ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση του Sammy Baloji: Echoes of Progress, Shadows of History / Απόηχοι της ιστορίας, σκιές της προόδου, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Imane Farès, Παρίσι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Εγκαίνια για το ΕΜΣΤ με τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες: δύο ατομικές εκθέσεις, του Sammy Βaloji με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» και της Τζάνις Ράφα με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα», και δύο in situ αναθέσεις, μία τοιχογραφία του Kasper Bosmans με τίτλο «Το θολό βλέμμα» και η γιγαντιαίων διαστάσεων ζωγραφική εγκατάσταση «Human/Nature» και το βίντεο που τη συνοδεύει από την Emma Talbot.

Αφετηρία υπήρξαν τα φιλοζωικά αισθήματα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του μουσείου Κατερίνας Γρέγου και το σημαντικό φιλοσοφικό βιβλίο του Βρετανού Τζον Μπέργκερ από το 2009, «Why look at animals?» («Γιατί να κοιτάμε τα ζώα;») που δανείζει και τον τίτλο του στη μεγάλη θεματική έκθεση «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή», η οποία εγκαινιάζεται στις 15 Μαΐου με τη συμμετοχή περισσότερων από εξήντα καλλιτεχνών.

Οι δύο ατομικές εκθέσεις, η τοιχογραφία και η εγκατάσταση που εγκαινιάζονται σήμερα στις 3 Απριλίου, αποτελούν προπομπό της έκθεσης με θέμα τα δικαιώματα των ζώων, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ σε άλλο μουσείο διεθνώς μέχρι σήμερα. Και φυσικά η έκθεση δεν επικεντρώνεται στην αναπαράσταση των ζώων στην τέχνη αλλά στην ηθική και πολιτική διάσταση της εκμετάλλευσής τους από τον άνθρωπο, από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι σήμερα.

«Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα».

Όπως είπε η Κατερίνα Γρέγου στην πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση: «Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από το έργο του Kasper Bosmans, The Fuzzy Gaze / Το Θολό Βλέμμα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Κι έτσι ξεκινάμε αυτόν τον κύκλο ως ένα προοίμιο, ένα πρελούδιο, με δύο μεγάλες εκθέσεις και δύο παρουσιάσεις. Μια ηθικο-φιλοσοφική συζήτηση που έχει να κάνει με τα δικαιώματα των ζώων, με την ηθική και πολιτική συζήτηση γύρω από τα ζώα, λαμβάνοντας υπόψη τα τεράστια άλματα που γίνονται τα τελευταία 20 χρόνια με τις επιστημονικές μελέτες που αποδεικνύουν περίτρανα ότι τα ζώα δεν είναι μηχανές, όπως τα είχε βαφτίσει ο Ντεκάρτ, αλλά όντα με ενσυναίσθηση και νοημοσύνη».

Η 30 μέτρων τοιχογραφία του ισογείου, ανάθεση του ΕΜΣΤ στον Kasper Bosmans, έναν καλλιτέχνη που φημίζεται για το πολυδιάστατο έργο του, το οποίο περιλαμβάνει γλυπτική, ζωγραφική, εγκαταστάσεις και σχέδιο, απεικονίζει τα ζώα σε κατάσταση εγκλεισμού, είτε πίσω από κάγκελα, είτε πίσω από γυαλί, αλλά και ως σύμβολα.

Ο καλλιτέχνης μελέτησε τα ελληνικά μουσεία, οπότε δανείστηκε μοτίβα από την αρχαιοελληνική τέχνη και τα λαϊκότροπα κεντήματα, αποδίδοντάς τα μέσα από πολύχρωμες ζωγραφικές συνθέσεις που συνδυάζουν την υψηλή τέχνη, τη λογοτεχνία, τη λαογραφία και την queer αισθητική. Μια πομπή όπου απεικονίζεται η σχέση ανθρώπων και ζώων, αλλά φυσικά όπως τα παρατηρούμε και τα ερμηνεύουμε μέσα από το ανθρώπινο βλέμμα. Παρελαύνουν λούτρινα αρκουδάκια, άλογα, σκαντζόχοιροι, βάτραχοι, μόνο που όλα βρίσκονται σε κατάσταση φυλάκισης κάτω από την ανθρώπινη επιτήρηση ενός ζωολογικού κήπου ή ενός τσίρκο.

Ο Sammy Βaloji, που κατάγεται από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και ζει στο Βέλγιο (τη χώρα που εκμεταλλεύτηκε όσο καμία άλλη την πατρίδα του) είναι γνώριμός μας, αφού έργο του είχε παρουσιαστεί και πάλι στους χώρους του ΕΜΣΤ κατά την Documenta 14 του 2017 στην Αθήνα, ενώ θεωρείται από τους επιδραστικότερους καλλιτέχνες διεθνώς. Έχει αφιερώσει τα τελευταία χρόνια της δραστηριότητάς του στην έρευνα της ιδιαίτερα πολύπλοκης σχέσης μεταξύ Κονγκό και Βελγίου, τόσο σε πολιτισμικό όσο και οικονομικό επίπεδο.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης: Emma Talbot, Human/Nature, Άνθρωπος/ Φύση, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Η πρώτη του ατομική στην Ελλάδα με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» έχει ως αντικείμενο την ιστορία της χώρας του από τον 15ο αιώνα μέχρι την περίοδο της αποικιοκρατίας αλλά και τη σύγχρονη μορφή της νεοαποικιοκρατίας. Εξετάζει το πώς η βίαιη εκμετάλλευση και η εξόρυξη πόρων που υπέστη από την εποχή της βελγικής κυριαρχίας επηρέασε την εξέλιξη του Κονγκό, γεγονός που έφτασε στη σύγχρονη εποχή μέσα από τον ανταγωνισμό ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης μεταξύ 1940 και 1950 για τον έλεγχο του κογκολέζικου ουρανίου, και φυσικά τις οικολογικές επιπτώσεις μέχρι σήμερα που οι εξορύξεις συνεχίζονται.

Παράλληλα, το έργο με τίτλο «The Meandering», ανάθεση και παραγωγή του ΕΜΣΤ, διερευνά πώς η τέχνη της χώρας «μετοίκισε» στην Ευρώπη όταν οι Ευρωπαίοι έφευγαν από το προαποικιοκρατικό Βασίλειο του Κονγκό με διπλωματικά δώρα που κατέληγαν στα περίφημα cabinet de curiosités και όχι μόνο.

Πρόκειται για αντικείμενα που η καλλιτεχνική τους αξία αμφισβητήθηκε και μόνο πολύ αργότερα θεωρήθηκαν ένα εθνολογικό είδος τέχνης, όταν το 1922 στην Μπιενάλε της Βενετίας έγινε η πρώτη έκθεση με θέμα την «Arte Negra».  

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, βίντεο, εγκαταστάσεις, ενώ ένα χαλί 88 μέτρων με μοτίβα προερχόμενα από τα γεωμετρικά σχέδια που έφεραν τέσσερις πολύτιμες και περίτεχνα σκαλισμένες στρατιωτικές σάλπιγγες από φίλντισι, οι οποίες έφτασαν στην Ευρώπη τον 15ο και τον 16ο αιώνα, απλώνεται σε ολόκληρη την κύρια αίθουσα.

Η μνημειώδης υφαντουργική εγκατάσταση από μετάξι με τίτλο «Human/Nature» της Emma Talbot, ύψους 9 μέτρων, έχει ζωηρά χρώματα και μηνύματα ανάμεσα σε μυθολογικά και ρυθμικά μοτίβα δανεισμένα από απεικονίσεις ζώων του Μεσαίωνα και της κλασικής αρχαιότητας, όπου η Χίμαιρα εκπροσωπεί το ανθρώπινο «Εγώ» απέναντι στο άγνωστο της φύσης.

Συνοδεύεται από ένα γλυπτό/τρισδιάστατη υφασμάτινη «Χίμαιρα» με χαρακτηριστικά λύκου-γυναίκας-πουλιού-φιδιού. Το βίντεο με τίτλο «Δεν είσαι το επίκεντρο (μέσα στο μυαλό του ζώου)» είναι ένας καταιγισμός εικόνων και κινούμενων σχεδίων όπου η πρωταγωνίστρια/οικοφεμινίστρια και alter ego της καλλιτέχνιδας προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο μέσα από το βλέμμα ενός μη ανθρώπινου όντος. Τα σχόλια χαρακτηρίζονται από χιούμορ αλλά και από ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Τέλος, η Τζάνις Ράφα, μια καλλιτέχνιδα η οποία έχει κατακτήσει μια αξιόλογη θέση στη διεθνή εικαστική σκηνή χάρη ακριβώς στο μαχητικό της ενδιαφέρον για τα ζώα, ιδιαιτέρως τα άλογα, δίπλα στα οποία έχει διανύσει μια πορεία ως αθλήτρια, υπογράφει τη μεγάλη πολυμεσική εγκατάσταση με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα». Δύο χώροι στον τελευταίο όροφο του ΕΜΣΤ μετατρέπονται σε χώρους ιππασίας με σέλες, στομίδες, βραβεία από αγώνες, μια κουρτίνα από τρίχωμα αλόγου. Η υποβλητική και αισθησιακή ατμόσφαιρα του χώρου που παραπέμπει στην «ερωτική» σχέση του ιππέα με το σώμα του αλόγου περιέχει και μια νέον εγκατάσταση που «μιλάει» εκ μέρους των αλόγων για τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας επάνω τους.

Η καλλιτέχνιδα βλέπει μέσα από τη σχέση μας με τα άλογα τη βίαιη απαίτηση του ανθρώπου και την απουσία συναίνεσης εκ μέρους του υποταγμένου ζώου, που φυσικά δεν έχει άλλη επιλογή απέναντι στην ανθρώπινη υπεροπλία. Έτσι, η έκθεση, που την αφιερώνει στο αγαπημένο άλογο της νιότης της, απέναντι στο οποίο ομολογεί ότι νιώθει ενοχές, καλεί τους επισκέπτες να αναθεωρήσουν την αντίληψη της ανθρώπινης υπεροχής απέναντι στα ζώα που η ανθρώπινη ματαιοδοξία και απληστία καθυποτάσσει. Το βίντεο που συμπληρώνει την έκθεση αποτελείται από εικόνες ενός παροπλισμένου και απόκοσμου ιπποδρόμου, όπου η απουσία των αλόγων κυριαρχεί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τις τέσσερις εκθέσεις του ΕΜΣΤ εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ