125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μεσημέρι, 1957
Έγχρωμη ξυλογραφία 41Χ36,5 εκ.

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη

0

Ο σημαντικός χαράκτης Α. Τάσσος (Τάσσος Αλεβίζος) γνωστός από τις ξυλογραφίες του αλλά ακόμα γνωστότερος -σε παλιότερες γενιές- από τα γραμματόσημα των ελληνικών και κυπριακών ταχυδρομείων  και  τις εικονογραφήσεις του αναγνωστικών γυμνασίου, έχει αφήσει «κληρονομιά» πίσω του ένα σημαντικό έργο άγνωστο εν πολλοίς σήμερα.  Ξεκίνησε την καλλιτεχνική του σταδιοδρομία από πολύ νωρίς, μόλις 16 χρονών ως σπουδαστής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου πήρε τα πρώτα του μαθήματα  στα εργαστήρια του Κωνσταντίνου Παρθένη και του Γιάννη Κεφαλληνού, ο οποίος έμελλε να τον επηρεάσει καθοριστικά στην επιλογή του να στραφεί στη χαρακτική. 

 

Έφηβος ακόμα εν μέσω της δικτατορίας Μεταξά δραστηριοποιήθηκε μαζί με άλλους καλλιτέχνες στο ΚΚΕ, του οποίου ήταν μέλος από το 1930. Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και, μαζί με άλλους μαθητές του Κεφαλληνού, σχεδίασε αφίσες για την Αντίσταση. 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ο τρελός, 1939-42
Δίχρωμη ξυλογραφία 33,4Χ28,8 εκ.

 

Εκτέλεσε μια σειρά από υπερμεγέθεις ξυλογραφίες τοίχου που δεν τις τύπωνε σε χαρτί αλλά μετά τη χάραξη τους, τις εξέθετε πάνω στο ξύλο προσδίδοντας στο έργο του μνημειακό χαρακτήρα.

 

Μετά την Κατοχή και τον Εμφύλιο είχε μεγάλη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Ακριβώς εκείνη την πρώτη μεταπολεμική περίοδο γνώρισε και το χαράκτη Γαλάνη στο Παρίσι ο οποίος έπαιξε αναμφισβήτητο ρόλο στην τεχνοτροπία του, όπως άλλωστε παλιότερα ο Κεφαλληνός. Το 1949 συμμετείχε στην ίδρυση της ομάδας Στάθμη με την οποία το 1953 έκανε την πρώτη σημαντική του έκθεση - επρόκειτο να ακολουθήσουν πάμπολλες άλλες, ατομικές και μη. Βιοποριστικά εικονογραφούσε βιβλία, λευκώματα, γραμματόσημα, ενώ παράλληλα  εκπροσώπησε την Ελλάδα σε σημαντικές εκθέσεις διεθνώς.

 

Υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής ανά την ελληνική επικράτεια χάρη στα χαρακτικά του που απεικονίζουν εργάτες της υπαίθρου, γυναίκες και άντρες του μόχθου, αρχικά με τη χρήση χρωμάτων- κάτι που σταδιακά εγκατέλειψε. Ο ανθρωποκεντρικός χαραχτήρας των απεικονίσεων του όμως που παρέπεμπαν σε τεχνοτροπίες βυζαντινές ακόμα και αρχαιοελληνικά μοτίβα καθιστούσαν το προσωπικό του στυλ ιδιαίτερα αναγνωρίσιμο και προσφιλές. 

 

Κατά την περίοδο 1967 – 1974, δηλαδή την επταετία που διήρκησε η Χούντα αποσύρθηκε από την καλλιτεχνική δραστηριότητα, σταμάτησε να εκθέτει όπως και να συνεργάζεται με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Παρέμεινε στην Ελλάδα απομονωμένος από την κεντρική καλλιτεχνική σκηνή ως αυτοεξόριστος. Παρόλα αυτά αμέσως μετά με την αποκατάσταση της δημοκρατίας η Εθνική Πινακοθήκη τον τίμησε με μία μεγάλη έκθεση. Τα χρόνια που ακολούθησαν εκτέλεσε μια σειρά από υπερμεγέθεις ξυλογραφίες τοίχου που δεν τις τύπωνε σε χαρτί αλλά μετά τη χάραξη τους, τις εξέθετε πάνω στο ξύλο προσδίδοντας στο έργο του μνημειακό χαρακτήρα. Διασημότερο ίσως  είναι το επιβλητικό έργο 5 μέτρων  για το Πολυτεχνείο το οποίο βρίσκεται στη Βουλή. Αλλά και τρεις συνθέσεις στο Δημαρχείο του Βόλου εκ των οκτώ που του είχαν αναθέσει αλλά δυστυχώς τον πρόλαβε ο θάνατος του και δεν ολοκλήρωσε. 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Κάθε πρωί, 1932
Ξυλογραφία 19Χ32 εκ.

 

«Ήταν ιδιαίτερα σημαντική η έκθεση  του Σεπτεμβρίου του 1975 αμέσως μετά τη δικτατορία» εξηγεί η επιμελήτρια κ. Ειρήνη Οράτη. «Δεν επρόκειτο για αναδρομική αλλά είχε θεματικό άξονα που ονόμασε «Μαύρο Άσπρο ΙΙ» με  έργα με έντονο συμβολικό χαρακτήρα που εκτέλεσε μέσα στα χρόνια της Χούντας. Καθώς η εποχή ήταν χρωματισμένη ανάλογα, η έκθεση είχε απρόσμενη επιτυχία με την προσέλευση απίστευτου αριθμού ανθρώπων. Η Εθνική Πινακοθήκη του έκανε μεγάλη αναδρομική το 1987, δύο χρόνια μετά το θάνατο του. Άλλωστε λίγο πριν πεθάνει είχε παραχωρήσει στην Πινακοθήκη όλες του τις ξυλογραφίες, σύνολο 150 έργα». 

 

Έχουν περάσει 30 χρόνια από το θάνατό του Τάσσου και 28 από εκείνη τη σημαντική έκθεση. Τι νεότερο έρχεται να καταθέσει η έκθεση του Μπενάκη;  Η κ. Οράτη απαντάει: «Εμείς έχουμε δύο στόχους. Καταρχήν να μπορέσουμε να δείξουμε το έργο του Τάσσου σε ένα διαφορετικό κοινό, και μάλιστα καθώς έχουν περάσει σχεδόν 30 χρόνια από την προηγούμενη έκθεση να δούμε κατά πόσο μπορεί να σταθεί η δουλειά του σήμερα και κατά δεύτερον, αφού ψάξαμε πολύ κάνοντας μεγάλη έρευνα βρήκαμε και παρουσιάζουμε έργα άγνωστα που δεν είχαν εκτεθεί σε προηγούμενες εκθέσεις». 

 

Η συλλογή της ALPHA Bank  παραχωρεί 34 έργα, η Εθνική Πινακοθήκη επίσης δανείζει έργα ενώ η Εταιρία Εικαστικών Τεχνών «Α.Τάσσος» που ίδρυσε η σύζυγος του και φίλοι του καλλιτέχνη και έχει στη διάθεση της αρχειακό υλικό, προσχέδια, ντοκουμέντα, ξύλινες πλάκες συμμετέχει εξίσου στο όλο εγχείρημα.  Δυστυχώς το Φιλοτελικό Μουσείο το οποίο  έχει όλες τις μακέτες των γραμματοσήμων που φιλοτέχνησε ο Τάσσος αδυνατεί να τις παραχωρήσει για την έκθεση.

 

Σύνολο 125 έργων αποτελούν την έκθεση, από τα σημαντικότερα και  χαρακτηριστικότερα έργα που καθόρισαν τη δημιουργική του πορεία που απαρτίζουν έξι ενότητες: Σπουδαστικά έργα  μεταξύ 1934 με 1940, έργα της Κατοχής 1940 με 1946, έγχρωμες ξυλογραφίες 1947 με 1960, «Μαύρο-Άσπρο 1960 με 1966 και «Μαύρο-Άσπρο ΙΙ» 1967 με 1974 και τα έργα μέχρι το τέλος της ζωής του 1975 με 1985. Ξυλογραφίες επί το πλείστον, κάποιες λιθογραφίες και χαλκογραφίες, και κάποιες από τις υπερμεγέθεις ξυλογραφίες τοίχου. 

 

Η έκθεση στο κτήριο της οδού Πειραιώς θα συμπληρωθεί από μία ταινία πορτρέτο, εργαλεία και αντικείμενα από το εργαστήριό του ενώ θα υπάρχουν ξεναγήσεις για έξι Σάββατα. 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μακέτα για την σύνθεση «Καλλιέργεια του καπνού», 1960
Τέμπερα σε ξύλο 59Χ308 εκ.

 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Το κορίτσι με τα μικρά δέντρα, 1963
Έγχρωμη ξυλογραφία 80Χ53 εκ.

 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σύνθεση, 1963
Ξυλογραφία 100Χ68 εκ.

 

 

125 έργα του χαράκτη Τάσσου από μια εποχή ηρωϊσμού και πίστης, στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σκλάβος Νο1, 1967
Ξυλογραφία 98,5Χ32,5 εκ.

 

 

info

Α. Τάσσος 1914-1985
03/12/2015 - 31/01/2016
Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς
www.benaki.gr

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ