«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Cameron Wilson, Shudu
0

Η έννοια της χρονοκάψουλας και η ιδέα της αποστολής πληροφοριών και πολιτιστικών αγαθών ως μεθόδου επικοινωνίας με μελλοντικές γενιές αφενός ή με εξωγήινους πολιτισμούς αφετέρου έχει υπάρξει θεμελιώδης στην επιστημονική φαντασία.

Όμως κατά τη διάρκεια της εποποιίας του Διαστήματος των περασμένων δεκαετιών οι γνωστοί Χρυσοί Δίσκοι των Voyager προσαρμόστηκαν στα ομώνυμα διαστημικά σκάφη, μεταφέροντας ήχους και εικόνες από τη Γη.

Τα διαστημόπλοια εκτοξεύθηκαν το 1977 με προορισμό τις παρυφές του ηλιακού μας συστήματος και στη συνέχεια τους εξωπλανήτες. Η διάρκεια ζωής των δίσκων εκτιμάται στα 500 εκατομμύρια χρόνια και δεν θα μάθουμε ποτέ αν βρέθηκε κάποιος παραλήπτης στο αέναο διαστημικό ταξίδι τους.

Αν όμως έπρεπε να επιχειρήσουμε κάτι αντίστοιχο σήμερα, την εποχή της ταχύτατης κατανάλωσης εικόνων και δεδομένων, τι θα περιλαμβάναμε σε αυτήν τη νέα υποτιθέμενη αποστολή; Πώς θα μπορούσαμε να περιγράψουμε με σαφήνεια τα ανθρώπινα επιτεύγματα, τον παγκόσμιο πολιτισμό (αλήθεια, υπάρχει κάτι τέτοιο;), τις γλωσσικές κατακτήσεις και κυρίως τον τρόπο που παράγουμε, καταναλώνουμε, αντιλαμβανόμαστε και νοηματοδοτούμε τις εικόνες τον 21ο αιώνα;

Μήπως, τελικά, αυτό στο οποίο θα έπρεπε να εστιάσουμε είναι ένα σήμα κινδύνου για το αβέβαιο μέλλον του πλανήτη;

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Jon Rafman Nacozari De Garcia, Montezuma, Sonora, Mexico, 2011, The Nine Eyes of Google Street View series

Εικόνες που δημιουργούνται από μηχανές για μηχανές, χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη διαμεσολάβηση. Μια ατέρμονη, καθημερινή, εκούσια συλλογή προσωπικών δεδομένων αλλά και συνηθειών, πεποιθήσεων, συναισθημάτων, ικανή να εξυπηρετεί πολέμους, να εργάζεται προς όφελος του παγκόσμιου καπιταλισμού, να καθοδηγεί το μέλλον.

Το νέο πρότζεκτ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στηρίζεται πάνω σε αυτήν τη σαγηνευτική ιδέα και στήνει μια διαδραστική έκθεση, διοργανώνοντας παράλληλα εργαστήρια και ένα συμπόσιο που φιλοδοξούν να εξερευνήσουν το διαρκώς μεταβαλλόμενο, συχνά απειλητικό και σίγουρα πολιτικό σύγχρονο σύμπαν των εικόνων γύρω μας.


Εικόνες που δημιουργούνται από μηχανές για μηχανές, χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη διαμεσολάβηση. Μια ατέρμονη, καθημερινή, εκούσια συλλογή προσωπικών δεδομένων αλλά και συνηθειών, πεποιθήσεων, συναισθημάτων, ικανή να εξυπηρετεί πολέμους, να εργάζεται προς όφελος του παγκόσμιου καπιταλισμού, να καθοδηγεί το μέλλον.

Ποιος ελέγχει τα Μεγάλα Δεδομένα της εποχής μας; Ποια είναι η πολιτιστική σημασία αυτών των οπτικών τεχνουργημάτων σε σύγκριση με το περιεχόμενο των Χρυσών Δίσκων της NASA που τελικά έστειλαν στο Διάστημα και στο μέλλον μια εντελώς εξιδανικευμένη (και πλέον παρωχημένη, μη αντιπροσωπευτική) εκδοχή του ανθρώπινου κόσμου;

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Liam Young, Where the city can't see


Όλες αυτές οι πρακτικές αρχίζουν και τελειώνουν σε έναν κοινό παρονομαστή: την εικόνα. Την πολιτική υπόσταση των Μεγάλων Δεδομένων και της ψηφιακής ανάλυσης που μεταμφιέζονται σε εικόνες εξετάζει η έκθεση που εγκαινιάζεται στις 9/4 στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης.


Παράλληλα, επί ένα τριήμερο στο Γαλλικό Ινστιτούτο και στο Ωδείο Αθηνών διεθνείς προσκεκλημένοι που δραστηριοποιούνται στους τομείς της φιλοσοφίας, της αρχιτεκτονικής, της τέχνης, της φωτογραφίας, του κινηματογράφου, της θεωρίας των μέσων ενημέρωσης, της λογοτεχνικής θεωρίας, της ανθρωπολογίας, των performance studies και των gender studies θα διερευνήσουν τα αναρίθμητα μέσα με τα οποία εκφράζονται οι εικόνες σήμερα, το μεταβαλλόμενο καθεστώς και την επιρροή τους.

Πάνελ συζητήσεων θα προσεγγίσουν, μεταξύ άλλων, τους ήχους, το κλίμα, την οργή, τα δικαιώματα, τη μετανάστευση και τη γεωγραφία των εικόνων, εστιάζοντας στο θορυβώδες παρόν και στο ζοφερό μέλλον.

«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Monika Sziladi
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Joan Fontcuberta, Googlegrams
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Jon Rafman, 1576 Ocean Front Walk, Los Angeles, California, United States, 2010 The Nine Eyes of Google Street View 2008 series
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Liam Young, Where the city can't see
«For ever more images?»: Χαρτογραφώντας την εικόνα τον 21ο αιώνα Facebook Twitter
© Panos Mazarakis, Administration of Disorder

Info

For ever more images?: Σχεδιάζοντας μια κυβερνομηχανή για τον 21ο αιώνα

9-22/4, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, καθημερινά 16:00-22:00

Εγκαίνια έκθεσης: 9/4, 20:00 - DJ set: Agent Mo aka Mαρίνα Γιώτη

Χαρτογραφίες της εικόνας στον 21ο αιώνα - Συμπόσιο: For ever more images?

12-14/4, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών & Ωδείο Αθηνών

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα και τις θεματικές του συμποσίου στο onassis.org

 

Επιμέλεια έκθεσης: Γιώργος Καραηλίας, Γιώργος Πρίνος, Πάσκουα Βοργιά

Επιμέλεια συμποσίου: Eduardo Cadava

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT