Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
0
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2012», μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Η ζωή του είναι το γράψιμο. Φαίνεται από το πλήθος των κειμένων του Δημήτρη Δημητριάδη που έχουν ήδη εκδοθεί αλλά και όσων περιμένουν τη σειρά τους στο συρτάρι του. Η διαδικασία της γραφής, ωστόσο, δεν είναι πάντα γόνιμη, ούτε ανώδυνη. Τα τελευταία 20 χρόνια (1994-2014), κάθε φορά που η δυσκολία (της μιας ή της άλλης μορφής) δεν του επέτρεπε να συνεχίσει για κάποιες ώρες την περιπέτεια με τις λέξεις, έπαιρνε κηρομπογιές και ζωγράφιζε σε τετράδια, μπλοκ, ημερολόγια – κάτι σαν χρωματιστές «σημειώσεις». Αν και καθαρά ιδιωτική υπόθεση, για την οποία ο ίδιος δεν έχει κάποια φιλοδοξία «εικαστικής» αναγνώρισης, ο Δημητριάδης αποφάσισε να εκθέσει όλο αυτό το υλικό εκατοντάδων σελίδων ως αντίδραση στο «κλείσιμο» των ανθρώπων γύρω του, στην κρυψίνοια, στην επιφύλαξη και στην ψευδολογία που διαπιστώνει τόσο στον δημόσιο λόγο όσο και στις προσωπικές σχέσεις. Την έκθεση των «Τετραδίων 1994-2014» του Δημήτρη Δημητριάδη στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανέλαβε ο διευθυντής του (και διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης), Ντένης Ζαχαρόπουλος. Ο λόγος στον ίδιο:
«Σε μια κουβέντα με τον Δημήτρη, μου είπε ότι έχει έναν μεγάλο αριθμό τετραδίων με χρωματικές "σημειώσεις". Δεν είχε κάποια πρόθεση να τα εκθέσει, ήθελε να τα δω και να τα συζητήσουμε, χωρίς την παραμικρή πίεση από πλευράς του ή από τη δική μου.

Όπως οι λέξεις, έτσι και οι ζωγραφιές είναι μέρος του χαρτιού, που είναι γι' αυτόν ο κόσμος.


Θεώρησα ότι ήταν μια πολύτιμη εκμυστήρευση, ένα δώρο που δεν σου κάνουν συχνά, και πήγα έτοιμος να το αντιμετωπίσω όχι ως κάποιο πάρεργο αλλά ως κάτι που είχε σημασία, ίσως όχι εικαστική, αλλά νοητική, μεθοδολογική, ουσιαστική, πέρα από είδη και κατηγορίες. Η προβληματική της λευκής σελίδας, της σιωπής, του κενού, είναι τα θεμέλια της σύγχρονης γραφής, της ποίησης, της τέχνης. Έχουμε αρκετές περιπτώσεις συγγραφέων που ασχολήθηκαν με τη ζωγραφική μάλλον με τρόπο ατυχή και από εικαστικής πλευράς τελείως αδιάφορο: τον Γιάννη Ρίτσο, λ.χ., ή τον Ελύτη. Και οι δύο ήθελαν να εκθέσουν τη ζωγραφική έκφρασή τους. Του Δημητριάδη δεν ήταν αυτή η πρόθεση. Δεν θέλησε να δηλώσει οποιαδήποτε σχέση του με τη ζωγραφική – τα Τετράδια προέκυψαν από μια προσωπική πρακτική που του επιτρέπει επί μία 20ετία να συνεχίζει τη δουλειά του, το γράψιμο.

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης


Υπάρχουν, βέβαια, και κάποιες σπάνιες περιπτώσεις συγγραφέων που κατόρθωσαν, χωρίς να χρειάζεται ποτέ να διεκδικήσουν κάποια ταυτότητα εικαστική, ακόμη και μια μουτζούρα από το μελάνι στην κόλλα χαρτί να τη μετατρέψουν σε ένα ρηξικέλευθο και πρωτότυπο εικαστικό γεγονός. Αυτή είναι π.χ. η περίπτωση του Βίκτωρος Ουγκώ, που ποτέ δεν έκανε θέμα την ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, παρότι τα έργα του είναι σημαντικά και σήμερα θεωρείται πρόδρομος της μοντέρνας τέχνης στα τέλη του 19ου αι. Όπως οι λέξεις, έτσι και οι ζωγραφιές είναι μέρος του χαρτιού, που είναι γι' αυτόν ο κόσμος.


Έτσι και για τον Δημητριάδη, το χαρτί είναι ο κόσμος. Ζώντας σ' έναν περιορισμένο χώρο μια περιορισμένη και λιτή ζωή, σχεδόν μοναστικά, χωρίς τηλεόραση, περιτριγυρισμένος από στοίβες βιβλία, γράφει συνεχώς. Στα διαλείμματα του συγγράφειν, για να μη χάσει τη συγκέντρωσή του, συνέχιζε τη χειρονομία της γραφής με τις μπογιές, ασχολούμενος όχι πια με λέξεις αλλά με χρωματικά παιχνίδια. Χωρίς να το προβλέψει, διανύει βιωματικά όλη την ιστορία της μοντέρνας τέχνης, δίχως την παραμικρή λόγια αναφορά και, προφανώς, δίχως ούτε να τον ενδιαφέρει ούτε να τον κολακεύει κάτι τέτοιο...
Η ιδέα της έκθεσης αφορά, λοιπόν, την οπτική σκέψη του Δημητριάδη. Σε μια εποχή που μιλάμε τόσο πολύ για "εννοιολογική τέχνη", έχει μεγάλο ενδιαφέρον πώς ένας συγγραφέας που ασχολείται με τις έννοιες και τις λέξεις από το πρωί έως το βράδυ αντιπροτείνει μέσα από τις προσωπικές του ανάγκες και την απαίτηση να αντιτάξει την κυριολεξία στην περιρρέουσα πολυλογία μια σκέψη έξω από τις λέξεις, μέσα στα χρώματα και τις γραμμές, στην οποία αποτυπώνονται ο παλμός και η ροή της σιωπής, της λέξης που δεν έφτασε, του νοήματος που δεν εκφράζεται – ακόμα ή και καθόλου.
Τα Τετράδια είναι κάτι σαν ημερολόγια αυτοσυγκέντρωσης, αφοσίωσης στη γραφή, εμμονών – γιατί είναι ένας άνθρωπος που δουλεύει με τις εμμονές του, που επαναπραγματεύεται επίμονα έννοιες, ιδέες, βιώματα, τραύματα, συμπτώματα, παρορμήσεις, διαισθήσεις ή παρανοήσεις. Θα δείτε ότι στα Τετράδια υπάρχουν "μοτίβα" ή σχήματα, ίδιες γραμμές, που επαναλαμβάνει επί μέρες ή και βδομάδες, συνέχεια. Και κηλίδες, επιφάνειες, διαχύσεις που αφορούν τη γραφή, αλλά με τη μορφή αφηρημένων χρωματικών αποτυπώσεων. Σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχει σιωπή, το να σκέφτεται με χρώματα είναι ένας τρόπος να ξαναβρίσκει τη σιωπή εκεί όπου οι λέξεις, σαν χείμαρρος, θα κατάπιναν τη γραφή του.

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Ντένης Ζαχαρόπουλος. Φωτό: Isabelle Arthuis


Εκτίθενται όλα τα Τετράδια. Το μουσείο έχει διαμορφωθεί σαν αναγνωστήριο που επιτρέπει την άμεση επαφή του κοινού με τα "εκθέματα". Ο Δημητριάδης δεν ήθελε να τα προστατέψει, να μπουν σε βιτρίνες ή να τα κορνιζάρουμε. Ο φετιχισμός του έργου τέχνης τού είναι τελείως ξένος. Όπως, άλλωστε, και στο θέατρο ξέρει πως τον λόγο του τον παίρνει ο ηθοποιός και τον λέει με τρόπο που ο ίδιος ίσως δεν είχε καν φανταστεί, τον οικειοποιείται, και τότε μόνο υπάρχει το έργο, όταν το αναλαμβάνει ο "άλλος". Έτσι και στην έκθεση, λοιπόν, θέλει να μπορεί ο κόσμος να τα αγγίζει, να τα ξεφυλλίσει – δεν φοβάται μην τσαλακωθούν ή φθαρούν, γιατί δεν έχει καμία περαιτέρω σκέψη αξιοποίησής τους. Είναι κάτι δικό του που θέλει να το μοιραστεί.


Με ρωτάτε αν πρόκειται για "τέχνη". Θα σας απαντήσω εμμέσως πλην σαφώς: όταν δίδασκα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Γενεύης, τo 1987, ήρθε μια σπουδαία Αμερικανίδα ζωγράφος, η Pat Steir, και την κάλεσα να μιλήσει στα παιδιά. Η πρώτη ερώτησή τους ήταν «τι νομίζετε ότι είναι τέχνη». Η Steir έδωσε μια απάντηση που μου έκανε μεγάλη εντύπωση:
"Τέχνη είναι η μεγαλύτερη ποσότητα και ποιότητα αφοσίωσης και προσοχής που μπορεί να δώσει κανείς σε κάτι, ιδίως όταν δεν υπάρχει λόγος γι' αυτό. Καταλαβαίνουμε την αφοσίωση μιας μητέρας στο παιδί της. Ένας καλλιτέχνης, όμως, δίνει όλη του την αφοσίωση σε κάτι που δεν ανήκει σε κανέναν, που οποιοσδήποτε μπορεί να το κάνει δικό του". Σύμφωνα με αυτό τον ορισμό, τα Τετράδια του Δημητριάδη είναι τέχνη 100%. Ίσως όχι ζωγραφική, αλλά τέχνη σίγουρα».

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», ακουαρέλα σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2014», Ημερολόγιο 2014, μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2011», Ημερολόγιο 2011, μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», Ακουαρέλα σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», ακουαρέλα σε χαρτί © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1994-2014»
Είκοσι χρόνια καθημερινές εικαστικές σημειώσεις.
Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο.
Έως 5/7.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ