Χρώμα, αισθητική εμπνευσμένη από τα manga, γερές πινελιές σουρεαλισμού, χιούμορ. Είναι αρκετές αυτές οι λέξεις για να περιγράψουν τα παιδικά πορτραίτα της Γιαπωνέζας Hikari Shimoda; Σίγουρα όχι. Χαρακωμένοι λαιμοί με λεπίδες βουτηγμένες στην αστερόσκονη, παιδικά μάτια που έχουν νεκρωθεί από την ραδιενέργεια, ο τρόμος την στιγμή που ένας ακόμα μετασεισμός ξεκινά, το κακό που δεν μπορεί να το σταματήσει κανείς. Οι εικόνες της Shimoda είναι τα κομμάτια ενός παζλ. Εκείνα τα κομμάτια που ενώθηκαν μέσα της όταν ήταν ένα μοναχικό παιδί. Μίλησε στο LIFO.gr με αφορμή την νέα της έκθεση που ξεκίνησε αυτές τις μέρες στο Los Angeles.
—Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και την οικογένεια σου
Μεγάλωσα με τους παππούδες μου, τους γονείς μου και τις δυο μικρότερες αδερφές μου στην ορεινή επαρχία της νομαρχίας Nagano. To περιβάλλον που μεγάλωσα ήταν γεμάτο με βοσκοτόπια και αγρούς. Είχα ένα σκύλο και μια γάτα
—Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχεις από την παιδική σου ηλικία;
Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω πολλές καλές αναμνήσεις. Είχα μια συνηθισμένη παιδική ηλικία, όμως αυτό που θυμάμαι είναι τα συναισθήματα μοναξιάς που βίωνα περνώντας μόνη μου το χρόνο ως παιδί
—Γιατί έγινες καλλιτέχνης;
Σκεφτόμουν τελευταία τι είναι αυτό που αγαπάω περισσότερο στο ότι είμαι καλλιτέχνης, για κάποιους καλλιτέχνες το να πουλούν την τέχνη τους είναι ένα μεγάλο κίνητρο, όμως προσωπικά για εμένα, συνέχισα να ζωγραφίζω επειδή θέλω να μοιραστώ τα συναισθήματα μου με τους άλλους. Στο δημοτικό, μου άρεσε να διαβάζω κόμικ, περισσότερο από όλα τα manga τα οποία είχαν να κάνουν με κοινωνικά προβλήματα, και αυτό μου έδωσε έμπνευση να σχεδιάσω και να τοποθετήσω τις σκέψεις μου στην φόρμα του κόμικ. Σχεδιάζοντας με αυτό το στυλ έγινε για εμένα ένα είδος εμμονής. Αισθανόμουν ελεύθερη να εξερευνήσω, και υπάρχουν ατελείωτες δυνατότητες για να γίνει αυτό στο πεδίο της σύγχρονης τέχνης
—Περιέγραψε τον ιδανικό θεατή της δουλειάς σου
Δεν υπάρχει «ιδανικός» σχετικά με το ποιος ή το πώς θα ήθελα κάποιος να δει την δουλειά μου, επειδή η δουλειά μου συνδέεται με πολλά πράγματα που έχουν να κάνουν με τον κόσμο. Ίσως βλέποντας την δουλειά μου, θα ήθελα να κάνουν ερωτήσεις μέσω αυτής για τον κόσμο γύρω τους και το μέρος στο οποίο βρίσκονται. Προσπαθώ να απεικονίσω όλη αυτή την πληθώρα των σκέψεων, μαζί, σε μια εικόνα.
—O καταστροφικός σεισμός στην Ιαπωνία και το ατύχημα στο εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας στην Fukushima έχουν επηρεάσει τα πορτραίτα σου για τις σειρές "Where abouts of God" και "Children of this Planet". Πιστεύεις ότι ένας καλλιτέχνης έχει κάποια υποχρέωση στην κοινωνία;
Πιστεύω ότι οι πιο αξιοσημείωτοι καλλιτέχνες μπορούν να δημιουργήσουν δουλειές που προκαλούν ερωτήματα, και μας βοηθούν να δούμε τα πράγματα με τέτοιο τρόπο που δεν θα μπορούσαμε διαφορετικά.
—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες και ένα σύντομο σχόλιο για τον καθένα;
1.
Hayao Miyazaki (σκηνοθέτης animation)
Έχω εμπνευστεί από της ιδέες του Miyazaki ιδιαίτερα στο θέμα του πως βλέπει την ανθρώπινη φύση. Η ανοησία, η ταπεινότητα, η ασχήμια, ο εγωισμός, η τρυφερότητα για την ζωή όλα είναι στις ταινίες του. Επίσης συμπαθώ την αίσθηση μοναξιάς ή την λαχτάρα για ζωή στις δουλειές του. Συνεχώς ψάχνω νέους τρόπους για να εκφράσω τον εαυτό μου και σέβομαι αρκετά τον τρόπο με τον οποίο με κάνει να το συνειδητοποιώ αυτό. Είναι σίγουρα στην πρώτη γραμμή της εξέλιξης της φαντασίας
2.
Isao Takahata (σκηνοθέτης animation)
O συνιδρυτής της Ghibli, είναι εξίσου ιδιοφυής με τον Hayao Miyazaki όμως βλέπει τον κόσμο με τον αντίθετο τρόπο απ’ ότι αυτός. Έχει την τάση να βλέπει τον κόσμο αντικειμενικά και χωρίς κανένα συμβιβασμό(έχει σκηνοθετήσει φιλμ όπως το βλοσυρό και πολεμικής θεματολογίας Grave of the Fireflies) εκφράζοντας την ομορφιά σμιλεύοντας τον πυρήνα της ιστορίας του
3.
Shinji Sōmai ( σκηνοθέτης των δεκαετιών ογδόντα και ενενήντα)
Είναι αξιοσημείωτο το κάστινγκ που έκανε σε παιδιά για τους ρόλους βασικών χαρακτήρων. Μέσα από τις εντυπωσιακές εικόνες και τις συναισθηματικά δυναμικές δουλειές, νέοι άνθρωποι τέσταραν τις ικανότητες τους ενώ ανακάλυπταν την αναξιόπιστη φύση της ενήλικης κοινωνίας. Προσπάθησε με την δουλειά του να εκφράσει τις ευαισθησίες, τις συγκρούσεις και το πώς μεγαλώνουν αγόρια και κορίτσια, χωρίς να χρησιμοποιήσει λέξεις, αλλά εικόνες.
4.
Loretta Lux (φωτογράφος)
Είναι διάσημη για τα φωτογραφικά της πορτραίτα τα οποία μοιάζουν με ρεαλιστικούς πίνακες, συχνά τα θέμα της επικεντρώνονται στα παιδιά. Εμπνέομαι από την ομορφιά, την διαφάνεια και την εκκεντρικότητα της δουλειάς της.
5.
Bjork (μουσικός)
Με έχει εμπνεύσει αρκετά η δουλειά της, μια εκφραστική καλλιτέχνης που παράγει μόνη της μουσική χρησιμοποιώντας την συναισθηματική φωνή της, συνδυάζοντας την μουσική με την τέχνη και την τεχνολογία τόσο καλά όσο η live εμφανίσεις της και οι εικόνες που δημιουργεί πάνω στη σκηνή.
—Ποιο είναι το αγαπημένο σου all time classic manga και γιατί;
Υπάρχουν αρκετά anime και manga τα οποία μου δίνουν έμπνευση, όμως το πιο αγαπημένο είναι το Nausicaa of the Valley of the Wind. Μου αρέσει για την απεικόνιση της ουσίας της ανθρώπινης ύπαρξης, που περιλαμβάνει την ανθρώπινη ανοησία, τον εγωισμό, την αντιπαράθεση, την δικαιοσύνη και την αγάπη.
—Τα μελλοντικά σου σχέδια;
Στις 21 Ιανουαρίου, μαζί με τον Michael Page θα παρουσιάσω δουλειά μου στην Corey Helford Gallery του Los Angeles. Σε αυτή την σόλο δουλειά μου, το βασικό της θέμα είναι «θάνατος και ανακούφιση». Φαντάζομαι τον μοντέρνο κόσμο να μοιάζει με κόλαση που ανατινάζεται με πολλά προβλήματα, και την ανθρωπότητα που παλεύει να συντονιστεί με το επικείμενο τέλος της. Η θρησκεία προσφέρει λύτρωση στα έργα μου, απεικονίζω το Θεό σαν χαρακτήρα που προσφέρει ανακούφιση. Ως ανθρώπινα πλάσματα, επιτιθέμαστε το ένα στο άλλο, κάνουμε εχθρούς, έτσι μας έβαλα να περιτριγυριζόμαστε από τους αγγέλους του θανάτου. Επίσης, υπάρχουν παιδιά από διάφορες φυλές στους νέους μου πίνακες. Θέλω να δημιουργήσω όχι πάνω σε ένα θέμα που αφορά μια φυλή ή χώρα, αλλά σε θέμα που έχει να κάνει με όλο τον κόσμο. Έτσι έδωσα τον τίτλο «Nobody» στα πορτραίτα της τελευταίας μου σειράς.
Οι εικόνες που συνοδεύουν την συνέντευξη παραχαρωρήθηκαν απο την μάνατζερ της Hikari Shimoda και απο την Corey Helford Gallery για αποκλειστική χρήση απο το LIFO.gr. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια τους.
Ευχαριστούμε την Caro, μάνατζερ της Hikari Shimoda, για την πολύτιμη βοήθεια της στην πραγματοποίηση αυτής της συνέντευξης και για την μετάφραση από τα ιαπωνικά.
Info
Η έκθεση της Hikari Shimoda στην Corey Helfory Gallery του Los Angeles συνεχίζεται μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου. Περισσότερες λεπτομέρειες εδώ. Περισσότερα για την Hikari Shimoda στο site της