter
Ο Πολάνσκι διέκρινε την καταστροφή από μέσα και τη διατύπωσε μέσα από έναν συνδυασμό κλασικού και genre κινηματογραφικού συντακτικού.

Η Μία Φάροου, προερχόμενη από την επιτυχημένη τηλεοπτική σαπουνόπερα «Peyton Place» και το νωπό διαζύγιό της με τον Φρανκ Σινάτρα, ποτέ δεν ήταν πιο πειστική και ευάλωτη κόντρα στις προσδοκίες, υπερβαίνοντας ακόμη και τις ικανότητές της, όσο κι αν ο Γούντι Άλεν στη συνέχεια της καριέρας της τής προσέφερε μια σειρά από ρόλους (γ)ραμμένους στο σεπτό ταπεραμέντο της.

Ψυχολογικό θρίλερ με «επιστημονικά» μελετημένες εντάσεις και μαεστρικές στροφές στην πλοκή, horror για την εμφάνιση του κακού που κανείς δεν διανοείται να δεχθεί με απτούς όρους, υψηλή σάτιρα με όσο χρειάζεται «ψιλό» δούλεμα, καθώς και οικογενειακό δράμα ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο ζευγάρι και τους χαμογελαστούς γείτονες με πολλά τηλεφωνήματα και μαγειρέματα, το Μωρό της Ρόζμαρι επεξεργάζεται απανωτές pulp πληροφορίες πάνω σε ένα αποκρυφιστικό υπόβαθρο και τις ανακατασκευάζει σε ένα αριστούργημα με ανεξάντλητα αποθέματα ανάγνωσης, που ο χρόνος δεν έχει φθείρει ούτε στο ελάχιστο.

Το «Μωρό της Ρόζμαρι» προβάλλεται τη Δευτέρα 25/11 στον κινηματογράφο Studio στο πλαίσιο του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για το αφιέρωμα στον John Cassavetes.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM