Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
0

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοιζίδου, Visages effacées, 2013 / Φωτογραφία, 80 X 145 εκ. / Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 

Η πολυβραβευμένη Κύπρια καλλιτέχνις Μαρία Λοϊζίδου παρουσιάζει στην γκαλερί Καλφαγιάν την εγκατάσταση «Cropping Up». Στοιβαγμένα παλιά έπιπλα, κάποια καλυμμένα με πλαστικό, ανάμεσά τους κρυμμένες ανθρωπόμορφες χάρτινες κατασκευές, στους τοίχους φωτογραφίες προτομών χωρίς πρόσωπα από λευκό χαρτί, ένας χάρτης αγεωγράφητος με μαυρισμένη επιφάνεια και στο βάθος η μεγάλων διαστάσεων απρόσωπη προτομή «Memory Miss». Μια γυναίκα με χαμένη μνήμη, όπως και τα υπόλοιπα αντικείμενα αυτής της έκθεσης, όπως και η σύγχρονη Αθήνα της εγκατάλειψης.

Γιατί ξαφνικά η γκαλερί Καλφαγιάν θυμίζει, με όλα αυτά τα στοιβαγμένα στην είσοδό της έπιπλα, παλαιοπωλείο;

Επειδή κάνω μια έκθεση η οποία είναι βασισμένη στη συνάντησή μου με τον συγκεκριμένο χώρο, που είναι μια γκαλερί ανθρώπων που αποτελούν την 3η γενιά εμπόρων τέχνης. Οπότε, έχουμε μαζέψει κάποια παλιά έπιπλα συλλογής και η εγκατάσταση έγινε στην είσοδο της γκαλερί, μεταθέτοντας την πορεία που έχει συνήθως ένας επισκέπτης στον χώρο και προσπαθώντας να συνδέσουμε τι συμβαίνει μέσα και έξω, στο κέντρο της Αθήνας, αυτήν τη στιγμή. Γιατί μπορεί αυτή η νέα παρουσίαση να αφήσει κάτι καινούργιο. Σαν να αναφύεται κάτι που προκύπτει από τη σχέση των ανθρώπων και από τη συνάντησή τους σε έναν γεωγραφικό χώρο.

Λέτε ότι θέλετε να συνδέσετε το μέσα με αυτό που συμβαίνει έξω. Τι συμβαίνει έξω;

Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια περιοχή της Αθήνας που είναι σε ανακατάταξη γιατί έχει περάσει από μια παρακμή, όπου ό,τι φαίνεται και ό,τι μπορεί να φανεί εκ νέου αποκαλύπτεται στην πορεία μέσα από ό,τι μπορεί να προκαλέσει αυτό που θα φανεί. Και αυτό που προκαλεί είναι η συνάντηση διαφορετικών στοιχείων, η συνάντηση ανθρώπων συγκεκριμένες στιγμές και σε συγκεκριμένους χώρους, που μπορεί να μην αφήσουν να φανεί τίποτα.

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Τι σηματοδοτεί το μεγάλο γλυπτό-απρόσωπο κεφάλι στο βάθος της γκαλερί;

Λέγεται «Memory Miss» και πρόκειται για ένα μεγάλο ανθρωπόμορφο γλυπτό που δεν έχει χαρακτηριστικά, ακριβώς γιατί θα μπορούσε να αναφέρεται σε έναν πρόγονο, σε έναν συγγενή όλων μας. Είναι, δηλαδή, η επίστρωση όλων αυτών των στρωμάτων που φαίνονται μέσα από την πατίνα. Ο τρόπος που έχει φτιαχτεί αφήνει να εννοηθεί ότι έχει μαζέψει ίχνη ιστορίας. Ήρθε να σφηνωθεί σε ένα συγκεκριμένο μέρος της γκαλερί και μέσα σε αυτό το στρίμωγμα δηλώνει ότι προσπαθεί να βρει τη θέση του μετακινούμενο, γι’ αυτό και στέκει επάνω στις συγκεκριμένες παλέτες με τροχάκια. Όλη αυτή η εφήμερη εγκατάσταση των πραγμάτων, λοιπόν, είναι έκδηλη.

Παρατηρώ, πάντως, ότι και τα υπόλοιπα γλυπτά σας είναι απρόσωπα…

Ακριβώς. Είναι σβησμένα πρόσωπα, visages effacés, τα οποία είναι μικρές φιγούρες σε χαρτί, μινιατούρες που έχουν φωτογραφηθεί και που συγχρόνως έχουν ακυρωθεί ως γλυπτά, ως αντικείμενα, κι έχει μείνει μόνο η εικόνα τους η οποία και διεκδικεί την ταυτότητά τους.

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, εγκατάσταση έκθεσης ‘Cropping Up’, 2014. Φωτογραφία: Χρήστος Σαρρής. Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι αυτόνομα αλλά μέρος ενός συνόλου μιας εγκατάστασης.

Μπορούμε να πούμε και τα δύο. Το όλον γίνεται κέλυφος για να μαζέψει όλα αυτά τα αντικείμενα και τα έργα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν πού είναι τοποθετημένο – έτσι εμπεριέχει και εμπεριέχεται.  Έχοντας κάνει τις σπουδές μου στη Γαλλία τη δεκαετία του ’80, περίοδο κατά την οποία η «εγκατάσταση» ήταν κυρίαρχη, αυτό είναι κάτι που έχω δουλέψει κι έχω μάθει. Επομένως, με ενδιαφέρει η σχέση μου με τον χώρο, δηλαδή το μέρος όπου κάνουμε μια έκθεση ή μια παρουσίαση. Πάντα λαμβάνω υπ’ όψιν μου την ιστορία του χώρου, την αρχιτεκτονική του σύνθεση και το πού βρίσκεται, γιατί πιστεύω ότι, πάνω απ’ όλα, μια δουλειά πρέπει να εντάσσεται στο κοινωνικό πλαίσιο του χρόνου και του τόπου στον οποίο παρουσιάζεται.

Είτε πρόκειται για σύγχρονη γκαλερί είτε για παροπλισμένο χώρο, επεμβαίνετε πάντα;

Ναι. Παραδείγματος χάριν, το 2008 η εγκατάσταση «Living small» έγινε στο αίθριο του Μπενάκη στην Πειραιώς, όπου εγκατέστησα δύο μεγάλα θερμοκήπια. Το έργο πραγματοποιήθηκε μέσα σε αυτές τις εγκαταστάσεις.

Συνειδητοποιώ ότι όλα αυτά τα παλιά αντικείμενα κουβαλούν το καθένα τη δική του «μνήμη», αλλά έτσι στοιβαγμένα είναι σαν οι άνθρωποι να θέλουν να απαλλαγούν από την ιστορία τους, να σβήσουν τη μνήμη τους, όπως εσείς κάνετε με τα σβησμένα πρόσωπα των γλυπτών σας.

Ακριβώς! 

Μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην Γκαλερί Καλφαγιάν Facebook Twitter
Μαρία Λοϊζίδου, Visages effacées, 2013 / Φωτογραφία, 145 x 80 εκ. / Φωτογραφία: Μάριελ Κουβέλη. / Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 

Χρειάζεται ο καλλιτέχνης σήμερα όλα τα μέσα που του προσφέρονται για να εκφραστεί;

Οι ανάγκες της εποχής επιβάλλουν στον καλλιτέχνη να μπορεί να κινηθεί μέσα από πολλά μέσα. Σίγουρα η παιδεία και οι εμπειρίες του καθενός καθορίζουν αυτό που παρουσιάζει, υπό το πρίσμα μιας πρακτικής που επιβάλλεται. Στη δική μου περίπτωση, οι ανάγκες του χώρου ως αρχιτεκτονικού οικοδομήματος αντανακλούν τις ποιότητες της δικής μου δουλειάς που άπτονται της γλυπτικής, ακριβώς γιατί έχω παιδεία κλασικού γλύπτη. Αλλά με ενδιαφέρουν και τα σύγχρονα μέσα, καθώς όλοι οι καλλιτέχνες έχουμε την τάση να τα χρησιμοποιούμε όταν αυτό διευκολύνει την ταυτότητα του έργου, είτε αυτό είναι το βίντεο, είτε η φωτογραφία, είτε ό,τι μας παρέχεται σήμερα. Πιστεύω ότι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης έχει την ευχέρεια να χρησιμοποιεί πολλά μέσα και από τη δική μου εμπειρία θα έλεγα ότι όταν ξέρεις πολύ καλά ένα είδος, προστατεύεσαι από τα υπόλοιπα, καθώς ξέρεις τι είναι λάθος και τι σωστό. Στο τέλος επιλέγεις ό,τι επιβάλλει περισσότερο η θεματική της εκάστοτε έκθεσης.

 

Μαρία Λοϊζίδου

"Cropping Up"

Kalfayan Galleries (Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα)

www.kalfayangalleries.com

 

 

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

Μετά τις σπουδές της στη École Nationale des Beaux-Arts  στη Λυών, η εικαστικός Μαρία Λοϊζίδου, έζησε στο Παρίσι και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Λευκωσία. Το 2014 ήταν short-listed για το Curate Award των Fondazione Prada και Qatar Museum Authorities. Η Λοϊζίδου έχει εκθέσει διεθνώς σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις (Μπιενάλε της Βενετίας, 1986, 2004, 2006, Μπιενάλε Καΐρου, 2010 κ.ά.), της έχει ανατεθεί η δημιουργία έργων σε δημόσιους χώρους (Futuroscope, Poitiers, 1991, Fatima, Πορτογαλία, 2007 κ.ά.), έχει  εκπονήσει ποικίλα in situ πρότζεκτς σε μουσεία (Musée d’ Art Moderne de Saint Etienne, 2010; Beaux Arts de Lyon, 2005; Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2008; Bozar, Βρυξέλλες, 2012), και έχει λάβει μέρος σε πλήθος διαλέξεων και ομιλίων. Στις πρόσφατες εκθέσεις της περιλαμβάνονται: Yeosu International Art Festival 2014; A New Necessity - Community & Territory; “Curating Body, The Cached Space” (ατομική), Κυπριακό Μουσείο, Λευκωσία (2014);  “Συλλογική Αυτοβιογραφία” (ατομική), Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (2013);  4η κ’ 2η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης; “Privileged Access” (ατομική), Kalfayan Galleries, Θεσσαλονίκη; “Living Small” (ατομική), Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2008). Το έργο της πραγματεύεται θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο μέσα στην καθημερινότητά του και απομονώνουν στιγμές συνδιαλλαγών του «άλλου», των σχέσεων γενικά που καταγράφουν και υποστηρίζουν τη δύναμη της ευθραυστότητας. Η συνεργασία της με την AA & U For Architecture, Art and Urbanism της επιτρέπει να εστιάσει σε ανάλογα θέματα διεπιστημονικού επιπέδου. Η Μαρία Λοϊζίδου εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη. 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ