Η Αθήνα Ματώνει

Η Αθήνα Ματώνει Facebook Twitter
1

Του Πάνου Μιχαήλ

 


Ξεκίνησα με ένα μικρό απωθημένο από μικρός που δεν μπόρεσα να κάνω γκράφιτι στο νησί που μεγάλωσα, τις Σπέτσες.

Κάποια στιγμή όταν ήρθα Αθήνα είχα ενθουσιαστεί από τα πόστερς και την ζωγραφική του Αρκ που συναντούσα στις βόλτες μου. Ε, αυτο ήταν:-)

Η δράση στους δρόμους, ξεκίνησε κάποια στιγμή σαν διέξοδο από την πίεση που άρχισα να νιώθω σαν επαγγελματίας ζωγράφος. Καθαρά εγωιστικά, για την δική μου ευχαρίστηση, για να εκφραστώ όπως επιθυμώ, χωρίς συμβιβασμούς και οικονομικούς λόγους.

Μια προσπάθεια να ξαναβρώ την αρχική χαρά της δημιουργίας, έναν χαμένο ενθουσιασμό λόγο αλλαγής σκηνικού όταν η τέχνη άρχισε να γίνεται και για βιοποριστικούς λόγους.



Ζωγραφίζω για να βρω κάποια ισορροπία σαν καλλιτέχνης και σίγουρα παίζει κι ένα ζήτημα αποδοχής. Βέβαια είμαι σίγουρος πως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι αλλά δεν κάθομαι να το πολυαναλύσω.

Όταν μετά από καιρό ξαναβλέπω μερικά από αυτά που έχω φτιάξει νιώθω όπως όταν βλέπω οποιαδήποτε παλιά δουλειά μου μου. Ότι θέλω πολύ δουλειά 

ακόμα:-)

Πως βλέπω την μεταπήδηση από τους τοίχους στις γκαλερί; Αυτά τα δυο απλά δεν συμβαδίζουν. Με το που φύγει το περιβάλλον της πόλης από ένα έργο, απλά παύει να λέγεται street art. Αλλάζει η δυναμική του έργου, και φυσικά όταν μπαίνει ο παράγοντας χρήμα στην τέχνη, οι κανόνες αλλάζουν και μπαίνεις σε μια ζώνη εύθραυστη που τα πράγματα μπορεί εύκολα να στραβώσουν.

Βέβαια ο καλλιτέχνης μπορεί να βιοποριστεί  με αυτό τον τρόπο αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές και έντιμες. Προσωπικά τα έχω διαχωρίσει και δεν
έχω πρόβλημα όταν συμβαίνει. Μάλιστα είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις πώς
λειτουργεί ένας καλλιτέχνης σε διαφορετικά περιβάλλοντα.

Στις βασικές επιρροές μου είναι σίγουρα η σκηνή των κόμικς, ο Keith Haring, Matisse και βέβαια ο Αλέξης Ακριθάκης. Η λίστα μπορεί να πάει μακριά και να έχει αρκετούς ετερόκλητους καλλιτέχνες. Μπορώ να βρω αρετές και ερεθίσματα τόσο σε έναν πίνακα του Magritte όσο και σε ένα σχέδιο με κιμωλία ενός παιδιού. 

Μου λείπει η συνέπεια και η αφοσίωση για να είμαι ένας street artist
καλλιτέχνης. Βέβαια έχω κολλήσει μερικά paste ups σε Λισσαβώνα, Βερολίνο,
Άμστερνταμ, Λονδίνο, άλλα ήταν πιο πολύ για να πάρω μια γεύση από
άλλες πόλεις. Έγινε πιο πολύ στο χαλαρό και όχι με σοβαρό σκοπό. 

Η ζωή στην πόλη έχει αλλάξει πολύ, όπως και εγώ. Ίσως εγώ να έχω αλλάξει περισσότερο και βλέπω τα πράγματα πια με άλλη ματιά και λογική.

Η Αθήνα χάνει το συναίσθημα και τον ρομαντισμό της και αυτό είναι το
λιγότερο, αν και εμένα αυτό μου στοιχίζει περισσότερο. Λειτουργώ αρκετά
συναισθηματικά και θέλω να υπάρχει μια μαγεία εκεί έξω.

Πλέον το τοπίο είναι τόσο ρεαλιστικό και σκληρό που νιώθω ότι η δουλειά μου είναι σαν ένα αστείο στα πραγματικά προβλήματα που παρουσιάζονται. 

Το συναίσθημα είναι  απαραίτητο για να ξεπεράσεις μια κατάσταση. Τουλάχιστον εσωτερικά, να βρεις κάποια ισορροπία.

Η κατάσταση τώρα σαφώς και με έχει επηρεάσει. Όσο η κοινωνία παίρνει την κατηφόρα, αυτόματα σε επηρεάζει και θέλεις να το επεξεργαστείς και να εκφραστείς.

Να δώσεις την δική σου ερμηνεία και μια αφορμή στον άλλον να σκεφτεί, να παρηγορηθεί, να γελάσει ή να συγκινηθεί.

Επίσης, όποτε αποφασίζω να κάνω κάτι έξω, πλέον νιώθω έναν κίνδυνο που δεν τον ένιωθα στην αρχή. Ο κόσμος πεινά και αντιδρά.

 

Η Αθήνα ματώνει.


 


 

 

 



 

O Σωκράτης Αργείτης γεννήθηκε στη Σπέτσες το 1975. Σπούδασε στη σχολή Βακαλό ζωγραφική και σκηνογραφία την περίοδο 2000-2003. Από το 2000 μέχρι το 2007 συνεργάστηκε με τον σκηνογράφο Γιώργο Ασημακόπουλο. Έχει κάνει εικονογραφήσεις σε εφημερίδες/περιοδικά (Lifo, Athens Voice, Green, κ.α.) Τα τελευταία χρόνια έχει ενεργοποιηθεί σαν καλλιτέχνης του δρόμου φτιάχνοντας και κολλώντας χειροποίητες αφίσες (paste ups), με μεγάλο ενδιαφέρον για την Δημόσια Τέχνη (Public art / Street art). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια