Στο έργο των Micromega Architecture & Strategies, η αρχιτεκτονική των σχολείων διερευνά συνεχώς τον τρόπο με τον οποίο η αρχιτεκτονική μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα και να διαμορφώσει εμπειρίες. Στις περιπτώσεις του νέου κτιρίου του Pinewood School της Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη (σε συνεργασία με το Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν.Τομπάζη) και της πρότασης για το νέο σχολείο της Ελληνογαλλικής Σχολής στην Παλλήνη (σε συνεργασία με το γραφείο Z Level), διακρίνεται ένα κοινό όραμα: η εκπαίδευση υφίσταται ζωτικά σε σχέση με τον χώρο που τη φιλοξενεί. Ο χώρος επιχειρεί να διαμορφώσει την εμπειρία, να ενσωματώσει αξίες, να προτείνει τρόπους σκέψης, σχέσης και συμμετοχής.
Η αρχιτεκτονική των σχολείων είναι ένα από τα ελάχιστα πεδία όπου η μορφή μπορεί να έχει πραγματική επίδραση στην πορεία ενός ανθρώπου. Εδώ, η υλικότητα του χώρου επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε, αλληλεπιδρούμε, αισθανόμαστε ασφαλείς ή ανήκουμε. Δεν πρόκειται για αφηρημένες θεωρίες: η επιστημονική έρευνα, από αναλυτικά μοντέλα έως παρατήρηση και βιωματικές μαρτυρίες, επιβεβαιώνει ότι ο χώρος ρυθμίζει την προσοχή, ενισχύει ή διασπά τη συγκέντρωση, επηρεάζει την κατανόηση. Η προσωπική και ακαδημαϊκή εξέλιξη των μαθητών δεν διαχωρίζονται από τον φωτισμό, την ακουστική, την οργάνωση ή τη δυνατότητα για ελεύθερη κίνηση.
Σε αυτό το πλαίσιο, το αρχιτεκτονικό έργο των Micromega αλληλεπιδρά με το εκπαιδευτικό σύστημα με μέσα τον προσανατολισμό, την υλικότητα, τη σχέση με το φυσικό τοπίο, τη χωρική ελευθερία και τον φωτισμό. Τα σχολεία που σχεδιάζουν αντιμετωπίζουν την αρχιτεκτονική ως ενεργό πεδίο μάθησης - μια ζωντανή, διαρκώς εξελισσόμενη εμπειρία που δεν διαχωρίζει την παιδεία από το περιβάλλον.
Pinewood School
Το περιβάλλον μάθησης ενσωματώνει τη φύση, την τεχνολογία, τον στοχασμό και τη χαρά
Στο campus του Ανατόλια, σε ένα τοπίο ώριμο από μνήμη και ανθρώπινες ιστορίες , το νέο κτίριο του Pinewood School εκφράζει μια εκπαιδευτική πρόταση που δίνει στον χώρο τον ρόλο που του αναλογεί: συμμέτοχος στη διαδικασία της μάθησης, διαμορφωτής εμπειρίας και σχέσεων. Η αρχιτεκτονική μελέτη από τους Micromega Architecture & Strategies, σε συνεργασία με το Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν.Τομπάζη, αναδεικνύει τη σχολική μονάδα ως οργανισμό ανοιχτό, που κινείται, αναπνέει, μετασχηματίζεται.
Το σχολείο φιλοδοξεί να καλλιεργήσει πολίτες του κόσμου με αίσθηση ευθύνης, δημιουργικότητα και αυτονομία — και ο χώρος συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτή την κατεύθυνση, όχι μέσω συμβολισμών, αλλά μέσα από την καθημερινή του χρήση.
Ο σχεδιασμός του Pinewood βασίζεται στη συστηματική παρατήρηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές χρησιμοποιούν τον χώρο: πώς συγκεντρώνονται, πώς ξεκουράζονται, πού επιδιώκουν να βρεθούν μόνοι ή μαζί. Από αυτή την προσέγγιση γεννιέται ένα σύνολο που δεν επιβάλλει συμπεριφορές, αλλά ενεργοποιεί δυνατότητες: αίθρια για ομαδική και ατομική χρήση, διαδρομές με εναλλαγές θέας και φωτισμού, ήσυχες περιοχές, χώροι μετάβασης που μετατρέπονται σε πεδία κοινωνικότητας.
Το κτίριο οργανώνεται σε δύο κύριες πτέρυγες, ενταγμένες στον άξονα του campus και εναρμονισμένες με τη φυσική κλίση του εδάφους. Η σύνδεσή τους μέσα από έναν αιωρούμενο μεταλλικό διάδρομο ορίζει το τοπόσημο του σχολείου: μια ήπια κίνηση που προσφέρει οπτική επαφή με το στάδιο και τον ευρύτερο φυσικό ορίζοντα.


Η εσωτερική διάρθρωση δίνει προτεραιότητα στο βιωματικό μοντέλο μάθησης. Οι αίθουσες τοποθετούνται με τρόπο που ευνοεί τον φυσικό φωτισμό και τη βιοκλιματική λειτουργία, ενώ οι ενδιάμεσοι χώροι αποκτούν ρόλο ενεργό στη μαθησιακή ροή. Στο κέντρο, το εσωτερικό αίθριο με το χαρακτηριστικό σκίαστρο-κατασκευή, παραπέμπει άμεσα στο όνομα του σχολείου, δημιουργώντας μια χωρική μεταφορά της έννοιας του δέντρου: σταθερότητας, ανάπτυξης, αλληλεξάρτησης.
Η αρχιτεκτονική πρόταση συνδέεται οργανικά με τις αξίες του Pinewood και του Ανατόλια. Το σχολείο φιλοδοξεί να καλλιεργήσει πολίτες του κόσμου με αίσθηση ευθύνης, δημιουργικότητα και αυτονομία — και ο χώρος συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτή την κατεύθυνση, όχι μέσω συμβολισμών, αλλά μέσα από την καθημερινή του χρήση. Η επιλογή υλικών, η λογική προσανατολισμού, η βιώσιμη κατασκευή, οι ευέλικτες λειτουργίες, όλα συνδιαμορφώνουν ένα περιβάλλον μάθησης που ενσωματώνει τη φύση, την τεχνολογία, τον στοχασμό και τη χαρά.
Το σχολείο Pinewood είναι μια συνθετική απάντηση στο ερώτημα: πώς ζουν, σκέφτονται και σχετίζονται οι μαθητές του αύριο — μέσα από τον χώρο που τους φιλοξενεί σήμερα.
Νέο Σχολείο της Ελληνογαλλικής Σχολής
Μια σύγχρονη εκδοχή του Περιπάτου
Η πρόταση για το νέο σχολείο της Ελληνογαλλικής Σχολής στην Παλλήνη είναι μία αρχιτεκτονική λύση και παράλληλα πολιτισμική πρόταση. Στον κλειστό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τις εγκαταστάσεις του Δημοτικού και του Νηπιαγωγειόυ, η μελέτη των Micromega Architecture & Strategies σε συνεργασία με το γραφείο Z Level, διακρίθηκε με το 2ο βραβείο — αποτυπώνοντας με σαφήνεια το ερώτημα που η ίδια θέτει: Τι σημαίνει σήμερα “γαλλικό σχολείο στην Ελλάδα” και πώς η εκπαίδευση μπορεί να είναι πράξη τοπικής ένταξης και ταυτόχρονα διεθνούς ανοίγματος;
Ο σχεδιασμός θεμελιώνεται σε δύο πυλώνες: την παιδαγωγική σύνδεση με το φυσικό τοπίο και την απρόσκοπτη ένταξη στη μεσογειακή πολιτισμική και γεωγραφική πραγματικότητα. Αντλεί έμπνευση από τα αρχαία ελληνικά πρότυπα εκπαίδευσης – την Ακαδημία του Πλάτωνα, το Λύκειο του Αριστοτέλη – όπου η μάθηση δεν διαχωριζόταν από τον περίπατο, τη φύση, τον διάλογο στον ύπαιθρο χώρο. Οι χώροι του σχολείου προτείνουν ακριβώς αυτή την ενοποιημένη εμπειρία: τάξεις που συνδέονται με κήπους, αυλές που λειτουργούν ως πεδία κίνησης και στοχασμού, χώροι παιχνιδιού και αλληλεπίδρασης πάνω σε φυσικό έδαφος.

Το οικόπεδο, με ιστορικές αναφορές σε γεωργικές χρήσεις και ισχυρή σύνδεση με τον Υμηττό, προσφέρεται για μια αρχιτεκτονική που εστιάζει στην τοπικότητα και τη βιοποικιλότητα. Το κτίριο τοποθετείται στρατηγικά στο βόρειο άκρο, δημιουργώντας προστατευμένους αυλόγυρους από τους ανέμους, ενώ προς τα δυτικά ορίζεται από έναν όγκο που λειτουργεί ως φραγμός ακουστικής ρύπανσης, και όριο προς την οδό Λεωνταρίου.
Η κεντρική είσοδος οργανώνεται σε διάλογο με το εσωτερικό αίθριο και την αίθουσα υποδοχής, η οποία συνδέει λειτουργικά τις διοικητικές μονάδες, το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και τη βιβλιοθήκη. Η κλίμακα παραμένει ανθρώπινη, με την κτιριακή μάζα του σχολείου να διασπάται σε μικρότερους όγκους, οργανωμένους γύρω από τον κεντρικό κήπο — αρχιτεκτονική χειρονομία που συνδέεται με την εκπαιδευτική ιδέα του σχολείου ως κοινότητα και όχι ως μηχανή μάθησης.
Σημαντικό βάρος δίνεται στον εξωτερικό χώρο. Οι αυλές και οι κήποι αποκτούν χαρακτήρα βιωματικό: δεν πλαισιώνουν το σχολείο, είναι συστατικό της παιδαγωγικής του. Οι μαθητές καλούνται να κινηθούν σε χώρους με φυτεύσεις, σκιερά σημεία, σκληρές και ήπιες επιφάνειες, όρια που μπορούν να κατοικηθούν. Μικρές παρεμβάσεις — πάγκοι, σημεία ανάπαυσης, ελαφρύ εξοπλισμό — ενθαρρύνουν την προσωπική κατάκτηση του χώρου από τα παιδιά.

Η περιβαλλοντική διάσταση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πρότασης. Ο σχεδιασμός ενσωματώνει καινοτόμα στοιχεία βιοκλιματισμού και φυσικής ενσωμάτωσης: πράσινες όψεις που ενισχύουν τη μικροβιοποικιλότητα, χρήση υλικών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συλλογή όμβριων για επαναχρησιμοποίηση, φιλικό ενεργειακό αποτύπωμα. Κάθε εσωτερικός χώρος συνοδεύεται από έναν υπαίθριο ή ημιυπαίθριο αντίστοιχο — ώστε η εμπειρία του σχολείου να παραμένει ανοιχτή, πολυαισθητηριακή, ρυθμική.
Η πρόταση των Micromega για τη νέα Ελληνογαλλική Σχολή επανερμηνεύει την έννοια του σχολείου μέσα στο τοπίο, δίνοντας προτεραιότητα στην αίσθηση της εγγύτητας, στην οικειότητα με το φυσικό περιβάλλον, στην καθημερινή εμπειρία των μαθητών ως ελεύθερη και συνειδητή. Η αρχιτεκτονική αναγνωρίζει τη μορφωτική δύναμη της φύσης και την ενσωματώνει σε κάθε της επιλογή.


ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 27.3.2025