Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως

Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως Facebook Twitter
Ένα άγνωστο μέχρι σήμερα πορτρέτο του Λεόν Μονέ που φιλοτέχνησε ο διάσημος αδελφός του το 1874
0


ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Μονέ φέρνει συνήθως στο μυαλό εικόνες με νούφαρα, θημωνιές, τον καθεδρικό ναό της Ρουέν, κάποια από τα πιο γνωστά έργα της ευρωπαϊκής τέχνης. Τώρα όμως μια έκθεση στο Παρίσι θα επικεντρωθεί σε έναν άλλο, λιγότερο γνωστό, Μονέ: τον Λεόν Μονέ, τον παραγνωρισμένο μεγαλύτερο αδελφό του διάσημου ζωγράφου Κλοντ Μονέ, ο οποίος τον στήριξε όταν ήταν φτωχός και πάσχιζε να γίνει γνωστός στον χώρο της τέχνης.

Θα είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια εκδήλωση – η οποία περιλαμβάνει επίσης άγνωστα μέχρι σήμερα έργα και σκίτσα του «πατέρα του ιμπρεσιονισμού» – ασχολείται με τον άγνωστο στους πολλούς μεγαλύτερο αδελφό του διάσημου ζωγράφου.

Ο Λεόν Μονέ, χημικός και βιομήχανος, μπορεί να έχει σε μεγάλο βαθμό αγνοηθεί από την ιστορία, ήταν όμως ένας από τους πρώτους χορηγούς του ιμπρεσιονιστικού κινήματος τον 19ο αιώνα, υποστηρίζοντας όχι μόνο τον αδελφό του αλλά και φίλους του ζωγράφους, όπως ο Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ, ο Καμίλ Πισαρό και ο Αλφρέντ Σισλέ.

Η Ζεραλντίν Λεφέβρ, επιμελήτρια της έκθεσης που εγκαινιάζεται τον επόμενο μήνα στο Musée du Luxembourg στο Παρίσι, δήλωσε ότι ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά γι' αυτόν. «Επικοινώνησα με τους απογόνους του Μονέ, και έψαξα σε δημόσια και ιδιωτικά αρχεία, αλλά υπήρχαν ελάχιστες πληροφορίες», λέει. «Έβλεπα το όνομά του εδώ και εκεί, αλλά τίποτα παραπάνω. Μου κίνησε πραγματικά την περιέργεια».

Ψάχνοντας βαθύτερα, η επιμελήτρια ανακάλυψε ότι ο Λεόν, όπως και ο αδελφός του, είχε πάθος με το χρώμα και ήταν εκείνος που βοήθησε οικονομικά τον Κλοντ, αγοράζοντας τους πίνακές του και συστήνοντάς τον σε άλλους βιομηχάνους που θα μπορούσαν να τον στηρίξουν.

Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως Facebook Twitter
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο Λεόν ενδιαφερόταν για τη χημική πλευρά των χρωστικών και των βαφών, ενώ ο Κλοντ ενδιαφερόταν για την εικαστική χρήση των χρωμάτων

Ο Λεόν γεννήθηκε το 1836, τέσσερα χρόνια πριν από τον Κλοντ, τον μικρότερο γιο του Αντόλφ και της Λουίζ – Ζιστίν Μονέ, και τα δύο αγόρια πέρασαν τα πρώτα τους χρόνια στο Παρίσι πριν η οικογένεια μετακομίσει στη Χάβρη, γύρω στο 1845. Σπούδασε χημικός και ειδικεύτηκε στο καινούριο τότε πεδίο των συνθετικών βαφών και χρωστικών που χρησιμοποιούνταν για τον χρωματισμό των υφασμάτων. Αφού μετακόμισε στη Ρουέν ως αντιπρόσωπος πωλήσεων για ένα εργοστάσιο με έδρα την Ελβετία που παρήγαγε υφάσματα ινδικού τύπου, έγινε το 1872 ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Βιομηχανικής Εταιρείας της Ρουέν.

«Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο Λεόν ενδιαφερόταν για τη χημική πλευρά των χρωστικών και των βαφών, ενώ ο Κλοντ ενδιαφερόταν για την εικαστική χρήση των χρωμάτων», λέει η Λεφέβρ. «Ο Λεόν είχε πλήρη συνείδηση της σημασίας του έργου του αδελφού του και τον στήριξε όταν εκείνος ήταν φτωχός και κυριολεκτικά δεν είχε να φάει».

Ο Λεόν ξεκίνησε να συλλέγει έργα τέχνης απευθείας από τους άσημους άκομα καλλιτέχνες που γνώρισε μέσω του αδελφού του, ενθαρρύνοντάς τους να συμμετέχουν σε τοπικές εκθέσεις προκειμένου να αποκτήσει μεγαλύτερη προβολή το έργο τους.

Η εκ μέρους του ενίσχυση των ζωγράφων που θα αποτελούσαν την διάσημη Σχολή της Ρουέν ενθάρρυνε και άλλους να αγοράσουν έργα του εκκολαπτόμενου ριζοσπαστικού καλλιτεχνικού κινήματος που ξεκίνησε επίσημα το 1874 με μια έκθεση στο Παρίσι, η οποία περιλάμβανε έργα που είχαν απορριφθεί από το Σαλόνι της Ακαδημίας Καλών Τεχνών, θεσμός που καθόριζε απολύτως το καλλιτεχνικό γούστο της εποχής.  

Παρότι η αλληλογραφία ανάμεσα στα δύο αδέλφια δεν έχει διασωθεί, οι επιστολές του Λεόν προς την σύζυγό του, φανερώνουν, σύμφωνα με τη Λεφέβρ, μια προσωπικότητα «εγκάρδια και ειλικρινή, με ζωηρή και κοφτερή νοημοσύνη». Γνωρίζουμε πάντως ότι οι σχέσεις των δύο αδελφών είχαν ψυχρανθεί και δεν αποκαταστάθηκαν πριν από τον θάνατο του Λεόν Μονέ το 1917.

Στην έκθεση θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ένα πορτρέτο του Λεόν που φιλοτέχνησε ο αδελφός του το 1874 και τον δείχνει με καπέλο τύπου μπόουλερ και μαύρο κοστούμι. Θα εκτεθούν επίσης δύο από τα πρώτα μπλοκ ζωγραφικής του Κλοντ Μονέ – το ένα εκ των οποίων είχε ξεκινήσει όταν ήταν μόλις 15 ετών – που είχε αγοράσει ο Λεόν σε δημοπρασία και αργότερα τα είχε υπογράψει ο αδελφός του, επίσης αθέατα μέχρι σήμερα.

Θα παρουσιαστούν επίσης 20 έργα του Κλοντ Μονέ μαζί με άλλα των Ρενουάρ, Σισλέ, Πισαρό αλλά και της Μπερτ Μοριζό, επίσης επιφανούς μορφής του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, καθώς και πίνακες λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών της Σχολής της Ρουέν, μαζί με δείγματα υφασμάτων και δείγματα χρωμάτων από το έργο του Μονέ του πρεσβύτερου. Τα πιο προσωπικά εκθέματα θα περιλαμβάνουν σχέδια και φωτογραφίες των αδελφών Μονέ και της οικογένειας.

«Πρόκειται για μια ασυνήθιστη έκθεση. Η συλλογή του Λεόν Μονέ δεν ήταν πολύ μεγάλη - υπάρχουν μόνο περίπου 60 έργα - αλλά η ποιότητα είναι εξαιρετική και πολλά από αυτά βρίσκονται ακόμη σε ιδιωτικές συλλογές και δεν τα έχει δει ποτέ το κοινό», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης που θα ξεκινήσει στις 15 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι τος 16 Ιουλίου.

Mε στοιχεία από The Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT