Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Η αυτοκτονία γίνεται μια μοριακή αφορμή για να μπορέσουν να τεθούν τα υπαρξιακά ερωτήματα που αντιπαλεύουν το παρόν μας.

Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του στην Αθήνα

0

Ας πούμε ότι φτάνεις στην περιοχή της πλατείας Αττικής, για την οποία, όποιος δεν είναι τακτικός επισκέπτης της, διαπιστώνει, με μια κάποια χωρίς πρόσημο έκπληξη, ότι έχει πλέον «απο-μουμιοποιηθεί» μετά τη μακρά περίοδο όλο και βαθύτερης γήρανσής της, χάρη στις αλλεπάλληλες μεταγγίσεις ξένου νεανικού αίματος που δείχνει πλέον πιο χαρούμενο, επειδή μάλλον βρήκε σταθερότερες άκρες επιβίωσης. Κι έτσι η περιοχή δείχνει να έχει αποκτήσει το σφρίγος της «ξαναγεννημένης» συνοικίας σε ένα «προσεχές και γενόσημο» είδος χώρας.

Και τη στιγμή που σχηματίζεται αυτή η ενδιαφέρουσα εντύπωση, διασχίζεις την είσοδο του ισόπεδου με το πεζοδρόμιο καταστήματος επί της οδού Σωζοπόλεως 15, στο οποίο παρουσιάζεται η πρώτη γενναία δόση εκθεμάτων του «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας», όπου το πρώτο ερέθισμα, το οποίο συναρπάζει το μάτι και το παρασύρει στην αιχμαλωσία, είναι μια φράση στο δάπεδο, χειρόγραφη, με μαύρη μπογιά και όμορφα, σχεδόν ισομεγέθη κεφαλαία γράμματα, που το καθένα τους είναι επιμελώς εγγεγραμμένο σε κεντρική θέση εντός ενός από τα λευκά πλακάκια, τα οποία εκφράζουν, ακόμη και έτσι ντεμοντέ που είναι, την αλαζονική αισιοδοξία της προ εικοσιπενταετίας περίπου εποχής ανακαίνισης του χώρου, τότε που όλοι πίστευαν πως οι αγελάδες ήταν παχιές και ότι ίσως θα γίνονταν ακόμα παχύτερες.

Aνάμεσα στις πιο συγκλονιστικές περιπτώσεις αυτοχειρίας είναι και εκείνη ενός νεαρού που αποφασίζει να αυτοκτονήσει με ψεύτικο όνομα. Η απόφασή του αυτή δικαιολογείται μεν από την πρόθεσή του να μην επιβαρύνει την οικογένειά του με το κοινωνικό στίγμα που θα προκαλούσε η αυτοκτονία του, ωστόσο μοιάζει να ενυπάρχει στην περίπτωσή του και η ασυνείδητη επιθυμία του να θανατώσει όχι μόνο τον ίδιο αλλά και το όνομά του στον λόγο των άλλων που αφήνει πίσω του κι έτσι να πετύχει τον ολοκληρωμένο και αμετάκλητο αφανισμό του.

Με άλλα λόγια, και ενώ δεν έχεις προλάβει καν να πατήσεις και το δεύτερο πόδι σου στον εκθεσιακό χώρο, συνειδητοποιείς ότι είναι τόσο πολλά τα «κοντράστ» που έχεις προσλάβει μέχρι τότε, ώστε στιγμιαία λιποψυχείς και αναρωτιέσαι μήπως θα έπρεπε να κάνεις μια απλή μεταβολή και να αποχωρήσεις. Επειδή ομολογείς στον εαυτό σου πως είναι τεράστιος ο όγκος πολυεπίπεδης πληροφορίας που του επιβάλλεις να αφομοιώσει, χωρίς καμιά προθέρμανση, και ως εκ τούτου θα δυσκολευτείς αν φορτωθείς περισσότερα διχαστικά ερεθίσματα τέτοιας δύναμης.

Είναι όμως πια αργά γιατί, ως Αλίκη, έχεις περάσει ήδη μέσα από έναν «καθρέφτη» και διαβάζεις στα πλακάκια της «χώρας των θαυμάτων», στην οποία βρέθηκες χωρίς να το υπολογίζεις, πως: «Η Ελλάδα πεθαίνει».

Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Σε κάποιες από τις περιπτώσεις είναι εντυπωσιακή η ψυχρή ειρωνεία με την οποία ο Τύπος αναφέρεται σε ένα περιστατικό.
Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του στην Αθήνα Facebook Twitter
Αυτό υπερασπίζεται το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας»: η έννοια του πολιτισμού δεν μπορεί να σταθεί χωρίς αυτούς που τον αρνήθηκαν.

«Είναι μια φράση που λέει ο Θανάσης Βέγγος στην ταινία “Το βλέμμα του Οδυσσέα” του Θόδωρου Αγγελόπουλου», λέει ο Σαμσών Ρακάς, ο οποίος είναι πρωτίστως ποιητής, αν και αυτός ο προσδιορισμός ίσως να μην αποδίδει επαρκώς το πλάτος των καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων του και την ποικιλότητα των καλλιτεχνικών πεδίων που αγγίζει ως δημιουργός.

Ο Ρακάς είναι επίσης ο εμπνευστής (και ιδρυτής) του «Ρομαντικού Πανεπιστημίου Αθηνών», το οποίο, για λόγους συντομίας, ας το περιγράψουμε ως ένα οραματικό (αλλά και πραγματικό) κέντρο ρεμβασμού και ανάλογων παρεμβατικών δράσεων που έχουν στόχο «την επαναμάγευση της ζωής», διαπερνώντας και υπερβαίνοντας τα παραδοσιακά πεδία του καλλιτεχνικού λόγου. Προφανώς, ο Σαμσών Ρακάς και το «Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» («ΡΠΑ safe space» για τους φίλους) ίδρυσαν και το νεότευκτο «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας».

Προχωρώντας λίγο πιο μέσα, στο πίσω δωμάτιο του ισογείου του εκθεσιακού χώρου, μία ακόμα φράση είναι γραμμένη με τον ίδιο τρόπο στα πλακάκια: «Το πουλημένο παιχνίδι της ποίησης δεν έχει τελειώσει ακόμα», με υπογραφή «Αλ. Τρ.», καθότι πρόκειται για τον τίτλο ποιήματος του αυτόχειρα ποιητή της γενιάς του '70 Αλέξη Τραϊανού (1944-1980).

Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Κάθε εκτιθέμενο έργο συνοδεύεται από ένα πολύ ωραίο κείμενο.

Πολύ σύντομα ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται ότι οι δύο αυτές επιγραμματικές φράσεις στο δάπεδο κείτονται εκεί όπως τα «πληγωμένα σώματα [των αυτοχείρων, τα οποία] μοιάζουν με ξαπλωμένα μανιφέστα που επιτίθενται στις κοινωνίες του στίγματος, της πλειοψηφίας, της τρέχουσας ηθικής, καταδεικνύοντας το κακοφόρμισμα της νεωτερικότητας», όπως γράφει ο Σαμσών Ρακάς στο εξαιρετικό κείμενό του, με το οποίο απαντά στο γιατί προτείνει ένα «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας».

Στο ίδιο κείμενο, μετά από μια καταγραφή που, χωρίς να κρύβει λόγια, συγκεντρώνει τις μεγάλες πληγές ηθικής τάξεως στην αμείλικτη πραγματικότητα που βιώνουμε στις μητροπόλεις, ο Ρακάς αναφέρει ότι έρχεται κάποια στιγμή που εξαιτίας τους ο άνθρωπος γονατίζει. Γιατί δεν γίνεται διαφορετικά. Οι συνθήκες τον καθιστούν τόσο ευάλωτο και αβοήθητο, ώστε τελικά να γονατίζει.

«Μα ό,τι γονατίζει ορθώνεται ακόμη πιο ψηλά», διευκρινίζει στη συνέχεια, «κι αυτό υπερασπιζόμαστε, σπάζοντας την ένοχη σιωπή, φέρνοντας στο προσκήνιο τους “Αυτοκράτορες του Εαυτού”, τους αυτόχειρες της νεοελληνικής ιστορίας, επιχειρώντας μια σπάνια κατάθεση συλλογικού πένθους. Δεν πρόκειται για κάτι μακάβριο. Η αυτοκτονία γίνεται μια μοριακή αφορμή για να μπορέσουν να τεθούν τα υπαρξιακά ερωτήματα που αντιπαλεύουν το παρόν μας. Γι’ αυτό και τους προσεγγίζουμε με ταπεινότητα, τους νιώθουμε να στέκονται σαν φάροι στην ερημιά, ανώνυμοι κι ανώνυμες του χωροχρόνου που φωτίζουν τις κακοτοπιές, τους σκοπέλους, τα αδιέξοδα τούτης της κοινωνίας.

Είναι οι Ακρίτες της ύπαρξης. Οι πιο αδιάψευστοι μάρτυρες για το τι πηγαίνει λάθος στο εδώ και τώρα. Έχουμε ανάγκη τη γνώση τους. Πρέπει να συναισθανθούμε την εκδίωξη που τους συνέβη χωρίς υπεκφυγές. Δεν πρόκειται για κάτι μακρινό: είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια ύλη, αντιμετωπίζοντας όμοια αδιέξοδα, τα οποία στον καιρό της πανδημίας όλο και γιγαντώνονται.

Αυτό υπερασπίζεται το “Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας”: η έννοια του πολιτισμού δεν μπορεί να σταθεί χωρίς αυτούς που τον αρνήθηκαν. Έχουμε χρέος να επιθυμήσουμε μια κοινωνία λιγοστής παγίδευσης των ανθρώπων. Κανείς και σε κανέναν δεν είναι υποχρεωμένος να απολογηθεί για την ευαισθησία του. Η δουλειά των μαζών είναι να θανατώνουν τη μονάδα. Μπορεί να υπάρξει μια κοινωνία δίχως αποκλεισμούς; Αυτό είναι ένα από τα κρίσιμα ερωτήματα που θέτει ο αυτόχειρας προς εμάς και μας ενθαρρύνει να παραμείνουμε ζωντανοί, να μη χάσουμε την ελπίδα μας, και επιτέλους να αναζητήσουμε με παρρησία την ελληνική ιστορία από την πλευρά της απελπισίας».

Κάθε εκτιθέμενο έργο συνοδεύεται από ένα πολύ ωραίο κείμενο –που είναι και συγκινητικό–, το οποίο περιγράφει την προσωπική ιστορία και τα αίτια της αυτοκτονίας του εκάστοτε αυτόχειρα. Περιέχει συνήθως και κάποιες ακόμα πληροφορίες, που συχνά μοιάζουν με δευτερεύουσες παραλειπόμενες λεπτομέρειες, οι οποίες όμως φωτίζουν το σκοτεινό, ίσως και ακατανόητο, πιθανόν και άχρηστο για τα μάτια ενός τρίτου τελετουργικό της πράξης. Αυτές οι λεπτομέρειες ωστόσο είναι που κάνουν κάθε περίπτωση αυτοχειρίας να φαντάζει εντελώς ξεχωριστή.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το καθένα από αυτά τα κείμενα σκιαγραφεί επίσης και το υπόρρητο ψυχικό φόντο του προσώπου που οδηγήθηκε στο απονενοημένο διάβημα.

Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Τα κείμενα αυτά συγκεντρώθηκαν κατόπιν αναζήτησης και επιλογής περιστατικών αυτοχειρίας από τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα μέχρι τα μέσα του εικοστού.
Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Το πρώτο ερέθισμα, το οποίο συναρπάζει το μάτι και το παρασύρει στην αιχμαλωσία, είναι μια φράση στο δάπεδο, χειρόγραφη, με μαύρη μπογιά και όμορφα, σχεδόν ισομεγέθη κεφαλαία γράμματα.

Σε κάποιες από τις περιπτώσεις είναι εντυπωσιακή η ψυχρή ειρωνεία με την οποία ο Τύπος αναφέρεται σε ένα περιστατικό. Σε άλλα κείμενα ξαφνιάζουν οι «παραγγελίες» προς αυτούς στους οποίους απευθύνονται οι επιστολές που αφήνουν πίσω τους οι αυτόχειρες, επειδή δείχνουν ότι αυτός που επιλέγει να θέσει τέρμα στη ζωή του δεν θέλει με αυτή την απόφασή του να διαταράξει καθόλου τη ροή των τετριμμένων καθημερινών λειτουργιών στην πραγματικότητα που αφήνει πίσω του.

Αλλού, πάλι, διακρίνονται κάποια εντελώς παράδοξα στοιχεία που θα μπορούσαν να φαντάζουν και αφελή, όπως συμβαίνει, ας πούμε, στην περίπτωση δύο αδελφών και μιας φίλης τους που είναι και οι τρεις ερωτευμένες με τον ίδιο άνδρα και προκειμένου να μη συγκρουστούν μεταξύ τους διεκδικώντας τον, μαζεύονται ένα απόγευμα για καφέ με δηλητήριο, ώστε να φύγουν από τη ζωή ταυτόχρονα κι αχώριστες.

Ανάλογη περίπτωση είναι και εκείνη του ζευγαριού που, επειδή οι οικογένειές τους δεν τους επιτρέπουν να παντρευτούν, αυτοκτονούν τρώγοντας δηλητηριασμένα λουκούμια. Ωστόσο, ανάμεσα στις πιο συγκλονιστικές περιπτώσεις αυτοχειρίας είναι κι εκείνη ενός νεαρού που αποφασίζει να αυτοκτονήσει με ψεύτικο όνομα. Η απόφασή του αυτή δικαιολογείται μεν από την πρόθεσή του να μην επιβαρύνει την οικογένειά του με το κοινωνικό στίγμα που θα προκαλούσε η αυτοκτονία του, ωστόσο μοιάζει να ενυπάρχει στην περίπτωσή του και η ασυνείδητη επιθυμία του να θανατώσει όχι μόνο τον ίδιο αλλά και το όνομά του στον λόγο των άλλων που αφήνει πίσω του κι έτσι να έχει πετύχει τον ολοκληρωμένο και αμετάκλητο αφανισμό του.

Αυτές οι κάπως ακραίες περιπτώσεις, όπως και οι περιπτώσεις ατόμων που αυτοκτονούν χωρίς «αξιόλογη πρόφαση», αποκαλύπτουν μάλλον καλύτερα το υπόρρητο ψυχικό φόντο που, όπως προαναφέρθηκε, σκιαγραφούν όλα αυτά τα κείμενα.

Και το οποίο μάλλον είναι η λεγόμενη «μελαγχολική φύση» του ανθρώπου. Εκείνη που νιώθει βαρύτερη και βαθύτερα μέσα της τη δυσφορία που της προκαλεί ο πολιτισμός.

Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Σε άλλα κείμενα ξαφνιάζουν οι «παραγγελίες» προς αυτούς στους οποίους απευθύνονται οι επιστολές που αφήνουν πίσω τους οι αυτόχειρες.
Το «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» άνοιξε τις πόρτες του και μας περιμένει Facebook Twitter
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου και συνεχώς θα ανανεώνεται, θα εξελίσσεται και θα εμπλουτίζεται.

Τα κείμενα αυτά συγκεντρώθηκαν κατόπιν αναζήτησης και επιλογής περιστατικών αυτοχειρίας από τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα μέχρι τα μέσα του εικοστού και ο Σαμσών Ρακάς τα έχει συγγράψει εξαρχής ή έχει επιμεληθεί τις σχετικές δημοσιογραφικές αναφορές. Συνιστούν τη ραχοκοκαλιά της έκθεσης και έναν πάρα πολύ ισχυρό «πομπό ερεθισμάτων» για τη δημιουργία έργων τέχνης.

Σχηματίζουν επίσης έναν σαφή και δυνατό «ιστό» πάνω στον οποίο καθένα από τα έργα που εκτίθενται στο «Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας» αγκιστρώνεται σε μια μοναδική θέση. Και με αυτόν τον τρόπο έργα εντελώς ανόμοια και άνισα συνυπάρχουν χωρίς να δείχνουν παράταιρα, με τον τρόπο που δεν δείχνουν «παράταιροι» μεταξύ τους οι αυτόχειρες.

Ο επισκέπτης έχει αρχικά την αίσθηση ότι βρίσκεται σε μια έκθεση κυρίως εικαστικών έργων, επειδή του δημιουργείται η εντύπωση με την πρώτη ματιά στον χώρο ότι θα δει ζωγραφική, βιντεο-τέχνη, γλυπτά, εγκαταστάσεις, κολάζ, κεραμική και φωτογραφίες. Όμως γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι αφθονούν και τα κείμενα κάθε είδους (ποίηση, θέατρο, πεζά και δοκίμια), με τα οποία διάφοροι καλλιτέχνες απαντούν στα κείμενα που περιγράφουν τα περιστατικά αυτοκτονιών.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου και συνεχώς θα ανανεώνεται, θα εξελίσσεται και θα εμπλουτίζεται με προβολές, διαλέξεις, απαγγελίες, χορό, μουσική και περφόρμανς. Γιατί, όπως σημειώνει ο Σαμσών Ρακάς: «Δεκάδες άνθρωποι του ανήσυχου πολιτισμού συνυπογράφουν με τα ποικιλόμορφα έργα τους το Απονενοημένο Σύνταγμα και συγκροτούν Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας στη μνήμη όσων έκαναν πράξη τον ίδιο τους τον θάνατο, μην αντέχοντας την κακοποίηση ή την ντροπή σε τούτο δω τον τόπο».

Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας

Στον χώρο «Sozopolis», Σωζοπόλεως 15 (περιοχή πλ. Αττικής, 400 μ. από το μετρό)

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2022

Ωράριο λειτουργίας: Σάβ.-Κυρ. 16:00-20:00

Είσοδος: 2 ευρώ, ελάχιστη προαιρετική συνεισφορά

Παρέχεται η δυνατότητα ομαδικών επισκέψεων άνω των πέντε ατόμων, με ραντεβού οποιαδήποτε ημέρα της εβδομάδας και κατόπιν σχετικής συνεννόησης μέσω email στο [email protected]

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ