Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter

Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας

0

Το Μουσείο Μπενάκη και το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν εγκαινιάζουν την έκθεση «Ισλαμική Καλλιγραφία. Η Τέχνη της Ιρανικής Γραφής», την Τετάρτη 25 Απριλίου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης.

Η έκθεση επιδιώκει αφενός την εξοικείωση των επισκεπτών με την εξέλιξη και τον ρόλο της καλλιγραφίας στον ισλαμικό κόσμο και αφετέρου τη γνωριμία με τη σύγχρονη ιρανική καλλιγραφική δημιουργία.

Η καλλιγραφία είναι μια μορφή τέχνης που στον ισλαμικό κόσμο θεωρείται ιερή. Ο θαυμασμός για την ισλαμική καλλιγραφία πηγάζει κυρίως από τη σύνδεσή της με το Κοράνι, το ιερό βιβλίο του Ισλάμ.

Σύμφωνα με την ισλαμική θρησκεία, το κείμενο του Κορανίου είναι κατά λέξη ο λόγος του θεού, έτσι όπως αποκαλύφθηκε μέσω του αρχάγγελου Γαβριήλ στον προφήτη Μωάμεθ στα αραβικά και κωδικοποιήθηκε σε 114 κεφάλαια στα χρόνια του χαλίφη Ουθμάν (644-656).

Η καλλιγραφία θεωρείται από τους μουσουλμάνους ως η πιο θαυμαστή τέχνη, ακόμα κι αν πρόκειται για κείμενα κοσμικού περιεχομένου. Εκτός από κορανικά αποσπάσματα και τη συχνότατη επίκληση του ονόματος του θεού (bismallah), με καλλιγραφική γραφή φιλοτεχνούνται ποιητικοί στίχοι και λογοτεχνικά κείμενα.

Η ισλαμική καλλιγραφία πρωτοεμφανίζεται τις τελευταίες δεκαετίες του 7ου αιώνα, την περίοδο της δυναστείας των Ομαγιαδών. Από τότε, συνεχίζει να ακμάζει μεταβαλλόμενη και εξελισσόμενη, υιοθετώντας διαφορετικούς τύπους, όπως τα κουφικά, τα θούλουθ και τα νασταλίκ.

Μολονότι η καλλιγραφία αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην Ευρώπη και απαντάται ευρύτατα σε μεσαιωνικά χειρόγραφα, άλλες μορφές τέχνης, όπως η ζωγραφική και η γλυπτική, κατέχουν την πρωτοκαθεδρία της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής έκφρασης.

Στον αντίποδα, η καλλιγραφία θεωρείται από τους μουσουλμάνους ως η πιο θαυμαστή τέχνη, ακόμα κι αν πρόκειται για κείμενα κοσμικού περιεχομένου. Εκτός από κορανικά αποσπάσματα και τη συχνότατη επίκληση του ονόματος του θεού (bismallah), με καλλιγραφική γραφή φιλοτεχνούνται ποιητικοί στίχοι και λογοτεχνικά κείμενα.

Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Ποίημα του Χάφεζ Σιραζί (1315 – 1390) σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου: Μοχάμμαντ Μοραντί. Χαρτί, μελάνι, φύλλο χρυσού.

Παράλληλα, οι επιγραφές αποτελούν ένα από τα κύρια στοιχεία στη διακόσμηση έργων υψηλής τέχνης και αντικειμένων καθημερινής χρήσης. Η ισλαμική καλλιγραφία απαντάται σε μια πληθώρα υλικών, διαφορετικών κάθε φορά διαστάσεων, άλλοτε σε χαρτί και ύφασμα και άλλοτε σε κεραμικά και χάλκινα αντικείμενα.

Από τους πρώτους αιώνες του Ισλάμ παρατηρείται η προσθήκη διακοσμητικών μοτίβων στους χαρακτήρες καλλιγραφημένων κειμένων. Αξιοποιώντας τις εγγενείς δυνατότητες του αραβικού αλφάβητου, οι καλλιτέχνες ανήγαν τη γραφή σε γεωμετρικό, φυτικό ή ανθρωπομορφικό διάκοσμο.

Αναπτύσσονταν κοσμήματα, γεωμετρικά και φυτικά (διανθισμένη κουφική), τα οποία άλλοτε αποτελούσαν μέρος των γραμμάτων και άλλοτε λειτουργούσαν συμπληρωματικά ως βάθος ή πλαίσιο. Εκτός από τα ανεικονικά φυτικά και γεωμετρικά θέματα, επιλέγεται και ο εικονιστικός διάκοσμος και μορφές ανθρώπων και ζώων.

Κανόνες γεωμετρίας εφαρμόζονταν για την επίτευξη συμμετρίας και αρμονίας στα καλλιγραφικά κείμενα, οι οποίες ήταν εμπνευσμένες από τις μουσικές αναλογίες. Άλλωστε, ο μουσικός ρυθμός θεωρείτο άρρηκτα συνδεδεμένος με την προσέγγιση του θείου.

Εκτός από το μαύρο και το σκούρο καφέ μελάνι, χρυσό και ασημένιο, κόκκινο, μπλε, λευκό και κίτρινο προτιμούνταν για τη δημιουργία καλλιγραφικών κειμένων. Μολονότι η διαδικασία κατασκευής των χρωμάτων θεωρούνταν πολύτιμη γνώση και ως εκ τούτου πολλές φορές παρέμενε μυστική, σε ορισμένες περιπτώσεις κυκλοφορούσαν εγχειρίδια που προσέφεραν πληροφορίες για την κατασκευή τους.

Η έκθεση «Ισλαμική Καλλιγραφία. Η Τέχνη της Ιρανικής Γραφής», που εντάσσεται στο πλαίσιο της «Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου», αποτελείται από δύο τμήματα.

Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
«Ω! Θεέ»: Φράση σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου Χαμντολάχ Κατάλ.Χαρτί, μελάνι.

Το πρώτο είναι αφιερωμένο στην ιστορία της καλλιγραφίας από τον 9ο έως τον 19ο αιώνα, μέσα από βιβλία και ενεπίγραφα αντικείμενα της συλλογής του Μουσείου Μπενάκη, καθώς και χειρόγραφα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Το δεύτερο τμήμα της έκθεσης εστιάζει στην τέχνη της σύγχρονης καλλιγραφίας μέσα από τα έργα του Ιρανού καλλιγράφου Μουσταμπά Σαμπζέ, ο οποίος εκθέτει έργα με ποιητικό και θρησκευτικό περιεχόμενο για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρέχοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να γνωρίσουν μία σημαντική πτυχή της σύγχρονης τέχνης της Μέσης Ανατολής.

Ο Μουσταμπά Σαμπζέ δημιουργεί καλλιγραφικούς χαρακτήρες με πλατιές καμπύλες, χρησιμοποιώντας συχνά επιχρύσωση και φωτεινά χρώματα. Επίσης, συχνή είναι και η διακόσμηση των έργων του με φυτικά μοτίβα που άλλοτε πλαισιώνουν τις επιγραφές και άλλοτε λειτουργούν ως βάθος.

Στα έργα του αναδεικνύεται η ιρανική καλλιγραφική παραγωγή και ιδιαίτερα η ρέουσα γραφή νάσταλικ. Η γραφή αυτή άκμασε στον Ιράν τον 16ου αιώνα και είχε σχεδιαστεί για να την καταγραφή της εκφοράς της περσικής γλώσσας και τόσο στην ποιητική παραγωγή όσο και σε διοικητικά κείμενα.

Ο κομβικός χαρακτήρας της καλλιγραφίας εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να επηρεάζει τη σύγχρονη τέχνη της Μέσης Ανατολής. Χώρες, όπως το Ιράν, παρουσιάζουν εξέχουσα καλλιτεχνική δημιουργία, που ενσωματώνει καλλιγραφικά κείμενα είτε υιοθετώντας τo ίδιο αισθητικό λεξιλόγιο και παρόμοιες τεχνικές με την κλασική καλλιγραφική έκφραση, είτε καταφεύγοντας, μέσα από ευφάνταστες προσεγγίσεις, στη χρήση διαφορετικών μέσων και νέων υλικών.

Πληθώρα σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως ο δρ Μουσταμπά Σαμπζέ, έχουν λάβει παραδοσιακή καλλιγραφική εκπαίδευση, γεγονός που τους επιτρέπει να δημιουργούν καλλιγραφικά κείμενα σύμφωνα με κλασικές αισθητικές αξίες.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Επίδειξη καλλιγραφίας από τον Μουσταμπά Σαμπζέ

Ο Μουσταμπά Σαμπζέ ολοκλήρωσε τις καλλιγραφικές του σπουδές και έλαβε τον διδακτορικό του τίτλο από τη Σχολή Καλλιγραφίας του Εσφαράγιεν και στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιήσει, σε συνεργασία με τη μικρογράφο Φατεμέ Κεϊκαβουσί, επίδειξη καλλιγραφίας τις παρακάτω ώρες:

Πέμπτη 26 και Παρασκευή 27 Απριλίου, 14.00-18.00

Σάββατο 28 Απριλίου, 12.00-14.00

Ξεναγήσεις

Ξεναγήσεις στην έκθεση θα πραγματοποιηθούν τις ακόλουθες μέρες και ώρες:

Πέμπτη, 17/5, 24/5 & 21/6/2018 στις 16:00

Σάββατο, 12/5, 2/6, 16/6 & 30/6/2018 στις 11:00.

Η συμμετοχή στις ξεναγήσεις δεν επιβαρύνει το εισιτήριο της έκθεσης.

Κράτηση θέσεων στο τηλέφωνο 210 3251314, Δευτέρα - Πέμπτη 10:00-15:00.

Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Απόσπασμα από το 55ο κεφάλαιο του Κορανίου με τον τίτλο «Ο πολυεύσπλαχνος» σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου Σουλεϊμάν Σαΐντ Αμπαντί. Χαρτί, μελάνι, τέμπερα, φύλλο χρυσού.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Απόσπασμα από το 107ο κεφάλαιο του Κορανίου με τον τίτλο Η ελεημοσύνη σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου Φατιμά Καικαβουσί. Χαρτί, μελάνι, τέμπερα.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Απόσπασμα από το 65ο κεφάλαιο του Κορανίου με τον τίτλο «Το διαζύγιο» σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ.Χαρτί, μελάνι.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Απόσπασμα από το 33ο κεφάλαιο του Κορανίου με τον τίτλο «Οι συνασπισμένες φυλές» σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου Ροχολλάχ Εσαγ Ζαντέ. Χαρτί, μελάνι, τέμπερα.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Ποίημα του Σααντί Σιραζί (1210 – 1291/1292) σε γραφή νάσταλικ. Καλλιγράφος: Μοτζταμπά Σαμπζέ. Διακόσμηση χειρογράφου: Χαμντολάχ Καττάλ. Χαρτί, μελάνι.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Τμήμα μεταξωτού υφάσματος με σχηματοποιημένη επιγραφή, Αίγυπτος, 12ου αιώνα. Μουσείο Μπενάκη.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Κεραμική κανάτα με ψευδοεπιγραφική διακόσμηση, Ιράν, τέλη 12ου – αρχές 13ου αιώνα. Κληροδότημα Μαρίας-Μαγδαληνής Κούστα. Μουσείο Μπενάκη.
Το Μουσείο Μπενάκη μάς μυεί στην ιερή τέχνη της ισλαμικής καλλιγραφίας Facebook Twitter
Ορειχάλκινο μελανοδοχείο και καλαμοθήκη με ένθετη διακόσμηση από ασήμι, έργο του Μιράκ Χουσαΐν Γιαζντί. Στο σώμα φέρει επιγραφικό διάκοσμο σε γραφή νάσταλικ. Ιράν, Ταμπρίζ, αρχές 16ου αι.. Μουσείο Μπενάκη.

Info:

«Ισλαμική Καλλιγραφία. Η Τέχνη της Ιρανικής Γραφής»

Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

Διπύλου 12, Αθήνα. Τηλέφωνο: 210 3251311

Εγκαίνια: Τετάρτη 25 Απριλίου 2018 στις 20:00

Διάρκεια έκθεσης: 26 Απριλίου – 1 Ιουλίου 2018-04-10

Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 - 18:00

Εισιτήρια: 7 και 9 ευρώ

 

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς ήταν άραγε η Αθήνα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ήταν άραγε η Αθήνα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;

Ο αρχαιολόγος Γιώργης Μαγγίνης περιγράφει την εικόνα της ελληνικής πρωτεύουσας από το 1485 έως το 1830 και αναλύει τους πολιτιστικούς δεσμούς μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών κατά τους τέσσερις αιώνες της οθωμανικής συμβίωσης
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ