«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Cameron Wilson, Shudu
0

Η έννοια της χρονοκάψουλας και η ιδέα της αποστολής πληροφοριών και πολιτιστικών αγαθών ως μεθόδου επικοινωνίας με μελλοντικές γενιές αφενός ή με εξωγήινους πολιτισμούς αφετέρου έχει υπάρξει θεμελιώδης στην επιστημονική φαντασία.

Όμως κατά τη διάρκεια της εποποιίας του Διαστήματος των περασμένων δεκαετιών οι γνωστοί Χρυσοί Δίσκοι των Voyager προσαρμόστηκαν στα ομώνυμα διαστημικά σκάφη, μεταφέροντας ήχους και εικόνες από τη Γη.

Τα διαστημόπλοια εκτοξεύθηκαν το 1977 με προορισμό τις παρυφές του ηλιακού μας συστήματος και στη συνέχεια τους εξωπλανήτες. Η διάρκεια ζωής των δίσκων εκτιμάται στα 500 εκατομμύρια χρόνια και δεν θα μάθουμε ποτέ αν βρέθηκε κάποιος παραλήπτης στο αέναο διαστημικό ταξίδι τους.

Αν όμως έπρεπε να επιχειρήσουμε κάτι αντίστοιχο σήμερα, την εποχή της ταχύτατης κατανάλωσης εικόνων και δεδομένων, τι θα περιλαμβάναμε σε αυτήν τη νέα υποτιθέμενη αποστολή; Πώς θα μπορούσαμε να περιγράψουμε με σαφήνεια τα ανθρώπινα επιτεύγματα, τον παγκόσμιο πολιτισμό (αλήθεια, υπάρχει κάτι τέτοιο;), τις γλωσσικές κατακτήσεις και κυρίως τον τρόπο που παράγουμε, καταναλώνουμε, αντιλαμβανόμαστε και νοηματοδοτούμε τις εικόνες τον 21ο αιώνα;

Μήπως, τελικά, αυτό στο οποίο θα έπρεπε να εστιάσουμε είναι ένα σήμα κινδύνου για το αβέβαιο μέλλον του πλανήτη;

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Jon Rafman Nacozari De Garcia, Montezuma, Sonora, Mexico, 2011, The Nine Eyes of Google Street View series

Εικόνες που δημιουργούνται από μηχανές για μηχανές, χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη διαμεσολάβηση. Μια ατέρμονη, καθημερινή, εκούσια συλλογή προσωπικών δεδομένων αλλά και συνηθειών, πεποιθήσεων, συναισθημάτων, ικανή να εξυπηρετεί πολέμους, να εργάζεται προς όφελος του παγκόσμιου καπιταλισμού, να καθοδηγεί το μέλλον.

Το νέο πρότζεκτ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στηρίζεται πάνω σε αυτήν τη σαγηνευτική ιδέα και στήνει μια διαδραστική έκθεση, διοργανώνοντας παράλληλα εργαστήρια και ένα συμπόσιο που φιλοδοξούν να εξερευνήσουν το διαρκώς μεταβαλλόμενο, συχνά απειλητικό και σίγουρα πολιτικό σύγχρονο σύμπαν των εικόνων γύρω μας.


Εικόνες που δημιουργούνται από μηχανές για μηχανές, χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη διαμεσολάβηση. Μια ατέρμονη, καθημερινή, εκούσια συλλογή προσωπικών δεδομένων αλλά και συνηθειών, πεποιθήσεων, συναισθημάτων, ικανή να εξυπηρετεί πολέμους, να εργάζεται προς όφελος του παγκόσμιου καπιταλισμού, να καθοδηγεί το μέλλον.

Ποιος ελέγχει τα Μεγάλα Δεδομένα της εποχής μας; Ποια είναι η πολιτιστική σημασία αυτών των οπτικών τεχνουργημάτων σε σύγκριση με το περιεχόμενο των Χρυσών Δίσκων της NASA που τελικά έστειλαν στο Διάστημα και στο μέλλον μια εντελώς εξιδανικευμένη (και πλέον παρωχημένη, μη αντιπροσωπευτική) εκδοχή του ανθρώπινου κόσμου;

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Liam Young, Where the city can't see


Όλες αυτές οι πρακτικές αρχίζουν και τελειώνουν σε έναν κοινό παρονομαστή: την εικόνα. Την πολιτική υπόσταση των Μεγάλων Δεδομένων και της ψηφιακής ανάλυσης που μεταμφιέζονται σε εικόνες εξετάζει η έκθεση που εγκαινιάζεται στις 9/4 στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης.


Παράλληλα, επί ένα τριήμερο στο Γαλλικό Ινστιτούτο και στο Ωδείο Αθηνών διεθνείς προσκεκλημένοι που δραστηριοποιούνται στους τομείς της φιλοσοφίας, της αρχιτεκτονικής, της τέχνης, της φωτογραφίας, του κινηματογράφου, της θεωρίας των μέσων ενημέρωσης, της λογοτεχνικής θεωρίας, της ανθρωπολογίας, των performance studies και των gender studies θα διερευνήσουν τα αναρίθμητα μέσα με τα οποία εκφράζονται οι εικόνες σήμερα, το μεταβαλλόμενο καθεστώς και την επιρροή τους.

Πάνελ συζητήσεων θα προσεγγίσουν, μεταξύ άλλων, τους ήχους, το κλίμα, την οργή, τα δικαιώματα, τη μετανάστευση και τη γεωγραφία των εικόνων, εστιάζοντας στο θορυβώδες παρόν και στο ζοφερό μέλλον.

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Monika Sziladi
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Joan Fontcuberta, Googlegrams
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Jon Rafman, 1576 Ocean Front Walk, Los Angeles, California, United States, 2010 The Nine Eyes of Google Street View 2008 series
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Liam Young, Where the city can't see
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Panos Mazarakis, Administration of Disorder

Info

For ever more images?: Σχεδιάζοντας μια κυβερνομηχανή για τον 21ο αιώνα

9-22/4, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, καθημερινά 16:00-22:00

Εγκαίνια έκθεσης: 9/4, 20:00 - DJ set: Agent Mo aka Mαρίνα Γιώτη

Χαρτογραφίες της εικόνας στον 21ο αιώνα - Συμπόσιο: For ever more images?

12-14/4, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών & Ωδείο Αθηνών

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα και τις θεματικές του συμποσίου στο onassis.org

 

Επιμέλεια έκθεσης: Γιώργος Καραηλίας, Γιώργος Πρίνος, Πάσκουα Βοργιά

Επιμέλεια συμποσίου: Eduardo Cadava

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ