Η προσωπική στιγμή του μπάνιου, ιδωμένη μέσα από το πρίσμα του αστικού τοπίου

Η προσωπική στιγμή του μπάνιου, ιδωμένη μέσα από το πρίσμα του αστικού τοπίου Facebook Twitter
0

Η Μαρία Μιτζάλη, δημιουργός της οπτικοακουστικής εγκατάστασης «Η Εξιλέωση της Σκιάς» και ο Σπύρος Μοσχούτης, συνθέτης της πρωτότυπης μουσικής που τη συνοδεύει, μίλησαν στο LiFO.gr για το ενδιαφέρον πρότζεκτ που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην ταράτσα του καφενείου «η Ωραία Ελλάς» [έως τις 16 Ιουνίου, δείτε εδώ αναλυτικές λεπτομέρειες].

Πώς προέκυψε η ιδέα της «Εξιλέωσης»; Υπήρξε κάποιο προσωπικό βίωμα που να σας έδωσε το έναυσμα;

Μαρία Μιτζάλη: Σε στιγμές μεγάλης απογοήτευσης.... Όταν νιώθω ότι κάνω κάποιο μεγάλο λάθος, ή σε στιγμές αμφιβολίας και στεναχώριας αυτό που με κάνει να νιώθω καλύτερα είναι ένα ζεστό μπάνιο - είναι τόσο απλό και τόσο ουσιαστικό. Ο χώρος του μπάνιου θεωρώ ότι είναι ο πιο σημαντικός προσωπικός χώρος μέσα στο σπίτι.
Η ιδέα, λοιπόν, της «εξιλέωσης» προέκυψε από τη μεγέθυνση αυτής της ιδιαίτερης προσωπικής στιγμής μέσα στο πλαίσιο του έργου «Εξιλέωσης της Σκιάς», μέσα από εικόνες-βίντεο και ήχους που φέρνουν σε διάλογο αυτές τις ιδιαίτερες προσωπικές στιγμές με το θεατή-παρατηρητή και ανάλογα με τον τόπο παρουσίασης και με το αστικό τοπίο (μια ταράτσα στην Αθήνα) ή με πιο παραδοσιακά συνδεδεμένους με το μπάνιο και το νερό χώρους, όπως το Μπέη Χαμάμ πέρυσι στη Θεσσαλονίκη.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια γενικότερη τάση σε πολλές μορφές της σύγχρονης τέχνης της απεικόνισης του γυμνού με έναν τρόπο μη κολακευτικό, θα λέγαμε ωμό και ρεαλιστικό. Εντάσσεται η εγκατάσταση σε αυτό το πλαίσιο προσπάθειας απενοχοποίησης του;

Μ.Μ.: Η εγκατάσταση εντάσσεται στο πλαίσιο απενοχοποίησης του σώματος, αλλά η ωμότητα δεν ήταν ούτε και είναι σκοπός του έργου αυτού. «Η Εξιλέωση της Σκιάς» έχει να κάνει περισσότερο με την αποδοχή του σώματος, παρά με την επιθυμία να παρουσιάσει κάτι μη κολακευτικό ή αρνητικό, αλλά είναι και ρεαλιστική.

Θα δοκιμάζατε κάτι ανάλογο με ζωντανές «προσωπικές» σκηνές των εκτιθέμενων ατόμων, αντί με βίντεο-προβολές;

Μ.Μ.: Όχι. Δεν μου αρέσει ή, καλύτερα ειπωμένα, δεν με εκφράζει η αμεσότητα του «περφόρμανς», της ζωντανής παρουσίασης. Μου φαίνεται πιο αληθινό και πιο μαγευτικό το μέσο της εικόνας, του σινεμά, της φωτογραφίας. Διακρίνω την αληθοφάνεια πιο εύκολα μέσα από τα συναισθήματα της αποστασιοποίησης. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής παρουσίασης νιώθω σαν να συμβαίνει κάτι ψεύτικο μπροστά μου... Δεν είναι το μέσο μου.

Μπορεί το έργο αυτό να μην είναι «ντοκουμενταρίστικο» όμως είναι όσο πιο φυσικό γίνεται.
Με την αναφορά στην αληθοφάνεια, μου έρχεται μια σημαντική τεχνική πτυχή του έργου: Αυτή ειδικά η οπτικο-ακουστική εγκατάσταση όταν πρωτοδημιουργήθηκε, σκοπός της ήταν να είναι μια in situ εγκατάσταση και να γίνει όσο το δυνατό περισσότερο ένα με το κτίριο. Με το «mapping» που έγινε, περισσότερο στην πρώτη της παρουσίαση από τους 2monochannel στο Μπέη Χαμάμ, αλλά και με την πιο συμβατική προβολή της Αθήνας στην ταράτσα του καφενείου η Ωραία Ελλάς, θεωρώ ότι επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό ένας ιδιαίτερος σκοπός. Οι εικόνες ήταν και είναι σαν βγαίνουν από τον τοίχο αντί να προβάλλονται επάνω σε μια οποιαδήποτε επιφάνεια.


Η μουσική υπόκρουση της εγκατάστασης με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε και συντέθηκε;

Σπύρος Μοσχούτης: Το κριτήριο στην σύνθεση της μουσικής είναι να προσδώσει ένα τελετουργικό χαρακτήρα στο έργο. Επιλέχτηκαν μουσικά όργανα με έντονο το γήινο στοιχείο (κρουστά, ιδιόφωνα, samples) και άλλα (contacs mics, synthesizers) χρησιμοποιήθηκαν με διάθεση ονειρική με σκοπό την ισορροπία μεταξύ του μεταφυσικού και του υλικού κόσμου.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT