Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe

Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
"Οι άντρες με υποβίβαζαν αναφέροντάς με ως την καλύτερη γυναίκα ζωγράφο. Εγώ πάλι πιστεύω ότι είμαι ένας από τους καλύτερους ζωγράφους", είχε δηλώσει κάποτε... Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books
0

Εύθικτη, ανυπότακτη, φιλομαθής και εισηγήτρια μίας αμιγώς φεμινιστικής τέχνης η Georgia O 'Keeffe δεν ήταν μόνο η ζωγράφος των πασίγνωστων λουλουδιών σε σχήμα αιδοίου. 60 χρόνια καλλιτεχνικής πορείας και ακόμη αποκαλύπτονται οι δυναμικές ζωγραφικές νόρμες της μέσα σε φαινομενικά τρυφερές αναπαραστάσεις, όλες μανιφέστα μιας γυναικείας ψυχής που έκανε πολλούς άντρες καλλιτέχνες να αποζητούν να φτάσουν στο επίπεδο της σχεδιαστικής της δύναμης. 

"Οι άντρες με υποβίβαζαν αναφέροντάς με ως την καλύτερη γυναίκα ζωγράφο. Εγώ πάλι πιστεύω ότι είμαι ένας από τους καλύτερους ζωγράφους", είχε δηλώσει κάποτε προκλητικά για την εποχή της, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι το μεγαλείο της καλλιτεχνικής δημιουργίας δεν έχει φύλο. "Μητέρα" του αμερικανικού μοντερνισμού, υπήρξε η πιο επιδραστική φεμινίστρια καλλιτέχνις της εποχής με τα έργα της να συνεχίζουν να επηρεάζουν άλλους δημιουργούς, ασχέτως αν παραδέχονται ότι αυτή υπήρξε η αφετηρία της έμπνευσης τους. 

Το φεμινιστικό της όραμα αποτυπώνεται σε όλη του τη δύναμη σε μία νέα έκδοση από τη "Radius Books" στις σελίδες της οποίας κυριαρχούν οι ακουαρέλες της O' Keeffe, και από τη χρονική περίοδο 1916-1918, χρόνια τα οποία η ζωγράφος τα πέρασε στο Τμήμα Τεχνών του West Texas State College, ζωγραφίζοντας συχνά στον ελεύθερο χρόνο της, στο φαράγγι του Palo Duo.

Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books

 

Στις ακουαρέλες της αναπαρίσταται τόσο ο εσωτερισμός της O' Keeffe, όσο και τα τοπία που αντίκριζε, καθώς και η εκδοχή του δικού της γυμνού σώματος, έχοντας αφομοιώσει όλα όσα έμαθε ως παιδί από τον πρώτο της δάσκαλο στη ζωγραφική, πίσω στην πατρίδα της, στο Sun Prairie, του Γουϊσκόνσιν. Λίγο αργότερα, στα 1908, σε ένα ταξίδι της στη Νέα Υόρκη θα σταματήσει σε μία έκθεση του Ογκίστ Ροντέν. Η γκαλερί ανήκε στον Alfred Stieglitz, τον άντρα που λίγο αργότερα θα γινόταν σύζυγος και καλλιτεχνικός σύμβουλος και συνεργάτης της. "Εκείνα τα χρόνια σφράγισαν τη ριζοσπαστική τέχνη της, σε μια εποχή κατά τη διάρκεια της οποίας ξεκάθαρα εδραίωσε την προσήλωση της στην αποδόμηση", εξηγούν από τον εκδοτικό οίκο. 

 

"Oι ακουαρέλες της Ο 'Keeffe εξερευνούν την υφή και το τοπίο του Τέξας, την έρημο και ταυτόχρονα το σώμα της με ένα εξαιρετικά φίνο και ευαίσθητο μέσο και προκειμένου να αναπαραστήσει ένα σημαντικό επίτευγμα για τα δικαιώματα των γυναικών", τονίζεται.

 

Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books

 

Σε αυτά τα σχέδια της πρώτης νιότης η O' Keeffe κάνει τα πρώτα της σταθερά βήματα στους πειραματισμούς με το χρώμα και τη λογική της αποδόμησης, περιγράφοντας σε μία εικαστική γλώσσα ιδιαίτερη τον μυστικό των τοπίων, τα οποία την περικυκλώνουν, αυτήν, ως γυμνό σώμα. Το αποτέλεσμα είναι μία σειρά πρώιμων σχεδίων, στα οποία ωστόσο φαίνεται τι θα επιλέξει να συγκρατήσει ως χαρακτηριστικά της κατοπινής της τέχνης: έντονα, αποδομημένα σχήματα, ζωντανά χρώματα και κυρίως τη συναρπαστική αντιπαραβολή των γυμνών γυναικείων καμπύλων μέσα σε έρημα ή βιομηχανικά τοπία, μαρκαρισμένα ως αντρικά. 

Πρόκειται για μία συναρπαστική απόδειξη του τι διαμόρφωσε τον καλλιτεχνικό χαρακτήρα και το καλλιτεχνικό ιδίωμα ίσως της σπουδαιότερης ζωγράφου του 20ου αιώνα. 

Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books
Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books
Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books
Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books
Οι γεμάτες μεγαλοπρέπεια ακουαρέλες της Georgia O’Keeffe Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, courtesy of Radius Books

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT