Όταν οι AMK Architecture and Design, κατά κόσμον Άννα Κουτσουκώστα , Μαρίνα Φιλιππίδη και Αλεξάνδρα Συνεφιά, αφήνουν το γραφείο τους στην Πλατεία Μαβίλη, ταξιδεύουν με όλων των ειδών τα μέσα για να συναντήσουν τους απαιτητικούς διεθνείς πελάτες τους, για τους οποίους σχεδιάζουν γιοτ και κρουαζιερόπλοια. Παράλληλα, το γραφείο τους μελετά ξενοδοχεία κάθε κλίμακας, στα οποία μεταφέρουν την εμπειρία τους από το σχεδιασμό στη θάλασσα.
Η Ελλάδα σήμερα αποτελεί ένα παγκόσμιο κέντρο για την αρχιτεκτονική. Ως χώρα που βρίσκεται στο τοπ εκείνων που παρουσιάζουν πολλή και καλή αρχιτεκτονική παραγωγή στον τομέα της ιδιωτικής, πολυτελούς κατοικίας και στην φιλοξενία – συνακόλουθο του αναπτυξιακού μοντέλου της - μπορεί να υπερηφανευτεί για γραφεία με παγκόσμια εμβέλεια και αίγλη, τα οποία προτιμούν εγχώριοι και ξένοι επενδυτές. Στο κέντρο της Αθήνας, στην πλατεία Μαβίλη, βρίσκεται ένα διαφορετικό γραφείο, με εξειδίκευση στα έργα φιλοξενίας. Οι ΑΜΚ, ολοκληρώνουν ξενοδοχεία μεγάλης κλίμακας, έχοντας «αναδυθεί» από τη θάλασσα. Παράλληλα με το σχεδιασμό και τη μελέτη νέων, αλλά και την ongoing ανακαίνιση ιστορικών resorts, είναι ένα από τα τοπ 10 γραφεία στον κόσμο, που εξειδικεύονται στον σχεδιασμό πλοίων κρουαζιέρας ακτοπλοΐας και γιοτ.
Ταξιδεύοντας με ελικόπτερο και προορισμό το ναυπηγείο
Οι ΑΜΚ είναι η Άννα Κουτσουκώστα, Principal Architect, η Μαρίνα Φιλιππίδη, Principal Interior Designer και η Αλεξάνδρα Συνεφιά, Office Manager. Μαζί ανανεώνουν τη σχέση της μοντέρνας αρχιτεκτονικής με το παρόν, έχοντας αναλάβει το γραφείο που ιδρύθηκε από τον Μιχάλη και την Αγνή Κατζουράκη το 1974-1975 και καταθέτουν τη δική τους οπτική στο το σημαίνει να είσαι leader στον «ανδροκρατούμενο» χώρο του σχεδιασμού πλωτών μέσων.
«Λόγω της ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος έχουμε εργαστεί σε ναυπηγεία σε 3 ηπείρους. Έχουμε ταξιδέψει σε εξωτικά μέρη που πολλοί θα ζήλευαν, ενώ λίγοι θα φαντάζονταν την εξοντωτική- απαιτητική δουλειά. Υπήρξε φορά που χρειάστηκε μέσα σε 4 μέρες να ταξιδέψουμε Κολομβία-Τζαμάικα, για inspection κρουαζιερόπλοιου προς ανακαίνιση, επιστρέφοντας Αθήνα με ένα περιθώριο 5 ημερών για ετοιμασία πρότασης και πτήση πίσω στο Μαϊάμι για παρουσίαση στον πελάτη!» λέει η Μαρίνα Φιλιππίδη.
Όπως εξηγεί η Άννα Κουτσουκώστα, ο σχεδιασμός ενός γιοτ σε φέρνει σε επαφή με εξαιρετικούς, πολλές φορές εκκεντρικούς και απαιτητικούς πελάτες. Αλλά και με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. « Για να φτάσουμε στον τόπο συνάντησης με έναν πελάτη, έχει τύχει να ταξιδέψουμε και με λιαρ τζετ και με ελικόπτερο. Δεν είναι σπάνιο να συναντήσουμε πελάτες που δε έχουν εξαρχής καθορισμένο budget, γιατί είναι πολύ ανοιχτοί σε σχεδιαστικές προτάσεις, φτάνει αυτές να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους για έναν εξεζητημένο τρόπο ζωής. Αυτή η συνθήκη απελευθερώνει τη δημιουργικότητά μας, ενώ παράλληλα ανεβάζει τον πήχη στο ζητούμενο της πρωτοτυπίας. Ο σχεδιασμός μας πρέπει να είναι tailor made, πρωτότυπος και να υπάγεται σε αυστηρούς κανόνες λειτουργικότητας και προδιαγραφών. Για να μπορέσουμε να αγγίξουμε αυτού του είδους την πελατεία πρέπει να ξέρουμε καλά τη δουλειά μας, να είμαστε απόλυτα ακριβείς στο χρόνο και στο συμφωνηθέν budget, κάτι που έχουμε μάθει πολύ καλά από τη χρόνια συνεργασία με μεγάλα ναυπηγεία. Έχουμε συνεχή ενημέρωση για όλα τα νέα υλικά που κυκλοφορούν, από τα εργοστάσια του εξωτερικού, απ’ όπου και δειγματιζόμαστε », συμπληρώνει. Όταν σχεδιάζουμε για τη θάλασσα, κάθε διαδικασία από και για τον σχεδιασμό πρέπει να συνηγορεί με τις αισθήσεις του ανθρώπου στη θάλασσα. Δημιουργούμε μια πλωτή κατοικία οπού τα πάντα είναι προσβάσιμα κι οι προορισμοί ατελείωτοι. Αυτή η αίσθηση ελευθερίας στην ανοικτή θάλασσα και το απέραντο γαλάζιο, η άμεση επαφή και εναρμόνιση με το φυσικό στοιχείο συμπληρώνεται με ένα εσωτερικό, ιδιωτικό κόσμο, με ένα πολυτελές κουκούλι.
Οι ΑΜΚ αγαπούν τα φυσικά υλικά και τις ατελείωτες δυνατότητες τους, που δεν είθισται να χρησιμοποιούνται στη θάλασσα, σε συνδυασμό με κλασικές αξίες για κάθε έργο, όπως το ξύλο και άλλα γήινα, οργανικά υλικά
Από τη θάλασσα στην ξηρά
Οι ΑΜΚ μεταφέρουν δημιουργικά την εμπειρία του σχεδιασμού της ζωής στη θάλασσα, στο σχεδιασμό ξενοδοχείων. Και πράγματι, υπάρχουν κάποιες αρχές στο σχεδιασμό γιοτ και κρουαζιερόπλοιων που προσφέρουν πολύτιμες ιδέες για τα έργα ξηράς.
«Η άριστη διαχείριση χώρου είναι θεμελιώδης αρχή στον σχεδιασμό μας. Η σωστή εκμετάλλευση του χώρου και το σοφό πλέξιμο αισθητικής και λειτουργίας.» δίνει τον ορισμό των AMK η ΜΦ και προσθέτει «Λειτουργική πολυτέλεια, για εμάς σημαίνει πως ό, τι βλέπουμε δεν αρκεί να είναι μόνο αισθητικά ωραίο, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να είναι χρηστικό, πρακτικό και να αντέχει στον χρόνο και την χρήση.»
Οι ΑΜΚ πιστεύουν ακλόνητα ότι στο σχεδιασμό αρχικά εντυπωσιάζει η εμφάνιση, όμως στο τέλος κερδίζει η έξυπνη διαχείριση των αισθήσεων, η έντεχνη απόδοση μιας ατμόσφαιρας που συνάδει και πιο μικρή λεπτομέρεια.
«Επενδύουμε στην αρχιτεκτονική. Δημιουργούμε ένα διαχρονικό κέλυφος, στο οποίο ενσωματώνονται και εναρμονίζονται επιδέξια όλα αυτά τα στοιχεία που διαμορφώνουν την τελική εικόνα. Το όφελος για έναν επιχειρηματία είναι προφανές, αλλά και για τους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες που αποκτούν έναν χώρο τον οποίο αισθάνονται οικείο, στοιχεία του οποίου γεννούν συναισθήματα και εμπειρίες, ταυτόσημα με τις καλές διακοπές», συμπληρώνει.
Σχεδιάζοντας ένα ξενοδοχείο, η δημιουργικότητα και η φαντασία μας ξεφεύγουν από τους περιορισμούς. Από τη θάλασσα κρατάμε το “μάθημα” της εργονομίας, της αδιαπραγμάτευτης λειτουργικότητας και της αντοχής.
Ένας τρόπος έκφρασής τους είναι μέσω της σχέσης τους με τα υλικά. Ο σχεδιασμός ξενοδοχείων προσφέρει τη δυνατότητα εκτεταμένης χρήσης τους, με απόλυτη ελευθερία. Οι ΑΜΚ αγαπούν τα φυσικά υλικά και τις ατελείωτες δυνατότητες τους, που δεν είθισται να χρησιμοποιούνται στη θάλασσα, σε συνδυασμό με κλασικές αξίες για κάθε έργο, όπως το ξύλο και άλλα γήινα, οργανικά υλικά. «Στο σχεδιασμό ενός γιοτ μπορεί να δεις ακραία νέα σχεδιαστικά στοιχεία, ανάλογα με τις απαιτήσεις του ιδιοκτήτη. Για παράδειγμα, σε ένα γιοτ μπορεί πλέον να ενταχθεί ένας ολόκληρος κήπος! Ωστόσο κάθε υλικό και κατασκευή υπάγεται σε ειδικούς περιορισμούς. Επιπλέον, ειδικά στα κρουαζιερόπλοια, ακολουθούνται αυστηρά πρωτόκολλα πυρασφάλειας και στην επιλογή των υλικών. Σχεδιάζοντας ένα ξενοδοχείο, η δημιουργικότητα και η φαντασία μας ξεφεύγουν από τους περιορισμούς. Από τη θάλασσα κρατάμε το “μάθημα” της εργονομίας, της αδιαπραγμάτευτης λειτουργικότητας και της αντοχής, το οποίο πλέον διέπει ένα πιο ελεύθερο, γήινο σχεδιασμό», λέει η ΑΚ. Όπως στα πλοία, έτσι και στα ξενοδοχεία δίνουμε τεράστια σημασία, επενδύουμε θα λέγαμε, στον φωτισμό. Καθώς ο φωτισμός είναι πολύτιμο εργαλείο για να αναδείξεις και πολλές φορές για να καταξιώσεις έναν χώρο μοναδικό, ανεπανάληπτο, αφιερώνουμε σημαντικό χρόνο στην μελέτη φωτισμού δημιουργώντας το σήμα κατατεθέν ενός χώρου.
Μία τολμηρή ματιά στο μέλλον
Ένα γραφείο που συνεχίζει την πορεία του, επί σχεδόν 50 χρόνια, είναι ένας ζωντανός οργανισμός που ζει, αναπνέει, αφουγκράζεται και μεταβολίζει τις αλλαγές στο περιβάλλον του. Έτσι οι ΑΜΚ σήμερα εντοπίζουν τις τάσεις που αλλάζουν τα δεδομένα στο σχεδιασμό τους. Σήμερα, η κλίμακα αλλάζει και το μεγάλο γίνεται ξανά μικρό, το προϊόν διαφοροποιείται και γίνεται μοναδικό, ανατρεπτικά ευφάνταστο και ποιοτικό. Αν στα παλιότερα χρόνια η επιτυχία συμβολιζόταν από τη δυνατότητα συμμετοχής στη μαζική πλην upscale μόδα, σήμερα οι άνθρωποι θέλουν να ξεχωρίζουν. Ο καθένας θέλει να αυτοπροσδιοριστεί μέσα από μία μοναδική ταυτότητα που έχει μεν συνεκτικά στοιχεία με τους άλλους, παραμένει δε ανεπανάληπτη. Στον τομέα της φιλοξενίας η μοναδική ταυτότητα επιτυγχάνεται πια από ένα σύνολο στοιχείων : ο περιβάλλον χώρος , το κτίριο , τα προϊόντα , οι υπηρεσίες, η φιλοσοφία λειτουργίας, η ατμόσφαιρα. Επιστρέφουμε στην πιο μικρή κλίμακα, η οποία χαρακτηρίζεται από μία τάση προς το ελιτίστικο και η ιδιωτικότητα είναι η υπέρτατη πολυτέλεια. Η αλλαγή των παραστάσεων είναι απαραίτητη, γι’ αυτό πληθαίνουν οι βίλες και τα μικρά design ξενοδοχεία αλλά και τα μικρά specialty εστιατόρια έναντι των μεγάλων», εμβαθύνει η ΜΦ. Ο τόπος για όλα αυτά είναι οι μεγάλες πόλεις, που έχουν γίνει ξανά προορισμοί, αλλά και τα απρόσμενα σημεία, έξω από τον παραδοσιακό τουριστικό χάρτη, που αναδεικνύονται χάρη σε καταλύματα προορισμούς.
Παράλληλα, στον σχεδιασμό μας, δεν αγνοούμε τα τρία βασικά Χ: . Χώρος - οι βασικές συνιστώσες όπως η εντοπιότητα, και ο περιβάλλον χώρος. Χρόνος – δεν είναι τα πάντα το σήμερα και το εφήμερο παλιώνει γρήγορα. Χρήμα – πρέπει πάντα να σέβεσαι το budget», συμφωνούν και οι 3.
Οι AMK σχεδιάζουν ακούγοντας την ψυχή των πελατών τους, χωρίς να επιδιώκουν την αυτοπροβολή τους μέσω της αρχιτεκτονικής. Συνεπώς, δεν παράγουν τυποποιημένη αισθητική. «Δεν μπορείς να δίνεις στον πελάτη σου κάτι που δεν μπορεί πραγματικά να υποστηρίξει μετά. Γιατί όπως είπε και ο Walt Disney : You can design, create, and build the most wonderful place in the world. But it takes people to make the dream a reality.